Na úvodní sprint letošní sezóny – Vančík rallysprint Kopná - připravil otrokovický KIT Racing čtyři vozy. Pečlivá příprava se vyplatila, neboť všechny čtyři posádky úspěšně projely cílovou rampou. Navíc při slavnostním zakončení závodu si došli Vlastimil Neumann s Ottou Slezákem pro tři a Petr Semerád s Petrem Těšínským pro jednu sadu pohárů.
Ve skupině soudobých vozidel měl KIT Racing hned trojí zastoupení. Nejvýše se ve výsledcích prokousala dvojice Radim Vavřík – Tomáš Plachý, která startovala s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX. Produkční vozy jsou zařazené do poháru P2+, kam spadají i vozy specifikace R5. Proto zlínská posádka nemohla pomýšlet na pódiové umístění, ale ohlížela se na své soupeře se stejnou technikou. Do P2+ se přihlásilo 19 posádek, z toho pět jich usedalo do devítkových lancerů. Martin Březík naší posádce ujel, ale Radim s Tomášem svedli pěkný souboj s dalším zkušeným jezdcem Honzou Jelínkem. Po absolvování všech sedmi rychlostních zkoušek byla dvojice Vavřík – Plachý klasifikována na 15. místě v absolutní klasifikaci, 11. místě v poháru P2+ a mezi „myšáky“ dojeli druzí. „Kopná byla letos fantastická a já děkuji pořadatelům za skvělé erzety. Tým, auto i Tomáš fungovali opět na jedničku a v dobré náladě jsme všichni prožili celé dva dny i díky pár kamarádům z motokrosu, kteří mě přijeli podpořit. Patnáctého místa si moc vážím a jsem rád, že jsme nejeli daleko od pár er pětek. Moc mě mrzí odstoupení Honzy Jelínka, se kterým to konečně do páté erzety vypadalo na souboj o vteřinky, což pro mě byla pocta, že jsem byl schopen mu stačit. Děkuji celému KIT Racing, Tomáši Plachému a všem okolo,“ ohlédl se za prvním letošním sprintem Radim Vavřík.
Do bojů o desetinky vteřin na tratích rychlostních zkoušek zasáhli i dva šestnáctiletí mladíci Petr Semerád a Lukáš Krupička. Po pauze naskočil do kolotoče automobilových soutěží talentovaný Petr Semerád, kterého navigoval na Kopné Petr Těšínský. Jejich nářadím byl Peugeot 208 R2, který byl zařazený do nejsilnější třídy sprintu. V šestkách se totiž sešlo na startu hned jedenadvacet dvojic. Oba Petrové by mohli být s dosaženými časy spokojeni, nebýt drobné jezdecké chyby. Během sprintu byli čtyřikrát nejrychlejší ve třídě a stejný počet nejrychlejších časů získali i v rallysprintovém hodnocení. Po druhém průjezdu zádveřickou zkouškou (RZ 3) byla posádka na průběžném 3. místě v RSS i třídě. Jezdecká chyba ovšem oba Petry srazila na 26., respektive 13. místo. Mladá dravost ale zaúřadovala ve zbývajících erzetách a vedle tří nejrychlejších časů se Semerád s Těšínským výrazně ve výsledcích posunuli. „Závod byl velmi těžký. V autě jsem neseděl devět měsíců a v pátek jsem na shakedownu ujel pouze dva kilometry, ale i přesto jsme se ráno dostali rychle do tempa a jeli bez jakýchkoliv rizik. Bohužel na čtvrté rychlostní zkoušce jsem udělal chybu a v předposlední zatáčce jsem na dvojitém horizontu začal brzdit pozdě a díky tomu se auto nadlehčilo a zablokovala se kola a já nestihl auto dostatečně zabrzdit. Nakonec jsem auto k zatočení přiměl, ale na výjezdu jsme vzali stromky a zůstali jsme zaseknutí. Naštěstí se autu po technické stránce nic nestalo a mohli jsme pokračovat díky pomoci diváků dál. Nakonec jsme dokázali vyhrát všechny tři rychlostní zkoušky v poslední sekci, z čehož máme velikou radost. S výsledkem jsme spokojení, protože to byla moje třetí rallye a hlavní pro mne bylo sbírat zkušenosti, a to se podařilo. Dojeli jsme do cíle na 6. místě, ale ukázali jsme, že máme na to bojovat o přední pozice. Díky moc všem za podporu a klukům z KIT Racingu za dobře odvedenou práci na autě,“ přiblížil drobnou kolizi i samotný průběh soutěže Petr Semerád. Bojovnost vynesla posádce 25. příčku v absolutní klasifikaci, šestou příčku v RSS i ve třídě 6 a poháry za vítězství v Poháru mládeže.
