V letošní sezóně došlo v Randy historic racing klubu k zásadním změnám. Petr Vraj mladší se rozhodl, že po dvou úspěšných letech v tomto týmu se bude věnovat rodině, a tak si šéf týmu Jan Mikulík musel najít někoho, s kým bude brázdit tratě v sezóně 2018.
„S Petrem jsem si poslední dva roky opravdu užil a chtěl bych mu moc poděkovat za výbornou spolupráci. Samozřejmě věřím tomu, že až zasadí strom, postaví dům a zplodí potomka, tak se opět vrátí na tratě rychlostních zkoušek, protože nejen mně bude hodně chybět,“ shrnul předešlé dvě sezóny Honza. „V letošním roce jsem se rozhodl spojit síly se svým dlouholetým kamarádem Petrem Němcem z Žabárny u Fryštáku. Kromě toho, že Petr se svým bratrem jsou vynikajícími staviteli závodních speciálů, některé z těchto skvostů občas proženou po závodních tratích.“
První soutěží, na které se nově složená posádka objevila, byl Rallysprint Kopná. Tým kolem rodiny Minaříků připravil opět zajímavou soutěž. Pořadatelé v tomto případě, jako jedni z mála, dodrželi již několik let existující pravidlo, dle kterého by historici měli na trať vyrazit před RSS i Pohárem 2+. Takže posádka Randy historic racing klubu vyrazila na trať jako šestá. „Před startem sice proběhla řádná kontrola vozu včetně interkomu a přileb, ale ihned po startu první RZ jsme se neslyšeli. Takže RZ jedna a dva jsme projeli jen s ručním diktátem. V servisu jsme provedli výměnu interkomu a v další rundě jsme začali tlačit. Horizonty na závěrečné Kopné už jsme skákali. Vše fungovalo na jedničku a jízda byla super, i když jsem se trochu trápil se synchronním čtyřkvaltem, který je u tohoto auta v historikovi povinný. Výsledek byl super, skončili jsme 4. hned za mým starým autem VFTS a kategorii D jsme vyhráli,“ shrnul soutěž Petr Němec.
Po Kopné byla posádka přihlášena na Rally Vltava, ale kvůli náhlému úmrtí v rodině jezdce svůj start na soutěži zrušila. Jako náhrada za Vltavu byla vybrána Rally Český Krumlov. Tam už posádka odstartovala. Nebýt chyby ve speciálce na výstavišti a defektu na RZ Kohout vešla by se v cíli do první pětky celkového pořadí. I tak předvedla parádní výkon, šesté místo celkově a vítězství v kategorii jsou toho důkazem. „Na Rally Vltava jsme se moc těšili, protože jsem tu jel už v roce 2015, bohužel zasáhla vyšší moc. Krumlov byl pro mě novou soutěží. Dnes ani nevím, kudy vedou rychlostní zkoušky. Nebýt spolujezdce, který znal tuto soutěž z dřívějších startů, tak bych byl úplně bezradný. Tratě na Krumlově jsou opravdu náročné a na vodě to byl velký očistec. Osobně jsem nikdy nic těžšího nejel. Tahali jsme až v sobotu a hlavně na poslední sekci se podařily zajet některé pěkné dílčí časy,“ zavzpomínal na náročnou soutěž Petr.
Další soutěží v kalendáři byla Rally Bohemia. Zde došlo ke změně na místě spolujezdce, protože Honza měl na tento víkend naplánovanou rodinnou dovolenou. Zastoupil ho Jaroslav Krajča, který v současnosti naviguje Martina Černého. První etapu posádka nedokončila, ale díky pravidlu superrally nastoupila v druhé etapě, kde se jí podařilo vyhrát kategorii, a tak získala alespoň pár důležitých bodů. „Tratě na Bohemce nabídly velké střídání tempa - z dlouhých rovin se přecházelo do několika pomalých zatáček, skoro vracáků. To moc nevyhovovalo mé 4kvaltové převodovce, protože nevycházely kvalty a na městské jsme se vyloženě trápili. Při přejezdu ze servisu na RZ 6 nám auto přestalo dobíjet a museli jsme odstoupit, protože ujet celou sekci jen na baterii by se nepovedlo. Navíc nám prasklo těsnění pod hlavou, tak jsme dolévali vodu. V neděli jsme si už zajezdili lépe a i kvůli výpadkům soupeřů jsme v etapě byli absolutně třetí, což jsem ani nečekal,“ podělil se o svou radost na konci soutěže Petr Němec.
V barvách Randy historic rancing klubu se letos objevily i posádky na soutěžích Traiva rally cupu pořádaného Silvestrem Mikulaštíkem. Honza Mikulík zde startuje s Míšou Hradilovou a Renaultem 5 Alpine, o svůj vůz se dělí ještě s posádkou Filip Randýsek - Richard Křenek. K výjimečným startům se rozhodl využít kopřivnický polygon i letos odpočívající Petr Vraj mladší. „V Kopřivnici se snažím ve spolupráci s Filipem Randýskem, kterému Renault původně patřil, doladit tohle auto k dokonalosti. Zatím se nám podařilo odstranit několik problémů, ale další se bohužel objevily. Teď například řešíme problém s přehříváním startéru,“ popsal důvody startů v Kopřivnici Honza.
Jako další krok má tým v plánu vyrazit na Rally Pačejov, kde se pokusí urvat další důležité body do kategorie D v Mistrovství ČR historických vozů. Petr Němec s Janem Mikulíkem drží průběžnou druhou příčku, ale boj o letošní celkové vítězství zatím není ztracen. Poté bychom tuto posádku měli vidět ještě na domácí Barum rally. Pokud by ani pak nebyl souboj o vedoucí příčku rozhodnut, mohla by pak posádka ještě startovat na Rally Příbram, kde se díky tomu, že je soutěž dvoudenní, přiděluje více bodů.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).