Do letošní sezóny vstoupil tišnovský Lukáš Nekvapil s novou spolujezdkyní a s vysokými cíli v rámci rallysprintového mistrovství. S Petrou Němcovou si dali na „rozcvičku“ Valašskou rally, kde ještě nešlo o body. Posádka v Opelu Adam R2 fungovala stejně jako vůz skvěle a v jednu dobu byla těsně pod pódiem. Pak ale přišla drobná minela a s ní propad na 11. příčku ve třídě. Lukáš s Petrou ovšem brali start v okolí Valašského Meziříčí jako přípravu na sprinty, a tak se ztrátou několika míst netrápili. Závěr Valašky si doslova užívali, když na tatrováckém polygonu zajeli dvakrát třetí čas ve třídě a na RZ Bystřička a Juřinka dosáhli nejrychlejšího času ve dvoukolkách. Ve výsledcích to znamenalo posun na konečnou sedmou příčku ve třídě i kategorii 2WD.
Od Valašské rally uběhlo pouhých čtrnáct dní a Lukáš s Petrou vyrazili na Valašsko znovu, tentokráte na Vančík Rallysprint Kopná, úvodní závod sprintového mistrovství. Na startu se sešlo 93 posádek a ta hájící barvy týmu TNT Počernice s.r.o. nafasovala startovní číslo 26. Ve třídě 6 se sešlo na Slušovicku úctyhodných dvacet kvalitních dvojic. Počasí si se všemi posádkami pořádně pohrálo. Zatímco před soutěží se smálo na tratě erzet sluníčko, na samotný závod přišlo výrazné ochlazení, mrazík a déšť. Již tak náročná Kopná, která letos měla ve svém harmonogramu sedm rychlostních zkoušek s necelými 70 ostrými kilometry, posunula stupeň náročnosti minimálně o další tři levely výš. A podle počtu odstoupivších posádek to byl doslova očistec. „Kopná je pro mě vždy těžkou soutěží. Za prvé je sama o sobě těžká a za druhé není lehké sekundovat místním střelcům. Letošní závod byl navíc na vodě, což mi jinde nevadí, ale tady to podmínky o to více ztěžuje. Najížděčky proběhly v pořádku a s Peťou jsme si je užili,“ avizoval náročnost slušovického sprintu Lukáš Nekvapil. Do závodu vstupovali Lukáš s Petrou jako druhá dvoukolka, ale po brzkém odstoupení Michala Horáka pole dvoukolek otevírali. První sekci erzet zajela smíšená posádka shodně v třetích časech a bronzová příčka jí náležela i v průběžném pořadí. „Sobotní ráno bylo ve znamení hóóódně mokrého závodu. Na první rychlostní zkoušky jsme vjížděli lehce nervózní, ale připravení. Začátek jsme jeli vlažně, a když už jsme se začali dostávat do tempa, tak se nám v autě ozval nový systém ONI, na nějž jsme bohužel nezareagovali správně a od jeho spuštění jsme celou závěrečnou pasáž erzety po úzké cestě jeli pomalu. A aby nebyl smůly konec, tak jsme si na následující zkoušce vylovili z klobouku další „bonusek“ v podobě prasklého držáku stabilizátoru,“ popsal smolný úvod sprintu tišnovský jezdec. Mechanici v prvním servisu se lehce zapotili, ale svou práci zvládli skvěle a Lukáš s Petrou mohli vyrazit vstříc dalším dvěma erzetám. Zde již rozjela posádka svůj standard a výsledkem byly dva druhé časy ve třídě. Následoval krátký servis a zbývající tři zkoušky sprintu. V nich zajel Lukáš jednou třetí a dvakrát druhý čas. „Po servisu jsme se oklepali a druhý průjezd zádveřickou erzetou jsme již zajeli tak, jak bychom chtěli, nadělili jsme si 17 vteřin oproti prvnímu nepovedenému průjezdu. Dobré tempo se nám dařilo držet po zbytek závodu a vzhledem k tomu, že se Pepovi Hartmannovi ve výsledcích objevila penalizace za retardér až úplně na konci, tak jsme si s ním dobře zazávodili. Adam Březík letěl jako raketa, takže jsme mu mohli na startu akorát zamávat a v cíli poblahopřát k výbornému výkonu,“ nastínil průběh závodu Lukáš Nekvapil. Zlepšený výkon posunul dvojici Lukáš Nekvapil – Petra Němcová na konečnou druhou příčku v rallysprintovém mistrovství, stříbro bere posádka i ve třídě 6 a v absolutní klasifikaci sprintu se umístila smíšená posádka na krásném 17. místě, což je s ohledem na to, že na startu stálo 15 vozů specifikace R5 a tři vozy WRC, super výsledek. „Děkuji Petě Němcové, fanouškům a našim partnerům, jmenovitě AutodopravaBrno.eu, Geotest, RP tuning, Sagitta, za to, že jsme se mohli zúčastnit rallysprintu Kopná. Vaše podpora byla v tom mrazivém závodě velmi znát a nás v autě hnala vpřed. Tímto bych všechny své příznivce chtěl pozvat do Vyškova, kde se jede na začátku června druhý sprint letošní sezóny. Přijďte zafandit i pokecat, na všechny se velmi těšíme! DAJ GAS!“ poděkoval nejvěrnějším a zároveň přidal pozvánku věčně usměvavý Tišnovák. A mně zbývá pouze doplnit údaj, že Rally Vyškov startuje 1. června, v časovém harmonogramu je sedm rychlostních zkoušek s 71 ostrými kilometry. A jedna horká novinka na závěr. Ve Vyškově se představí Lukáš Nekvapil v Opelu Adam R2 na pravé sedačce opět s Petrou, ale tentokráte vystřídá Němcovou Řiháková.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.