Třetí start v XTG ADAM Cupu přetavil ve třetí prvenství devatenáctiletý Dominik Stříteský.
Společně s Janem Mikulíkem opanovali úvodní závod pohárového kalendáře 2019, kterým byl Vančík Rallysprint Kopná. Na stupních vítězů je doplnili Patrik Brtníček s Tomášem Šmídem a nováčci Szymon Žarlok – Krzysztof Pietruzska z Polska.
XTG ADAM CUP vstoupil ve Slušovicích do jubilejní páté sezóny. Kalendář 2019 obsahuje sedm závodů, nově se v programu objeví Rally Pačejov. Západočeská soutěž nahradí Rally Jeseníky. Do třetice pohároví účastníci zavítají i na zlínskou Barumku. Na Kopnou se registrovalo osm posádek, na které čekalo sedm rychlostních zkoušek, necelých 70 ostrých kilometrů na třech úsecích Zádvěřice, Kopná a Kameňák.
Vítěz posledních dvou ročníků XTG ADAM CUPU Martin Vopatřil byl tentokrát k vidění pouze v servisu při přípravě závodních vozů, neboť letošního ročníku se kvůli úpravě propozic nemůže účastnit. “Chceme, aby XTG ADAM CUP byl primárně pro mladé začínající jezdce. Proto se v regulích objevila podmínka, že bývalí mistři v některé z tříd MČR nemohou v poháru startovat,” vysvětlil promotér XTG ADAM CUPU Zdeněk Pekárek. A tento zájem má také Autoklub České republiky, který se pro letošní rok stal partnerem značkového poháru. I proto by měl v dalších závodech do seriálu také naskočit Jan Dvořák, loňský reprezentant projektu Autoklub Rally Talent.
Mezi osmi registrovanými dvojice se po dvouleté pauze objevila na startu i zahraniční posádka. Byli jimi krajané Jerzyho Tomaszczyka, jenž v roce 2016 obsadil v konečném hodnocení druhou příčku, Poláci Szymon Žarlok – Krzysztof Pietruzska. Historicky se jednalo o třetího zahraničního jezdce, který byl ve značkovém poháru vozů Opel ADAM Cup hodnocen.
Ale pojďme už na tratě v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty, které od noci zkrápěl drobný déšť, který se ve vyšších polohách měnil i v mokrý sníh. Na tratích se sice neudržel, ale v cíli Kameňáku přinesl bílý poprašek a v průběhu dne nízká mračna i mlhu.
Nejlépe vstoupil do závodu Patrik Brtníček a po první sekci dvou zkoušek vedl o 1,4 vteřiny před Dominikem Stříteským. Ten byl nejrychlejší na RZ2 Kameňák, čímž se posunul z třetího místa na druhé. Druhým časem začal Tomáš Arnošt, ale na Kameňáku zajel pátý čas a neudržel za sebou rychle jedoucího Žarloka (druhý čas v RZ2), ani Davida Štefana. Další příčky patřily po pauze se rozjíždějícímu Janu Pilařovi, Michalu Kolářovi a debutantovi Janu Klvaňovi.
V druhé sekci Stříteský přidal dva nejrychlejší časy, posunul se do vedení, po RZ4 vedl o devět sekund před Brtníčkem. Právě RZ4 Kopná výrazně promluvila do pohárové klasifikace. Nejenže narostl náskok vedoucí dvojice před zbytkem pole, ale po haváriích se z výsledkové listiny vytratili Arnošt (jeho ADAM zdemoloval zídku) a Štefan (vyletěl z trati v závěrečném sjezdu k cíli). Žarlokovi rázem patřila třetí příčka, Pilařovi chyběla k bronzu více než minuta, ještě výraznější ztráty měli Klvaňa a Kolář. Ten v RZ3 ztratil téměř pět minut výměnou kola. V poslední sekci tří zkoušek se počasí umoudřilo a Stříteského v cestě za dalších pohárovým vavřínem nezpomalil ani defekt pravého předního kola v RZ5. Kopnou zakončil se statistikou šesti dílčích prvenství na rychlostních zkouškách a více než dvacetisekundovým náskokem před Brtníčkem. I vyškovský mladík byl s výsledkem spokojen, na druhém závodě, domácí Rally Vyškov, bude jistě pomýšlet na odvetu. Třetí příčka Žarloka a hlavně dosahované časy pasují tohoto polského jezdce ke kandidátům na přední příčky pohárové klasifikace XTG ADAM Cupu 2019. Osobní cíl spatřit cílovou rampu zdárně splnil i Pilař, cenné zkušenosti na Kopné získali Klvaňa s Kolářem.