S druhým Peugeotem 208 R2 vyrazil do závodu Lukáš Krupička, který slyšel diktát z úst Honzy Ryšánka. Pro Lukáše to byla první ostrá soutěž, a tak šlo z jeho strany hlavně o sbírání zkušeností. Pražský jezdec má v plánu kompletní seriál jednodenních soutěží. „Je to pro mne splněný sen. Letos se mi naskytla mimořádná příležitost, na kterou jsem se tak nějak připravoval osm let. Tuto šanci jsem s velkou radostí využil a můj první opravdový závod byl na světě. První kilometry a seznámení s vozem Peugeot 208 specifikace R2, jsem absolvoval až na shakedownu před samotným startem soutěže. Myslím, že naše společné kilometry byly hned z kraje mimořádně příjemné a auto mi padlo do rukou na jedničku. Zábavné a zajímavé bylo i vzájemné přesedání s Honzou Ryšánkem, který, byť v roli navigátora, musel ještě převážet auto na erzety. Naše první kilometry na RZ byly spíše seznamovací, a tak naší hlavní prioritou bylo dovézt auto do cíle, postupně se seznamovat a zkoušet, co společně zvládneme. V posledních třech rychlostních zkouškách bylo cítit, že nastavení vozu i posádky se zlepšuje každým odjetým kilometrem a na poslední rychlostní zkoušce Kopná, jsme si oproti prvnímu průjezdu dali půl minuty. Přesto se mi podařilo vyrobit na 5. RZ malý výlet mimo trať, kterou odnesla pravá přední část vozu. Naštěstí to nebylo nic velkého a po drobné fixaci světla a nárazníku na konci vložky jsme mohli pokračovat dál. Náš první závod jsme přežili bez vážnějších šrámů a děkujeme týmu KIT Racing za skvěle odvedenou práci a s velkým nadšením očekáváme nadcházející soutěž, na kterou jste srdečně zváni, tentokrát do Vyškova,“ popsal své dojmy z první rally Lukáš Krupička. Posádka Krupička – Ryšánek obsadila 15. příčku ve třídě 6, 29. příčku v RSS a druhou příčku v Poháru mládeže.
Do výčtu posádek zbývá už pouze jediná. Vlastimil Neumann s Ottou Slezákem avizovali, že letos pojedou kompletní seriál závodů v kategorii historik. Start na Kopné proto byl pro zlínskou posádku, která představila modrobílého krasavce s typovým označením Ford Escort RS Cosworth, povinností. Vlastík s Ottou si závod dokonale užívali a kategorii historik s přehledem ovládli. Vedle pohárů pro absolutní vítěze si domů odvezli ještě další dvě sady ocenění, a to za vítězství ve třídě 7 a vítězství v kategorii 5. Během sprintu ovšem došlo i ke kurióznímu momentu, kdy posádka při průjezdu retardérem dokázala ohněm z výfuku zapálit jeden balík slámy vytyčující retardér. „Závod to byl krásný a byla radost opět startovat na Kopné. Technika fungovala skvěle a my jsme se jízdou dokonale bavili. A co se týká toho momentu, kdy jsme zapálili retardér… S pány Minaříky, kteří připravili krásný závod, jsme se domluvili, že vyzkoušíme připravenost místních hasičských jednotek. V každém případě jsme se perfektně svezli a již nyní se těšíme na Rally Vltava, kde opět provětráme výkon motoru v našem Fordu,“ prozradil tajný plán s notnou dávkou humoru Vlastimil Neumann.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.