V minulých dnech byl zveřejněn oficiální seznam přihlášených posádek na devětačtyřicátý ročník Barum Czech Rally Zlín 2019. Jako tradičně je startovní listina početná, přihlásilo se 137 soutěžících z 25 zemí. V rámci seriálu FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) se jedná o nejkvalitněji obsazenou soutěž.
S prioritou FIA se objeví celkem 2 piloti, mezi nimiž je jezdec továrního týmu Škoda Motorsport, úřadující mistr světa v kategorii WRC2 Jan Kopecký z České republiky a dále loňský evropský šampion, současný lídr ERC Alexej Lukjaňuk z Ruska. Celkem 57 posádek přijíždí s prioritou ERC. Z toho 37 s prioritou ERC1, 6 zástupců s prioritou ERC2 a 24 posádek má prioritu ERC3. Ve Zlíně vyvrcholí evropské šampionáty, v rámci ERC1 Junior zabojuje o body osm jezdců a mezi ERC3 Junior hned 14 pilotů. V rámci hodnocení mistrovství Evropy pojede celkem 84 posádek, když nejpočetněji je obsazena třída RC4, kde se představí 39 vozů a dále třída RC2 s 38 vozy.
Škoda tradičně kraluje v počtu zastoupení mezi jednotlivými značkami, na seznamu přihlášených najdeme celkem 39 vozů z Mladé Boleslavi. Dalšími nejpočetnějšími značkami jsou dále Peugeot, Opel a Mitsubishi. Mezi přihlášenými je celkem 34 vozů kategorie R5 a jednoznačně zde převládá typ fabia R5 s 24 vozy. Zpestřením startovní listiny bude pět žen za volantem a celkem 17 smíšených posádek.
Statistika dle seznamu přihlášených posádek:
Celkem přihlášeno: 137 posádek (89 českých, 48 zahraničních)
Počet států: 25
Česká republika – 89, Polsko – 6, Velká Británie a Severní Irsko – 4, Maďarsko – 4, Rakousko – 3, Itálie – 3, Francie – 3, Německo – 2, Švédsko – 2, Japonsko – 2, Portugalsko – 2, Estonsko – 2, Belgie – 2, Bulharsko – 2, Slovensko – 2, Rusko – 1, Lotyšsko – 1, Brazílie – 1, Argentina – 1, Kuvajt – 1, Španělsko – 1, Norsko – 1, Spojené státy – 1, Turecko – 1. Pouze spolujezdec: Katar – 1
Priorita FIA: 2
Alexej Lukjaňuk (RUS), Jan Kopecký (CZE)
Priorita ERC1: 27
Alexej Lukjaňuk (RUS), Łukasz Habaj (POL), Chris Ingram (GBR), Jan Kopecký (CZE), Filip Mareš (CZE), Norbert Herczig (HUN), Jan Černý (CZE), Marijan Griebel (DEU), Václav Pech (CZE), Nikolaj Grjazin (LVA), Mattias Adielsson (SWE), Miko Marczyk (POL), Paulo Nobre (BRA), Hiroki Arai (JPN), Vojtěch Štajf (CZE), Tomáš Kostka (CZE), Simon Wagner (AUT), Jaromír Tarabus (CZE), Miroslav Jakeš (CZE), Martin Vlček (CZE), Roman Odložilík (CZE), Tomáš Pospíšilík (CZE), Albert von Thurn und Taxis (DEU), Martin Březík (CZE), Antonín Tlusťák (CZE), Aloísio Monteiro (PRT), Petr Trnovec (CZE).
Priorita ERC1 Junior: 8
Chris Ingram (GBR), Filip Mareš (CZE), Nikolaj Grjazin (LVA), Mattias Adielsson (SWE), Miko Marczyk (POL), Hiroki Arai (JPN), Simon Wagner (AUT), Tomáš Pospíšilík (CZE).
Priorita ERC2: 6
Zelindo Melegari (ITA), Dariusz Polonski (POL), Andrea Nucita (ITA), Juan Carlos Alonso (ARG), Mshari Althefiri (KWT), Mátyás Nagy (HUN).
Priorita ERC3: 24
Ken Torn (EST), Efrén Llarena (ESP), Sindre Furuseth (NOR), Florian Bernardi (FRA), Pedro Antunes (PRT), Erik Cais (CZE), Yohan Rossel (FRA), Jean-Baptiste Franceschi (FRA), Elias Lundberg (SWE), Jan Talaš (CZE), Grégoire Munster (BEL), Sean Johnston (USA), Orhan Avcioglu (TUR), Petr Semerád (CZE), Kristóf Klausz (HUN), Grigor Grigorov (BGR), René Dohnal (CZE), Gregor Jeets (EST), Adam Březík (CZE), Amaury Molle (BEL), Jiří Navrátil (CZE), Miklós Csomós (HUN), Catie Munningsová (GBR), Nabila Tejparová (GBR).
