Až na pátém závodě XTG ADAM Cupu Rally Jeseníky, poznal letos suverénní Martin Vopatřil hořkost porážky.
Na tratích v okolí Šternberka však nepodlehl žádnému ze svých tradičních soupeřů, ale pohárovému premiantovi Dominikovi Stříteskému. Třetí příčku klasifikace bral, jak už je skoro tradicí, olomoucký Martin Baďura.
Do šternberského závodu vyrazila sedmička účastníků, která se v ranní sekci musela vypořádávat s vlhkou a kluzkou tratí. Dopolední sekci tvořily tři měřené testy, odpolední čtyři, celkově s třemi průjezdy nejdelší zkoušky Jívová – Hran. Petrovice (12,72 km). Od úvodních kilometrů se na čele vyprofilovala trojice Stříteský, Vopatřil a Baďura. Sváděla mezi sebou vyrovnané souboje, za nejdelší provaz však překvapivě tahal ten nejméně zkušený, osmnáctiletý Dominik Stříteský. Parádně zajel hlavně úvodní test, a i když se v dalších dvou musel sklonit před Baďurou, do servisu přijížděl s náskokem dvanácti vteřin před oběma hlavními konkurenty. Vopatřila v RZ2 zpomalil defekt a s Baďurou byli srovnáni ve dvou desetinách. Čtvrtou příčku si držel David Štefan, následován Tomášem Neužilem, více už ztrácel Michal Kolář. Smolařem se stal Adam Lahola. V prvním testu ho postihl defekt a s výměnou kola ztratil více než šest minut.
Zkušenější Vopatřil s Baďurou nastoupili v druhé sekci do útoku a dotáhli se na Stříteského na rozdíl tří, resp. pěti vteřin. Valašský mladík a aktivní motokárista na to ovšem dokázal reagovat, do konce sekce vyhrál dvě rychlostní zkoušky a senzační prvenství si nenechal vzít. Vopatřil tak jen mírně setřásl chybujícího Baďuru. Celou soutěž stabilní pořadí pod stupni vítězů dostalo na poslední rychlostní zkoušce pořádnou ránu. Štefanův defekt katapultoval na čtvrté místo Tomáš Neužila, a Koláře nakonec předstihl finišující Adam Lahola.
„Jeseníky byly opravdu těžkou zkouškou. Gratuluji k vítězství Dominikovi s Honzou Mikulíkem. Jsem rád, že se ukázalo, že Martin Vopatřil je porazitelný… O Martinově pohárové obhajobě však asi není pochyb, přesto poslední dvě soutěže budou ještě hodně zajímavé z pohledu bojů o stupně vítězů. Do celkového hodnocení se totiž započítává jen šest nejlepších umístění, hlavní podmínkou je ovšem i start na německé 3-Städte-Rallye,“ naznačuje promotér XTG ADAM Cupu Zdeněk Pekárek.
Ohlasy z cíle:
Dominik Stříteský: „Šli jsme na start hlavně s tím, že chceme dojet, porovnat se s poháristy. Ale zvolili jsme dobře pneumatiky, parádně nám vyšla první erzeta, a tak jsme v tom tempu dál pokračovali. Na odpolední sekci jsme gumy nechali, ale to už byla chybná strategie a něco jsme na Martina ztratili. Ale měli jsme v rezervě gumy na přezutí, na dalších zkouškách jsme jeli opět s klukama a po velkém boji jsme nakonec dokázali zvítězit. Jeseníky nabídly hezké tratě, i když místy s množstvím vytahaných nečistot, ale závod jsme si užili, v autě s Honzou vše parádně fungovalo a díky patří také stáji Brynda Racing za perfektně připravené auto.“
Martin Vopatřil: „Ráno jsem špatně obul. Byl jsem moc optimistický a docela nám to klouzalo. Ale z mého pohledu rozhodla druhá zkouška, kde nás postihl defekt levého předního kola. Bylo to asi 2 km před cílem, proto jsme neztratili úplně moc, ale ztráta tam byla a musela se dohánět. Odpoledně jsme to samozřejmě zkusili, s dobrými pneumatikami jsme se na Dominika dotáhli, ale musím ho pochválit, že ten závěr parádně ustál a nepodlehl našemu tlaku. Na to, že rally teprve poznává, zajel skvělý závod. Jinak soutěž byla hodně náročná, na rychlých, uklouzaných tratích, zrádné byly i nové asfalty. Navíc soupeři nás s Karlem zmáčkli k co nejlepší jízdě, opravdu závěr už byl na limitu.“
