V letošní sezóně došlo v Randy historic racing klubu k zásadním změnám. Petr Vraj mladší se rozhodl, že po dvou úspěšných letech v tomto týmu se bude věnovat rodině, a tak si šéf týmu Jan Mikulík musel najít někoho, s kým bude brázdit tratě v sezóně 2018.
„S Petrem jsem si poslední dva roky opravdu užil a chtěl bych mu moc poděkovat za výbornou spolupráci. Samozřejmě věřím tomu, že až zasadí strom, postaví dům a zplodí potomka, tak se opět vrátí na tratě rychlostních zkoušek, protože nejen mně bude hodně chybět,“ shrnul předešlé dvě sezóny Honza. „V letošním roce jsem se rozhodl spojit síly se svým dlouholetým kamarádem Petrem Němcem z Žabárny u Fryštáku. Kromě toho, že Petr se svým bratrem jsou vynikajícími staviteli závodních speciálů, některé z těchto skvostů občas proženou po závodních tratích.“
První soutěží, na které se nově složená posádka objevila, byl Rallysprint Kopná. Tým kolem rodiny Minaříků připravil opět zajímavou soutěž. Pořadatelé v tomto případě, jako jedni z mála, dodrželi již několik let existující pravidlo, dle kterého by historici měli na trať vyrazit před RSS i Pohárem 2+. Takže posádka Randy historic racing klubu vyrazila na trať jako šestá. „Před startem sice proběhla řádná kontrola vozu včetně interkomu a přileb, ale ihned po startu první RZ jsme se neslyšeli. Takže RZ jedna a dva jsme projeli jen s ručním diktátem. V servisu jsme provedli výměnu interkomu a v další rundě jsme začali tlačit. Horizonty na závěrečné Kopné už jsme skákali. Vše fungovalo na jedničku a jízda byla super, i když jsem se trochu trápil se synchronním čtyřkvaltem, který je u tohoto auta v historikovi povinný. Výsledek byl super, skončili jsme 4. hned za mým starým autem VFTS a kategorii D jsme vyhráli,“ shrnul soutěž Petr Němec.
Po Kopné byla posádka přihlášena na Rally Vltava, ale kvůli náhlému úmrtí v rodině jezdce svůj start na soutěži zrušila. Jako náhrada za Vltavu byla vybrána Rally Český Krumlov. Tam už posádka odstartovala. Nebýt chyby ve speciálce na výstavišti a defektu na RZ Kohout vešla by se v cíli do první pětky celkového pořadí. I tak předvedla parádní výkon, šesté místo celkově a vítězství v kategorii jsou toho důkazem. „Na Rally Vltava jsme se moc těšili, protože jsem tu jel už v roce 2015, bohužel zasáhla vyšší moc. Krumlov byl pro mě novou soutěží. Dnes ani nevím, kudy vedou rychlostní zkoušky. Nebýt spolujezdce, který znal tuto soutěž z dřívějších startů, tak bych byl úplně bezradný. Tratě na Krumlově jsou opravdu náročné a na vodě to byl velký očistec. Osobně jsem nikdy nic těžšího nejel. Tahali jsme až v sobotu a hlavně na poslední sekci se podařily zajet některé pěkné dílčí časy,“ zavzpomínal na náročnou soutěž Petr.
Další soutěží v kalendáři byla Rally Bohemia. Zde došlo ke změně na místě spolujezdce, protože Honza měl na tento víkend naplánovanou rodinnou dovolenou. Zastoupil ho Jaroslav Krajča, který v současnosti naviguje Martina Černého. První etapu posádka nedokončila, ale díky pravidlu superrally nastoupila v druhé etapě, kde se jí podařilo vyhrát kategorii, a tak získala alespoň pár důležitých bodů. „Tratě na Bohemce nabídly velké střídání tempa - z dlouhých rovin se přecházelo do několika pomalých zatáček, skoro vracáků. To moc nevyhovovalo mé 4kvaltové převodovce, protože nevycházely kvalty a na městské jsme se vyloženě trápili. Při přejezdu ze servisu na RZ 6 nám auto přestalo dobíjet a museli jsme odstoupit, protože ujet celou sekci jen na baterii by se nepovedlo. Navíc nám prasklo těsnění pod hlavou, tak jsme dolévali vodu. V neděli jsme si už zajezdili lépe a i kvůli výpadkům soupeřů jsme v etapě byli absolutně třetí, což jsem ani nečekal,“ podělil se o svou radost na konci soutěže Petr Němec.
V barvách Randy historic rancing klubu se letos objevily i posádky na soutěžích Traiva rally cupu pořádaného Silvestrem Mikulaštíkem. Honza Mikulík zde startuje s Míšou Hradilovou a Renaultem 5 Alpine, o svůj vůz se dělí ještě s posádkou Filip Randýsek - Richard Křenek. K výjimečným startům se rozhodl využít kopřivnický polygon i letos odpočívající Petr Vraj mladší. „V Kopřivnici se snažím ve spolupráci s Filipem Randýskem, kterému Renault původně patřil, doladit tohle auto k dokonalosti. Zatím se nám podařilo odstranit několik problémů, ale další se bohužel objevily. Teď například řešíme problém s přehříváním startéru,“ popsal důvody startů v Kopřivnici Honza.
Jako další krok má tým v plánu vyrazit na Rally Pačejov, kde se pokusí urvat další důležité body do kategorie D v Mistrovství ČR historických vozů. Petr Němec s Janem Mikulíkem drží průběžnou druhou příčku, ale boj o letošní celkové vítězství zatím není ztracen. Poté bychom tuto posádku měli vidět ještě na domácí Barum rally. Pokud by ani pak nebyl souboj o vedoucí příčku rozhodnut, mohla by pak posádka ještě startovat na Rally Příbram, kde se díky tomu, že je soutěž dvoudenní, přiděluje více bodů.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.