Když se vysloví název soutěže Barum rally, spousta fandů i jezdců řekne náročná a těžká soutěž, ale zároveň velmi populární. Toto všechno mohli v polovině srpna zažít mimo jiných také Vlastimil Neumann, Lukáš Matěna a Radim Vavřík. Trojice jezdců, jež se stala součástí 49. Barum Czech Rally Zlín, a každý z nich má svůj sportovní příběh.
Pořadatelům letošní Barumky se prezentovalo celkem 127 posádek v hlavní kategorii a 81 dvojic jelo v rámci Star Rally Historic. Zastoupeno bylo 23 zemí. První ohlédnutí za Barumkou patří posádce, která vezla na voze Ford Escort RS Cosworth startovní číslo H1, tedy Vlastimilu Neumannovi a Martinu Hlavatému. Kategorii historik patřila páteční městská rychlostní zkouška a celá sobotní etapa. Sedm rychlostních zkoušek s porcí téměř 90 ostrých kilometrů. Vlastík s Martinem od prvních kilometrů potvrzovali, že jsou favority této kategorie a městskou superspeciálku vyhráli. V sobotní etapě byla posádka ve fordu nejrychlejší dvakrát, ale zároveň zaznamenala technické problémy. Náskok před soupeři byl ovšem větší, a tak dovezli Neumann s Hlavatým forda bezpečně až na cílovou rampu. „Začátek jsme měli luxusní. Atmosféru při páteční zkoušce jsme si užívali a těšili se na sobotní erzety. Polookruhová zkouška okolo dostihové dráhy ve Slušovicích byla ještě v pořádku, ale následný Semetín mi už přidělal vrásky na čele. Jak první, tak i druhý průjezd jsme totiž odjeli na dva, respektive tři válce. Navíc se ford začal přehřívat. Do sobotních zkoušek jsme šli s tím, že budeme diváky bavit, ale místo toho jsme se museli věnovat bolístkám fordu. V tu dobu jsme měli ale dostatečný náskok a i přes problémy jsme si ho udržovali. Z vítězství na Barumce máme pochopitelně velkou radost, stejně jako z absolutního vítězství v Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. A ochuzeným divákům z Barumky, kteří se těšili na naše dravé průjezdy, vzkazujeme, že v jubilejním ročníku této zlínské soutěže jim vše vynahradíme,“ ohlédl se za průběhem soutěže a zároveň přislíbil účast na příštím ročníku Vlastimil Neumann. Dvojice Neumann – Hlavatý zvítězila v Star Rally Historic, třídě F/7 a nejrychlejší byla i v kategorii 5.
Ve startovním poli soudobých vozidel byl také červenobílý Mitsubishi Lancer EVO IX s posádkou Lukáš Matěna – Pavel Zalabák. Kluci vezli číslo 92, z čehož vyplývá, že jeli až za jezdci usilujícími o evropské body a ve třídě 3 měli devět českých soupeřů. Královéhradečák vstoupil do rally skvěle, když napodobil šéfa KIT Racingu Vlastimila Neumanna, a byl nejrychlejší na páteční erzetě. V podobném trendu chtěl Lukáš jistě pokračovat i v sobotu, ale hned na první zkoušce, kterou byla RZ Březová, předvedl akční jízdu s hořícím vozem. Ke konci erzety museli kluci doutnající auto odstavit a do rukou si vzali hasicí přístroje. Naštěstí vůz nedoznal vážnějšího poškození, ale pro posádku etapa předčasně skončila. Mechanici v servisu tak měli dostatek času „myšáka“ zprovoznit a Lukáš Matěna mohl nastoupit do druhé etapy v rámci Rally 2. V neděli si dvojice v lanceru závod užívala a útěchou v cíli jí bylo alespoň 3. místo v hodnocení druhé etapy. „Po smolné sezóně jsme se těšili na Barumku jako na soutěž, kde bychom si mohli na závěr spravit chuť, a tak byl náš cíl jasný. V městské superspeciálce se nám podařilo zvítězit a v sobotu jsme chtěli navázat. Bohužel nám stopku vystavil požár, který vznikl nešťastnou náhodou díky oleji od pravé přední