Stejně jako minulých sezonách se i letos evropského šampionátu účastní tovární tým Opel Motorsport. A také letos udává tempo v dvoukolkách ERC3 a zároveň v juniorské kategorii U27. Po juniorských titulech Emila Bergkvista, Marijana Griebela a Chrise Ingrama má letos k dalšímu prvenství pro Opel skvěle našlápnuto Martinš Sesks z Lotyšska.
Teprve osmnáctiletý mladík do sestavy německé stáje naskočil těsně před začátkem sezony. O začátečníka ale rozhodně nejde, Martinš má za sebou několik sezon v domácím mistrovství, kterého se účastnil od svých patnácti let, navíc už od útlého věku závodil v bugynách a motokárách. Opelu padnul do oka zejména při Rally Liepaja, která je součástí evropského mistrovství - v roce 2016 tam Seskš skončil v juniorech čtvrtý, vloni si nepřišel pouze na Ingrama, který právě v Lotyšsku potvrdil juniorský primát. V letošním roce zatím mladý Lotyš ukazuje, že Opel se svou volbou nešlápl vedle. Na Azorech dojel mezi dvoukolkami na třetím místě, stejně skončil i na asfaltové rally na Kanárských ostrovech a italskou Rally Roma di Capitale vyhrál. Kdy by to řekl do pilota odkojeného pobaltskou šotolinou. Seskse zdobí stabilní a vyrovnané výkony a díky nim před Barum rally jednoznačně kraluje juniorské klasifikaci. Na kontě má 94 bodů, nejbližší soupeř na něj má manko téměř třiceti bodů.
O něco méně štěstí má v letošním roce Sesksův týmový kolega Tom Kristensson. Na Azorské rally bohužel odstoupil po havárii, na následujících asfaltových soutěžích ale úspěšně viděl cíl, a to na pátém místě na Kanárech a na druhém v Římě. Aktuálně Kristensson figuruje na čtvrtém místě v hodnocení U27. Sedmadvacetiletý Švéd se do výběru Opelu dostal coby vítěz německého Opel Adam Cupu, kterého se účastnil od roku 2016. Předtím brázdil výhradně domácí tratě, postupně se ale přes Německo dostal až na mezinárodní scénu.
Tovární posádky nejsou jediné, které se v mistrovství Evropy objevují s vozy Opel. Mezi privátními jezdci Adamy nasazují také například Rakušan Roland Stenng či Nor Sindre Furuseth. Čerstvým přírůstkem v letošním juniorském mistrovství je ještě Grégoire Munster, který se s Opelem do šampionátu poprvé zapojí právě na barumce.
Ve Zlíně bude ale Adamů k vidění mnohem více. Se specifikací R2 se tam ve společné klasifikaci ME a českého mistrovství představí ještě dvě domácí posádky Andreje Barčáka a Roberta Hordossyho, a v rámci národního pole a značkového XTG Adam Cupu se do páteční a sobotní časti Barum Czech Rally Zlín zapojí také šest posádek tohoto značkového seriálu. Nechybí mezi nimi David Štefan, Martin Baďura, Michal Kolář, Tomáš Neužil, Adam Lahola a samozřejmě také domácí Martin Vopatřil, který vyhrál všechny doposud odjeté soutěže letošního XTG Adam Cupu a seriál suverénně vede.
Jakub Hofbauer
www.czechrally.com
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?