Úvodní sprint letošní sezóny se odjel v okoli Slušovic v dubnu a pro přihlášené posádky to byl doslova aprílový žertík. Zatímco pár dnů před startem Rallysprintu Kopná hřály místní erzety sluneční paprsky, na samotný závod se „drobet“ ochladilo a ve vyšších polohách vítaly soutěžní vozy namrzlé cesty a sníh na stromech. Kluzká a mokrá trať dala pořádně zabrat všem startujícím, mezi kterými byla i čtveřice využívající techniku z dílen KIT Racingu.
Jako vůbec první vstupoval do závodu a ledovou trať si nejvíce vychutnával Vlastimil Neumann navigovaný Martinem Hlavatým ve Fordu Escort RS Cosworth. Byť jela posádka s historickým krasavcem s respektem k povrchu erzet, na úvodních třech erzetách jasně dominovala kategorii historik a dosaženými časy se vměstnala do první dvacítky mezi soudobé vozy. Třetí zkouška byla ovšem na Slušovicku pro Neumanna s Hlavatým poslední. „Po zimní pauze jsme se na závod moc těšili. Podmínky, které panovaly na trati, mi vyhovovaly, neboť rád se s autem kloužu a na zkouškách bylo příležitostí k jízdě dveřmi napřed až až. Je ale taky pravdou, že na Kameňáku mne zaskočil namrzlý asfalt. V tu chvíli mě pobavil „Hlava“, který když uviděl na stromech sníh, zvolal „jůů Vánoce“. Na první zkoušce jsem si auto osahával a připomínal jezdecké návyky a v dalších erzetách se jízdou jen bavil. Po třetí zkoušce jsme ovšem museli odstoupit pro poruchu čerpadla serva,“ přiblížil podmínky závodu i důvod odstoupení Vlastimil Neumann.
O mnoho lépe se dařilo zbývajícím dvojicím. Zázemí stáje KIT Racing CS využili na Kopné i Marek Vlček s Tomášem Plachým s produkčním vozem Mitsubishi Lancer Evo IX, posádka týmu Rentor Racing. „Na Kopné jsem jel poprvé, dokonce to byla i moje soutěžácká premiéra v takových podmínkách. V závodním tempu jsem nikdy předtím nejel na vodě. K tomu se přidaly vytahané nečistoty v řadě zatáček a člověk musel být hodně opatrný. Já bohužel někdy až příliš. Ráno jsme zvolili zcela mokrou gumu, což nebyla optimální volba. Pro další dvě sekce jsme na porovnání dořezali slick, na kterém jsem se paradoxně, i přes větší množství vody na tratích, cítil mnohem jistěji. I proto jsme se dokázali mezi jednotlivými průjezdy hodně zlepšit, což vnímám jako největší pozitivum závodění na Kopné,“ okomentoval start Marek Vlček, jehož dalším startem bude Rally Šumava Klatovy. V cíli byla posádka Vlček – Plachý klasifikována na 37. místě v absolutní klasifikaci a 14. příčce ve třídě P2+.
