Oba vozy Škoda Fabia R5 zlínského SAMOHÝL ŠKODA Teamu úspěšně dokončily náročnou Rallye Český Krumlov. Ve 47. ročníku naší třetí nejstarší automobilové rally skončili Mirek Jakeš s Petrem Machů jen těsně za nejlepší trojicí, Martin Březík s Markem Omelkou si šestým místem připsali své dosud nejlepší umístění v mistrovství České republiky a ukázali, že se s technikou kategorie R5 sžívají s každou dokončenou soutěží.
Hektické tři týdny příprav na třetí díl mistrovství ČR ukončil páteční shakedown v areálu českobudějovického výstaviště, při kterém nechyběly oba týmové vozy ŠKODA Fabia R5. Fanoušci i lidé okolo týmu si před startem krumlovské soutěže kladli dvě základní otázky: jak rychle se dokáží Mirek s Petrem otřepat z nepříjemné havárie na Šumavě a dostat do pohody tak, aby znovu mohli konkurovat těm nejlepší. A bude-li dále pokračovat progres druhé týmové posádky, jenž má s vozy R5 přeci jen menší zkušenosti. Již v úvodních měřených kilometrech páteční etapy však daly obě dvojice jasné odpovědi na tyto otázky. A především Mirek s Petrem ukázali druhým nejlepším časem hned na první klasické zkoušce, že patří mezi naše vůbec nejrychlejší posádky.
Nejprve však dejme slovo Markovi Omelkovi, jenž po boku Martina Březíka usedá již sedmou závodní sezónu: „Z našeho pohledu panuje s Krumlovem naprostá spokojenost. Auto je v cíli bez jediného škrábance, dalším cenným výsledkem jsme si pak vylepšili své dosavadní maximum z Klatov o dvě příčky. Postupovat dopředu a vylepšovat časy teď už ale musíme opravdu jen po malých krůčcích, protože při tempu, jaké se jede v domácím mistráku, je velmi jednoduché udělat chybu. Minule se o tom přesvědčil Mirek, teď na Krumlově Venca Pech i Roman Odložilík. Když si zpětně promítnu závod, určitě jsme mohli pár sekund umazat a přiblížit se k nejlepší pětce lepší volbou pneumatik ve dvou sekcích. V pátek odpoledne jsme zvolili bezpečnější variantu nejměkčí směsi, nakonec se ale ukázalo, že ani v lesních partiích nebylo tak mokro, jak jsme si mysleli. Při nižších teplotách za noční sekce už ale nejměkčí směs pneumatik Hankook fungovala perfektně. Podobně jsme mohli být odvážnější v sobotu dopoledne a jít do střední směsi, rozhodně větší rezervy ale vidím v našem rozpisu. Je postavený na ´enkové´ auto a těch informací v něm máme až příliš mnoho. Pak to Martina brzdí, když si v hlavě zpracovává velké množství informací, které v některých pasážích pomalu ani nejdou všechny přečíst,“ vysvětluje 45letý spolujezdec problémy při přechodu do nejvyšší kategorie vozů R5.
Zatímco Martin Březík s Markem Omelkou se po 11. a 8. příčce z úvodních dvou závodů radovali v cíli z dosud nejlepšího výsledku v podobě šestého místa, druhá týmová Fabie R5 bojovala až do závěru o celkový bronz. Vše odstartoval druhý nejlepší čas Mirka s Petrem při RZ Rožmitál, po první sekci jim pak patřilo průběžné třetí místo jen necelých deset sekund za prvním. Pak však přišel první problém. „V polovině šesté erzety na nás postupně mávali dva pořadatelé a naznačovali, ať zpomalíme. Nechtěl jsem vletět do místa, kde budou někoho vytahovat, tak jsem okamžitě zvolnil,“ vysvětluje Mirek Jakeš. „O kus dál jsem si všimnul po pravé straně odstavenou úplně mimo cestu Odložilíkovu fabii, ale protože jel mezi námi ještě jeden vůz, myslel jsem si, že problém se bude týkat něčeho jiného. Ještě chvíli jsme tedy jeli volnějším tempem, a teprve když už bylo jasné, že mávání pořadatelů patřilo pouze k tomuto vozu, začali jsme opět závodit. Později jsme se snažili náš čas reklamovat, ale bylo nám řečeno, že ztráty do pěti sekund se neřeší. Jenže při prvním průjezdu jsme na této RZ zaostali za nejrychlejším o 6,7 sekundy, při druhém o 23,7 s.“
Po této ztrátě se Mirek s Petrem propadli na pátou příčku, do konce pátečního dne se už ale stihli vrátit alespoň na čtvrtou pozici. A boj o nejprve čtvrtou, po odpadnutí Pecha dokonce o třetí příčku pokračoval až do konce. V cíli předposledních Malont chybělo na bronz už jen 2,6 sekund, když v tu chvíli naskočila k jejich celkovému času pětisekundová penalizace. „Závěr byl opravdu tvrdý, s Honzou Černým nás čekal na posledních vložkách velký souboj. Nejsme si úplně vědomi, kde se nám podařilo trefit retardér, nicméně i to je rally a tak trochu to i rozhodlo. S necelými třemi sekundami šlo na deseti kilometrech poslední RZ ještě něco dělat, po penalizaci už ale nebyl důvod závodit a jít do nějakého většího rizika. Přes tyto problémy se ale dokážeme přenést, ostatně po Šumavě jsme ustáli mnohem horší situaci. Jsem rád, že jsme splnili slib, který jsem vyslovil hned druhý den po nešťastné havárii. Tedy že se nevzdáme a budeme dál bojovat,“ končí pozitivně Petr Machů.
Radost z výsledků obou posádek má i Josef Sládek, ředitel velkoobchodu MOL Česká republika: „Na Českokrumlovsku to byly o víkendu z našeho pohledu opravdu hezké závody. Drama až do konce, vynikající výkony obou posádek a k tomu plný dům na akci Rally dětem. Zvláštní poděkování patří tentokrát především všem v týmu za přípravu Fabie R5 poničené na Šumavě. Vážíme si nejen profesionálně odvedené práce mechaniků, ale i odhodlání, které toto „vzkříšení“ nastartovalo prakticky ihned po návratu posádky z preventivního vyšetření v Klatovské nemocnici. V tomto kontextu je čtvrté místo Mirka s Petrem na Krumlově neuvěřitelné. Stejně tak nám dělá velkou radost i stoupající tendence výkonů Martina s Markem. Už teď se těšíme se do Hustopečí!“
European Rally Trophy (2/6): 1. Kopecký – Dresler 78 bodů, 2. Březík – Omelka 45 b., 3. Jakeš – Machů 42 b. (vš. ŠKODA Fabia R5)
Mistrovství České republiky (3/7): 1. Kopecký 164 b., 2. Mareš 118 b., 3. Pech 114 b., 4. Černý 85 b., …, 7. Březík – Omelka 44 b., 8. Jakeš – Machů 38 b.
Informace o týmu můžete sledovat na:
https://www.facebook.com/samohylskodateam/
https://www.instagram.com/samohylskodateam/
Zdroj: Samohýl Škoda Team
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.