Co se liberecké posádce nepodařilo v okolí Pačejova, vynahradili si na Zlínsku, kde se o víkendu uskutečnila Barum Rally. A co víc, Tomáši Engemu, vedle kterého usedla do rodinné Škody 130 LR opět jeho sestra Lucka, se podařilo extrémně náročnou soutěž dokončit na absolutním druhém místě a prvním v kategorii.
Nejen v České republice, ale dovolím si tvrdit, že minimálně v Evropě žádná posádka nezažije takovou atmosféru, která každý rok panuje na bezmála desetikilometrové večerní městské rychlostní zkoušce ve Zlíně. Desetitisíce příznivců na jednom místě, křik a nadšení příznivců rally tak velké, že jej všechny posádky vnímají dokonce i ve voze skrze zvuk motoru, helmu a interkom. Fanoušci zvyšují podporu zejména v okamžiku, kdy se na start postaví startovní číslo 6. Není to nikdo jiný, než-li Tomáš Enge s Luckou Engovou a vozem Škoda 130 LR. Nejen jezdcovy zkušenosti, ale i fandění lidí kolem trati znamená s více než dvanáctivteřinovým náskokem vítězství v absolutní klasifikaci. Až za ním končí místní favorit Vlastimil Neumann s Fordem Escort RS Cosworth. „Páteční městská rychlostní zkouška z našeho pohledu dopadla nejlépe, jak mohla. Možná hrálo roli to, že jsem se zde cítil jako ryba ve vodě. Byla by ostuda, kdybych na okruhové RZ skončil někde vzadu. Co mne ale zaručeně dostalo, byla skvělá atmosféra. Tolik příznivců na jednom místě se jen tak nevidí. Chvílemi jsem si připadal jako kdyby se tady jel závod formule 1,“ vyjádřil poklonu příznivcům rally Tomáš Enge.
Na superspeciálkách se ale rally většinou nevyhrává, a tak to pravé ořechové mělo přijít v sobotu, na sedmi rychlostních zkouškách. To vše ještě umocnilo počasí, které si postavilo hlavu. I tak ale po první sekci dokázal Enge první místo absolutně udržet, s náskokem více než jedenácti sekund. Vše ale rozhodla nejdelší kudlovická RZ, kde využil Neumann znalostí zdejších tratí, pohonu všech kol a vyššího výkonu a zavelel k útoku. Liberecká dvojice zde zajela sice až třetí čas, i tak si ale udržela druhé místo celkově. „Potvrdily se předzávodní prognózy, a nejen ve Zlíně, ale i blízkém okolí se měnilo počasí jako na běžícím páse. Většina rychlostních zkoušek byla na mokrém povrchu. Vzhledem k tomu, že na některých místech to na tzv. černém ledu klouže i za sucha, tak si asi dokážete představit, jaké to musí být za mokra, a navíc se zadokolkou. Podobné podmínky mám ale rád. Navíc jsme neudělali závažnější chybu, což byla za dané situace priorita. Dařilo se nám zajíždět i rychlé časy, když jsme hned na čtyřech RZ vyhráli,“ zářil štěstím liberecký jezdec.
V závěrečné sekci ovládl Tomáš Enge hned dvě rychlostní zkoušky a snažil se ještě na jezdce Escortu zaútočit. V cíli mu chybělo necelých devatenáct vteřin, což je vzhledem k bezmála stokilometrové trati rychlostních zkoušek vynikající výsledek. "Překvapilo mne, jak rychle se i mezi historiky jede. Rozhodně se nejedná o žádný doplňkový závod, a i v přímé konfrontaci jsou posádky s historickými vozy schopny porážet řadu soudobých speciálů. To jen potvrzuje kvalitu mistrovství ČR v rally historických vozidel. Pokud jsem si říkal, že napsat rozpis v Pačejově bylo těžké, tak o Barumce to platí dvojnásob. Už během prvních průjezdů chyběly v řadě zatáček protikatovací zábrany. Tolik špinavou a zablácenou trať jsem nezažil ani za éry WRCček. O náročnosti soutěže hovoří také počet odstoupených posádek, a to nejen mezi historiky, ale také soudobými dvojicemi,“ pochválil soupeře Tomáš.
Vzhledem k tomu, že se jednalo teprve o druhý ostrý start s tímto vozem, pokud pomineme Pražský Rallysprint, je škoda, že se Tomáš Enge nemůže účastnit historického šampionátu pravidelně. „Uvažujeme, že bychom se zúčastnili některého z volných podniků. S čím pojedeme, to zůstává zahaleno tajemstvím. Nejen ale divákům, ale i mne. Poslední dva podniky šampionátu historiků ale nestihneme, to vím jistě. Mám pracovní povinnosti u týmu REITER Engineering, což pro mne zůstává prioritou. Nicméně návrat na rychlostní zkoušky se mi zalíbil natolik, že jakmile bude prostor, tak se rád opět svezu. Tedy pokud mi taťka půjčí svoji eLeRu a moji sestru Lucku,“ poděkoval zmíněným jezdec eLeRy. A k tomu na závěr dodal. „Poděkovat bych chtěl zejména taťkovi, ale také sestře za bezchybné čtení rozpisu. Nesmím ale zapomenout ani na celý náš tým. Byli jste skvělí a děkuju Vám moc. Dík ale patří rovněž divákům, jenž s posádkami vydrželi i v tom největším dešti.“
Zdroj: Tomáš Enge Racing
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?