V letošní sezóně došlo v Randy historic racing klubu k zásadním změnám. Petr Vraj mladší se rozhodl, že po dvou úspěšných letech v tomto týmu se bude věnovat rodině, a tak si šéf týmu Jan Mikulík musel najít někoho, s kým bude brázdit tratě v sezóně 2018.
„S Petrem jsem si poslední dva roky opravdu užil a chtěl bych mu moc poděkovat za výbornou spolupráci. Samozřejmě věřím tomu, že až zasadí strom, postaví dům a zplodí potomka, tak se opět vrátí na tratě rychlostních zkoušek, protože nejen mně bude hodně chybět,“ shrnul předešlé dvě sezóny Honza. „V letošním roce jsem se rozhodl spojit síly se svým dlouholetým kamarádem Petrem Němcem z Žabárny u Fryštáku. Kromě toho, že Petr se svým bratrem jsou vynikajícími staviteli závodních speciálů, některé z těchto skvostů občas proženou po závodních tratích.“
První soutěží, na které se nově složená posádka objevila, byl Rallysprint Kopná. Tým kolem rodiny Minaříků připravil opět zajímavou soutěž. Pořadatelé v tomto případě, jako jedni z mála, dodrželi již několik let existující pravidlo, dle kterého by historici měli na trať vyrazit před RSS i Pohárem 2+. Takže posádka Randy historic racing klubu vyrazila na trať jako šestá. „Před startem sice proběhla řádná kontrola vozu včetně interkomu a přileb, ale ihned po startu první RZ jsme se neslyšeli. Takže RZ jedna a dva jsme projeli jen s ručním diktátem. V servisu jsme provedli výměnu interkomu a v další rundě jsme začali tlačit. Horizonty na závěrečné Kopné už jsme skákali. Vše fungovalo na jedničku a jízda byla super, i když jsem se trochu trápil se synchronním čtyřkvaltem, který je u tohoto auta v historikovi povinný. Výsledek byl super, skončili jsme 4. hned za mým starým autem VFTS a kategorii D jsme vyhráli,“ shrnul soutěž Petr Němec.
Po Kopné byla posádka přihlášena na Rally Vltava, ale kvůli náhlému úmrtí v rodině jezdce svůj start na soutěži zrušila. Jako náhrada za Vltavu byla vybrána Rally Český Krumlov. Tam už posádka odstartovala. Nebýt chyby ve speciálce na výstavišti a defektu na RZ Kohout vešla by se v cíli do první pětky celkového pořadí. I tak předvedla parádní výkon, šesté místo celkově a vítězství v kategorii jsou toho důkazem. „Na Rally Vltava jsme se moc těšili, protože jsem tu jel už v roce 2015, bohužel zasáhla vyšší moc. Krumlov byl pro mě novou soutěží. Dnes ani nevím, kudy vedou rychlostní zkoušky. Nebýt spolujezdce, který znal tuto soutěž z dřívějších startů, tak bych byl úplně bezradný. Tratě na Krumlově jsou opravdu náročné a na vodě to byl velký očistec. Osobně jsem nikdy nic těžšího nejel. Tahali jsme až v sobotu a hlavně na poslední sekci se podařily zajet některé pěkné dílčí časy,“ zavzpomínal na náročnou soutěž Petr.
Další soutěží v kalendáři byla Rally Bohemia. Zde došlo ke změně na místě spolujezdce, protože Honza měl na tento víkend naplánovanou rodinnou dovolenou. Zastoupil ho Jaroslav Krajča, který v současnosti naviguje Martina Černého. První etapu posádka nedokončila, ale díky pravidlu superrally nastoupila v druhé etapě, kde se jí podařilo vyhrát kategorii, a tak získala alespoň pár důležitých bodů. „Tratě na Bohemce nabídly velké střídání tempa - z dlouhých rovin se přecházelo do několika pomalých zatáček, skoro vracáků. To moc nevyhovovalo mé 4kvaltové převodovce, protože nevycházely kvalty a na městské jsme se vyloženě trápili. Při přejezdu ze servisu na RZ 6 nám auto přestalo dobíjet a museli jsme odstoupit, protože ujet celou sekci jen na baterii by se nepovedlo. Navíc nám prasklo těsnění pod hlavou, tak jsme dolévali vodu. V neděli jsme si už zajezdili lépe a i kvůli výpadkům soupeřů jsme v etapě byli absolutně třetí, což jsem ani nečekal,“ podělil se o svou radost na konci soutěže Petr Němec.
V barvách Randy historic rancing klubu se letos objevily i posádky na soutěžích Traiva rally cupu pořádaného Silvestrem Mikulaštíkem. Honza Mikulík zde startuje s Míšou Hradilovou a Renaultem 5 Alpine, o svůj vůz se dělí ještě s posádkou Filip Randýsek - Richard Křenek. K výjimečným startům se rozhodl využít kopřivnický polygon i letos odpočívající Petr Vraj mladší. „V Kopřivnici se snažím ve spolupráci s Filipem Randýskem, kterému Renault původně patřil, doladit tohle auto k dokonalosti. Zatím se nám podařilo odstranit několik problémů, ale další se bohužel objevily. Teď například řešíme problém s přehříváním startéru,“ popsal důvody startů v Kopřivnici Honza.
Jako další krok má tým v plánu vyrazit na Rally Pačejov, kde se pokusí urvat další důležité body do kategorie D v Mistrovství ČR historických vozů. Petr Němec s Janem Mikulíkem drží průběžnou druhou příčku, ale boj o letošní celkové vítězství zatím není ztracen. Poté bychom tuto posádku měli vidět ještě na domácí Barum rally. Pokud by ani pak nebyl souboj o vedoucí příčku rozhodnut, mohla by pak posádka ještě startovat na Rally Příbram, kde se díky tomu, že je soutěž dvoudenní, přiděluje více bodů.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.