Seriál PEUGEOT RALLY CUP CZ je po Rallye Český Krumlov přesně v polovině letošní sezóny. Do jihočeské soutěže bylo přihlášeno šest posádek, ale cílovou rampu v českokrumlovské Jelení zahradě přejely pouhé dvě. Zdravotní problémy, poruchy a havárie vyřadily ze hry většinu účastníků. Pohárové zlato získali potřetí v řadě René Dohnal s Romanem Švecem.
Rallye Český Krumlov provázelo příjemné jarní počasí. Jihočeská soutěž je proslulá prudkými a nečekanými přeháňkami, ale počasí se své hlavní role pro letošek vzdalo. Problémy účastníků PEUGEOT RALLY CUPu začaly už před startem. Petra Garguláka postihly zdravotní problémy během seznamovacích jízd a do závodu vůbec nenastoupil. Podobně dopadl po druhé rychlostní zkoušce spolujezdec Milana Obadala, posádka byla tedy nucena odstoupit.
Mezitím začal souboj mezi Dohnalem, Kamencem a Kornhefrem. V tomto pořadí se nesla celá první etapa, během které si René Dohnal vybudoval solidní náskok. Uvedené pořadí ale platilo jen do devátého testu, kdy musel z technických důvodů odstoupit Matěj Kamenec. „Praskl nám držák převodovky. Je možné, že to je ještě důsledek naší havárie na Valašce. Mrzí mě to. První polovina sezóny se nám vůbec nepovedla a musím teď v sobě najít především další motivaci,“ poznamenal zklamaný Kamenec.
Na třetí místo se tak posunul Jiří Pohlídal a zdálo se, že je o konečném pořadí rozhodnuto. O zrádnosti krumlovské soutěže a především proslulých Malont se však přesvědčil Honza Kornhefr, který havaroval a musel být spolu se svým spolujezdcem převezen do nemocnice k vyšetření. Naštěstí jsou oba v pořádku. Nejvíce to odnesl jejich Peugeot. „Pochopitelně mě to moc mrzí. Jelo se nám dobře a cítil jsem se lépe hlavně za tmy. Na Malontech jsem se dostal z čisté stopy na jehličí a už s tím nešlo nic dělat. Byla to velká rána, takže jsem hlavně rád, že se nám nic nestalo,“ komentoval krátce Jan Kornhefr.
Pro jednoznačné pohárové vítězství si v náročné soutěži zaslouženě dojel René Dohnal a to už potřetí v řadě. Ve dvoukolkách skončil těsně druhý, svoji třídu vyhrál. „Před závodem jsem si vzhledem k silné konkurenci úplně nevěřil. První etapa byla náročná, po dešti hodně uklouzaná. Jel jsem v bezpečném tempu a nebyl se svou jízdou zcela spokojený, o to víc mě překvapily naše časy. V sobotu jsme měli velkou krizi na první vložce, pak jsme dostali pětivteřinovou penalizaci, takže nám uniklo první místo ve dvoukolkách. Jinak jsem ale velmi spokojený. První polovina sezóny nám vyšla skvěle. Vedeme cup i dvoukolky,“ radoval se v cíli vítězný Dohnal.
Druhé místo nakonec obsadil Jirka Pohlídal, který se navíc den po ukončení soutěže stal novopečeným tatínkem. „Krumlov je velmi obtížná soutěž, extrémně rychlá a zrádná. Na superspeciálce kolem výstaviště jsem chtěl zatáhnout, ale ztratili jsme ventilek a dojeli s defektem. Pak nás hodně času stála nefunkční světelná rampa v noční sekci. Druhý den se jelo velmi rychle. Bylo jednoduché udělat chybu, takže za druhé místo jsem opravdu vděčný,“ doplnil Jiří Pohlídal.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.