poloosy, která je přímo nad výfukem. Poloosa byla načatá pravděpodobně z páteční městské RZ, a tak množství oleje čekalo pouze na sepnutí ALS. Tímto chceme poděkovat ostatním posádkám za pomoc při hašení. Díky rychlé akci na okruhové RZ se zabránilo větším škodám a nic nebránilo klukům z KIT Racing vybavit auto vonnými stromečky a připravit alespoň na nedělní superrally. Neděle byla absolutně bez problémů a na těžkých RZ jsme se hezky svezli. Ovšem bojům o celkové pořadí jsme mohli již jen přihlížet. Tak za rok snad lépe... Děkujeme za perfektní přípravu auta teamu KIT Racing a fanouškům u trati za podporu!“ poodhalil důvod sobotní akční jízdy Lukáš Matěna a Pavel Zalabák připojil své postřehy: „Závod se pro nás začal dobře vyvíjet, když jsme byli nejrychlejší na městské speciálce. Tady musím vyzdvihnout diváky, neb jejich skandování bylo slyšet i přes sluchátka. Sobota byla naopak pro nás zklamáním a v neděli jsme se krásně svezli. Barumku jsme tedy dokončili, byť nás o kvalitní výsledek připravil požár. Ale takové bývají závody. Stejně tak nás mrzí odstoupení Petra Hrobského a Martina Šikla, dvou jezdců bojujících o zisk titulu. V každém případě musíme pogratulovat Járovi Pešlovi za vítězství na Barumce i k zisku mistrovského titulu.“ Dvojici Lukáš Matěna – Pavel Zalabák patří v konečném účtování MČR třídy 3 čtvrtá příčka.
Stejný vůz vodila po zlínských rychlostních zkouškách také dvojice Radim Vavřík – Martin Zigler. Posádka se startovním číslem 95 startovala za Rentor Racing s.r.o. a využívala kvalitní práci mechaniků z KIT Racingu. Číslo opět napovídá, že také zde se jelo pouze o body do českého mistráku. Radim Vavřík měl před startem pět pomyslných zářezů na Barumce a k nejlepším výsledkům řadil dvakrát třetí místo v českých produkčních vozech. Martin Zigler měl o jeden start méně a domů si vedle spousty zážitků vždy přivezl „pouze“ pamětní medaili. Ryze zlínská posádka se dala dohromady krátce před soutěží a úvod byl o sehrávání. Radim s Martinem úspěšně dokončili Barum Czech Rally Zlín a na cílové rampě byli klasifikováni na 31. místě absolutní klasifikace, v českém mistráku obsadila posádka 17. příčku, ale hlavně si domů odvezla poháry za 2. místo ve třídě 3. Radim si tak dal krásný dárek k blížícím se narozeninám. „Šestá Barumka celkově a první s jiným spolujezdcem. Tomáš Plachý už jede s Markem Vlčkem a já našel adekvátní náhradu v Martinu Ziglerovi. Martin samozřejmě nemá ještě takové zkušenosti jako Tomáš, takže jsme teď v autě míň zkušení oba, ale zase to nahrazuje velkým zapálením, snahou a touhou se zdokonalovat a já jsem za to moc rád. Pátek a sobota byly v pohodě, ale neděli jsem si zkomplikoval vlastní debilitou, dvěma výlety mimo trať. Po prvním jsme dvě erzety jeli bez diferáku a s poškozenou zadní částí auta. Naštěstí kluci z KITu jsou profíci a v servisu stihli dát auto zase zpět do perfektní kondice, za což jsem se jim odvděčil dalším výletem do příkopy hned v následující erzetě, díky čemuž jsme jeli zbytek soutěže bez turba. 32. místo celkově a 2. ve skupině beru jako úspěch, ale dvě zbytečné nedělní chyby, díky kterým jsme nejeli ani jednu erzetu normálně, už jako úspěch rozhodně neberu. Díky moc KITu za super servis jako vždy, Rentor teamu za půjčení auta, Martinovi za diktát, rodině a všem kamarádům a známým, co nám drželi palce a pomáhali,“ uvedl po závodě Radim Vavřík.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.