Po zlínské Barum rally pokračuje v rychlém sledu XTG Adam Cup pátým závodem.
Ten zavede posádky na tratě Rally Jeseníky, do okolí Šternberka. Vzhledem k předchozím startům na této soutěži bude ze svých zkušeností čerpat lídr Martin Vopatřil. Nikdo z pohárových účastníků mu však jistě nedá nic zadarmo, ve hře je totiž umístění na stupních vítězů XTG ADAM Cupu 2018.
Rally Jeseníky se vrací do kalendáře Rallysprint Série po dvouleté odmlce, v sezoně 2015 si zde odbyl premiéru i značkový pohár vozů Opel ADAM Cupu (zvítězil Petr Vraj jun.). Nikdo z tehdejších jezdců ovšem aktuálně v XTG ADAM Cupu nepůsobí, pro většinu pohárových účastníků bude šternberská soutěž novou výzvou, závoděním v absolutně neznámém prostředí.
„Jeseníky budou pro většinu pole neznámým závodem, takže bude zajímavé sledovat, jak si s tím poradí. Volební datum a termínový posun Rally Příbram o týden nám trochu zkomplikovat situaci, ale nakonec pohárový kalendář zůstává stejný, takže ve dvou týdnech odjedeme sobotní etapu Příbrami i německou 3-Städte-Rallye,“ naznačuje promotér XTG ADAM Cupu Zdeněk Pekárek.
Ze sedmi dvojic na startu, čímž bude vyrovnán letošní rekord v počtu startujících z Kopné, bude tedy ve výhodě zlínský Martin Vopatřil, jenž pokračuje s Karlem Voltnerem. Tato posádka letos ještě nenašla přemožitele. Při Rally Jeseníky navíc Martin bude moci čerpat z předchozích sedmi startů v letech 2009 – 2015. Při posledním ročníku pak Martin Vopatřil opanoval s vozem specifikace R2 hodnocení třídy 6!
„Zkoušky Jeseníků se mi zamlouvají, rád se tam vracím. Podle map tam sice budou nějaké změny, ale pro všechny to bude stejné a nějak se s tím musíme poprat. Uvidíme, i jak se doma předvede Martin Baďura. Ale pro pořadí v poháru nemusíme za každou cenu vítězit, i když bychom samozřejmě vítězné sérii rádi nepřerušili. Vše se tak zřejmě bude odvíjet od průběhu závodu, možná i od počasí. I když mokro nám určitě nevadí, na Barumce jsme se s těmito podmínkami dokonale sžili (smích). Auto dostalo na Barumce pořádně zabrat, a jelikož jsme chystali na Jeseníky ještě další dvě auta, přípravy byly docela hektické,“ prozradil šestatřicetiletý Martin Vopatřil.
Lze očekávat, že jeho nejbližší konkurenti se budou rekrutovat hlavně z dvojice David Štefan a Martin Baďura. David si v minulosti Rally Jeseníky vyzkoušel v roce 2009, což je přece jen řadu let, v případě Martina můžeme ve vztahu k Jeseníkám mluvit o jeho domácím závodě. Jeho bydlištěm je totiž blízká Olomouc.
„Původně jsem Jeseníky neplánoval, ale nakonec s Ondrou Vichtorou jedeme. Program řešíme závod, od závodu. Doufám, že ho Ondru ukecám i na Příbram a určitě bych nechtěl chybět na 3-Städte-Rallye v Německu. Ale vše se bude odvíjet podle výsledku při Rally Jeseníky. Na Barumce dostalo auto celkem zabrat, takže kromě standardní přípravy proběhla i drobná repase. Jeseníky jsem sice už jel s Peugeotem 206 RC, ale tratě si už vůbec nepamatuju. Co však vím, že jsem tam startoval přímo za tátou, jenž na jedné rychlostce havaroval. Pro nás to bude opět výzva a moc se těšíme,“ říká pražský jezdec.
