Až na pátém závodě XTG ADAM Cupu Rally Jeseníky, poznal letos suverénní Martin Vopatřil hořkost porážky.
Na tratích v okolí Šternberka však nepodlehl žádnému ze svých tradičních soupeřů, ale pohárovému premiantovi Dominikovi Stříteskému. Třetí příčku klasifikace bral, jak už je skoro tradicí, olomoucký Martin Baďura.
Do šternberského závodu vyrazila sedmička účastníků, která se v ranní sekci musela vypořádávat s vlhkou a kluzkou tratí. Dopolední sekci tvořily tři měřené testy, odpolední čtyři, celkově s třemi průjezdy nejdelší zkoušky Jívová – Hran. Petrovice (12,72 km). Od úvodních kilometrů se na čele vyprofilovala trojice Stříteský, Vopatřil a Baďura. Sváděla mezi sebou vyrovnané souboje, za nejdelší provaz však překvapivě tahal ten nejméně zkušený, osmnáctiletý Dominik Stříteský. Parádně zajel hlavně úvodní test, a i když se v dalších dvou musel sklonit před Baďurou, do servisu přijížděl s náskokem dvanácti vteřin před oběma hlavními konkurenty. Vopatřila v RZ2 zpomalil defekt a s Baďurou byli srovnáni ve dvou desetinách. Čtvrtou příčku si držel David Štefan, následován Tomášem Neužilem, více už ztrácel Michal Kolář. Smolařem se stal Adam Lahola. V prvním testu ho postihl defekt a s výměnou kola ztratil více než šest minut.
Zkušenější Vopatřil s Baďurou nastoupili v druhé sekci do útoku a dotáhli se na Stříteského na rozdíl tří, resp. pěti vteřin. Valašský mladík a aktivní motokárista na to ovšem dokázal reagovat, do konce sekce vyhrál dvě rychlostní zkoušky a senzační prvenství si nenechal vzít. Vopatřil tak jen mírně setřásl chybujícího Baďuru. Celou soutěž stabilní pořadí pod stupni vítězů dostalo na poslední rychlostní zkoušce pořádnou ránu. Štefanův defekt katapultoval na čtvrté místo Tomáš Neužila, a Koláře nakonec předstihl finišující Adam Lahola.
„Jeseníky byly opravdu těžkou zkouškou. Gratuluji k vítězství Dominikovi s Honzou Mikulíkem. Jsem rád, že se ukázalo, že Martin Vopatřil je porazitelný… O Martinově pohárové obhajobě však asi není pochyb, přesto poslední dvě soutěže budou ještě hodně zajímavé z pohledu bojů o stupně vítězů. Do celkového hodnocení se totiž započítává jen šest nejlepších umístění, hlavní podmínkou je ovšem i start na německé 3-Städte-Rallye,“ naznačuje promotér XTG ADAM Cupu Zdeněk Pekárek.
Ohlasy z cíle:
Dominik Stříteský: „Šli jsme na start hlavně s tím, že chceme dojet, porovnat se s poháristy. Ale zvolili jsme dobře pneumatiky, parádně nám vyšla první erzeta, a tak jsme v tom tempu dál pokračovali. Na odpolední sekci jsme gumy nechali, ale to už byla chybná strategie a něco jsme na Martina ztratili. Ale měli jsme v rezervě gumy na přezutí, na dalších zkouškách jsme jeli opět s klukama a po velkém boji jsme nakonec dokázali zvítězit. Jeseníky nabídly hezké tratě, i když místy s množstvím vytahaných nečistot, ale závod jsme si užili, v autě s Honzou vše parádně fungovalo a díky patří také stáji Brynda Racing za perfektně připravené auto.“
Martin Vopatřil: „Ráno jsem špatně obul. Byl jsem moc optimistický a docela nám to klouzalo. Ale z mého pohledu rozhodla druhá zkouška, kde nás postihl defekt levého předního kola. Bylo to asi 2 km před cílem, proto jsme neztratili úplně moc, ale ztráta tam byla a musela se dohánět. Odpoledně jsme to samozřejmě zkusili, s dobrými pneumatikami jsme se na Dominika dotáhli, ale musím ho pochválit, že ten závěr parádně ustál a nepodlehl našemu tlaku. Na to, že rally teprve poznává, zajel skvělý závod. Jinak soutěž byla hodně náročná, na rychlých, uklouzaných tratích, zrádné byly i nové asfalty. Navíc soupeři nás s Karlem zmáčkli k co nejlepší jízdě, opravdu závěr už byl na limitu.“
