Jubilejní 25. ročník Vančík Rallysprint Kopná byl úvodním podnikem pětidílného seriálu Autoklub Rallysprint Série 2019. Dvojice Adam Březík, Zdeněk Bělák jr. na voze Peugeot 208 R2 vyhrála suverénně s více než minutovým náskokem způsobem start a cíl. Stříbrnou příčku obsadila se ztrátou 1:05,0 minuty smíšená posádka Lukáš Nekvapil, Petra Němcová (Opel Adam R2) a bronzové místo berou Josef Hartmann, Karel Voltner (Peugeot 208 R2), když za lídry zaostali o necelé dvě minuty. Do hodnocení rallysprintového šampionátu bojovalo celkem 65 soutěžících, v cíli bylo klasifikováno celkem 44 posádky. Startovní pole se muselo vyrovnat s rozmary počasí a se složitými podmínkami na trati letošní Kopné.
Dvaadvacetiletý Adam Březík začal od úvodních kilometrů naplno a hned na úvodní rychlostní zkoušce zajel nejrychlejší čas. Zlínský mladík vyhrál s výjimkou druhého průjezdu úsekem Zádveřice všechny erzety a zaslouženě slavil vítězství. „Hodně to klouzalo. Závod jsme si užili při svém tempu a nechtěli jsme extrémně blbnout. Časy tam padaly samy. Nevyvarovali jsme se ani chybám, byli jsme jednou venku, ale naštěstí to odnesly pomačkané plechy,“ pověděl talentovaný mladík, který se dříve věnoval sjezdu na horských kolech. Spoustu času tráví v rodinné pekárně, proto v loňské sezoně startoval pouze na Mikulášské rally. „Je těžké zvládat rally a práci dohromady. U taťky jsem zaměstnaný jako pekař, zkrátka míchám a peču,“ vysvětlil Adam. Mimochodem jeho otec Martin a zároveň velký vzor dokončil letošní Kopnou na šestém místě v absolutním pořadí.
Skvělou soutěž zajel i Lukáš Nekvapil navigovaný Petrou Němcovou. Začínal na třetím místě, ale po čtvrté rychlostní zkoušce se propracoval na druhou příčku. „Na Kopné se mi nikdy nedařilo, proto jsem velmi rád za tento životní úspěch. Byl to neskutečný očistec. Buďme rádi, že jsme v cíli,“ řekl v cíli osmatřicetiletý Nekvapil. Až do čtvrté erzety nebezpečně dotíral na Adama Březíka rychle jedoucí Josef Hartmann. Při druhém průjezdu Zádveřicemi byl dokonce nejrychlejší, ale v úseku u Podkopné Lhoty přišla chyba. „Trefili jsme skoro v plné rychlosti retardér a předek auta jsme zničili. Tahle chyba nás stála hodně drahocenného času. Každopádně jsme v cíli, což je vždy pocit k nezaplacení,“ uvedl Hartmann před vjezdem na cílovou rampu.
Hned na první rychlostní zkoušce havaroval favorizovaný Michal Horák (Opel Adam R2), kvůli nehodě při prvním průjezdu Kopné odstoupil Lukáš Krupička (Peugeot 208 R2). Kvůli technickým závadám skončili Vladimír Mandík jr. (Škoda Fabia TDi), Tomáš Vyvlečka (Honda Civic VTi) a Petr Krajča (Renault Clio Sport). Další soutěží v šampionátu Rallysprint Série bude první červnový den Rally Vyškov.
Vančík Rallysprint Kopná byl rovněž úvodním podnikem značkového XTG ADAM Cup 2019. Mezi osmi posádkami na pohárových vozech Opel Adam vyhrál Dominik Stříteský, druhý dojel Patrik Brtníček a třetí skončil Szymon Žarlok z Polska.
Kopná byla i premiérovou soutěží šampionátu historiků v letošní sezoně. Favorizovaný Vlastimil Neumann (Ford Escort RS Cosworth) odstoupil z vedoucí příčky kvůli technické závadě na posilovači řízení po třetí rychlostní zkoušce. O prvenství bojovalo trio jezdců Stanislav Blažek (Opel Astra GSi). Martin Černý (Lada VFTS) a Stéphane Scellier (Opel Kadett GSi). Porucha převodovky vyřadila po páté erzetě z vedoucí příčky Blažka, defekt na Kameňáku sebral vítězství Černému, a tak se z překvapivé výhry radoval Scellier, francouzský jezdec jedoucí s českou licencí, kterého navigovala Veronika Teplá. „Je to fantastický výsledek na nesmírně těžké soutěži. Počasí nám nepřálo, ale vypořádali jsme se s obtížnými podmínkami s úspěchem,“ pravil v cíli sedmačtyřicetiletý Francouz. V hodnocení historických automobilů prošlo přejímkami 20 vozů, do cíle dojelo 14 aut. Český šampionát historiků pokračuje koncem dubna při legendární Vltava Historic Rallye v Klatovech.
Autoklub Rallysprint Série 2019 (RSS) – 25. Vančík Rallysprint Kopná:
1. A. Březík Bělák jr. (Peugeot 208 R2) 43:53,2 min
2. Nekvapil, Němcová (Opel Adam R2) + 1:01,5 min
3. Hartmann, Voltner (Peugeot 208 R2) + 1:50,9 min
4. Lukašík, Mikulášková (Peugeot 208 R2) + 2:07,2 min
5. Stříteský, Mikulík (Opel Adam Cup) + 2:33,2 min
6. Kubík, Kalkus (Peugeot 208 R2) + 2:50,0 min
7. Mika, Strnad (Peugeot 208 R2) + 2:55,2 min
8. Šimurda, Dlouhý (Škoda 130 LR) + 2:55,3 min
9. Brtníček, Šmíd (Opel Adam Cup) + 2:57,0 min
10.Zedník, Pražák (Peugeot 208 R2) + 2:58,3 min
Vyhrané RZ: 6 – A. Březík, 1 – Hartmann.
Autoklub Mistrovství ČR v rally historických vozidel 2019:
1. Scellier, Teplá (Opel Kadett GSi) 47:47,6 min
2. M. Černý, J. Krajča (Lada VFTS) + 20,2 s
3. Hýbner, Jonášek (Peugeot 205 GTi) + 1:29,7 min
4. A. Jirátko, A. Jirátko jr. (BMW 2002 Ti) + 1:43,7 min
5. Uher, Lasevič (Ford Escort RS Cosworth) + 1:45,0 min
6. Kotrmon, Kuderová (Ford Escort RS Cosworth) + 2:10,0 min
7. Hustý, Kouřil (Mercedes-Benz 190 E) + 2:30,8 min
8. Bezemek, Kretík (Škoda 130 L) + 3:21,9 min
9. Klepáč, Cibulka (Peugeot 205 GTi) + 3:25,2 min
10.Karlík, Zítek (Lada VFTS) + 3:26,3 min
Vyhrané RZ: 3 – Neumann, 2 – Scellier, 1 – Blažek, M. Černý.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.