Po smolné Rally Šumava vyhlížela Sandra Pokorná s Jirkou Skořepou kvalitní svezení a dobrý výsledek v třetí soutěži letošního mistrovství České republiky v rally. Tou byla Rally Český Krumlov, která se jela v polovině května a ve svém časovém harmonogramu měla patnáct rychlostních zkoušek rozdělených do dvou etap.
Pořadatelům se přihlásilo 71 posádek. Sandra s Jirkou spadají díky Subaru Impreza STi do třídy 3, kde měli devět soupeřů. Seznamovací jízdy proběhly bez problémů a posádka s napětím čekala na testovací rychlostní zkoušku. „Na pátečním shakedownu jsme znovu otestovali servo, které nás tak potrápilo na Šumavě a které bylo vyměněno. Vše fungovalo, jak mělo a dokonce jsme zajeli čas, se kterým jsme byli spokojeni,“ přiblížila předstartovní pohodovou atmosféru pražská jezdkyně.
První etapa rally obsahovala osm erzet a o její úvod se měla postarat divácky atraktivní okruhová rychlostní zkouška na českobudějovickém výstavišti. Problémy z Šumavy jako by se subaru držely a posádka hodně znejistěla. „Od shakedownu uběhlo pár hodin a my vyrazili zahřívat gumy před superspeciálkou na výstavišti. K mému zděšení začalo servo opět zlobit - střídavě přestávalo fungovat. Bála jsem se, že ani do první zkoušky nevyrazíme, což mě nepředstavitelně vnitřně rozčílilo. Rozhodilo mě to tak, že jsem chytla křeč do ruky, což patrně servo vycítilo a najednou začalo opět fungovat bez problémů. Nebyl moc čas nic vymýšlet a do erzety jsme odstartovali. Ze začátku bylo vše v pořádku, ale po pár zatáčkách, mezi domy servo opět vyplo. Bylo to v tu nejnevhodnější chvíli a my měli velké štěstí, že zatočení volantu, kam až jsem zvládla, vyšlo jen tak tak. V některých zatáčkách mi dokonce musel Jirka pomáhat a za volant jsme tahali oba. Servo si s námi zahrávalo, chvilku fungovalo, chvilku ne… Bylo to šílené. Erzetu jsme dokončili a já se v cíli zkoušky trochu nervově zhroutila, taky z šoku, že jsme málem auto obtiskli o barák,“ popsala problémy v průběhu rychlostní zkoušky Sandra. Naštěstí pro posádku následoval servis, byť trval pouhých deset minut, ale pro Sandru, Jirku a celý tým to znamenalo svolat válečnou poradu a vymyslet plán do další části závodu. „Servisní pauza byla strašně krátká na to, aby se závada odstranila, proto jsme řešili varianty, zda ze závodu odstoupit, nebo jet opatrně na varovná světla a doufat, že se servo umoudří a bude pracovat, jak má. Nakonec jsme vyrazili s tím, že větší zatáčky raději odbrzdím a projedu na jistotu. Všichni jsme měli nervy, jak to celé dopadne. Vyrazit do obtížných krumlovských erzet s možností, že auto v některou chvíli nezatočí, bylo pro mě opravdu náročné. Spoléhali jsme se ale na to, že celý problém způsobily bubliny vzduchu, které v servu po výměně a odvzdušňování zbyly, a my věřili, že jich tam už moc nebude. Museli jsme prostě doufat. Dvě erzety jsem navíc moc nefungovala, byla jsem rozhozená a nesoustředěná. Po třech erzetách a návratu na výstaviště v Budějovicích jsme si na městské zkoušce spravili trochu chuť a zajeli 29. čas absolutně,“ poodhalila průběh první sekce erzet Pokorná. Na výstavišti zajela Sandra šestý čas ve třídě a v průběžné klasifikaci figurovala na 8. příčce třídy a 41. místě absolutní klasifikace. Po servisní přestávce byly v harmonogramu tři rychlostní zkoušky a s ohledem na časy jejich startů bylo zapotřebí světelné rampy. Sandra s Jirkou se dostávali do pohody, ale poslední noční