Co se liberecké posádce nepodařilo v okolí Pačejova, vynahradili si na Zlínsku, kde se o víkendu uskutečnila Barum Rally. A co víc, Tomáši Engemu, vedle kterého usedla do rodinné Škody 130 LR opět jeho sestra Lucka, se podařilo extrémně náročnou soutěž dokončit na absolutním druhém místě a prvním v kategorii.
Nejen v České republice, ale dovolím si tvrdit, že minimálně v Evropě žádná posádka nezažije takovou atmosféru, která každý rok panuje na bezmála desetikilometrové večerní městské rychlostní zkoušce ve Zlíně. Desetitisíce příznivců na jednom místě, křik a nadšení příznivců rally tak velké, že jej všechny posádky vnímají dokonce i ve voze skrze zvuk motoru, helmu a interkom. Fanoušci zvyšují podporu zejména v okamžiku, kdy se na start postaví startovní číslo 6. Není to nikdo jiný, než-li Tomáš Enge s Luckou Engovou a vozem Škoda 130 LR. Nejen jezdcovy zkušenosti, ale i fandění lidí kolem trati znamená s více než dvanáctivteřinovým náskokem vítězství v absolutní klasifikaci. Až za ním končí místní favorit Vlastimil Neumann s Fordem Escort RS Cosworth. „Páteční městská rychlostní zkouška z našeho pohledu dopadla nejlépe, jak mohla. Možná hrálo roli to, že jsem se zde cítil jako ryba ve vodě. Byla by ostuda, kdybych na okruhové RZ skončil někde vzadu. Co mne ale zaručeně dostalo, byla skvělá atmosféra. Tolik příznivců na jednom místě se jen tak nevidí. Chvílemi jsem si připadal jako kdyby se tady jel závod formule 1,“ vyjádřil poklonu příznivcům rally Tomáš Enge.
Na superspeciálkách se ale rally většinou nevyhrává, a tak to pravé ořechové mělo přijít v sobotu, na sedmi rychlostních zkouškách. To vše ještě umocnilo počasí, které si postavilo hlavu. I tak ale po první sekci dokázal Enge první místo absolutně udržet, s náskokem více než jedenácti sekund. Vše ale rozhodla nejdelší kudlovická RZ, kde využil Neumann znalostí zdejších tratí, pohonu všech kol a vyššího výkonu a zavelel k útoku. Liberecká dvojice zde zajela sice až třetí čas, i tak si ale udržela druhé místo celkově. „Potvrdily se předzávodní prognózy, a nejen ve Zlíně, ale i blízkém okolí se měnilo počasí jako na běžícím páse. Většina rychlostních zkoušek byla na mokrém povrchu. Vzhledem k tomu, že na některých místech to na tzv. černém ledu klouže i za sucha, tak si asi dokážete představit, jaké to musí být za mokra, a navíc se zadokolkou. Podobné podmínky mám ale rád. Navíc jsme neudělali závažnější chybu, což byla za dané situace priorita. Dařilo se nám zajíždět i rychlé časy, když jsme hned na čtyřech RZ vyhráli,“ zářil štěstím liberecký jezdec.
V závěrečné sekci ovládl Tomáš Enge hned dvě rychlostní zkoušky a snažil se ještě na jezdce Escortu zaútočit. V cíli mu chybělo necelých devatenáct vteřin, což je vzhledem k bezmála stokilometrové trati rychlostních zkoušek vynikající výsledek. "Překvapilo mne, jak rychle se i mezi historiky jede. Rozhodně se nejedná o žádný doplňkový závod, a i v přímé konfrontaci jsou posádky s historickými vozy schopny porážet řadu soudobých speciálů. To jen potvrzuje kvalitu mistrovství ČR v rally historických vozidel. Pokud jsem si říkal, že napsat rozpis v Pačejově bylo těžké, tak o Barumce to platí dvojnásob. Už během prvních průjezdů chyběly v řadě zatáček protikatovací zábrany. Tolik špinavou a zablácenou trať jsem nezažil ani za éry WRCček. O náročnosti soutěže hovoří také počet odstoupených posádek, a to nejen mezi historiky, ale také soudobými dvojicemi,“ pochválil soupeře Tomáš.
Vzhledem k tomu, že se jednalo teprve o druhý ostrý start s tímto vozem, pokud pomineme Pražský Rallysprint, je škoda, že se Tomáš Enge nemůže účastnit historického šampionátu pravidelně. „Uvažujeme, že bychom se zúčastnili některého z volných podniků. S čím pojedeme, to zůstává zahaleno tajemstvím. Nejen ale divákům, ale i mne. Poslední dva podniky šampionátu historiků ale nestihneme, to vím jistě. Mám pracovní povinnosti u týmu REITER Engineering, což pro mne zůstává prioritou. Nicméně návrat na rychlostní zkoušky se mi zalíbil natolik, že jakmile bude prostor, tak se rád opět svezu. Tedy pokud mi taťka půjčí svoji eLeRu a moji sestru Lucku,“ poděkoval zmíněným jezdec eLeRy. A k tomu na závěr dodal. „Poděkovat bych chtěl zejména taťkovi, ale také sestře za bezchybné čtení rozpisu. Nesmím ale zapomenout ani na celý náš tým. Byli jste skvělí a děkuju Vám moc. Dík ale patří rovněž divákům, jenž s posádkami vydrželi i v tom největším dešti.“
Zdroj: Tomáš Enge Racing
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?