Devětačtyřicátý ročník BARUM CZECH RALLY ZLÍN uzavřel MMČR v rally a byl to také finálový závod letošního ročníku PEUGEOT RALLY CUP CZ. Do závodu bylo přihlášeno deset vozů poháru, nakonec odstartovalo devět posádek, včetně dvou slovenských a jedné polské. Legendární Barumku ovládl René Dohnal s Romanem Švecem a tato dvojice se také stala celkovými vítězi Peugeot Rally Cupu 2019. Ze Zlína si odváží ještě další cenné trofeje: vítězství ve třídě 6 a titul Mistrů ČR ve „dvoukolkách.“
René Dohnal s Romanem Švecem odjížděli do Zlína na pozici lídrů, ale vítězství ještě neměli jisté. Díky 1,5 násobku bodů mohl teoreticky vyhrát ještě Jiří Pohlídal, který už v předstihu zvítězil v Autoklub Peugeot Rally Talent pro jezdce do 25 let. Třetí průběžná pozice patřila Janu Kornhefrovi, ten ale na Barumce nestartoval.
Úvod závodu vyšel nejlépe Janu Talašovi, který vyhrál superspeciálku a dalších pět erzet, než jeho skvělou jízdu zastavily problémy s elektronikou vozu. „Začali jsme dobře a v průběhu první etapy si vybudovali celkem slušný náskok na Rendu. Pak nás začala zlobit elektronika, museli jsme několikrát restartovat celý systém a bylo po naději. Odstoupili jsme v poslední erzetě první etapy a do závěrečného dne nastupovali pouze v režimu superrally s cílem odhalit závadu, která se později opět projevila. Nicméně Barumka byla krásná, gratulujeme Rendovi a všem ostatním soupeřům v cíli, “ řekl po svém odstoupení Jan Talaš.
Do vedení se tak posunul René Dohnal, a to s výrazným náskokem na ostatní posádky. To už byla ze hry polská posádka Wojciech Sójka – Mateusz Martynek, kterou zradil na třetí zkoušce motor. Na druhou příčku se dostal Rastislav Chvála se Zuzanou Lieskovcovou. Jirka Pohlídal s Honzou Kubalou byli průběžně třetí a v tomto pořadí posádky Peugeotů 208 R2 přenocovaly.
Jan Talaš nastoupil do druhého dne, ale jen krátce, protože se znovu objevily potíže s elektronikou. Michal Vaňhara odstoupil na jedenáctém testu kvůli problémům s posilovačem řízení. Je to ale velký bojovník, protože po celou dobu jel s poměrně čerstvou zlomeninou pravé ruky. Milan Obadal přišel o posilovač a zbytek soutěže se pořádně nadřel. Nicméně závod dokončil a připsal si body za čtvrté místo v cupu. Adam Lahola jel v poháru poprvé, navigoval ho Víťa Baďura, kterého jsme letos viděli také vedle Jana Talaše. Tato posádka však cílem neprojela, zastavila ji havárie na dvanácté zkoušce. V závěrečné sekci se už pořadí neměnilo a René Dohnal si dojel pro zasloužené vítězství. Stává se tak nejen vítězem cupu, ale také mistrem ve dvoukolkách a třídě 6. „Je to tam,“ radoval se v cíli René Dohnal a prozradil svoje první pocity: „Byly to obrovské nervy. V minulosti jsme o dobrý výsledek několikrát přišli těsně před cílem, takže to bylo psychicky náročné. Na Barumce si nikdo nemůže být jistý až do posledních metrů. Museli jsme dojet v cupu a porazit Vencu Stejskala ve dvoukolkách. I přes drobné technické problémy se nám to podařilo. Jeli jsme si svoje tempo a kontrolovali pozici. Měl jsem ještě rezervu, ale nechtěl jsem riskovat, protože ve hře bylo opravdu hodně. Barumka opět potvrdila svou náročnost, což bylo znát i na počtu odstoupených. Smekám před mladými kluky z Evropy. Jeli neskutečně! My jsme ale splnili vše, co jsme si přáli, a jsme za to moc rádi. Díky všem za podporu.“
„Barumka byla fantastická, ale náročná po všech stránkách. Myslím, že nejvíc psychicky, protože nám šlo o titul ve dvoukolkách a první místo v cupu. Bylo těžké neudělat chybu, ke které je na zdejších specifických tratích vždy velmi blízko. Navíc jsme jeli hodinu před svými největšími soupeři, takže nám chyběl přímý kontakt a po prvních testech jsme nevěděli, jak na tom v porovnání s nimi vlastně budeme. Všechno nám ale vyšlo skvěle, i když jsem tomu začal věřit, až když jsem odevzdal jízdní výkaz v uzavřeném parkovišti. Až tam ze mě všechno spadlo a přišel pocit štěstí,“ doplnil svého parťáka Roman Švec.
Jako druhý z cupových jezdců dojel na Barum Rally Slovák Rastislav Chvála. Ten se však zúčastnil Peugeot Rally Cupu jako host bez nároku na zisk bodů a finanční prémie, vzhledem k tomu, že jeho Peugeot 208 R2 nebyl obut do pneumatik Pirelli, což je podmínkou bodování v Peugeot Rally Cupu. 18 bodů za druhé místo tak připadlo Jiřímu Pohlídalovi, 15 bodů za třetí místo Tomáši Vrábelovi a 12 bodů za čtvrté místo Milanu Obadalovi.
Jiří Pohlídal přijel do Zlína už jako jasný vítěz projektu Autoklub Peugeot Rally Talent. Třetím místem v cíli potvrdil rovněž konečné druhé místo v Peugeot Rally Cupu. Sbírání zkušeností a pravidelné umístění na bodech se mu tak vyplatilo a mladá posádka ve složení Jiří Pohlídal a Jan Kubala se může těšit na svoji velkou premiéru ve Francii. „Třetí místo v takové konkurenci jsme ani nečekali. Jel jsem s vědomím, že nesmím rozbít auto a navíc se nám nevyhnuly technické problémy. Bylo toho fakt dost, takže jsme si Barumku protrpěli. O to větší radost mám z umístění na bedně, protože jsem se obával, že nedojedeme,“ komentoval náročnou soutěž Jiří Pohlídal.
Letošní ročník Peugeot Rally Cupu skončil právě na legendární Barum Czech Rally Zlín, ale dvě nejlepší posádky v kategorii do 25 let budou českou variantu populárního 208 cupu reprezentovat na listopadové Rallye du Var. Posádku Jiří Pohlídal – Jan Kubala doplní ještě Jan Talaš, který skončil druhý v hodnocení Autoklub Peugeot Rally Talent.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?