zkouška přidala posádce další vrásky na čele. „Noční zkoušky, které přišly po servisní pauze, jsme zajeli z mého pohledu tak nějak… Nebyla jsem ještě pořád ve své kůži. Na poslední erzetu první etapy RZ Ján jsem se ale těšila, neboť se mi z pátečních zkoušek nejvíce líbila. Naše komplikace ten den ale bohužel ještě neskončily a těsně po startu poslední zkoušky nám praskl držák světelné rampy. Šlo o vadu materiálu, která je naprosto výjimečná. Mě už to ale ten den ani nepřekvapilo. Celou erzetu se mi tedy rampa houpala a svítila všude jinde, jen ne před nás. Moc jsem tedy neviděla a bála jsem se, že rampu ztratím, což jsem opravdu nechtěla. Erzetu i etapu jsme dokončili a byla jsem z těch nervů a všeho tak vyčerpaná, že jsem usnula možná ještě dřív, než jsem dolehla do postele,“ uvedla k divoké první etapě českokrumlovské soutěže Sandra Pokorná. Přes technické problémy a závěrečné potíže se světelnou rampou dokončili první polovinu závodu Pokorná se Skořepou na průběžném 39. místě absolutně a 8. místě ve třídě 3.
S vidinou lepší etapy vyrážela Sandra s Jirkou do sobotní části rally. Servo již posádku nezlobilo a ve spojení se slunečními paprsky se začala usmívat i pražská dvojice v subaru. „Druhá etapa již byla z našeho pohledu lepší a myslím, že nám to i dobře jelo. Z této etapy jsem se nejvíce těšila na pověstnou zkoušku Malonty, ale první průjezd byl po havárii jedné z posádek startujících před námi zrušen. Naopak mne překvapila náročnost RZ Rožmberk, byť při najíždění se tak nezdála. První sekci zkoušek jsme zakončili opět na výstavišti, kde se mi podařilo zajet podle mě pěkný 26. čas absolutně. Poslední blok erzet byl skvělý. Malonty byly akční díky klouzavému asfaltu, měli jsme pár krizových situací, ale všechno jsme zvládli a z mého pohledu jsme se pěkně svezli. Nicméně opět se ukázalo, na čem potřebuji ještě zapracovat, jak jet s autem líp a lépe ho využívat. S každým kilometrem se ale vše podle mě zlepšuje. Byla jsem ráda, že jsme tyhle náročné a technické krumlovské tratě mohli jet a sbírat další zkušenosti. Byl to skvělý závod a já mám Krumlov opravdu v oblibě. I přesto, že pro diváky je tahle soutěž hůře přístupná. Navzdory tomu, že většina rychlostních zkoušek se jede v lesích a diváckých míst je pár, tak diváků bylo opravdu spoustu a já bych chtěla všem poděkovat za fandění a za podporu. To samé a ještě víc platí pro moji rodinu, speciálně tátu, který mě podržel, když jsem se hroutila jako domeček z karet :),“ okomentovala pražská jezdkyně druhou etapu. Na jejím konci čekala na Sandru Pokornou a Jirku Skořepu cílová rampa v Jelení zahradě. Rally Český Krumlov pražská posádka dokončila na 29. příčce absolutní klasifikace a ve třídě 3 brala body za 6. místo. „Projetí cílem Krumlova je pro mne asi druhý nejvíc ceněný cíl, hned po cíli loňské Barum rally. I přes komplikace a problémy, které jsme měli, jsme závod nevzdali a soutěž jsme dokončili. Díky tomu je to pro mě hodně ceněný pohár za vítězství v dámské kategorii. Teď už se s Jirkou chystáme na náš oblíbený závod v Hustopečích v kraji vína! Já osobně se těším na kousek šotoliny, který se tady jezdí, a jak se s novými zkušenostmi na šotolině projevím. Přijďte nás povzbudit, všechny rádi uvidíme,“ pozvala Sandra Pokorná své fanoušky na další soutěž. Rally Hustopeče startují v polovině června – konkrétně 14. - 15. června 2019.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.