Závěrečný podnik Traiva rally cupu 2018 proběhl pouhé tři dny před koncem roku. Na startu prosincového klání se sešla třicítka soutěžících, pro které byla připravena trať o dvou rychlostních zkouškách s téměř 25 ostrými kilometry.
I když se mělo jednat o zimní soutěž, tedy alespoň podle pohledu do kalendáře, trať rychlostních zkoušek byla bez sněhové pokrývky, přesto hodně kluzká, o čemž se přesvědčilo několik posádek. Tudíž byly k vidění krásné průjezdy zatáčkami bokem, ale i výstavní, nechtěné hodiny. Přehled začínáme opět v kategorii historik, kde se sešlo šest jezdců. František Navrátil s Peugeotem 205 GTi do závodu pro technickou závadu na motoru vůbec neodstartoval. Na kopřivnickém polygonu ani při prosincovém podniku nechyběla Škoda 130 L se střídajícími se jezdci za volantem. Řeč je o Liboru Slívovi a jeho parťákovi Dušanu Gacíkovi. Společně se tito týmoví jezdci letos utkali na tratích erzet šestkrát. Libor Slíva byl lepší pouze v lednovém závodě a i nyní na konci roku se musel sklonit před svým parťákem. Libor Slíva obsadil pátou a Dušan Gacík čtvrtou příčku. Stupně vítězů byly v kategorii historik, alespoň z pohledu techniky velmi pestré. Podruhé na Traivu zavítal Miroslav Gračka s vozem Škoda 130 LR. V květnovém startu jezdce potrápil vůz, ale nyní se Míra předvedl v mnohem lepším světle a na konci závodu si došel pro pohár za třetí místo. Stříbrnou příčku obsadil Radovan Hlavička startující opět na Peugeotu 205 GTi. Jezdec ze Slatinic u Olomouce vyrobil s vozem během závodu několik nechtěných rotací, které byly naštěstí vždy s koly na vozovce. Tyto hodiny jej ale připravily o možnost bojovat o vítězství. Naopak Jiří Vichta se opět ukázal rychlou a bezchybnou jízdou a jeho Volkswagen Brouk jej dovezl k letošnímu třetímu vítězství v řadě. Tím se rozpletla i tajenka o konečném celoročním umístění v kategorii. Byť do posledního závodu vstupovali Hlavička i Vichta se stejným počtem bodů, prosincová rally přisoudila jezdci v peugeotu třetí příčku a brněnskému Vichtovi stříbro. V závodě nestartoval již jistý vítěz kategorie Josef Peřina, který byl nemocný, a jemuž tým cupu přeje brzké uzdravení.
Kategorie dvoukolek měla na startu jedenáct jezdců a i tady byl jeden odpadlík. Marcina Drewniaka startujícího na Opelu Astra GSi zradil motor a polský jezdec musel po druhé erzetě ze závodu odstoupit. Desátou příčku obsadil Ondřej Kobéda s Citroënem Saxo. Dvacetiletý mladík startuje sporadicky a jízdou se baví. I tentokráte byl v Kopřivnici jak v roli jezdce, tak i mechanika v týmu Jaroslava Podešvy. Ze Slovenska dorazil na cup Martin Jasenský s VW Golf. Martin každou jízdou zlepšoval své časy a po odjetí šesti erzet obsadil devátou příčku. Osmý dokončil závod Stanislav Mechl na Hondě Civic. Nejmladší z rodu Mechlů poctivě sbírá zkušenosti, aby pokračoval v krocích svého otce. Na sedmém místě skončil další slovenský jezdec. Jaromír Medveď přivezl stejně jako Jasenský VW Golf. Při prvním startu v cupu byl Jaro se svezením spokojený, a tak je pravděpodobnost, že jej zde potkáme i v příštím roce. Příjemné zážitky z klouzavého svezení si domů odvážel i David Srnec startující s BMW E36. Pro Davida to byl opakovaný start na kopřivnickém polygonu a oproti poslednímu bodovanému umístění, si tentokráte výrazně polepšil, v cíli byl šestý. O tom, že se dostává ohlas Traiva rally cupu i za hranice, svědčí další jezdec. Už jsme zde měli slovenské zástupce a nyní přichází na řadu početná skupina Poláků. Lukász Nowak přivezl do Kopřivnice Peugeot 206 RC. Uklouzané erzety zvládl bez větších chyb a v cíli byl klasifikovaný na páté příčce. Pomyslnou „bramboru“ urval ve dvoukolkách další z mladíků na startu – Jakub Jančík. Teprve patnáctiletý Kuba podruhé usedl do Opelu Adam cup a opět zajel skvělý výsledek. Po listopadové premiéře, kdy obsadil třetí místo, dojel nyní čtvrtý. Pohled na umístění jezdců na bedně ve dvoukolkách poukazuje na zkušenost i dravé mládí. Třetí místo obsadil Vladimír Barvík. Zlínský jezdec startuje pravidelně s mitsubishi, ale tentokrát usedl do Peugeotu 208 R2. Ač s tímto vozem nemá „Barva“ žádné zkušenosti, soupeřům pěkně zatápěl. S výsledným umístěním byl velice spokojený. O příčku výše figuroval další vůz specifikace R2 ve startovním poli, tentokráte se jednalo o Ford Fiestu s Rafalem Kreciochem za volantem. Pokud polský jezdec na Traivě startuje, je vždy velmi rychlý. I tentokráte hodně potrápil vítěze kategorie, ale druhá příčka je mu asi souzená. Druhý dojel v lednu, v září i nyní v prosinci. O pouhé 0,2 vteřiny byl ovšem lepší vítěz dvoukolek a jím nebyl nikdo jiný, než Rafal Pochlopieň s Opelem Astrou GSi. Souboj Poláků o první místo byl ozdobou závodu. Čtyřikrát byl rychlejší jezdec v opelu, dvakrát Krecioch. Pochlopieň uhájil prvenství, které bylo letos jeho šesté. V konečné klasifikaci patří Rafalu Pochlopieňovi i celkové vítězství. Druhou příčku obsadil Patryk Laczka a dominanci polských jezdců v této kategorii doplňuje třetí Rafal Krecioch.
