Počet přihlášených k 38. ročníku KOWAX Valašské rally ValMez, který se odjede ve dnech 29. – 31. března 2019, se uzavřel na číslovce 85. Čelo startovní listiny, které dominují speciály kategorie R5, otevírá prioritní jezdec FIA, tovární jezdec stáje Škoda Motorsport a čtyřnásobný vítěz Valašky Jan Kopecký. V seznamu přihlášených úřadujícího mistra světa WRC2 následuje sedmnáct jezdců s národní prioritou (11x česká, 4x slovenská, 2x polská).
Pořadatelům KOWAX Valašské rally ValMez se sešla hvězdná startovka. Ve výčtu nechybí úřadující šampióni Česka Jan Kopecký a Slovenska Martin Koči, kteří shodně startují na vozech Škoda Fabia R5. Za nimi se seřadili český a slovenský vicemistr Václav Pech, resp. Grzegorz Grzyb. Vedení púchovského týmu Rufa Sport věří, že se podaří dotáhnout do zdárného konce premiéru ve voze Volkswagen Polo GTI R5, v opačném případě špičkový polský jezdec usedne do Škody Fabie R5.
Fanoušci se premiéry vozu Volkswagen Polo GTI R5 v českém šampionátu s jistotou dočkají zásluhou Vojtěcha Štajfa. Oživením startovní listiny budou i tři automobily Hyundai i20 R5. Největší šance se připisují domácímu Martinu Vlčkovi, další dva korejské speciály osedlají Petr Trnovec a Polák Maciej Lubiak.
Největší oblibě se však mezi speciály R5 těší Škoda Fabia, kterých se včetně té tovární sejde na startu hned čtrnáct. Zpět za volant mladoboleslavského vozu se vrací Jan Černý, se stejnou značkou pokračují Miroslav Jakeš, Filip Mareš, Tomáš Pospíšilík či Martin Březík. Přechod od fiesty k fabii realizují Roman Odložilík a Václav Kopáček. Bez šancí na špičkový výsledek nebude ani Jozef Béreš jun. (slovenský produkční šampion 2018).
Kromě Pechovy fiesty jsou další nejvýše postavené fordy specifikace WRC. Model Focus WRC přiveze za Valašsko Jan Dohnal, novější Fiestu RS WRC Slovák Jaroslav Melichárek. S vysokými ambicemi a Fiestou R5 nastoupí na start i úřadující šampion ERT – Central Ondřej Bisaha či po delší pauze na české tratě se vracející Jaroslav Orsák. Se stejným modelem je přihlášen i další Polák Tomasz Kasperczyk.
„Špička startovní listiny je fantastická. V našich luzích už není moc, kde více brát. Máme osmnáct prioritních jezdců, 26 vozů specifikace R5, dvě "wéercéčka" a jednu Fabii Super 2000,“ vypovídá šéf organizačního týmu Valašské rally Jaromír Tomaštík.
Vozy třídy 2 výrazně zastiňují i čtrnáct produkčních automobilů (hlavní favorité Jaroslav Pešl, Petr Hrobský, Lukáš Matěna a Lukáš Lapdavský). Ale jak jsme už v posledních letech zvyklí, bývalá „velká enka“ deklasují i „dvoukolky“ třídy 6, kam patří vozy specifikace R2 (Peugeot 208, Opel Adam). Také v této kategorii je výčet kandidátů na čelní příčky široký, valašským jezdcům René Dohnalovi a Matěji Kamencovi se „postaví“ Jan Kornhefr, Petr Gargulák (všichni Peugeot 208 R2) či Tomáš Knápek, Lukáš Nekvapil a Martin Horák (všichni Opel Adam R2).
Na převaze speciálů francouzské provenience má vliv i zařazení KOWAX Valašské rally ValMez do Peugeot Rally Cupu CZ. „Valaška“ bude prvním závodem šestidílného pohárového seriálu.
Nádech atraktivity bude mít Abarth 124 Rally Martina Rady či porsche Miroslava Janoty, se „zadokolkou“ BMW M3 se představí Polák Andrzej Borkowski.
„Při pohledu do startovního pole už tolik spokojeni být nemůžeme. Popravdě jsme čekali více aut z nižších tříd, chybí i řada regionálních posádek. Uvidíme, zda to nebude určitý letošní trend dvoudenních závodů. Trochu mě popravdě mrzí i menší zájem slovenských účastníků. Valaška slovenský šampionát letos otevírá, ale do ValMezu zavítá od našich východních sousedů jen osmnáct dvojic se slovenskou závodní licencí. Je to určitě škoda, věřím, že Valaška má vysokou sportovní hodnotu a start by jim přinesl cenné zkušenosti,“ komentuje startovní pole Jaromír Tomaštík.
