Oba vozy Škoda Fabia R5 zlínského SAMOHÝL ŠKODA Teamu úspěšně dokončily náročnou Rallye Český Krumlov. Ve 47. ročníku naší třetí nejstarší automobilové rally skončili Mirek Jakeš s Petrem Machů jen těsně za nejlepší trojicí, Martin Březík s Markem Omelkou si šestým místem připsali své dosud nejlepší umístění v mistrovství České republiky a ukázali, že se s technikou kategorie R5 sžívají s každou dokončenou soutěží.
Hektické tři týdny příprav na třetí díl mistrovství ČR ukončil páteční shakedown v areálu českobudějovického výstaviště, při kterém nechyběly oba týmové vozy ŠKODA Fabia R5. Fanoušci i lidé okolo týmu si před startem krumlovské soutěže kladli dvě základní otázky: jak rychle se dokáží Mirek s Petrem otřepat z nepříjemné havárie na Šumavě a dostat do pohody tak, aby znovu mohli konkurovat těm nejlepší. A bude-li dále pokračovat progres druhé týmové posádky, jenž má s vozy R5 přeci jen menší zkušenosti. Již v úvodních měřených kilometrech páteční etapy však daly obě dvojice jasné odpovědi na tyto otázky. A především Mirek s Petrem ukázali druhým nejlepším časem hned na první klasické zkoušce, že patří mezi naše vůbec nejrychlejší posádky.
Nejprve však dejme slovo Markovi Omelkovi, jenž po boku Martina Březíka usedá již sedmou závodní sezónu: „Z našeho pohledu panuje s Krumlovem naprostá spokojenost. Auto je v cíli bez jediného škrábance, dalším cenným výsledkem jsme si pak vylepšili své dosavadní maximum z Klatov o dvě příčky. Postupovat dopředu a vylepšovat časy teď už ale musíme opravdu jen po malých krůčcích, protože při tempu, jaké se jede v domácím mistráku, je velmi jednoduché udělat chybu. Minule se o tom přesvědčil Mirek, teď na Krumlově Venca Pech i Roman Odložilík. Když si zpětně promítnu závod, určitě jsme mohli pár sekund umazat a přiblížit se k nejlepší pětce lepší volbou pneumatik ve dvou sekcích. V pátek odpoledne jsme zvolili bezpečnější variantu nejměkčí směsi, nakonec se ale ukázalo, že ani v lesních partiích nebylo tak mokro, jak jsme si mysleli. Při nižších teplotách za noční sekce už ale nejměkčí směs pneumatik Hankook fungovala perfektně. Podobně jsme mohli být odvážnější v sobotu dopoledne a jít do střední směsi, rozhodně větší rezervy ale vidím v našem rozpisu. Je postavený na ´enkové´ auto a těch informací v něm máme až příliš mnoho. Pak to Martina brzdí, když si v hlavě zpracovává velké množství informací, které v některých pasážích pomalu ani nejdou všechny přečíst,“ vysvětluje 45letý spolujezdec problémy při přechodu do nejvyšší kategorie vozů R5.
Zatímco Martin Březík s Markem Omelkou se po 11. a 8. příčce z úvodních dvou závodů radovali v cíli z dosud nejlepšího výsledku v podobě šestého místa, druhá týmová Fabie R5 bojovala až do závěru o celkový bronz. Vše odstartoval druhý nejlepší čas Mirka s Petrem při RZ Rožmitál, po první sekci jim pak patřilo průběžné třetí místo jen necelých deset sekund za prvním. Pak však přišel první problém. „V polovině šesté erzety na nás postupně mávali dva pořadatelé a naznačovali, ať zpomalíme. Nechtěl jsem vletět do místa, kde budou někoho vytahovat, tak jsem okamžitě zvolnil,“ vysvětluje Mirek Jakeš. „O kus dál jsem si všimnul po pravé straně odstavenou úplně mimo cestu Odložilíkovu fabii, ale protože jel mezi námi ještě jeden vůz, myslel jsem si, že problém se bude týkat něčeho jiného. Ještě chvíli jsme tedy jeli volnějším tempem, a teprve když už bylo jasné, že mávání pořadatelů patřilo pouze k tomuto vozu, začali jsme opět závodit. Později jsme se snažili náš čas reklamovat, ale bylo nám řečeno, že ztráty do pěti sekund se neřeší. Jenže při prvním průjezdu jsme na této RZ zaostali za nejrychlejším o 6,7 sekundy, při druhém o 23,7 s.“
Po této ztrátě se Mirek s Petrem propadli na pátou příčku, do konce pátečního dne se už ale stihli vrátit alespoň na čtvrtou pozici. A boj o nejprve čtvrtou, po odpadnutí Pecha dokonce o třetí příčku pokračoval až do konce. V cíli předposledních Malont chybělo na bronz už jen 2,6 sekund, když v tu chvíli naskočila k jejich celkovému času pětisekundová penalizace. „Závěr byl opravdu tvrdý, s Honzou Černým nás čekal na posledních vložkách velký souboj. Nejsme si úplně vědomi, kde se nám podařilo trefit retardér, nicméně i to je rally a tak trochu to i rozhodlo. S necelými třemi sekundami šlo na deseti kilometrech poslední RZ ještě něco dělat, po penalizaci už ale nebyl důvod závodit a jít do nějakého většího rizika. Přes tyto problémy se ale dokážeme přenést, ostatně po Šumavě jsme ustáli mnohem horší situaci. Jsem rád, že jsme splnili slib, který jsem vyslovil hned druhý den po nešťastné havárii. Tedy že se nevzdáme a budeme dál bojovat,“ končí pozitivně Petr Machů.
Radost z výsledků obou posádek má i Josef Sládek, ředitel velkoobchodu MOL Česká republika: „Na Českokrumlovsku to byly o víkendu z našeho pohledu opravdu hezké závody. Drama až do konce, vynikající výkony obou posádek a k tomu plný dům na akci Rally dětem. Zvláštní poděkování patří tentokrát především všem v týmu za přípravu Fabie R5 poničené na Šumavě. Vážíme si nejen profesionálně odvedené práce mechaniků, ale i odhodlání, které toto „vzkříšení“ nastartovalo prakticky ihned po návratu posádky z preventivního vyšetření v Klatovské nemocnici. V tomto kontextu je čtvrté místo Mirka s Petrem na Krumlově neuvěřitelné. Stejně tak nám dělá velkou radost i stoupající tendence výkonů Martina s Markem. Už teď se těšíme se do Hustopečí!“
European Rally Trophy (2/6): 1. Kopecký – Dresler 78 bodů, 2. Březík – Omelka 45 b., 3. Jakeš – Machů 42 b. (vš. ŠKODA Fabia R5)
Mistrovství České republiky (3/7): 1. Kopecký 164 b., 2. Mareš 118 b., 3. Pech 114 b., 4. Černý 85 b., …, 7. Březík – Omelka 44 b., 8. Jakeš – Machů 38 b.
Informace o týmu můžete sledovat na:
https://www.facebook.com/samohylskodateam/
https://www.instagram.com/samohylskodateam/
Zdroj: Samohýl Škoda Team
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?