Zajímavou a hodně pestrou sezonu má za sebou MOGUL Racing team a posádka Jan Černý – Petr Černohorský. Další neméně zajímavá sezona je také čeká.
Před několika málo dny jsme oslavili a zapili Nový rok a Jan Černý už teď ví, že jej čeká nejen rok nový, ale také dobře hustý. Do startu motoristické sezony v České republice chybí sice ještě pár měsíců, ale kdo chce být připraven na první soutěž MČR v rally, musí hodně pracovat už nyní, a právě to je případ Honzy Černého, který teď pilně spřádá plány na nadcházející sezonu a hlavně jedná s partnery týmu.
Na začátku roku 2018 probleskla médii zpráva, že Jan Černý připravuje ve své kariéře významnou změnu a přesedá do zcela nového vozu Ford Fiesta R5, a bude spoléhat na služby pro něj nového týmu Gemini Clinic. Nově složený tým si odbyl úspěšnou premiéru na rakouské Rebenland Rally, kde při seznamování s vozem obsadili druhé místo. Následovala pátá příčka na Valašské Rally a sedmá na Rally Šumava, a to nebyl úvod sezony mistrovství České republiky, jaký by si Jan Černý představoval. Pak ale přišly dvě pódiová umístění při náročné Rallye Český Krumlov a Rally Hustopeče, a těsný boj o další třetí příčku na Rally Bohemia, kterou rozhodla až v těsném závěru soutěže technická závada v podobě prasklé poloosy, z čehož bylo nakonec šesté místo. Honza Černý letos s modrobílou Fiestou R5 týmu MOGUL Racing absolvoval i dvě soutěže zařazené do ERC mistrovství Evropy v rally, a to italskou Rally di Roma Capitale a domácí Barum Czech Rally Zlín. Ani na jedné ze soutěží se dvojici Jan Černý – Petr Černohorský příliš nedařilo, a 16. a 15. příčka v cíli zůstala hodně za očekáváním. Přesto tyto dvě náročné soutěže daly týmu a posádce tolik zkušeností, jako celá předcházející část sezony. Projevilo se to hned na nadcházející Rally Příbram, kde Jan Černý s Petrem Černohorským od počátku patřili mezi nejrychlejší dvojice a soutěž velmi dlouho vedli. Honza se ale ve vysokém tempu a boji o první místo nevyvaroval chyby a poškodil zavěšení kola, které následně nevydrželo a upadlo. Skvěle rozjetou domácí soutěž tak bohužel nedokončili. Na závěr sezony Honza Černý absolvoval Setkání mistrů v Sosnové, kde obsadil třetí místo, a také rakouskou Rallye W4, kde se trochu netradičně vrátil za volant dvoukolky Peugeot 208 R2 a vyhrál mezi dvoukolkami. Sezóna to byla více než pestrá a kromě vánočního cukroví se teď v MOGUL Racing teamu pomalu peče už ta následující. Jaká bude a kde Honzu Černého uvidíme závodit?
Nadcházející sezona se již začíná rýsovat v jasnějších obrysech a v roce 2019 znovu uvidíme posádku Jan Černý – Petr Černohorský na vybraných soutěžích mistrovství České republiky v rally ve špičkovém voze R5. Dál potrvá i další dlouholeté partnerství a hlavním partnerem tak bude znovu společnost Paramo a.s. se značkou MOGUL.
Jan Černý, jezdec MOGUL Racing teamu: „Letošní rok byl pro mě zatím asi nejnáročnější sezonou v automobilových soutěžích, kterou jsem doposud zažil. Zařadili jsme se mezi nejužší špičku a je hodně složité se v ní udržet. Když ze začátku sem tam nakouknete mezi ty nejrychlejší, tak se to bere jako velký úspěch, ale časem se to začne brát za samozřejmost, očekává se stabilní potvrzování výsledků, a to není vůbec jednoduché. Já jsem se v letošním roce mohl opřít o jistotu v podobě skvělého spolujezdce Petra Černohorského, o velmi kvalitní tým a dobře připravené auto od kluků z Gemini Clinic týmu. Chci jim všem za to velmi poděkovat, všichni se snažili. Fungovali jsme jako silný a profesionální tým, který má na to, aby patřil mezi ty nejlepší. Občas nám trochu chybělo štěstí, které je v rally také třeba, občas byla chyba mezi sedačkou a volantem. Máme jeden z nejlepších a nejlépe obsazených šampionátů v Evropě, který letos vyhrál mistr světa, a závodit v téhle konkurenci je extrémně náročné, ale současně i hodně motivující. Celkově mě letošní sezona hodně bavila, moc mi dala, a myslím, že i diváci si užili perfektní rok v rally, jako už dlouho ne. Mám za sebou silné partnery, jako je MOGUL, a jsem rád, že naše dobře hustá spolupráce bude pokračovat i dalších letech, stejně jako s našimi dalšími partnery, kteří nás podporují. Teď řešíme detaily příští sezony a mohu potvrdit, že se s Petrem Černohorským objevíme na většině soutěží MČR v rally s vozem R5. Petr je profesionál, který našemu sportu dává hodně, a mě motivuje, jak na sobě maká. Díky všem, kteří mě v letošním roce podporovali, věřili mi a pomáhali, a to v první řadě tátovi a Petrovi Černohorskému. Díky i všem našim týmovým partnerům, mechanikům a kamarádům a hlavně fanouškům, kteří mají rally stejně rádi jako my. Jste dobře hustý!“
Petr Černohorský, spolujezdec: „Pro mě je velký zážitek sedět vedle takhle rychlého jezdce ve špičkovém autě a užívám si každou vteřinu, kdy jedeme dobře, neděláme chyby a bojujeme s těmi nejrychlejšími. Je pro mě čest, že už tolik sezon můžu sedět v autě, na kterém je napsáno MOGUL, protože s touto značkou už jsem spojený ze soutěží, které jsme odjeli s Martinem Knajzlem, a teď i s Honzou Černým. Kdo má rally rád, tak jako já, tak pochopí tu euforii, když máte za sebou dobře odjetou třeba rychlostní zkoušku Malonty na Krumlově, kterou jste bezchybně proletěli anebo třeba nádhernou jízdu na šotolinách na Hustopečích. Je to zážitek a já si ho budu dál užívat. Díky všem, kteří nám v našem závodění pomáhají, a rodině, že mě v tom stále podporuje. Děkuji všem divákům za úžasnou kulisu, kterou nám vytváří na závodech, a všem přeji zdraví a štěstí v novém roce.“
Petr Kalach, vedoucí marketingu společnosti PARAMO: „Honza Černý je reprezentantem značky MOGUL v rally a já jsem rád, že tahle spolupráce funguje a je vidět. MOGUL Racing tým dobře doplňuje naší marketingovou strategii a ukazuje kvalitu produktů se značkou MOGUL, které jsou používané v závodních autech týmu. Je to pro nás ideální prostředí pro zkoušení odolnosti a kvality, protože rally je v České republice na té nejvyšší úrovni a rozhodují detaily. Spolupráce s Janem Černým a Petrem Černohorským nás jako značku baví a jsem rád, že bude pokračovat i v následujících letech.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.