Devětačtyřicátý ročník BARUM CZECH RALLY ZLÍN uzavřel MMČR v rally a byl to také finálový závod letošního ročníku PEUGEOT RALLY CUP CZ. Do závodu bylo přihlášeno deset vozů poháru, nakonec odstartovalo devět posádek, včetně dvou slovenských a jedné polské. Legendární Barumku ovládl René Dohnal s Romanem Švecem a tato dvojice se také stala celkovými vítězi Peugeot Rally Cupu 2019. Ze Zlína si odváží ještě další cenné trofeje: vítězství ve třídě 6 a titul Mistrů ČR ve „dvoukolkách.“
René Dohnal s Romanem Švecem odjížděli do Zlína na pozici lídrů, ale vítězství ještě neměli jisté. Díky 1,5 násobku bodů mohl teoreticky vyhrát ještě Jiří Pohlídal, který už v předstihu zvítězil v Autoklub Peugeot Rally Talent pro jezdce do 25 let. Třetí průběžná pozice patřila Janu Kornhefrovi, ten ale na Barumce nestartoval.
Úvod závodu vyšel nejlépe Janu Talašovi, který vyhrál superspeciálku a dalších pět erzet, než jeho skvělou jízdu zastavily problémy s elektronikou vozu. „Začali jsme dobře a v průběhu první etapy si vybudovali celkem slušný náskok na Rendu. Pak nás začala zlobit elektronika, museli jsme několikrát restartovat celý systém a bylo po naději. Odstoupili jsme v poslední erzetě první etapy a do závěrečného dne nastupovali pouze v režimu superrally s cílem odhalit závadu, která se později opět projevila. Nicméně Barumka byla krásná, gratulujeme Rendovi a všem ostatním soupeřům v cíli, “ řekl po svém odstoupení Jan Talaš.
Do vedení se tak posunul René Dohnal, a to s výrazným náskokem na ostatní posádky. To už byla ze hry polská posádka Wojciech Sójka – Mateusz Martynek, kterou zradil na třetí zkoušce motor. Na druhou příčku se dostal Rastislav Chvála se Zuzanou Lieskovcovou. Jirka Pohlídal s Honzou Kubalou byli průběžně třetí a v tomto pořadí posádky Peugeotů 208 R2 přenocovaly.
Jan Talaš nastoupil do druhého dne, ale jen krátce, protože se znovu objevily potíže s elektronikou. Michal Vaňhara odstoupil na jedenáctém testu kvůli problémům s posilovačem řízení. Je to ale velký bojovník, protože po celou dobu jel s poměrně čerstvou zlomeninou pravé ruky. Milan Obadal přišel o posilovač a zbytek soutěže se pořádně nadřel. Nicméně závod dokončil a připsal si body za čtvrté místo v cupu. Adam Lahola jel v poháru poprvé, navigoval ho Víťa Baďura, kterého jsme letos viděli také vedle Jana Talaše. Tato posádka však cílem neprojela, zastavila ji havárie na dvanácté zkoušce. V závěrečné sekci se už pořadí neměnilo a René Dohnal si dojel pro zasloužené vítězství. Stává se tak nejen vítězem cupu, ale také mistrem ve dvoukolkách a třídě 6. „Je to tam,“ radoval se v cíli René Dohnal a prozradil svoje první pocity: „Byly to obrovské nervy. V minulosti jsme o dobrý výsledek několikrát přišli těsně před cílem, takže to bylo psychicky náročné. Na Barumce si nikdo nemůže být jistý až do posledních metrů. Museli jsme dojet v cupu a porazit Vencu Stejskala ve dvoukolkách. I přes drobné technické problémy se nám to podařilo. Jeli jsme si svoje tempo a kontrolovali pozici. Měl jsem ještě rezervu, ale nechtěl jsem riskovat, protože ve hře bylo opravdu hodně. Barumka opět potvrdila svou náročnost, což bylo znát i na počtu odstoupených. Smekám před mladými kluky z Evropy. Jeli neskutečně! My jsme ale splnili vše, co jsme si přáli, a jsme za to moc rádi. Díky všem za podporu.“
„Barumka byla fantastická, ale náročná po všech stránkách. Myslím, že nejvíc psychicky, protože nám šlo o titul ve dvoukolkách a první místo v cupu. Bylo těžké neudělat chybu, ke které je na zdejších specifických tratích vždy velmi blízko. Navíc jsme jeli hodinu před svými největšími soupeři, takže nám chyběl přímý kontakt a po prvních testech jsme nevěděli, jak na tom v porovnání s nimi vlastně budeme. Všechno nám ale vyšlo skvěle, i když jsem tomu začal věřit, až když jsem odevzdal jízdní výkaz v uzavřeném parkovišti. Až tam ze mě všechno spadlo a přišel pocit štěstí,“ doplnil svého parťáka Roman Švec.
Jako druhý z cupových jezdců dojel na Barum Rally Slovák Rastislav Chvála. Ten se však zúčastnil Peugeot Rally Cupu jako host bez nároku na zisk bodů a finanční prémie, vzhledem k tomu, že jeho Peugeot 208 R2 nebyl obut do pneumatik Pirelli, což je podmínkou bodování v Peugeot Rally Cupu. 18 bodů za druhé místo tak připadlo Jiřímu Pohlídalovi, 15 bodů za třetí místo Tomáši Vrábelovi a 12 bodů za čtvrté místo Milanu Obadalovi.
Jiří Pohlídal přijel do Zlína už jako jasný vítěz projektu Autoklub Peugeot Rally Talent. Třetím místem v cíli potvrdil rovněž konečné druhé místo v Peugeot Rally Cupu. Sbírání zkušeností a pravidelné umístění na bodech se mu tak vyplatilo a mladá posádka ve složení Jiří Pohlídal a Jan Kubala se může těšit na svoji velkou premiéru ve Francii. „Třetí místo v takové konkurenci jsme ani nečekali. Jel jsem s vědomím, že nesmím rozbít auto a navíc se nám nevyhnuly technické problémy. Bylo toho fakt dost, takže jsme si Barumku protrpěli. O to větší radost mám z umístění na bedně, protože jsem se obával, že nedojedeme,“ komentoval náročnou soutěž Jiří Pohlídal.
Letošní ročník Peugeot Rally Cupu skončil právě na legendární Barum Czech Rally Zlín, ale dvě nejlepší posádky v kategorii do 25 let budou českou variantu populárního 208 cupu reprezentovat na listopadové Rallye du Var. Posádku Jiří Pohlídal – Jan Kubala doplní ještě Jan Talaš, který skončil druhý v hodnocení Autoklub Peugeot Rally Talent.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.