Martin Baďura: „Špatně jsme zajeli hned první erzetu. Nemohl jsem se dostat do tempa, myslel jsem, že od všech dostaneme. Nakonec z toho sice byl třetí čas, ale s velkou ztrátou na Dominika a Martina. A ve finále jsou to ty vteřiny, které nám v cíli chybí k lepšímu umístění. Pak jsme si ještě vše zkomplikovali na pátém testu, kde jsme po velké krizi trefili dva stromky a ztratili tam zadní nárazník. Jeseníky byly pěknou soutěží, zrána to hodně klouzalo, odpoledne to už oschlo a třetí průjezd už byl docela ´divočina´. Jelikož to tady znám, věděl jsem, kde si asi dávat nejvíce pozor, hezky jsme měli s Honzou napsaný i rozpis, dobře nám vyšla i volba gum. Prostě škoda rána, šňůra našich třetích míst tak nadále pokračuje (smích).“
Tomáš Neužil: „Celkově byly Jeseníky docela boj a zase trošku převládá zklamání. Myslel jsem, že už budeme trochu závodit s klukama, ale po pátečním dešti a v těžkých podmínkách, které jsem zrovna nechtěl, to bylo jinak. Přál jsem si zase sucho, ale to je rally. Optimálně nám nevyšla ani volba gum, v obou sekcích to bylo víceméně opačně. Přitom v první erzetě jsme zajeli jen dvě za Martinem Baďurou a před Davidem, ale ve druhé jsme zažili dost velkou krizi, kdy jsme to málem rozmlátili. A když pak přišly i nějaké další krize, musíme být pozitivní a být rádi, že jsme v cíli.“
David Štefan: „Od začátku to od nás nebylo bez problémů. Nefungoval nám interkom a kvůli tomu jsem ztratil jistotu. Dále jsme se snažili, na dvojce zajeli třetí čas, ale celkově to ani v druhé sekci nebylo úplně podle představ a časy byly proti klukům horší. A aby toho nebylo málo, na poslední erzetě jsme chytili defekt levého zadního kola a propadli se na pátou příčku za Tomáše. Celkově se nám úplně nevyšla volba gum, šternberské tratě však byly pěkné, ale hodně zrádné. Tolik krizí, hlavně na brzdách, co jsem měl v Jeseníkách, to jsem neměl za celou Barumku.“
Adam Lahola: „Hned v první zkoušce, tři kilometry po startu jsme dostali defekt. Nevím, kde jsme ho chytili, ale nedalo se na tom jet, museli jsme ho vyměnit. Tím jsme nabrali obrovskou časovou ztrátu a bylo víceméně rozhodnuté. Tak jsme si alespoň s Víťou dali cíl zkusit pokořit Michala před námi, což se nám nakonec na poslední zkoušce povedlo. Kromě defektu jsme zažili velkou krizovku v RZ2. Ale dobře to dopadlo. Ráno bylo prostě hodně uklouzané, ale když už to pak odpoledne drželo, bylo to super svezení.“
Michal Kolář: „Určitě jsme s Davidem rádi, že jsme v cíli. Ráno na uklouzaném a vlhkém asfaltu, v opravdu těžkých podmínkách, jsem se vůbec necítil. Auto se navíc párkrát svezlo a po havárii ve Vyškově a naposledy na nedávné Barumce jsem vše podřídil dojetí na rampu. Nešlo to jinak. Kluci byli výrazně rychlejší, musíme se hodně učit, abychom s nimi nějak dokázali jet.“
XTG ADAM Cup pokračuje předposledním závodem Rally Příbram ve dnech 12. – 13. října. Do pohárové klasifikace budou započítávány rychlostní zkoušky první etapy.
XTG ADAM Cup – Rally Jeseníky1. Stříteský – Mikulík (Opel Adam Cup) 46:01.82. Vopatřil – Voltner (Opel Adam Cup) 46:10.73. Baďura – Nešpor (Opel Adam Cup) 46:27.54. Neužil – Jerie (Opel Adam Cup) 48:07.05. Štefan – Vichtora (Opel Adam Cup) 48:34.96. Lahola – Baďura (Opel Adam Cup) 54:34.97. Kolář – Uhříček (Opel Adam Cup) 54:47.9
Průběžné pořadí XTG ADAM Cup 2018 (5/7):1. Vopatřil (5 startů) 120, 2. Neužil (5) 76, 3. Baďura (4) 72, 4. Štefan (4) 70, 5. Lahola (5) 64, 6. Brtníček (3) 54, 7. Stříteský (1) 25, 8. Pilař (2) 20, 9. Kolář (2) a Šimánek (1) 10
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.