Devětačtyřicátý ročník BARUM CZECH RALLY ZLÍN uzavřel MMČR v rally a byl to také finálový závod letošního ročníku PEUGEOT RALLY CUP CZ. Do závodu bylo přihlášeno deset vozů poháru, nakonec odstartovalo devět posádek, včetně dvou slovenských a jedné polské. Legendární Barumku ovládl René Dohnal s Romanem Švecem a tato dvojice se také stala celkovými vítězi Peugeot Rally Cupu 2019. Ze Zlína si odváží ještě další cenné trofeje: vítězství ve třídě 6 a titul Mistrů ČR ve „dvoukolkách.“
René Dohnal s Romanem Švecem odjížděli do Zlína na pozici lídrů, ale vítězství ještě neměli jisté. Díky 1,5 násobku bodů mohl teoreticky vyhrát ještě Jiří Pohlídal, který už v předstihu zvítězil v Autoklub Peugeot Rally Talent pro jezdce do 25 let. Třetí průběžná pozice patřila Janu Kornhefrovi, ten ale na Barumce nestartoval.
Úvod závodu vyšel nejlépe Janu Talašovi, který vyhrál superspeciálku a dalších pět erzet, než jeho skvělou jízdu zastavily problémy s elektronikou vozu. „Začali jsme dobře a v průběhu první etapy si vybudovali celkem slušný náskok na Rendu. Pak nás začala zlobit elektronika, museli jsme několikrát restartovat celý systém a bylo po naději. Odstoupili jsme v poslední erzetě první etapy a do závěrečného dne nastupovali pouze v režimu superrally s cílem odhalit závadu, která se později opět projevila. Nicméně Barumka byla krásná, gratulujeme Rendovi a všem ostatním soupeřům v cíli, “ řekl po svém odstoupení Jan Talaš.
Do vedení se tak posunul René Dohnal, a to s výrazným náskokem na ostatní posádky. To už byla ze hry polská posádka Wojciech Sójka – Mateusz Martynek, kterou zradil na třetí zkoušce motor. Na druhou příčku se dostal Rastislav Chvála se Zuzanou Lieskovcovou. Jirka Pohlídal s Honzou Kubalou byli průběžně třetí a v tomto pořadí posádky Peugeotů 208 R2 přenocovaly.
Jan Talaš nastoupil do druhého dne, ale jen krátce, protože se znovu objevily potíže s elektronikou. Michal Vaňhara odstoupil na jedenáctém testu kvůli problémům s posilovačem řízení. Je to ale velký bojovník, protože po celou dobu jel s poměrně čerstvou zlomeninou pravé ruky. Milan Obadal přišel o posilovač a zbytek soutěže se pořádně nadřel. Nicméně závod dokončil a připsal si body za čtvrté místo v cupu. Adam Lahola jel v poháru poprvé, navigoval ho Víťa Baďura, kterého jsme letos viděli také vedle Jana Talaše. Tato posádka však cílem neprojela, zastavila ji havárie na dvanácté zkoušce. V závěrečné sekci se už pořadí neměnilo a René Dohnal si dojel pro zasloužené vítězství. Stává se tak nejen vítězem cupu, ale také mistrem ve dvoukolkách a třídě 6. „Je to tam,“ radoval se v cíli René Dohnal a prozradil svoje první pocity: „Byly to obrovské nervy. V minulosti jsme o dobrý výsledek několikrát přišli těsně před cílem, takže to bylo psychicky náročné. Na Barumce si nikdo nemůže být jistý až do posledních metrů. Museli jsme dojet v cupu a porazit Vencu Stejskala ve dvoukolkách. I přes drobné technické problémy se nám to podařilo. Jeli jsme si svoje tempo a kontrolovali pozici. Měl jsem ještě rezervu, ale nechtěl jsem riskovat, protože ve hře bylo opravdu hodně. Barumka opět potvrdila svou náročnost, což bylo znát i na počtu odstoupených. Smekám před mladými kluky z Evropy. Jeli neskutečně! My jsme ale splnili vše, co jsme si přáli, a jsme za to moc rádi. Díky všem za podporu.“
„Barumka byla fantastická, ale náročná po všech stránkách. Myslím, že nejvíc psychicky, protože nám šlo o titul ve dvoukolkách a první místo v cupu. Bylo těžké neudělat chybu, ke které je na zdejších specifických tratích vždy velmi blízko. Navíc jsme jeli hodinu před svými největšími soupeři, takže nám chyběl přímý kontakt a po prvních testech jsme nevěděli, jak na tom v porovnání s nimi vlastně budeme. Všechno nám ale vyšlo skvěle, i když jsem tomu začal věřit, až když jsem odevzdal jízdní výkaz v uzavřeném parkovišti. Až tam ze mě všechno spadlo a přišel pocit štěstí,“ doplnil svého parťáka Roman Švec.
Jako druhý z cupových jezdců dojel na Barum Rally Slovák Rastislav Chvála. Ten se však zúčastnil Peugeot Rally Cupu jako host bez nároku na zisk bodů a finanční prémie, vzhledem k tomu, že jeho Peugeot 208 R2 nebyl obut do pneumatik Pirelli, což je podmínkou bodování v Peugeot Rally Cupu. 18 bodů za druhé místo tak připadlo Jiřímu Pohlídalovi, 15 bodů za třetí místo Tomáši Vrábelovi a 12 bodů za čtvrté místo Milanu Obadalovi.
Jiří Pohlídal přijel do Zlína už jako jasný vítěz projektu Autoklub Peugeot Rally Talent. Třetím místem v cíli potvrdil rovněž konečné druhé místo v Peugeot Rally Cupu. Sbírání zkušeností a pravidelné umístění na bodech se mu tak vyplatilo a mladá posádka ve složení Jiří Pohlídal a Jan Kubala se může těšit na svoji velkou premiéru ve Francii. „Třetí místo v takové konkurenci jsme ani nečekali. Jel jsem s vědomím, že nesmím rozbít auto a navíc se nám nevyhnuly technické problémy. Bylo toho fakt dost, takže jsme si Barumku protrpěli. O to větší radost mám z umístění na bedně, protože jsem se obával, že nedojedeme,“ komentoval náročnou soutěž Jiří Pohlídal.
Letošní ročník Peugeot Rally Cupu skončil právě na legendární Barum Czech Rally Zlín, ale dvě nejlepší posádky v kategorii do 25 let budou českou variantu populárního 208 cupu reprezentovat na listopadové Rallye du Var. Posádku Jiří Pohlídal – Jan Kubala doplní ještě Jan Talaš, který skončil druhý v hodnocení Autoklub Peugeot Rally Talent.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.