Jubilejní 25. ročník Vančík Rallysprint Kopná byl úvodním podnikem pětidílného seriálu Autoklub Rallysprint Série 2019. Dvojice Adam Březík, Zdeněk Bělák jr. na voze Peugeot 208 R2 vyhrála suverénně s více než minutovým náskokem způsobem start a cíl. Stříbrnou příčku obsadila se ztrátou 1:05,0 minuty smíšená posádka Lukáš Nekvapil, Petra Němcová (Opel Adam R2) a bronzové místo berou Josef Hartmann, Karel Voltner (Peugeot 208 R2), když za lídry zaostali o necelé dvě minuty. Do hodnocení rallysprintového šampionátu bojovalo celkem 65 soutěžících, v cíli bylo klasifikováno celkem 44 posádky. Startovní pole se muselo vyrovnat s rozmary počasí a se složitými podmínkami na trati letošní Kopné.
Dvaadvacetiletý Adam Březík začal od úvodních kilometrů naplno a hned na úvodní rychlostní zkoušce zajel nejrychlejší čas. Zlínský mladík vyhrál s výjimkou druhého průjezdu úsekem Zádveřice všechny erzety a zaslouženě slavil vítězství. „Hodně to klouzalo. Závod jsme si užili při svém tempu a nechtěli jsme extrémně blbnout. Časy tam padaly samy. Nevyvarovali jsme se ani chybám, byli jsme jednou venku, ale naštěstí to odnesly pomačkané plechy,“ pověděl talentovaný mladík, který se dříve věnoval sjezdu na horských kolech. Spoustu času tráví v rodinné pekárně, proto v loňské sezoně startoval pouze na Mikulášské rally. „Je těžké zvládat rally a práci dohromady. U taťky jsem zaměstnaný jako pekař, zkrátka míchám a peču,“ vysvětlil Adam. Mimochodem jeho otec Martin a zároveň velký vzor dokončil letošní Kopnou na šestém místě v absolutním pořadí.
Skvělou soutěž zajel i Lukáš Nekvapil navigovaný Petrou Němcovou. Začínal na třetím místě, ale po čtvrté rychlostní zkoušce se propracoval na druhou příčku. „Na Kopné se mi nikdy nedařilo, proto jsem velmi rád za tento životní úspěch. Byl to neskutečný očistec. Buďme rádi, že jsme v cíli,“ řekl v cíli osmatřicetiletý Nekvapil. Až do čtvrté erzety nebezpečně dotíral na Adama Březíka rychle jedoucí Josef Hartmann. Při druhém průjezdu Zádveřicemi byl dokonce nejrychlejší, ale v úseku u Podkopné Lhoty přišla chyba. „Trefili jsme skoro v plné rychlosti retardér a předek auta jsme zničili. Tahle chyba nás stála hodně drahocenného času. Každopádně jsme v cíli, což je vždy pocit k nezaplacení,“ uvedl Hartmann před vjezdem na cílovou rampu.
Hned na první rychlostní zkoušce havaroval favorizovaný Michal Horák (Opel Adam R2), kvůli nehodě při prvním průjezdu Kopné odstoupil Lukáš Krupička (Peugeot 208 R2). Kvůli technickým závadám skončili Vladimír Mandík jr. (Škoda Fabia TDi), Tomáš Vyvlečka (Honda Civic VTi) a Petr Krajča (Renault Clio Sport). Další soutěží v šampionátu Rallysprint Série bude první červnový den Rally Vyškov.
Vančík Rallysprint Kopná byl rovněž úvodním podnikem značkového XTG ADAM Cup 2019. Mezi osmi posádkami na pohárových vozech Opel Adam vyhrál Dominik Stříteský, druhý dojel Patrik Brtníček a třetí skončil Szymon Žarlok z Polska.
Kopná byla i premiérovou soutěží šampionátu historiků v letošní sezoně. Favorizovaný Vlastimil Neumann (Ford Escort RS Cosworth) odstoupil z vedoucí příčky kvůli technické závadě na posilovači řízení po třetí rychlostní zkoušce. O prvenství bojovalo trio jezdců Stanislav Blažek (Opel Astra GSi). Martin Černý (Lada VFTS) a Stéphane Scellier (Opel Kadett GSi). Porucha převodovky vyřadila po páté erzetě z vedoucí příčky Blažka, defekt na Kameňáku sebral vítězství Černému, a tak se z překvapivé výhry radoval Scellier, francouzský jezdec jedoucí s českou licencí, kterého navigovala Veronika Teplá. „Je to fantastický výsledek na nesmírně těžké soutěži. Počasí nám nepřálo, ale vypořádali jsme se s obtížnými podmínkami s úspěchem,“ pravil v cíli sedmačtyřicetiletý Francouz. V hodnocení historických automobilů prošlo přejímkami 20 vozů, do cíle dojelo 14 aut. Český šampionát historiků pokračuje koncem dubna při legendární Vltava Historic Rallye v Klatovech.
Autoklub Rallysprint Série 2019 (RSS) – 25. Vančík Rallysprint Kopná:
1. A. Březík Bělák jr. (Peugeot 208 R2) 43:53,2 min
2. Nekvapil, Němcová (Opel Adam R2) + 1:01,5 min
3. Hartmann, Voltner (Peugeot 208 R2) + 1:50,9 min
4. Lukašík, Mikulášková (Peugeot 208 R2) + 2:07,2 min
5. Stříteský, Mikulík (Opel Adam Cup) + 2:33,2 min
6. Kubík, Kalkus (Peugeot 208 R2) + 2:50,0 min
7. Mika, Strnad (Peugeot 208 R2) + 2:55,2 min
8. Šimurda, Dlouhý (Škoda 130 LR) + 2:55,3 min
9. Brtníček, Šmíd (Opel Adam Cup) + 2:57,0 min
10.Zedník, Pražák (Peugeot 208 R2) + 2:58,3 min
Vyhrané RZ: 6 – A. Březík, 1 – Hartmann.
Autoklub Mistrovství ČR v rally historických vozidel 2019:
1. Scellier, Teplá (Opel Kadett GSi) 47:47,6 min
2. M. Černý, J. Krajča (Lada VFTS) + 20,2 s
3. Hýbner, Jonášek (Peugeot 205 GTi) + 1:29,7 min
4. A. Jirátko, A. Jirátko jr. (BMW 2002 Ti) + 1:43,7 min
5. Uher, Lasevič (Ford Escort RS Cosworth) + 1:45,0 min
6. Kotrmon, Kuderová (Ford Escort RS Cosworth) + 2:10,0 min
7. Hustý, Kouřil (Mercedes-Benz 190 E) + 2:30,8 min
8. Bezemek, Kretík (Škoda 130 L) + 3:21,9 min
9. Klepáč, Cibulka (Peugeot 205 GTi) + 3:25,2 min
10.Karlík, Zítek (Lada VFTS) + 3:26,3 min
Vyhrané RZ: 3 – Neumann, 2 – Scellier, 1 – Blažek, M. Černý.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?