MOGUL AUTO ŠÍDLO ŠKODA TEAM po 15 RZ, které dohromady čítají 161 km, vybojoval celkové 3. místo a to i po nevydařeném začátku. Poprvé se v této sezóně posádka Jan Černý a Petr Černohorský postavila na rampu a ochutnala tak vítězné šampaňské.
Jan Černý s Petrem Černohorským se na 47. Rallye Český Krumlov vydali již ve středu, kde měli společný test na tratích nedaleko Lipna s členy továrního týmu Škoda Motorsport Janem Kopeckým a Pavlem Dreslerem. Jan Černý: „Na testu jsem konečně viděl novou evoluci Fabie R5 a musím říct, že se mi auto moc líbilo a věřím, že budu mít možnost do něj brzy usednout :). Na testu nám hodně pršelo, což před závodem nebylo ideální, ale charakter trati byl skvělý. Nám se tak podařilo udělat nějaké změny v nastavení vozu na hrbolatou a uskákanou cestu, kterou tato soutěž bezesporu má.” Po testu posádku čekal trénink, kde bylo jasné, že si pořadatelé opět připravili krásné, ale těžké RZ. Po dlouhém dešti bylo všude hodně bahna a na cestách tekla voda. Předpověď na závody ale byla dobrá. Což ocenili jistě nejen všechny posádky, ale také fanoušci rally. 47. Rallye Český Krumlov začala tradiční superspeciálkou v Českých Budějovicích. Následně se všechny posádky přemístily do Českého Krumlova, kde přejely startovní rampu a závod tak byl oficiálně zahájen.
Jan Černý: „Co přišlo později, už tak slavné nebylo. Jeli jsem středně tvrdé pneumatiky a já jsem věděl, že je musím dostatečně zahřát před 2. RZ. V cestě mé myšlenky však stál strom. Udělal jsem chybu při zahřívání pneumatik, když jsem najel na štěrk a to nás okamžitě dostalo do smyku a poslalo mimo cestu do příkopu a bohužel i stromu. Díky pomoci, za kterou ještě jednou všem moc děkuji, jsme mohli v závodu pokračovat. Bylo to opravdu velké štěstí, že se autu nic nestalo. Nicméně po tomto incidentu mé páteční tempo nebylo dle mých představ a hodně jsem se na tratích trápil.” Posádka Jan Černý s Petrem Černohorským první etapu zakončili na 5. místě.
Jan Černý: „Přes noc jsem vše hodil za hlavu a v sobotu ráno jsem vystartoval jako do “nového” závodu. Tempo bylo dobré, časy také, jen volba pneumatik mohla být lepší. Po servisu jsme však pneumatiky vyměnili za tvrdší a šli jsme opět bojovat. Rychlostní zkouška po servisu se vydařila a my jsme zajeli druhý čas za Honzou Kopeckým, následovala má oblíbená RZ, kterou jsou Malonty. Tu jsem si celou dobu užíval až do té chvíle, než jsem udělal chybu a musel jsem v RZ couvat. Boj o třetí místo, mezi mnou a Mírou Jakešem, se tak přesunul až do poslední RZ. Do té jsme dali maximum a RZ jsme vyhráli. Mám velkou radost, že jsme se mohli konečně postavit na bednu. Po takovém nešťastném začátku sezóny to pro mě bylo jedno malé vítězství. Tím bych chtěl poděkovat celému týmu a všem, kteří nás na naší cestě podporují.” Teď už se posádka připravuje na 15. ročník AGROTEC Petronas rally Hustopeče, která se startuje 14. června. Těšíme se na Vás.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.