Ve startovním poli byly mimo jiných i dva vozy Peugeot 208 R2, s nimiž jezdci absolvovali svou premiéru. Honzu Freie znají fanoušci rally spíše zpoza volantu historického stroje. Do Slušovic si však přijel otestovat soudobý vůz a noty slyšel z úst Petra Šlegla. Pro premiéru si posádka vybrala nejtěžší sprint, ale svůj start kluci zvládli, i když bez problémů to nebylo. „Rallysprint ve Slušovicích jsme zatím nejeli. Při najíždění rychlostních zkoušek jsme zjistili, že to bude hodně těžký sprint. Navíc nám to neulehčilo ani počasí, kdy se nad tratěmi prostřídalo skoro vše, krom slunce. Byl místy led, sníh, déšť i pekelná zima. Na první zkoušce závodu, zhruba v její polovině, jsme po průjezdu retardérem přepálili pravou čtyřku a guma nás nepodržela, zadní kolo se koplo o rantlík, který nás vyhodil na louku. A tady pro nás skončil boj o lepší umístění. Motor nám zhasl a než jsme jej znovu nastartovali, uběhlo dlouhých dvanáct minut. Byť jsme měli s peugeotem před závodem testování, díky podmínkám bylo pro nás vše nové. Až na konci soutěže jsme se více rozjeli a ukázali, co v nás je. Je to opravdu hodně velký rozdíl oproti naší Škodě 130 LR. „Pegy“ má skvělé zrychlení, krásně brzdí a i celkové chování vozu je příjemné. Dokáži si představit, že kdybychom sehnali nějakého sponzora, který by nás podpořil, tak naše sžití s autem by bylo rychlé a Honza by ukázal, jaký je skvělý jezdec. Za mne „navigátora“ to byla těžká soutěž s velkým učením, ale také skvělým zážitkem. Mohu říci, že jsme si sprint oba užili. A nakonec bychom oba moc rádi poděkovali celému týmu KIT Racing za suprovní zázemí a spolupráci během celého závodu. Tak snad jsme se v Peugeotu 208 R2 nesvezli naposledy,“ ohlédl se za prvním startem v R2 Petr Šlegl. Pokud Petr hovořil o rozjetí, pak vězte, že oba průjezdy RZ Kameňák zvládla posádka při prvním startu s R2 na nové trati vždy s časem v TOP 5 třídy 6 a na závěrečné RZ Kopná si vystřihla dokonce třetí čas třídy. Ztráta z první zkoušky odsunula v cíli dvojici Frei – Šlegl na 16. příčku ve třídě 6 a 43. místo v RSS.
S vozy mitsubishi má Štefan Sasinka zkušenosti z amatérských akcí, ale v Peugeotu 208 R2 seděl poprvé. Spolujezdce mu dělal Roman Rosina a jelikož má tato dvojice slovenskou licenci, musela být zařazena do kategorie Poháru pořadatele. Štefan je znám svým humorem a dobrá nálada jej neopouštěla ani v průběhu náročného sprintu. Ostatně posuďte sami. „Start na Rallysprintu Kopná byla jedna velká náhoda. Je jasné, že jako fanoušek motorsportu a rally obzvláště by se mi start na nějaké soutěži velmi líbil a s touto myšlenkou jsem si dlouho pohrával. Proto, když jsem se stavil v dílnách KIT Racingu, začal jsem přemlouvat Vlastíka, aby mi na nějakou soutěž půjčil závodní auto. Šéf týmu usilovně odolával a já se s vidinou startu v rally pomalou loučil. Ale asi se Vlastíkovi zdálo, že za ním v noci přišla Majka z Gurunu, a ta mu pošeptala – „po – ži – čaj cha – la – nom au – to“, no a druhý den mi Vlastík zavolal, že mohu startovat a že pro nás vybere nějakou jednoduchou soutěž a já se tedy postavil na start Kopné. Před startem jsme si s Romanem udělali malý test o délce čtyři kilometry. Po vzoru různých videí z „joutůbé“ jsme si napsali rozpis a odpoledne vyrazili na shakedown. Tady jsem se pokoušel s autem sžít a jet rychleji a rychleji. V jednom úseku na vytahaném bordelu jsme ale zažili první velkou krizovku a moc nechybělo a mohli jsme mít hnědé kombinézy s aromatickým zápachem. Tento moment mne trochu probral a závod jsme začali opatrně tak, abychom úspěšně a bez nehody dojeli až do cíle a týmu auto nerozbili. Rally jsme si já i Roman užívali, byla to naše první soutěž a nikdy na ni nezapomeneme. Chtěl bych poděkovat mému spolujezdci Romanu Rosinovi, dále pak Vlastíkovi Neumannovi a týmu KIT Racing a všem, kteří nás podporovali během soutěže a zaplavovali nás radami. A speciální poděkování patří Majce z Gurunu – Majka, ďakujem,“ popsal dojmy z první rally Štefan Sasinka. A výsledek? Ten není důležitý, posádka si závod užila, přesto 8. místo v Poháru pořadatele jistě těší.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.