Jan Kopecký zraje jako víno, čím starší, tím lepší. Šestatřicetiletý tovární jezdec týmu Škoda Motorsport se veze na vítězné vlně. Vládce českých rally a šestinásobný vítěz Barum Czech Rally Zlín letos získal s předstihem další český titul. A zcela po zásluze – Kopecký na domácích tratích nenašel přemožitele již více než čtyři roky a na svém kontě má dvaadvacet vítězných startů v řadě!
Letošní sezona mu vychází skvěle, vedle domácích výher v absolutní klasifikaci se radoval již čtyřikrát z vítězství v mistrovství světa v hodnocení WRC2. Po Německé rally se stal průběžným lídrem tohoto seriálu a o světový titul si to rozdá se stájovým kolegou Pontusem Tidemandem ze Švédska. Ještě před světovým finále ale Kopeckého čeká velký souboj na barumce, kde se objeví velký soupeř - tovární jezdec WRC a jeden z nejlepších světových jezdců Daniel Sordo ze Španělska. „Daniho Sorda znám velmi dobře. V letech 2006 a 2007 jsem proti němu závodil v závodech mistrovství světa. Pro jezdecké pole, pro fanoušky je jeho účast velkým zpestřením a lákadlem. Patří k asfaltovým specialistům a je jedním z nejlepších na světě. Těším se, až si poměříme síly v prostředí, které dokonale znám,“ říká Jan Kopecký k nadcházející Barum Czech Rally Zlín.
Bilance Jana Kopeckého v českém mistrovství je neuvěřitelná – naposledy nevyhrál v roce 2014, když smolně havaroval na poslední zkoušce českokrumlovské rally. Tehdy ještě závodil s atmosférickou Fabií S2000. Od té doby tovární jezdec Škody Motorsport zůstává na domácích tratích neporažen a s přestupem na novou Fabii R5 je jeho dominance ještě jasnější. Jan Kopecký vyhrál bez jediné přestávky již dvaadvacet soutěží MČR v řadě! Stejně jako vloni i letos si tovární pilot, jenž je už několik let navigován spolujezdcem Pavlem Dreslerem, zajistil domácí mistrovský titul s předstihem na mladoboleslavské Rally Bohemia. Ve Zlíně se tedy již nemusí ohlížet na důležité body a může se soustředit na přímý souboj s konkurencí. „Jedeme za tovární tým Škoda Motorsport, což nám dodává velkou motivaci. V České republice není lepší zázemí, a to nám hodně pomáhá. Máme hodně fanoušků kolem tratí rychlostních zkoušek. Základna fanoušků je tady obrovská a okolní státy nám mohou diváckou kulisu jen tiše závidět,“ říká k účasti v domácím mistrovství dnes již šestinásobný domácí šampion.
A co víc, podobně suverénně jako v MČR si Jan Kopecký letos počíná i ve světovém seriálu WRC2. Přemožitele nenašel v zasněžených Alpách nad Monte Carlem, na zatáčkovitých korsických silničkách, na prašných šotolinách Sardinie ani na zrádných a proměnlivých asfaltech Německé rally. „Letošní rok nám vychází opravdu perfektně, ale nerad bych to zakřikl. Pokusíme se, aby to podobně skvělé bylo i v dalších závodech. Zatím máme rychlost na dostatečné úrovni nejen doma, ale i na světových soutěžích. A s mými zkušenostmi, zkušeným spolujezdcem Pavlem Dreslerem a s podporou továrního týmu nemůžeme pomýšlet na jiné místo než první místo hlavně v českém šampionátu. Pokud titul vybojujeme, bude to zřejmě náš nejlepší výsledek v kariéře. Uvidíme, co se ve zbývajících soutěžích stane. Lidé dělají chyby a technika nás může zradit, ale pro získání titulu WRC2 uděláme maximum,“ vyhlíží Kopecký vyvrcholení letošní sezony.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.