Barum Czech Rally Zlín ve dnech 16. – 18. 8. nebude jen jedním z vrcholů seriálů ERC a MČR, ale také nejprestižnějším podnikem v kalendáři XTG ADAM Cupu 2019. Pátý pohárový závod slibuje extrémní závodění a očekávaná náročnost závodu se mírně podepsala i na počtu účastníků, neboť promotérovi se na závod přihlásilo sedm dvojic. I to je však o jednu více než v loňském roce.
Do pohárového hodnocení budou započítány výsledky páteční a sobotní části 49. ročníku zlínského závodu, přesněji časy z devíti rychlostních zkoušek (na pěti úsecích) o celkové délce více než 116 km. Posádky se už v pátek představí fanouškům na městské speciálce v ulicích Baťovského areálu ve Zlíně, v sobotu je čekají klasické testy - Březová, Semetín, Halenkovice a Kostelany. Lze očekávat, že kromě nočního průjezdu zlínskou speciálkou absolvují posádky za tmy i druhé průjezdy testů Halenkovice a Kostelany.
Loni pokořilo nástrahy zlínské trati pět dvojic, z nich se však letos pravidelně objevují v pohárovém klání jen David Štefan (loni 2.) a Tomáš Arnošt (loni 4.). Skladba rychlostních zkoušek první etapy proti loňsku doznala zásadních změn, a tak pro většinu pohárového pole reálně půjde o nový závod, kdy bude rozhodovat tvorba rozpisu (jen na dva průjezdy!) a optimální souhra posádek.
V pohárovém hodnocení jsou po čtyřech odjetých závodech karty jasně rozdány. Hořkost porážky ještě neokusila valašská dvojice Dominik Stříteský – Jan Mikulík. A rozhodně na tomto faktu nehodlají nic měnit. „Na Barumku se hodně těšíme, je to pro nás, dá se říct, domácí závod. Očekávám, že všechny rychlostní zkoušky budou zábavné, každá z nich pak unikátní a hlavně každá bude hodně zrádná. Pokusíme se opět předvést to nejlepší, co umíme a uvidíme, jestli si s námi pohraje počasí jako loni,“ říká před startem devatenáctiletý Dominik Stříteský.
Podobné pocity má i nejbližší konkurent David Štefan. Do kokpitu ADAMa se na Barumku vrací Ondřej Vichtora, posádka je přihlášena k celému závodu „Když už tam budeme, byla by škoda odjet jen část Barumky,“ naznačuje plány středočeský jezdec.
Poprvé směřuje do Zlína i polský tandem Szymon Žarlok – Krzysztof Pietruszka. Jejich výkony lze určitě charakterizovat jako více než solidní, o čemž svědčí i průběžná druhá příčka v hodnocení XTG ADAM Cupu 2019.
„To, že jsme se rozhodli startovat v ADAM Cupu, nám přineslo zdaleka nejnáročnější sezonu dosavadní kariéry. Pro nováčky to nebylo nic snadného, ale na druhou stranu to byla motivace se zlepšovat, s týmem neustále tvrdě pracovat. Automobilové rally jsou však u vás úžasné. Nejen kvůli obtížnosti a obsazení, ale hlavně kvůli atmosféře. A díky firmě Kubala a všem našim dalším partnerům se nyní můžeme zúčastnit jedinečného dobrodružství, jak lze nazvat Barum Czech Rally. Jedná se o kultovní podnik pro české posádky i fanoušky. V minulosti ve Zlíně závodilo i mnoho polských dvojic a bude skvělé, se mezi ně nyní zařadit. Jsem si však vědom důležitosti závodu pro vývoj v poháru. Každý bod bude na konci sezony důležitý a k Barumce budeme s tímto vědomím přistupovat. Na extrémně těžkých zkouškách bude velmi snadné udělat chybu,“ komentuje start ve Zlíně polský jezdec.
Po Pačejově si naordinoval dovolenou a odpočinek Tomáš Arnošt. Jeho navigátor Jan Nešpor loni dovedl k třetí pohárové příčce Martina Baďuru, takže společně mohou vytvořit silný tandem, který může prohánět favority.
V pozměněné sestavě se ve Zlíně představí i tým Jana Pilaře. Romana Švece, jenž pojede s Reném Dohnalem, vystřídá na pozici spolujezdce Michal Cibulka.
„S Michalem pojedeme jen sobotní etapu. Barumka je pro mě jedna velká neznámá. S tratí jsem se částečně seznamoval z loňských on-boardů a bude to obrovská výzva. Co se týče umístění, budu spokojen, když za sebou udržíme Tomáše Arnošta a skvělé by bylo mít za sebou i Szymona Žarloka. Na co se neskutečně těším, to je páteční speciálka v ulicích Zlína. Tamní atmosféru jsem zažil jako divák a nemůžu se dočkat, až ji zažiji jako závodník. To bude něco,“ věří Jan Pilař.
Pro Michala Koláře s Davidem Uhříčkem bude mít Barum Rally přívlastek domácí. Loňskou premiéru zastavila havárie na Rajnochovicích (letos v harmonogramu chybí).