„Právě Rally Jeseníky byly v minulosti impulsem, proč jsem začal závodit. Bohužel od chvíle, kdy jsem na nich mohl startovat, byly pokaždé zrušeny. Snad to letos už vyjde… (smích). Na tratích chceme pokračovat ve stejném tempu jako na Barumce, tentokrát však až do poslední zkoušky, abychom v ní, vlastní chybou, nepřišli o pěkný výsledek. Rádi bychom konečně prolomili šňůru třetích míst a posunuli se o stupínek nahoru,“ věří Martin Baďura.
Pro další čtveřici účastníků bude Rally Jeseníky zcela novým závodem. Tomáš Neužil se ihned po Barumce oženil a v blízké budoucnosti, po vyřízení všech dokladů, se bude na tratích objevovat pod aktuálním jménem Tomáš Arnošt. Pro osmnáctiletého Dominika Stříteského bude Rally Jeseníky premiéra v XTG ADAM Cupu. Po jeho boku se objeví Jan Mikulík, jenž už v „adamech“ působil vedle Petra Vraje jun.
„Přípravy na Jeseníky pohltila práce a svatba. Po ní jsme hned odletěli na dovolenou a vrátili jsme se až teď v úterý. Tím pádem mi zbyly na kontrolu a přípravu auta necelé dva dny. Navíc na Barumce schytalo auto doopravdy hodně ran, a tak doufám, že nebudu muset řešit nějaké komplikace. Na Jeseníky se těším, jako na každý závod. Je to pro mě výzva zlepšovat se a být zase o něco rychlejší. Kromě Martina tam pojedeme všichni poprvé. Klukům nebude hrát do karet znalost tratí, a proto bych rád zajel nějaký pěkný výsledek. Ale uvidíme, jak se nám bude dařit. Jsem sice srdcem závodník, ale stále jsem si vědom toho, že proti klukům mám méně zkušeností,“ komentuje start novomanžel Tomáš Neužil (Arnošt).
„Na Barumce dostalo auto zabrat, ale naštěstí jsme závod odjeli bez většího poškození, až na sloupek a dveře (smích)… Na Jeseníky se moc těšíme, slyšeli jsme, že je to nádherný závod. Doufáme, že tentokrát vyjde počasí, a tak po zkušenostech z Barumky zase o něco zrychlíme a přiblížíme se klukům před námi. Ale hlavním cílem je dojet, v tom případě budeme spokojeni,“ naznačuje Adam Lahola.
„Rally Jeseníky bude pro nás zase něco nového a určitě těžkého. A hlavně další ostré kilometry. Vše jsme si zkomplikovali havárií na Barumce, takže naše příprava byla hodně hektická. Dlouho bylo otázkou, zda to vůbec stihneme. Ale všechno dobře dopadlo a auto je nachystané. V tomto směru bych chtěl poděkovat Martinovi Vopatřilovi za pomoc s karosářskými věcmi i všem dalším, co se podíleli na opravě našeho ´adámka´. Na start se moc těšíme a doufáme, že dojedeme až na cílovou rampu. To je naše priorita,“ věří Michal Kolář.
„Jeseníky budou naší premiérou v cupu, zároveň to bude první start s Honzou Mikulíkem. V Pačejově jsem totiž jel s Michalem Večerkou. Start v Pačejově vyšel až nad očekávání, teď nás bude zajímat, na co to bude stačit v konkurenci pohárových účastníků. To nás bude nejvíce zajímat. Náš Opel ADAM Cup bude tentokrát z dílen příbramské stáje Brynda Racing,“ osvětluje Dominik Stříteský, jenž při soutěžáckém debutu v Pačejově obsadil ve třídě 6 slibnou sedmou příčku.
Průběžné pořadí XTG ADAM Cup 2018 (4/7):
1. Vopatřil 100, 2. Neužil 60, 3. Štefan 56, 4. Baďura a Brtníček 54, 6. Lahola 52, 7. Pilař 20, 8. Šimánek 10
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?