“Kopná nabídla zajímavé závodění a částečně naznačila rozložení sil v XTG ADAM Cupu 2019. Dominik Stříteský potvrdil svou rychlost, ale jistě se v dalších průběhu najdou konkurenti, kteří ho dokáží prověřit. Cup bude pokračovat ve Vyškově a v Hustopečích, kde mohou být Dominikovi konkurenti částečně, vzhledem ke znalosti tratí, ve výhodě. Tak uvidíme," odhaduje promotér Zdeněk Pekárek.
Ohlasy z cíle Rallysprintu Kopná:
Dominik Stříteský: „Letošní Kopnou provázelo nevlídné počasí, které nám dalo zabrat. Při průjezdu RZ2 Kameňák jsme dokonce potkali sníh. Proto jsme začali opatrněji, chtěli jsme si v těchto, pro mě nových podmínkách, ověřit chování nově nabízené varianty mokrých pneumatik Pirelli. Od druhého testu jsme se už dostali do tempa a Patrika začali stahovat. Po RZ3 jsme se dostali do čela, a i když jsme RZ5 dojížděli s defektem pravé přední pneumatiky, cestu za prvenstvím to nezkomplikovalo. Spíše jsme si závěr pohlídali. Celá cupová sezóna je teprve před námi, ale jsem rád, že vstup do ní se nám povedl na jedničku.“
Patrik Brtníček: „Tratě na Kopné se mi obecně moc líbí, bohužel letošní podmínky soutěž hodně ztížily. Naštěstí volba gum byla jasná, bez problémů fungovalo celý závod i auto. Očekávali jsme, že se asi pojede rychleji než loni, což hlavně Dominik potvrdil. Jel neskutečně a s Tomem jsme na něj bohužel neměli. V tak obtížných podmínkám jsme se nevyhnuli pár krizovkám, ale naštěstí se jízda obešla bez nějakého výletu z trati. Za to jsem moc rád, a protože máme v plátu jet kompletní XTG ADAM Cup, bereme druhou příčku z Kopné jako dobrý základ do sezony.“
Jan Pilař: „Pro nás byla Kopná jeden velký test. Staronové posádky a auta, které po velké nehodě prošlo rozsáhlou opravou. Hlavně jsem postupně opět získával sebedůvěru po 3/4 roce bez závodění. Až na jedno přetočení na bahně jsme jeli tak, jak jsme si naplánovali a s výsledkem jsme více než spokojení. S ohledem na podmínky byla Kopná malé moravské Monte a musím říci, že nám nebylo zrovna dobře ani po nehodách Tomáše a Davida v RZ4. Mrzí nás to, bohužel i to patří k rally. Jinak smekám před časy prvních tří v hodnocení cupu.“
Jan Klvaňa: „Byl to můj teprve druhý závod s ADAMem, první započtený do pohárového seriálu. Při závodě panovaly těžké podmínky, bylo mokro, na řadě vykatovaných míst se přidalo bláto, k tomu jsem měl problém udržet optimálně zahřáté pneumatiky. Celkově to beru jako velkou zkušenost. Určitě jsem nešel na start s cílem rovnat se s našimi rychlými soupeři, ale hlavně jsme chtěli závod dokončit. A to se podařilo. Náš další program se bude odvíjet podle financí.“
