Na uvolněnou sedačku pilota atmosférické fabie vedle Petra Machů usedl na Valašce právě Mirek Jakeš.
Díky loňskému šestému místu Mirka Jakeše v celkovém pořadí mistrovství České republiky obdržela nově vytvořená posádka Jakeš – Machů lichotivé startovní číslo 7 v nabité konkurenci letošní Valašské rallye. Vzhledem k výkonnostní převaze vozů kategorie R5 nad technikou speciálu Škoda Fabia S2000 se sice nemohla měřit s absolutní špičkou startovního pole, i tak si ale oba užili celou soutěž a rychlou a spolehlivou jízdou si dojeli pro první společné mistrovské body.
Zlínský spolujezdec Petr Machů navigoval v loňském roce Jaromíra Tarabuse, ten však letos přestoupil do Fabie R5. Na uvolněnou sedačku pilota atmosférické fabie proto usedl právě Mirek Jakeš. Vicemistr republiky z roku 2014 už s vozem Fabia S2000 odjezdil část předloňské sezony, kdy na Barum rally dokázal v přesile vozů kategorie R5 dokončit na solidní osmé příčce. Většinu své závodní kariéry však Mirek strávil v závodních vozech s turbomotory. „Na předsoutěžním testu v Držkové jsme odjeli asi 20 kilometrů, na obnovení základní návyků to určitě stačilo. Řekl bych, že v samotném závodě jsem si na odlišný styl postupně zvykal a už tak od druhé sekce první etapy to bylo docela v pohodě,“ sděloval Mirek své pocity z přechodu do vozu s atmosférickým motorem. „Samozřejmě, jsou úseky, kde oproti ´er-pětkám´ ztrácíme výrazněji, zvlášť specifická byla v tomto ohledu rychlostní zkouška u Oder. Jelo se z vracáku do vracáku, v zatáčkách chyběly protikatovací zábrany a na asfalt se tak vytahalo strašně moc bláta. A při rozjezdech jsme pak pochopitelně hodně ztráceli.“
Po první etapě se přes jedny hodiny na předposlední sobotní RZ držela posádka Jakeš – Machů na 12. místě, když před sebou měla desítku vozů R5 a jedno ´wéercéčko´. Jenže bylo zřejmé, že posun do první desítky by zajistily jen problémy soupeřů.
„Během soutěže jsem časy nijak nesledoval, snažil jsem se soustředit na vlastní jízdu a postupně zrychlovat. Určitě by se našly úseky, kde se dalo jet ještě rychleji, celkově však musím říct, že zvykání probíhalo poměrně dobře. Něco jsme ztratili hodinami, něco nevhodnou volbou pneumatik. Na sobotní večerní sekci se totiž už dost ochladilo a my nechali tvrdší směs z odpoledne. Ale nebylo to zase nic tak podstatného a celkový výsledek by se nijak výrazněji nezměnil. Za sebe jsem rád za další odjeté závodní kilometry, a to i díky perfektně připravené technice. Stejnou pochvalu zaslouží Petr za správný diktát, v autě fungovalo vše tak, jak má. Nešlo vůbec poznat, že spolu jedeme poprvé. Také po pořadatelské stránce se závod povedl, tratě mojí domácí soutěže jsou opravdu pěkné,“ pochválil Mirek spolujezdce i pořadatelský tým.
„Jsem rád, že jsme si sedli jako posádka. V absolutním pořadí jsme se sice nepohybovali tak vysoko, na co byl Mirek zvyklý v loňském roce, pocit z jízdy jsme však měli oba dobrý. Samozřejmě člověka potěší, když za námi chodí v servisní zóně fanoušci a chválí naši jízdu,“ říká za spolujezdce Petr Machů. „Do srovnání Jaromíra (Tarabuse) a Mirka se nechci pouštět, oba jsou to výborní jezdci. Jaromír toho měl v tomto typu vozu přece jen více odjeto, na druhou stranu má Mirek na svůj věk hodně zkušeností a bylo znát, jak si na odlišný styl, který Fabia S2000 potřebuje, každou rychlostní zkouškou zvyká. Samozřejmě to chce další a další odjeté kilometry, proto se v rámci přípravy na Rallye Šumava objevíme i na Rallysprintu Kopná. Bereme jej jako přípravu a současně test pneumatik. Chceme si tentokrát vyzkoušet jinou značku pneumatik, než kterou jsme jeli na Valašce,“ nastiňuje příští plány Petr Machů.
Další porci závodní kilometrů tak dvojice Jakeš – Machů odjede již následující víkend na Vančík Rallysprint Kopná, což bude pro hutisko-zlínskou posádku dvojnásob domácí soutěž. Hlavní sponzor soutěže, Vančík Motorsport, totiž připravuje pro Jakeše s Machů závodní vůz Škoda Fabia S2000. A to na tak špičkové úrovni, že je to jediný vůz, který v loňské sezoně odjel všechny podniky kompletního mistrovství ČR od startu až do cíle. Letošní Valašská rally se tak stala osmou dokončenou soutěží v řadě tohoto vozu.
Zdroj: TZ Mirka Jakeše
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.