XVIII. Global Assistance Setkání mistrů volantu odstartuje v neděli 11. listopadu na Autodromu v Sosnové. Bude to motoristická show i ostrý závod.
Už sedmnáct let se po skončení sezony setkávají automobiloví závodníci z rally, autokrosu a rallycrossu na Autodromu v Sosnové, aby změřili své sily na zdejší atraktivní trati, a aby současně pobavili diváky. Na trati se během hlavního nedělního programu divákům ukážou moderní soutěžní speciály R5, které postupně nahrazují silné rallyové vozy WRC. Fanoušci uvidí také historické automobily z dob minulých anebo sportovní speciály pro rallycross a autokrosové „plecháče“ či buggy. Diváci mají možnost vidět zápolení špičkových závodníků na trati hned z několika míst a současně po celý den navštívit servisní zázemí – depo závodních automobilů a vše si pěkně prohlédnout v klidu a z blízkosti. V Sosnové je totiž během celodenního programu dost a dost příležitostí k návštěvě servisu a popovídání si se slavným závodníkem. Každý ze závodníků k Setkání mistrů přistupuje jinak. Pro někoho je to ryze sportovní a prestižní událost, kde se bojuje o vteřiny na trati a o pohár za vítězství, ale pro jiné závodníky je to hlavně show, kde baví sebe a diváky.
Množství diváků, kterých se pravidelně na tribunách Autodromu v Sosnové u České Lípy sejdou tisíce, je také rozdělené do dvou skupin, kdy jedna ocení precizní a čistou sportovní jízdu s ohledem na dosažený čas a druhá skupina raději jezdecké legrácky, show plnou smyků a nezbytná kolečka - „donuts“ pro diváky. Obě tyto skupiny si letos v Sosnové přijdou na své, ale dopředu nevíme, jestli bude převažovat show, či sport. Mnozí ze špičkových závodníků zastávají názor, že dokud to jde, a jejich výsledky z měřených tréninků je posouvají blíže k finálovým jízdám, tak u nich převládá chuť závodit a utkat se o pohár vítěze, záznam v historických tabulkách, a s tím také spojenou mediální publicitu, kterou jim následně věnují fotografové na autodromu, ale také třeba kamery České televize. Jakmile o tuto možnost postupu do finále přijdou, začíná zase show pro diváky. Mezi ty, kteří budou chtít bojovat o co nejlepší výsledek a nejlépe vítězství bude jistě patřit i letošní vicemistr ČR v rally Václav Pech jun. s Fordem Fiesta R5, který v Sosnové už mnohokrát zvítězil. Nejrychlejší tady dokázal být i Polák Grzegorz Grzyb, který přijede se Škodou Fabia R5 stejně jako Filip Mareš, nebo například mladý Petr Semerád. S Fordem Fiesta R5 přijede do Sosnové i Jan Černý a ten se také bude snažit dostat se až do finále.
Diváky ale určitě již od prvních metrů na trati bude bavit italský showman Paolo Diana, který závodí s upraveným speciálem na bázi legendárního Fiatu 131 Abarth. Jeho automobil je ale dnes spíše siluetou, než historickým závodním automobilem, a Paolo jej využívá k velmi rychlé a divácky hodně atraktivní jízdě plné smyků. Podobný styl lze nejspíše očekávat od našeho historicky nejúspěšnějšího závodníka na okruzích a jediného Čecha ve formuli 1, Tomáše Engeho, který odstartuje s historikem Ford Escort. Zajímavostí letošního Setkání mistrů bude rodinný souboj rodiny Semerádových, kde za volant speciálu Škoda Fabia R5 usedne teprve sedmnáctiletý Petr a za volant Mitsubishi Lancer EVO IX jeho otec, Josef.
Toto je jen krátký výčet toho, co budou moci diváci sledovat na Autodromu v Sosnové v neděli 11. listopadu, kdy hlavní program startuje v 9:00 a bude trvat až do 15:45. Už v sobotu 10. listopadu to ale v Sosnové bude také pěkně vřít, protože zde budou celý den probíhat tréninkové jízdy a od rána do západu slunce se na trati autodromu stále něco děje. Více informací o XVII. Global Assistance Setkání mistrů najdete na www.autodrom.cz
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?