„Na Barumku se těším jako malý kluk. Je doma, závod beru jako vrchol sezony, kdo by se netěšil. Městská rychlostka je fantastická a loňská atmosféra byla neuvěřitelná. Také letos jsou v harmonogramu krásné erzety, každá má své kouzlo a některé pojedeme vůbec poprvé. V plánu máme jet celou Barumku a chceme si ji od startu až do cíle užít. Tak snad se to podaří. Jen bych se přimlouval za to, aby bylo na Barumku hezké počasí a ne podmínky, které panovaly loni. Ale uvidíme, jak nakonec bude, neboť to bude pro všechny stejné. Teď už jen s chutí vyrazit vstříc erzetám,“ těší se Michal Kolář.
Na startu pak nebude chybět jeden člen loňské vítězné posádky, spolujezdec Martina Vopatřila Karel Voltner. Ten usedne vedle zlínského nováčka Filipa Ocelky.
„Na Barum rally jsem se chodil dívat už jako malý kluk a vždy doufal, že ji jednou pojedu. Proto se na Barumku nesmírně těším. Nakonec jsme se i díky podpoře sponzorů rozhodli jet celou soutěž, za což všem moc děkuju. Barum rally pro mě bude zase o sbírání zkušeností, s cílem dále se zlepšovat. Důležité pro mě bude neublížit autu a maximálně si užít každý kilometr až do cíle,“ věří Filip Ocelka.
Průběžné pořadí XTG ADAM Cupu 2019 (4/7, zápočet šest výsledků ze sedmi):
Stříteský 100, 2. Žarlok 70, 3. Štefan 60, 4. Pilař 46, 5. Arnošt 44, 6. Kolář 44, 7. Dvořák 30, 8. Petráš 22, 9. Brtníček 20, 10. Klvaňa 14, 11. Ocelka 14, 12. Šimánek 8
Kalendář XTG ADAM Cup 2019
- 13. 4. Rallysprint Kopná- 1. 6. Rally Vyškov- 15. 6. Rally Hustopeče - I. etapa- 27. 7. Invelt Rally Pačejov- 17. 8. Barum Czech Rally – I. etapa- 15. 9. Rally Jeseníky- 19. 10. 3-Städte-Rallye (D)
Finanční prémie za umístění v jednotlivých závodech XTG ADAM Cupu 2019:
Promotér XTG motorsport klub v AČR vypisuje pro jednotlivé závody následující finanční prémie pro prvních pět posádek v cíli každé soutěže v rámci pohárové klasifikace
místo 30 000 Kčmísto 15 000 Kčmísto 10 000 Kčmísto 5 000 Kčmísto 3 000 Kč
Finanční prémie za konečné umístnění v XTG ADAM Cupu 2019:
Promotér XTG motorsport klub v AČR na konci sezóny, po skončení závěrečného podniku XTG ADAM Cupu 2019, ocení tři nejúspěšnější účastníky následujícím způsobem:
místo 75 000 Kčmísto 50 000 Kčmísto 25 000 Kč
Aby byl jezdec zařazen do celkové klasifikace, musí odstartovat v nejméně pěti závodech (ve čtyřech závodech v ČR + 3–Städte Rally).
OPEL ADAM CUP – Technická data:
Motor: 1.6 ECOTEC 16V, variabilní časování ventilů, řídicí jednotka BOSCH Motorsport
Výkon: 103 kW / 140 k při 6500 ot/min
Toč. moment: 160 Nm při 4700 ot/min
Převodovka: Sekvenční 5-stupňová Sadev, lamelový samosvorný diferenciál
Podvozek: Nastavitelný soutěžní podvozek REIGER, tlumičové vzpěry McPherson, silentbloky Uniball, specifikace pro asfalt a šotolinu
Řízení: Hřebenové s elektrohydraulickým posilovačem
Kola: Hliníkové disky EVO Corse 6,5 x 16 (asfalt), 6 x 15 (šotolina)
Brzdy: „Fly-off“ hydraulická ruční brzda, regulace tlaku brzd zadní nápravy, 4-pístkové kotoučové brzdy Brembo vpředu, vzadu jednopístkové kotoučové brzdy.
Brzd. kotouče: 305 mm ventilované vpředu, 264 mm vzadu
Karoserie: Lehký skelet, integrovaná bezpečnostní struktura, ochrana motoru a palivové nádrže
Interiér: Sedadla SPARCO Competition (kompatibilní se systémem HANS), integrovaný hasicí systém, suchý akumulátor.
Exteriér: Komponenty karoserie „OPC Line“, rychloupínače kapoty motoru a víka zavazadlového prostoru, tažná oka
Elektronika: Soutěžní přístrojový panel, LCD indikátor řazení, palubní počítač navigátora MONIT, centrální ovládací panel, lampa na čtení map
Rozměry: délka: 3698 mm, šířka: 1720 mm, výška: 1442 mm, rozvor: 2310 mm
Hmotnost: 1090 kg
Bližší informace k poháru: Zdeněk Pekárek, XTG motosport, tel: +420 608976661, e-mail: zdenek.pekarek@opel-motorsport.cz
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?