Tři vozy z dílen Minařík racing se postavily v závěru letních prázdnin na start Barum Czech Rally Zlín 2018. V cíli z toho byly dvě „bramborové“ příčky pro Reného Dohnala a Michaelu Debnárovou a stříbro pro Petra Krajču.
Od závodníků, kteří se letošní Barumky zúčastnili, neuslyšíte v prvních větách rozhovorů jiná slova, než že letošní zlínská rally byla extrémně obtížná. Ani René Dohnal s Romanem Švecem na Peugeotu 208 R2 nebudou výjimkou. „Nikdy jsem nejel těžší soutěž,“ říká pilot posádky René Dohnal. „Počasí učinilo trať nevypočitatelnou, nikdy jsem si nemohl být jistý, v jakém stavu bude zatáčka za horizontem. Takové hodnocení může znít negativně, ale opak je pravdou. Soutěž jsme si neskutečně užili a byla přesně taková, jaká má Barum rally být – těžká, plná překvapení, obratů a skvělého závodění,“ říká sedmadvacetiletý jezdec z Kunovic. Již potřetí v této sezóně měly soutěže v jeho podání v podstatě stejný scénář. V první etapě vždy přišel drobný problém, který připravil posádku o lepší celkový výsledek. Bylo tomu tak na Valašce i v Krumlově a koneckonců i na Šumavě. Pravda, tam si problém počkal až na etapu druhou. „V levé zatáčce zhruba 6 km před cílem RZ Kudlovice nás nepodržely již pravděpodobně poněkud unavené zadní pneumatiky z nejměkčí směsi a následoval výlet do křoví. Sám o sobě skončil výlet jen defektem a z křoví jsme se dostali poměrně rychle ven, ale tři zatáčky před cílem vložky praskly pravděpodobně nárazem načaté loukotě disku a vůz byl rázem nepojízdný. Ležel na brzdovém disku na kraji silnice v blátě a jehličí a nešlo s ním nikam popojet. Silnice byla z kopce, takže bez pomoci diváků, kteří balancovali vůz na heveru, by byla výměna kola nemožná. Tímto našim pomocníkům ještě jednou moc děkujeme! Pokud tyto řádky čtete, ozvěte se prosím, máme pro Vás drobnou pozornost. Ztráta šesti minut znamenala začátek velké stíhací jízdy, kdy jsme se snažili nahnat co nejvíce času na posádky před námi. Barumka byla natolik zrádná, že se něco podobného mohlo přihodit komukoliv a pokud bychom v cíli ztráceli pár vteřin jen proto, že jsme rezignovali na snahu o lepší výsledek, moc by nás to mrzelo,“ uvedl René Dohnal. Stíhací jízda byla velice podařená, nicméně ani druhá etapa se neobešla bez potíží. „Uvolnilo se bezpečnostní uchycení volantové tyče a v závěrečných kilometrech prvního Majáku cestoval volant i s pákou řazení nahoru a dolů. Nic příjemného řídit auto, a ještě držet volant tak, aby necestoval k čelnímu sklu nebo ke kolenům. Roman po Majáku provedl citlivou nouzovou opravu (prostě použil kladivo) a v servisu se naši skvělí mechanici od Minařík racing postarali o finální vyřešení problému. Dík tedy patří samozřejmě zejména jim!“ pochválil spolujezdce i mechaniky týmu mladý jezdec. Výsledkem snažení je neoblíbené, ‘bramborově čtvrté‘ místo ve třídě šest a třetí místo v juniorské kategorii českého mistrovství. Reného těší zejména druhé místo v rámci druhé etapy. „Výsledek ve druhé etapě jasně ukazuje, kde jsou naše možnosti, když se nám přestane „nedařit“. Za skvělý individuální moment pak považuji první místo ve třídě 6 na RZ Rajnochovice, kde jsme skončili před všemi „Evropany“. Málem se tak stalo v obou průjezdech, v tom druhém jsem se musel o 0,4 vteřiny sklonit před výborně jedoucím Erikem Caisem, který na Barumce podával skvělý výkon. Velká škoda jeho dvou chybiček v závěru soutěže, mohlo z toho být nesmírně cenné evropské vítězství,“ vyzdvihl jednoho ze svých soupeřů Dohnal. A jak hodnotí soutěž spolujezdec? „Vše důležité již bylo řečeno. Znovu hovořit o obtížnosti soutěže je zbytečné, to se musí zažít. Chtěl bych za nás oba pogratulovat Honzovi Talašovi, který na Barumce získal mistrovský titul ve třídě 6. Moc mu ho přejeme, je v dobrých rukou a Honza se Zbyňkem si ho zaslouží! Přidám snad jen jeden osobní zážitek – velmi nás potěšil jeden z diváků, který nám pomáhal s výměnou kola na RZ. Osobně nás přišel pozdravit do cíle na zlínském náměstí a přesvědčit se, jestli se nám podařilo dojet. To nás moc zahřálo u srdce. Stejné poděkování pak patří všem našim skalním fanouškům, kteří nás podporovali u trati. Je to fantastický pocit, když vidíte, že v tom jsou fandové s vámi. Mám pak z našeho snažení ještě o kus větší radost! V neposlední řadě pak moc děkujeme pořadatelům za skvěle připravenou soutěž, Honzovi Možnému za fantastickou práci v roli činovníka pro styk s jezdci, neméně pak našim sponzorům a samozřejmě celému Minařík racing týmu za skvělou přípravu vozu“, uzavřel kapitolu Barumky 2018 spolujezdec Roman Švec. Za bohatými postřehy zbývá pouze doplnit výsledky posádky, která se umístila na 34. místě absolutně, 17. místě v MČR, 9. místě v 2WD, 4. místě v 2WD MČR, 3. místě v Peugeot cupu, 8. místě v RC4.
