Oba vozy Škoda Fabia R5 zlínského SAMOHÝL ŠKODA Teamu úspěšně dokončily náročnou Rallye Český Krumlov. Ve 47. ročníku naší třetí nejstarší automobilové rally skončili Mirek Jakeš s Petrem Machů jen těsně za nejlepší trojicí, Martin Březík s Markem Omelkou si šestým místem připsali své dosud nejlepší umístění v mistrovství České republiky a ukázali, že se s technikou kategorie R5 sžívají s každou dokončenou soutěží.
Hektické tři týdny příprav na třetí díl mistrovství ČR ukončil páteční shakedown v areálu českobudějovického výstaviště, při kterém nechyběly oba týmové vozy ŠKODA Fabia R5. Fanoušci i lidé okolo týmu si před startem krumlovské soutěže kladli dvě základní otázky: jak rychle se dokáží Mirek s Petrem otřepat z nepříjemné havárie na Šumavě a dostat do pohody tak, aby znovu mohli konkurovat těm nejlepší. A bude-li dále pokračovat progres druhé týmové posádky, jenž má s vozy R5 přeci jen menší zkušenosti. Již v úvodních měřených kilometrech páteční etapy však daly obě dvojice jasné odpovědi na tyto otázky. A především Mirek s Petrem ukázali druhým nejlepším časem hned na první klasické zkoušce, že patří mezi naše vůbec nejrychlejší posádky.
Nejprve však dejme slovo Markovi Omelkovi, jenž po boku Martina Březíka usedá již sedmou závodní sezónu: „Z našeho pohledu panuje s Krumlovem naprostá spokojenost. Auto je v cíli bez jediného škrábance, dalším cenným výsledkem jsme si pak vylepšili své dosavadní maximum z Klatov o dvě příčky. Postupovat dopředu a vylepšovat časy teď už ale musíme opravdu jen po malých krůčcích, protože při tempu, jaké se jede v domácím mistráku, je velmi jednoduché udělat chybu. Minule se o tom přesvědčil Mirek, teď na Krumlově Venca Pech i Roman Odložilík. Když si zpětně promítnu závod, určitě jsme mohli pár sekund umazat a přiblížit se k nejlepší pětce lepší volbou pneumatik ve dvou sekcích. V pátek odpoledne jsme zvolili bezpečnější variantu nejměkčí směsi, nakonec se ale ukázalo, že ani v lesních partiích nebylo tak mokro, jak jsme si mysleli. Při nižších teplotách za noční sekce už ale nejměkčí směs pneumatik Hankook fungovala perfektně. Podobně jsme mohli být odvážnější v sobotu dopoledne a jít do střední směsi, rozhodně větší rezervy ale vidím v našem rozpisu. Je postavený na ´enkové´ auto a těch informací v něm máme až příliš mnoho. Pak to Martina brzdí, když si v hlavě zpracovává velké množství informací, které v některých pasážích pomalu ani nejdou všechny přečíst,“ vysvětluje 45letý spolujezdec problémy při přechodu do nejvyšší kategorie vozů R5.
Zatímco Martin Březík s Markem Omelkou se po 11. a 8. příčce z úvodních dvou závodů radovali v cíli z dosud nejlepšího výsledku v podobě šestého místa, druhá týmová Fabie R5 bojovala až do závěru o celkový bronz. Vše odstartoval druhý nejlepší čas Mirka s Petrem při RZ Rožmitál, po první sekci jim pak patřilo průběžné třetí místo jen necelých deset sekund za prvním. Pak však přišel první problém. „V polovině šesté erzety na nás postupně mávali dva pořadatelé a naznačovali, ať zpomalíme. Nechtěl jsem vletět do místa, kde budou někoho vytahovat, tak jsem okamžitě zvolnil,“ vysvětluje Mirek Jakeš. „O kus dál jsem si všimnul po pravé straně odstavenou úplně mimo cestu Odložilíkovu fabii, ale protože jel mezi námi ještě jeden vůz, myslel jsem si, že problém se bude týkat něčeho jiného. Ještě chvíli jsme tedy jeli volnějším tempem, a teprve když už bylo jasné, že mávání pořadatelů patřilo pouze k tomuto vozu, začali jsme opět závodit. Později jsme se snažili náš čas reklamovat, ale bylo nám řečeno, že ztráty do pěti sekund se neřeší. Jenže při prvním průjezdu jsme na této RZ zaostali za nejrychlejším o 6,7 sekundy, při druhém o 23,7 s.“
Po této ztrátě se Mirek s Petrem propadli na pátou příčku, do konce pátečního dne se už ale stihli vrátit alespoň na čtvrtou pozici. A boj o nejprve čtvrtou, po odpadnutí Pecha dokonce o třetí příčku pokračoval až do konce. V cíli předposledních Malont chybělo na bronz už jen 2,6 sekund, když v tu chvíli naskočila k jejich celkovému času pětisekundová penalizace. „Závěr byl opravdu tvrdý, s Honzou Černým nás čekal na posledních vložkách velký souboj. Nejsme si úplně vědomi, kde se nám podařilo trefit retardér, nicméně i to je rally a tak trochu to i rozhodlo. S necelými třemi sekundami šlo na deseti kilometrech poslední RZ ještě něco dělat, po penalizaci už ale nebyl důvod závodit a jít do nějakého většího rizika. Přes tyto problémy se ale dokážeme přenést, ostatně po Šumavě jsme ustáli mnohem horší situaci. Jsem rád, že jsme splnili slib, který jsem vyslovil hned druhý den po nešťastné havárii. Tedy že se nevzdáme a budeme dál bojovat,“ končí pozitivně Petr Machů.
Radost z výsledků obou posádek má i Josef Sládek, ředitel velkoobchodu MOL Česká republika: „Na Českokrumlovsku to byly o víkendu z našeho pohledu opravdu hezké závody. Drama až do konce, vynikající výkony obou posádek a k tomu plný dům na akci Rally dětem. Zvláštní poděkování patří tentokrát především všem v týmu za přípravu Fabie R5 poničené na Šumavě. Vážíme si nejen profesionálně odvedené práce mechaniků, ale i odhodlání, které toto „vzkříšení“ nastartovalo prakticky ihned po návratu posádky z preventivního vyšetření v Klatovské nemocnici. V tomto kontextu je čtvrté místo Mirka s Petrem na Krumlově neuvěřitelné. Stejně tak nám dělá velkou radost i stoupající tendence výkonů Martina s Markem. Už teď se těšíme se do Hustopečí!“
European Rally Trophy (2/6): 1. Kopecký – Dresler 78 bodů, 2. Březík – Omelka 45 b., 3. Jakeš – Machů 42 b. (vš. ŠKODA Fabia R5)
Mistrovství České republiky (3/7): 1. Kopecký 164 b., 2. Mareš 118 b., 3. Pech 114 b., 4. Černý 85 b., …, 7. Březík – Omelka 44 b., 8. Jakeš – Machů 38 b.
Informace o týmu můžete sledovat na:
https://www.facebook.com/samohylskodateam/
https://www.instagram.com/samohylskodateam/
Zdroj: Samohýl Škoda Team
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.