Michal Kolář: „Moc jsem se na Kopnou těšil. Je to domácí závod, má pěkné rychlostky. Bohužel panující podmínky daly vzpomenout na Barumku a já si od té doby nejsem na vodě moc jistý. Ale všichni měli stejné podmínky a v podstatě i stejné obutí. Začali jsme v hodně poklidném tempu, a tak brzy bylo jasné, že na kluky nebudeme mít. Porovnávat nebo závodit jsem mohl jen s Honzou Klvaňou a po první sekci jsme byli před ním. Ale v půlce RZ3 jsem prorazil pneumatiku. Chvíli jsme po ní jeli, ale pak jsme ji museli měnit, což znamenalo velkou ztrátu. I přesto jsme si závod užili a moc se těšíme do Vyškova. Rádi bychom letos odjeli kompletní program ADAM Cupu, na konci pak asi přidáme Mikulášskou rally. Ale pokud budou finance i na nějaký další závod, určitě se svezeme i jinde. Za Kopnou moc děkuji všem, co se podílí na mém závodění, hlavně tátovi a mechanikům.“
David Štefan: „Do závodu jsme vstoupili hodně opatrně. Na druhé zkoušce už bylo naše tempo trochu lepší, ale stále byla hrozně znát dlouhá zimní pauza. Od RZ3 jsme konečně začali trochu závodit, bohužel ve sjezdu do cíle RZ4 Kopná se nám auto ve stokilometrové rychlosti spakovalo a šli jsme pozadu do lesa, kde se ADAM zastavil o strom. Doposud nevím, proč se tak stalo, a ani mi není jasné, jak je možné, že autu skoro nic nebylo. A tak kromě naražených zad nám nic není a už se těšíme, jak si s Ondrou napravíme reputaci na Vyškově.“
Tomáš Arnošt: „Do sezony jsem nastupoval s jasným cílem zúročit znalost rychlostních zkoušek, ale také zkušeností Honzy Nešpora, který mi kývl na spolupráci. Slibně nám vyšel už shakedown, dobře jsme vstoupili i do úvodní RZ, kde se nám povedlo zajet druhý čas za Patrikem. Druhá a třetí erzeta už nebyly úplně bez chyb, což se odrazilo i na časech. Ale nadále jsme drželi dobré umístění. Bohužel ve čtvrtém testu nás vytrestala zatáčka, kterou jsme měli popsánu ´drž´. Auto dostalo ve vysoké rychlosti smyk, vyletěli jsme z trati a ADAM doklouzal až do zdi u domu. Skončilo to mojí nejhorší ránou a zážitkem závodní kariéry. Doteď mám vše před očima. Nyní jsem na vážkách, zda vůbec pokračovat. Auto je bohužel hodně zničené, a jelikož je můj rozpočet doopravdy skromný, bude se opravovat horko těžko. Každopádně, když pominu to, co se nám stalo, tak mám z průběhu před nehodou a z výsledků dobrý pocit. Honza a jeho rady nejen k ovládání auta, ale i ohledně rozpisu mi pomohly zajíždět časy, které pro mě loni byly jen snem.“
Rallysprint Kopná – XTG ADAM Cup (7 RZ):1. Stříteský – Mikulík (Opel Adam Cup) 46:26.42. Brtníček – Šmíd (Opel Adam Cup) + 23.83. Żarlok – Pietruszka (Opel Adam Cup) + 57.44. Pilař – Švec (Opel Adam Cup) + 2:48.05. Klvaňa – Hýža (Opel Adam Cup) + 8:29.06. Kolář – Uhříček (Opel Adam Cup) + 10:43.0
Průběžné pořadí XTG ADAM Cupu 2019 (zápočet šest výsledků ze sedmi): 1. Stříteský 25, 2. Brtníček 20, 3. Žarlok 18, 4. Pilař 16, 5. Klvaňa 14, 6. Kolář 12, Štefan a Arnošt 0
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.