Martin Baďura: „Špatně jsme zajeli hned první erzetu. Nemohl jsem se dostat do tempa, myslel jsem, že od všech dostaneme. Nakonec z toho sice byl třetí čas, ale s velkou ztrátou na Dominika a Martina. A ve finále jsou to ty vteřiny, které nám v cíli chybí k lepšímu umístění. Pak jsme si ještě vše zkomplikovali na pátém testu, kde jsme po velké krizi trefili dva stromky a ztratili tam zadní nárazník. Jeseníky byly pěknou soutěží, zrána to hodně klouzalo, odpoledne to už oschlo a třetí průjezd už byl docela ´divočina´. Jelikož to tady znám, věděl jsem, kde si asi dávat nejvíce pozor, hezky jsme měli s Honzou napsaný i rozpis, dobře nám vyšla i volba gum. Prostě škoda rána, šňůra našich třetích míst tak nadále pokračuje (smích).“
Tomáš Neužil: „Celkově byly Jeseníky docela boj a zase trošku převládá zklamání. Myslel jsem, že už budeme trochu závodit s klukama, ale po pátečním dešti a v těžkých podmínkách, které jsem zrovna nechtěl, to bylo jinak. Přál jsem si zase sucho, ale to je rally. Optimálně nám nevyšla ani volba gum, v obou sekcích to bylo víceméně opačně. Přitom v první erzetě jsme zajeli jen dvě za Martinem Baďurou a před Davidem, ale ve druhé jsme zažili dost velkou krizi, kdy jsme to málem rozmlátili. A když pak přišly i nějaké další krize, musíme být pozitivní a být rádi, že jsme v cíli.“
David Štefan: „Od začátku to od nás nebylo bez problémů. Nefungoval nám interkom a kvůli tomu jsem ztratil jistotu. Dále jsme se snažili, na dvojce zajeli třetí čas, ale celkově to ani v druhé sekci nebylo úplně podle představ a časy byly proti klukům horší. A aby toho nebylo málo, na poslední erzetě jsme chytili defekt levého zadního kola a propadli se na pátou příčku za Tomáše. Celkově se nám úplně nevyšla volba gum, šternberské tratě však byly pěkné, ale hodně zrádné. Tolik krizí, hlavně na brzdách, co jsem měl v Jeseníkách, to jsem neměl za celou Barumku.“
Adam Lahola: „Hned v první zkoušce, tři kilometry po startu jsme dostali defekt. Nevím, kde jsme ho chytili, ale nedalo se na tom jet, museli jsme ho vyměnit. Tím jsme nabrali obrovskou časovou ztrátu a bylo víceméně rozhodnuté. Tak jsme si alespoň s Víťou dali cíl zkusit pokořit Michala před námi, což se nám nakonec na poslední zkoušce povedlo. Kromě defektu jsme zažili velkou krizovku v RZ2. Ale dobře to dopadlo. Ráno bylo prostě hodně uklouzané, ale když už to pak odpoledne drželo, bylo to super svezení.“
Michal Kolář: „Určitě jsme s Davidem rádi, že jsme v cíli. Ráno na uklouzaném a vlhkém asfaltu, v opravdu těžkých podmínkách, jsem se vůbec necítil. Auto se navíc párkrát svezlo a po havárii ve Vyškově a naposledy na nedávné Barumce jsem vše podřídil dojetí na rampu. Nešlo to jinak. Kluci byli výrazně rychlejší, musíme se hodně učit, abychom s nimi nějak dokázali jet.“
XTG ADAM Cup pokračuje předposledním závodem Rally Příbram ve dnech 12. – 13. října. Do pohárové klasifikace budou započítávány rychlostní zkoušky první etapy.
XTG ADAM Cup – Rally Jeseníky1. Stříteský – Mikulík (Opel Adam Cup) 46:01.82. Vopatřil – Voltner (Opel Adam Cup) 46:10.73. Baďura – Nešpor (Opel Adam Cup) 46:27.54. Neužil – Jerie (Opel Adam Cup) 48:07.05. Štefan – Vichtora (Opel Adam Cup) 48:34.96. Lahola – Baďura (Opel Adam Cup) 54:34.97. Kolář – Uhříček (Opel Adam Cup) 54:47.9
Průběžné pořadí XTG ADAM Cup 2018 (5/7):1. Vopatřil (5 startů) 120, 2. Neužil (5) 76, 3. Baďura (4) 72, 4. Štefan (4) 70, 5. Lahola (5) 64, 6. Brtníček (3) 54, 7. Stříteský (1) 25, 8. Pilař (2) 20, 9. Kolář (2) a Šimánek (1) 10
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?