Na domácí soutěži pochopitelně nemohli chybět ani zástupci Želechovických pasek, nebo-li žlutomodří Petr Krajča s Honzou Houštěm. Renault Clio Sport ve třídě 8 byl v dobré kondici a „pasekáři“ si závod užívali. „Na Barumku jsme se připravovali trochu odlišně než na jakýkoliv jiný závod. Chceme se prezentovat jako tým složený z amatérů, který má zájem na sobě pracovat a zlepšovat se, dělat obchodním partnerům radost a dobrou reklamu díky skvělým výsledkům. Jelikož jsme si chtěli již na Barumce zajistit titul mistrů třídy 8 v MČR, začali jsme s přípravou již na úterním oficiálním testování. Zde jsme svezli naše sponzory a výherce cen. V pátek jsme absolvovali shakedown, poté jsme se vydali na podpisovou akci do zlínského parku a následně na zlínské náměstí na slavnostní start. Na městské RZ se nám podařilo zajet první čas ve třídě, a tak jsme šli spát na krásné vedoucí příčce. V sobotu jsme se vydali ze servisu na naši zakletou RZ Březová, a to ještě na mokrých pneu, které jsou pro nás letos pouze na defekty. Hned v prvním okruhu jsme trefili kámen v L4 pod Březovou, od té doby se auto nedalo řídit. Po dojetí do cíle jsme zjistili, že se nám střihl šroub ve spodním čepu. Přemluvil jsem Petra, abychom se vydali na další RZ s tím, že vložku prostě nějak projedeme a musíme auto za každou cenu dotáhnout do servisu. To se nám naštěstí povedlo, ale s tak obrovskou ztrátou, že už nikdo nepočítal s nějakým úspěchem. Po opravě v servisu jsme zkusili zabojovat a zatlačit na soupeře. Samozřejmě nám tak trochu bylo jasné, že už si to všichni pohlídají. Na sobotních odpoledních RZ se nám podařilo urvat aspoň trochu minut a šli jsme spát na 4. místě. V neděli nám na první RZ Halenkovice odpadli dva soupeři. A my se tak rázem posunuli na 2. místo ve třídě, ale ztráta byla stále veliká. Na RZ Kašava se nám podařilo zajet velmi pěkný výsledek, navíc konkurenceschopný s vozy kategorie R2. Po příjezdu na zlínské náměstí, kde nás čekala obrovská skupina modrých šmoulů, jsme dle propočtů zjistili, že i když se nám nepodařilo obhájit 1. místo z loňska, stali jsme se mistry třídy 8. Nyní se budeme muset připravit na sprintsérii, kde nám jde také o titul. První závod, ve kterém budeme bojovat, se uskuteční za 14 dní v Jeseníkách a poté případně ve Vsetíně. Taky musím prozradit, že máme zájem zabojovat o titul či 2. místo ve slovenském mistrovství. A pokud se budeme bavit o příští sezóně a případné změně vozu, tak vám můžu říct, že nějaká jednání už probíhají, a tak byste nás mohli příští rok vidět v novém voze R2, R3 nebo R5,“ nastínil možné plány do další sezóny Jan Houšť. Dvojice Krajča – Houšť dokončila 48. ročník Barum Czech Rally na 2. místě ve třídě 8, 50. místě absolutně, 28. místě v MČR, 23. místě v 2WD a 13. místě v 2WD MČR.
Premiéru na Barum Czech Rally Zlín zažily i krásné holky ze Slovenska. Michaela Debnárová společně s Lucií Laurincovou byly v závodě jednou ze dvou ryze holčičích posádek. Jejich Renault Clio Sport byl tentokráte zařazený do třídy 8 v rámci MČR. Pro Michaelu i Lucii to byla hodně náročná rally, ale svou úlohu zvládly na výtečnou. „Když padlo rozhodnutí a šéf L Racing teamu pan Lipták odsouhlasil naši účast na Barum Czech Rally Zlín 2018, moje srdíčko se naplnilo pořádnou dávkou krásných emocí a očekávání. Do Zlína jsme přijížděly s vědomím, že nás čeká nádherná, ale i náročná soutěž. Přesto jsme byly odhodlané tuto rally pokořit a všem ukázat, že „rally ladies“ ze Slovenska to dokážou. Potrápily nás nejen těžké povětrnostní podmínky, kdy po většinu soutěže pršelo a vedle množství vody jsme se potýkaly i s blátem, ale také defekt, který jsme byly nucené s Luckou vyměnit přímo na rychlostní zkoušce. S penalizací deseti vteřin za pozdní příjezd do časové kontroly jsme cílovou rampou projely jako jediná slovenská posádka na skvělém 4. místě ve třídě 8 a nádherném 71. místě absolutní klasifikace. Chci poděkovat skvělému šéfovi L Racing teamu, že nám umožnil být součástí této prestižní a krásné rally, klukům z Minařík racing za úžasné technické zázemí a dobře připravené auto,“ uvedla k Barum rally své postřehy Michaela Debnárová.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.