Co se liberecké posádce nepodařilo v okolí Pačejova, vynahradili si na Zlínsku, kde se o víkendu uskutečnila Barum Rally. A co víc, Tomáši Engemu, vedle kterého usedla do rodinné Škody 130 LR opět jeho sestra Lucka, se podařilo extrémně náročnou soutěž dokončit na absolutním druhém místě a prvním v kategorii.
Nejen v České republice, ale dovolím si tvrdit, že minimálně v Evropě žádná posádka nezažije takovou atmosféru, která každý rok panuje na bezmála desetikilometrové večerní městské rychlostní zkoušce ve Zlíně. Desetitisíce příznivců na jednom místě, křik a nadšení příznivců rally tak velké, že jej všechny posádky vnímají dokonce i ve voze skrze zvuk motoru, helmu a interkom. Fanoušci zvyšují podporu zejména v okamžiku, kdy se na start postaví startovní číslo 6. Není to nikdo jiný, než-li Tomáš Enge s Luckou Engovou a vozem Škoda 130 LR. Nejen jezdcovy zkušenosti, ale i fandění lidí kolem trati znamená s více než dvanáctivteřinovým náskokem vítězství v absolutní klasifikaci. Až za ním končí místní favorit Vlastimil Neumann s Fordem Escort RS Cosworth. „Páteční městská rychlostní zkouška z našeho pohledu dopadla nejlépe, jak mohla. Možná hrálo roli to, že jsem se zde cítil jako ryba ve vodě. Byla by ostuda, kdybych na okruhové RZ skončil někde vzadu. Co mne ale zaručeně dostalo, byla skvělá atmosféra. Tolik příznivců na jednom místě se jen tak nevidí. Chvílemi jsem si připadal jako kdyby se tady jel závod formule 1,“ vyjádřil poklonu příznivcům rally Tomáš Enge.
Na superspeciálkách se ale rally většinou nevyhrává, a tak to pravé ořechové mělo přijít v sobotu, na sedmi rychlostních zkouškách. To vše ještě umocnilo počasí, které si postavilo hlavu. I tak ale po první sekci dokázal Enge první místo absolutně udržet, s náskokem více než jedenácti sekund. Vše ale rozhodla nejdelší kudlovická RZ, kde využil Neumann znalostí zdejších tratí, pohonu všech kol a vyššího výkonu a zavelel k útoku. Liberecká dvojice zde zajela sice až třetí čas, i tak si ale udržela druhé místo celkově. „Potvrdily se předzávodní prognózy, a nejen ve Zlíně, ale i blízkém okolí se měnilo počasí jako na běžícím páse. Většina rychlostních zkoušek byla na mokrém povrchu. Vzhledem k tomu, že na některých místech to na tzv. černém ledu klouže i za sucha, tak si asi dokážete představit, jaké to musí být za mokra, a navíc se zadokolkou. Podobné podmínky mám ale rád. Navíc jsme neudělali závažnější chybu, což byla za dané situace priorita. Dařilo se nám zajíždět i rychlé časy, když jsme hned na čtyřech RZ vyhráli,“ zářil štěstím liberecký jezdec.
V závěrečné sekci ovládl Tomáš Enge hned dvě rychlostní zkoušky a snažil se ještě na jezdce Escortu zaútočit. V cíli mu chybělo necelých devatenáct vteřin, což je vzhledem k bezmála stokilometrové trati rychlostních zkoušek vynikající výsledek. "Překvapilo mne, jak rychle se i mezi historiky jede. Rozhodně se nejedná o žádný doplňkový závod, a i v přímé konfrontaci jsou posádky s historickými vozy schopny porážet řadu soudobých speciálů. To jen potvrzuje kvalitu mistrovství ČR v rally historických vozidel. Pokud jsem si říkal, že napsat rozpis v Pačejově bylo těžké, tak o Barumce to platí dvojnásob. Už během prvních průjezdů chyběly v řadě zatáček protikatovací zábrany. Tolik špinavou a zablácenou trať jsem nezažil ani za éry WRCček. O náročnosti soutěže hovoří také počet odstoupených posádek, a to nejen mezi historiky, ale také soudobými dvojicemi,“ pochválil soupeře Tomáš.
Vzhledem k tomu, že se jednalo teprve o druhý ostrý start s tímto vozem, pokud pomineme Pražský Rallysprint, je škoda, že se Tomáš Enge nemůže účastnit historického šampionátu pravidelně. „Uvažujeme, že bychom se zúčastnili některého z volných podniků. S čím pojedeme, to zůstává zahaleno tajemstvím. Nejen ale divákům, ale i mne. Poslední dva podniky šampionátu historiků ale nestihneme, to vím jistě. Mám pracovní povinnosti u týmu REITER Engineering, což pro mne zůstává prioritou. Nicméně návrat na rychlostní zkoušky se mi zalíbil natolik, že jakmile bude prostor, tak se rád opět svezu. Tedy pokud mi taťka půjčí svoji eLeRu a moji sestru Lucku,“ poděkoval zmíněným jezdec eLeRy. A k tomu na závěr dodal. „Poděkovat bych chtěl zejména taťkovi, ale také sestře za bezchybné čtení rozpisu. Nesmím ale zapomenout ani na celý náš tým. Byli jste skvělí a děkuju Vám moc. Dík ale patří rovněž divákům, jenž s posádkami vydrželi i v tom největším dešti.“
Zdroj: Tomáš Enge Racing
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.