Dostáváme se do kategorie N4, tedy kategorie vozů mitsubishi a subaru. Zde se sešlo deset jezdců. Desátou příčku obsadil Vítězslav Varadi se Subaru Impreza. Devítkového lancera přivezl na polygon Petr Křižan a z prvního startu v cupu vydoloval devátou příčku. O necelých osm vteřin byl rychlejší Lukáš Kašpárek startující se Subaru Impreza. První start v cupu proměnil v osmou příčku. Sedmý dokončil závod Vladimír Odehnal na dalším Subaru Impreza. Šestý nejrychlejší mezi produkčními vozy byl David Škodík. David je na polygonu jako doma a jeho Subaru Impreza je hodně divoké, proto občas lítaly vzduchem sudy vytyčující trať zkoušky. Pátá příčka v cíli patří Subaru Impreze Silvero rally teamu, a to jednomu z mechaniků, Sankovi. První polovina závodu vyšla Honzovi Sedlákovi perfektně a držel se na třetí příčce. Pak ale přišla chyba a náskok soupeřů za ním se výrazně zkrátil. O místo na bedně nakonec přišel v poslední zkoušce, přesto byl Sedlák se čtvrtým místem spokojený. Umístění na bedně v kategorii produkčních vozů bylo hodně o jezdcích týmu Fiscar. Třetí dokončil závod Lukáš Marášek se Subaru Impreza GT. V průběhu roku se Maráškovi moc nedařilo, ale v prosinci si vše vynahradil. Bylo vidět, že kluzká trať mu vyhovovala a Lukáš jistě na konci sezóny litoval, že nebylo více klouzání. Převahu vozů subaru narušil v kategorii Jirka Kratochvíl se svým Mitsubishi Lancer EVO X. Jiří si připsal jednu vyhranou erzetu, ale hlavně příděl bodů za druhé místo. Vítězství si odvezl Jaroslav Podešva a jeho Subaru Impreza. Pro Podešvu to bylo letos šesté vítězství, a tím i stvrzení celkového vítězství v kategorii produkčních vozů. Druhou příčku absolutně obsadil brněnský Radek Fiala, který ale v prosinci na Traivě nestartoval, třetí zakončil sezónu Jirka Kratochvíl.
Dostáváme se k hodnocení absolutní klasifikace. Pětici nejrychlejších otevírá druhý z kategorie produkčních vozů Jirka Kratochvíl. Čtvrtý absolutně dokončil prosincový závod druhý z kategorie dvoukolek Rafal Krecioch, Pódium v absolutní klasifikaci obsadili dva vítězové z jednotlivých kategorií. Třetí nejrychlejší absolutně byl v prosinci vítěz dvoukolek Rafal Pochlopieň. Místo druhé obsadil nejrychlejší enkař Jaroslav Podešva. Vítězství z posledního závodu sezóny si odvezl Silvestr Mikuláštík startující se Subaru Impreza WRC, bylo to letošní první Silverovo vítězství, a tak si ho bystřický jezdec náležitě užíval.
V závěrečné klasifikaci bylo o celkovém vítězi jasno a rozhodovalo se o druhé, respektive třetí příčce. Bronz nakonec bere Silvestr Mikuláštík, stříbro Jaroslav Podešva a vítězem Traiva rally cupu za rok 2018 se stal Roman Odložilík.
Přestávka mezi jednotlivými ročníky Traiva rally cupu bude velmi krátká. Další závod se pojede již 26. ledna a pořadatel pevně věří, že zaúřaduje počasí a jezdci se svezou na sněhu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.