Důležitou informací pro fanoušky je, že už v průběhu tohoto týdne bude k zakoupení v šestnácti vybraných prodejnách sítě Auto Kelly (nejenom v moravskoslezském regionu, ale rovněž v Brně či Praze) oficiální program se seznamem přihlášených posádek a permanentka. Seznam bude zveřejněn na oficiálních stránkách soutěže, na našem facebookovém profilu a na webu společnosti Auto Kelly (https://www.autokelly.cz/page/valasska-rally-prodej-vstupenek).
Velkou novinkou nejen pro posádky, ale i pro fanoušky a obyvatele regionu je dohoda se společností MOL na projektu „Prémiová paliva za cenu standardních“. Díky pořadateli Valašské rally můžete mezi 28. březnem (od 12 hod.) do 1. dubnem (do 7 hod.) tankovat na čerpací stanici MOL Kopřivnice prémiová paliva levněji. Ušetřit tak mohou soutěžní týmy i široká veřejnost!
„Za tyto dohody jsem velmi rád. Je vidět, že Valaška začíná přitahovat pozornost i velkých firem s celostátní působností. Považuji to za další dílčí úspěch organizačního týmu,“ popsal Jaromír Tomaštík.Právě užší spolupráce s rozsáhlou sítí prodejce náhradních dílů a příslušenství Auto Kelly se promítla i do pátečního programu (29. března) soutěže. Od 17 hodin proběhne na náměstí ve Valašském Meziříčí slavnostní start. Posádku se startovní číslem 1 odstartuje absolutní vítěz dopravně-bezpečnostní soutěže základních škol z Valašského Meziříčí „S Valašskou podle pravidel“ Filip Hradil, žák 8. C ZŠ Křižná. Od 19:30 si pak masy diváků i obyvatelů Valašského Meziříčí jistě nenechají ujít diváckou speciálku Auto Kelly Arena ValMez.
„Přesun na pátek byla naše myšlenka. Vnímám zařazení tohoto testu na pátek jako atraktivnější. A v tomto chci připomenout i vazbu na diváky, tentokrát ze severní Moravy. Chtěl jsem, aby se večerní zkouška odehrála nejen ve ValMezu, ale v sobotu i v Kopřivnici, kde se v noci ještě nezávodilo. Proto jsme harmonogram navrhli tak, aby se jelo se světelnými rampami ve ValMezu i na kopřivnickém polygonu,“ upřesňuje Jaromír Tomaštík.
Z Valašského Meziříčí se soutěžní vozy přesunou právě do Kopřivnice, která bude pro další průběh soutěže zásadním bodem, s umístěním servisního zázemí. Z tatrováckého polygonu budou soutěžní dvojice nejen vyrážet k měřeným testům, ale zároveň se zde v sobotu a v neděli (dva průjezdy) uskuteční divácká rychlostní zkouška.
Sobotní harmonogram (30. března) je složen ze tří klasických zkoušek ve dvou sekcích. RZ Fulnek je shodná s loňskou podobou, Odry byly výrazně prodlouženy a pojedou se v opačném směru. Posledním testem sekce je nejdelší zkouška letošního ročníku, RZ Lešná, s necelými 21 kilometry.
V neděli 31. března odstartuje závodní program na Bystřičce, dále čeká na posádky Juřinka a už zmíněné testy na polygonu Tatry. Soutěž uzavře návrat soutěžáckého konvoje na Bystřičku a Juřinku.
„Z letošního harmonogramu osobně považuji za nejsrdcovější pasáž Valašky padák z Vysoké do Lešné na RZ Lešná. Pro diváky i jezdce je to fantastické místo. Pak bych asi zmínil jednosměrku na Bystřičce, která je ovšem hůře dostupná pro diváky. Velice zajímavé určitě budou i Odry. Věřím, že serpentiny nahoru přesvědčí spoustu posádek, aby více používaly ruční brzdu a jejich průjezdy byly efektnější. Ale každý si asi musí najít to svoje, proč na rally zavítá. Hlavně si přejme, aby soutěži přálo počasí,“ zve fanoušky k tratím Jaromír Tomaštík. Pro statistiky, na účastníky je připravena 560,90 km dlouhá trať se 14 rychlostními zkouškami (164,39 km).
Propojení automobilové soutěže a kultury pak slibuje nedělní program na náměstí ve ValMezu. Ten odstartuje v 13:10 hodin. Kulturní zařízení města zajistilo atraktivní program, který vyvrcholí koncertem slovenské rockové skupiny Horkýže Slíže (od 14:10 h). Krátce před půl čtvrtou pak bude dekorována vítězná dvojice 38. KOWAX Valašské rally ValMez 2019. Vítězné trofeje budou předávat soutěžní legendy a bývalí vítězové Valašské rally Václav Blahna (1993) a Pavel Sibera (1990, 1998).
Informačním kanálem 38. KOWAX Valašské rally ValMez 2019 je postupně aktualizovaná internetová stránka www.valasskarally.cz. Informace k soutěži lze získat rovněž na facebookovém profilu soutěže Valašská Rally ValMez.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.