Český pilot Jan Kopecký (Škoda Fabia R5) s navigátorem Pavlem Dreslerem vyhrál počtvrté za sebou Barum Czech Rally Zlín a celkově si připsal sedmé vítězství v soutěži, která se letos jela jako šestý podnik Mistrovství Evropy v rally (ERC) a šestý díl Autoklub Mistrovství České republiky v rally 2018 (MCR). Druhé místo obsadil Alexej Lukjaňuk z Ruska (Ford Fiesta R5) se spolujezdcem Alexejem Arnautovem, který zaostal za vítězem o 7,5 vteřiny. Bronzovou příčku získala španělská posádka ve složení Daniel Sordo, Carlos Del Barrio (Hyundai i20 R5), která ztratila 53,6 vteřiny.
Jan Kopecký rozhodl o výhře ve 48. ročníku na Barum Czech Rally v nedělní druhé etapě. V závěrečný den závodu vyhrál tři ze šesti rychlostních zkoušek a dokázal smazat manko, které nabral v první etapě kvůli třem defektům. Díky skvělé nedělní jízdě vyhrál už 23 tuzemský závod v řadě. „V neděli jsme udělali, co jsme mohli. Pro druhou sekci druhé etapy jsme zvolili pneumatiky na sucho a tento tah nám vyšel. Máme výborné špiony. Jsme šťastní za další vítězství na barumce a děkujeme divákům za fantastickou podporu," řekl šestatřicetiletý Kopecký.
Rodákovi z Opočna byl celý víkend největším konkurentem Alexej Lukjaňuk, kterému se na rozdíl od soupeřů vyhýbaly defekty. Přestože zvolil opatrnější tempo, stačilo mu to na vedení po úvodní etapě. Jenže nedělní nástup Kopeckého nezachytil a raději kontroloval druhou pozici, díky které si upevnil vedení v evropském šampionátu. „Bohužel jsme neměli v závěru soutěže vhodné pneumatiky, takže nešlo více bojovat. Omlouvám se divákům," uvedl sedmatřicetiletý Lukjaňuk, který skončil druhý i před rokem.
Napínavý byl také souboj o třetí příčku, kterou si v neděli zajistila španělská hvězda Daniel Sordo, tovární jezdec stáje Hyundai. Pravidelný účastník mistrovství světa nakonec porazil domácího Miroslava Jakeše (Škoda Fabia R5) o tři desetiny vteřiny. „Byla to hezká a velmi náročná soutěž ve skvělé atmosféře. Upřímně, o umístění tady ve Zlíně tolik nešlo. Nevěděl jsem, co tady čekat," poznamenal pětatřicetiletý Sordo po své premiérové účasti na Barum Czech Rally Zlín.
V kategorii dvoukolek zvítězil lídr juniorského evropského šampionátu U27 Martinš Sesks z Lotyšska (Opel Adam R2), který vyhrál i kategorii ERC3. V kategorii ERC2 byl na startu pouze maďarský jezdec Tibor Érdi jr. na voze Mitsubishi Lancer EVO X, který dojel na cílovou rampu v celkové klasifikaci na 23. místě. V kategorii vozů RGT vyhrál Raphaël Astier z Francie (Fiat 124 Abarth), druhý skončil Rumun Simone Tempestini na voze stejné značky.
Absolutní pořadí po 15. rychlostní zkoušce:1. Kopecký, Dresler (CZE, Škoda Fabia R5) 2:07:47,2 hod2. Lukjaňuk, Arnautov (RUS, Ford Fiesta R5) + 7,5 s3. Sordo, Del Barrio (ESP, Hyundai i20 R5) + 53,6 s4. Jakeš, Machů (CZE, Škoda Fabia R5) + 53,9 s5. Grjazin, Fedorov (LVA/RUS, Škoda Fabia R5) + 1:13,2 min6. Kreim, Christian (DEU, Škoda Fabia R5) + 1:58,2 min7. Ingram, Whittock (GBR, Škoda Fabia R5) + 2:07,8 min8. Tarabus, Trunkát (CZE, Škoda Fabia R5) + 2:14,0 min9. B. Magalhaes, H. Magalhaes (PRT, Škoda Fabia R5) + 5:25,8 min10. Pellier, Combe (FRA, Peugeot 208 T16 R5) + 7:03,1 min
19. Astier, Vauclare (FRA, Fiat 124 Abarth), 1. místo RGT + 13:20,8 min20. Sesks, Francis (LVA, Opel Adam R2), 1. místo ERC3/U27, 2WD+ 13:38,6 min23. Érdi jr., Papp (HUN, Mitsubishi Lancer EVO X), 1. místo ERC2 + 15:36,9 min
Pořadí RGT:1. Astier, Vauclare (FRA, Fiat 124 Abarth) 2:20:58,0 hod2. Tempestini, Itu (ROU, Fiat 124 Abarth) + 51,5 s3. Nešetřil, Černoch (CZE, Porsche 997 GT3) + 14:27,5 min
Pořadí ERC2:1. Érdi jr., Papp (HUN, Mitsubishi Lancer EVO X) 2:23,24,1 hod
Pořadí ERC3:1. Sesks, Francis (LVA, Opel Adam R2) 2:21:25,8 hod2. S. Wagner, Winter (AUT, Peugeot 208 R2) + 17,3 s3. Kristensson, Appelskog (SWE, Opel Adam R2) + 2:57,2 min
Vyhrané RZ:8 – Kopecký, 2 – Jakeš, Lukjaňuk, 1 – Grjazin, Kreim, Mareš.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.