Priorita ERC3 Junior: 14
Ken Torn (EST), Efrén Llarena (ESP), Sindre Furuseth (NOR), Pedro Antunes (PRT), Erik Cais (CZE), Jean-Baptiste Franceschi (FRA), Elias Lundberg (SWE), Jan Talaš (CZE), Grégoire Munster (BEL), Petr Semerád (CZE), Kristóf Klausz (HUN), Grigor Grigorov (BGR), Gregor Jeets (EST), Amaury Molle (BEL).
Rozdělení jednotlivých vypsaných tříd v FIA mistrovství Evropy v rally (ERC):
Celkem přihlášeno: 84 posádek
Třída RC2 – Skupina R5 (VR5), S2000-Rally: 1.6 T s restriktorem 28 mm, 2.0 atmosférické, R4 (VR4K), NR4 nad 2000 ccm (nyní N4) – 38 vozů
RGT – vozy RGT – 4 vozy
Třída RC3 – R3 (atmosférický – nad 1600 ccm do 2000 ccm VR3C turbo – nad 1067 ccm do 1333 ccm – VR3C), R3 (turbo – do 1620 ccm / jmenovitý – VR3T), R3 diesel – do 2000 ccm / jmenovitý – VR3D), skupina A nad 1600 do 2000 ccm, Super 1600 – 2 vozy
Třída RC4 – RC4A (atmosférický – nad 1600 cm3 do 2000 ccm – VR2C turbo nad 1067 ccm do 1333 ccm – VR2C), RC4B R2 (atmosférický nad 1390 ccm do 1600 ccm – VR2B turbo nad 927 ccm do 1067 ccm – VR2B), Kit-car do 1600 ccm, Skupina A do 1600 ccm, skupina N nad 1600 do 2000 ccm – 39 vozů
Třída RC5 - R1 (atmosférický – do 1600 ccm – VR1 turbo do 1333 ccm – VR1, R1 (atmosférický do 1600 ccm – VR1A/VR1B turbo do 1067 ccm – VR1A/VR1B), skupina N do 1600 ccm – 1 vůz
Vozy kategorie R5: 34
Škoda Fabia R5 – 24 (z toho 5 Evo), Hyundai i20 R5 – 4, Citroën C3 R5 – 2, Volkswagen Polo GTi R5 – 2, Ford Fiesta R5 - 2.
Statistika podle seznamu přihlášených ERC + MCR
Statistika značek: 15
Škoda – 39, Peugeot – 28, Opel – 14, Mitsubishi – 13, Renault – 9, Ford – 8, Fiat – 5, Honda – 5, Citroën – 4, Hyundai – 4, Porsche – 3, Volkswagen – 2, Suzuki – 1, BMW – 1, Dacia – 1.
Smíšené posádky: 17
Hiroki Arai – Ilka Minorová (JPN/AUT), Vojtěch Štajf – Veronika Havelková (CZE), Efrén Llarena – Sara Fernandezová (ESP), Erik Cais – Jindřiška Žáková (CZE), Nabila Tejparová – Hugo Magalhaes (GBR/PRT), Rastislav Chvála – Zuzana Lieskovcová (SVK), Vlastimil Dědic jr. – Silvie Hlavičková (CZE), Michal Vaňhara – Kateřina Janovská (CZE), Petr Kačírek – Barbora Rendlová (CZE), Jekatěrina Stratijevová – Georgi Avramov (BGR), Martin Kučera – Eva Žaludková (CZE), Tomáš Zeman – Kristýna Urbanová (CZE), Michal Kravec – Petra Reitmajerová (CZE), David Suchařípa – Martina Picková (CZE), Aleš Pilčík – Zuzana Plšková (CZE), Vladimír Kolařík – Diana Kovářová (CZE), Pavlína Tydlačková – František Kubů (CZE).
Dámské posádky: 5 (žena na místě jezdce)
Catie Munningsová – Veronica Enganová (GBR/NOR), Nabila Tejparová – Hugo Magalhaes (GBR/PRT), Jekatěrina Stratijevová – Georgi Avramov (BGR), Michaela Debnárová – Lucia Laurincová (SVK), Pavlína Tydlačková – František Kubů (CZE).
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).