Oba vozy Škoda Fabia R5 zlínského SAMOHÝL ŠKODA Teamu úspěšně dokončily náročnou Rallye Český Krumlov. Ve 47. ročníku naší třetí nejstarší automobilové rally skončili Mirek Jakeš s Petrem Machů jen těsně za nejlepší trojicí, Martin Březík s Markem Omelkou si šestým místem připsali své dosud nejlepší umístění v mistrovství České republiky a ukázali, že se s technikou kategorie R5 sžívají s každou dokončenou soutěží.
Hektické tři týdny příprav na třetí díl mistrovství ČR ukončil páteční shakedown v areálu českobudějovického výstaviště, při kterém nechyběly oba týmové vozy ŠKODA Fabia R5. Fanoušci i lidé okolo týmu si před startem krumlovské soutěže kladli dvě základní otázky: jak rychle se dokáží Mirek s Petrem otřepat z nepříjemné havárie na Šumavě a dostat do pohody tak, aby znovu mohli konkurovat těm nejlepší. A bude-li dále pokračovat progres druhé týmové posádky, jenž má s vozy R5 přeci jen menší zkušenosti. Již v úvodních měřených kilometrech páteční etapy však daly obě dvojice jasné odpovědi na tyto otázky. A především Mirek s Petrem ukázali druhým nejlepším časem hned na první klasické zkoušce, že patří mezi naše vůbec nejrychlejší posádky.
Nejprve však dejme slovo Markovi Omelkovi, jenž po boku Martina Březíka usedá již sedmou závodní sezónu: „Z našeho pohledu panuje s Krumlovem naprostá spokojenost. Auto je v cíli bez jediného škrábance, dalším cenným výsledkem jsme si pak vylepšili své dosavadní maximum z Klatov o dvě příčky. Postupovat dopředu a vylepšovat časy teď už ale musíme opravdu jen po malých krůčcích, protože při tempu, jaké se jede v domácím mistráku, je velmi jednoduché udělat chybu. Minule se o tom přesvědčil Mirek, teď na Krumlově Venca Pech i Roman Odložilík. Když si zpětně promítnu závod, určitě jsme mohli pár sekund umazat a přiblížit se k nejlepší pětce lepší volbou pneumatik ve dvou sekcích. V pátek odpoledne jsme zvolili bezpečnější variantu nejměkčí směsi, nakonec se ale ukázalo, že ani v lesních partiích nebylo tak mokro, jak jsme si mysleli. Při nižších teplotách za noční sekce už ale nejměkčí směs pneumatik Hankook fungovala perfektně. Podobně jsme mohli být odvážnější v sobotu dopoledne a jít do střední směsi, rozhodně větší rezervy ale vidím v našem rozpisu. Je postavený na ´enkové´ auto a těch informací v něm máme až příliš mnoho. Pak to Martina brzdí, když si v hlavě zpracovává velké množství informací, které v některých pasážích pomalu ani nejdou všechny přečíst,“ vysvětluje 45letý spolujezdec problémy při přechodu do nejvyšší kategorie vozů R5.
Zatímco Martin Březík s Markem Omelkou se po 11. a 8. příčce z úvodních dvou závodů radovali v cíli z dosud nejlepšího výsledku v podobě šestého místa, druhá týmová Fabie R5 bojovala až do závěru o celkový bronz. Vše odstartoval druhý nejlepší čas Mirka s Petrem při RZ Rožmitál, po první sekci jim pak patřilo průběžné třetí místo jen necelých deset sekund za prvním. Pak však přišel první problém. „V polovině šesté erzety na nás postupně mávali dva pořadatelé a naznačovali, ať zpomalíme. Nechtěl jsem vletět do místa, kde budou někoho vytahovat, tak jsem okamžitě zvolnil,“ vysvětluje Mirek Jakeš. „O kus dál jsem si všimnul po pravé straně odstavenou úplně mimo cestu Odložilíkovu fabii, ale protože jel mezi námi ještě jeden vůz, myslel jsem si, že problém se bude týkat něčeho jiného. Ještě chvíli jsme tedy jeli volnějším tempem, a teprve když už bylo jasné, že mávání pořadatelů patřilo pouze k tomuto vozu, začali jsme opět závodit. Později jsme se snažili náš čas reklamovat, ale bylo nám řečeno, že ztráty do pěti sekund se neřeší. Jenže při prvním průjezdu jsme na této RZ zaostali za nejrychlejším o 6,7 sekundy, při druhém o 23,7 s.“
Po této ztrátě se Mirek s Petrem propadli na pátou příčku, do konce pátečního dne se už ale stihli vrátit alespoň na čtvrtou pozici. A boj o nejprve čtvrtou, po odpadnutí Pecha dokonce o třetí příčku pokračoval až do konce. V cíli předposledních Malont chybělo na bronz už jen 2,6 sekund, když v tu chvíli naskočila k jejich celkovému času pětisekundová penalizace. „Závěr byl opravdu tvrdý, s Honzou Černým nás čekal na posledních vložkách velký souboj. Nejsme si úplně vědomi, kde se nám podařilo trefit retardér, nicméně i to je rally a tak trochu to i rozhodlo. S necelými třemi sekundami šlo na deseti kilometrech poslední RZ ještě něco dělat, po penalizaci už ale nebyl důvod závodit a jít do nějakého většího rizika. Přes tyto problémy se ale dokážeme přenést, ostatně po Šumavě jsme ustáli mnohem horší situaci. Jsem rád, že jsme splnili slib, který jsem vyslovil hned druhý den po nešťastné havárii. Tedy že se nevzdáme a budeme dál bojovat,“ končí pozitivně Petr Machů.
Radost z výsledků obou posádek má i Josef Sládek, ředitel velkoobchodu MOL Česká republika: „Na Českokrumlovsku to byly o víkendu z našeho pohledu opravdu hezké závody. Drama až do konce, vynikající výkony obou posádek a k tomu plný dům na akci Rally dětem. Zvláštní poděkování patří tentokrát především všem v týmu za přípravu Fabie R5 poničené na Šumavě. Vážíme si nejen profesionálně odvedené práce mechaniků, ale i odhodlání, které toto „vzkříšení“ nastartovalo prakticky ihned po návratu posádky z preventivního vyšetření v Klatovské nemocnici. V tomto kontextu je čtvrté místo Mirka s Petrem na Krumlově neuvěřitelné. Stejně tak nám dělá velkou radost i stoupající tendence výkonů Martina s Markem. Už teď se těšíme se do Hustopečí!“
European Rally Trophy (2/6): 1. Kopecký – Dresler 78 bodů, 2. Březík – Omelka 45 b., 3. Jakeš – Machů 42 b. (vš. ŠKODA Fabia R5)
Mistrovství České republiky (3/7): 1. Kopecký 164 b., 2. Mareš 118 b., 3. Pech 114 b., 4. Černý 85 b., …, 7. Březík – Omelka 44 b., 8. Jakeš – Machů 38 b.
Informace o týmu můžete sledovat na:
https://www.facebook.com/samohylskodateam/
https://www.instagram.com/samohylskodateam/
Zdroj: Samohýl Škoda Team
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.