První závod juniorského mistrovství Evropy se jel na konci března na Azorských ostrovech. Jediná česká posádka na startu Dominik Brož s Petrem Těšínským zde obsadila čtvrté místo v kategorii ERCJ U27.
Poslední březnový víkend byl určený nejenom otevření nové rally sezóny v České republice, ale také seriálu závodů Mistrovství Evropy juniorů. První závod se jel na portugalském ostrově a název rally o mnohém napovídal – Azores Airlines rally 2018. Na startu se sešlo celkem 57 posádek z 19 zemí. Při pohledu do startovní listiny mnohým spadla brada, neboť třiatřicet posádek využívalo nejmodernější techniku specifikace R5. Nás ovšem zajímala posádka se startovním číslem 42 – Dominik Brož – Petr Těšínský a jejich Peugeot 208 R2. Turnovská posádka startující pod hlavičkou ACCR Czech Rally team startuje v „Evropě“ třetím rokem a jen pro doplnění uvádím, že při prvním startu na Azorách v roce 2016 byli Dominik s Petrem sedmí mezi juniory a vloni to bylo místo šesté.
Nyní se ovšem píše rok 2018 a Dominik s Petrem přijeli na portugalský ostrov s cílem zúročit nasbírané zkušenosti. Letošní ročník měl ve svém harmonogramu patnáct rychlostních zkoušek a porci 207 ostrých kilometrů pořadatelé rozdělili do dvou etap. „Na Azory jsme s Petrem přiletěli v noci ze soboty na neděli, tudíž jsme měli jeden den na aklimatizaci. V neděli večer připlula loď, která nám přivezla nejenom větší část našeho týmu, ale také soutěžního peugeota. Tím pro nás skončila pohoda a odstartovala práce. V pondělí ráno jsme měli v plánu testík, kdy jsme na místních šotolinových cestách nalítali více jak padesát kilometrů. Následující dva dny byly určené pro seznamovací jízdy. Tratě zkoušek se mi velmi líbily jednak svým charakterem, ale také přírodou, kterou procházely. Trénink jsme si užívali i díky pěknému počasí. Ve středu večer byl pak slavnostní start, kde se sešlo velké množství diváků, kteří fandili každé posádce a poté následovala divácká městská show,“ přiblížil předstartovní program posádky jedenadvacetiletý jezdec z Turnova.
Pokud se posádky do této chvíle kochaly přírodou a počasím, od čtvrtečního rána jim nastalo období, kdy si oblékly závodní kombinézy a nasadily přilby. Dominik Brož s |Petrem Těšínským byli se svým Peugeotem 208 R2 zařazeni do juniorské kategorie ERCJ U27, což je kategorie dvoukolek a zároveň do třídy RC4. Juniorů se sešlo na startu portugalské rally deset a ve třídě měl Dominik jedenáct soupeřů. Kvalifikační zkoušku projela jediná česká posádka na startu v poklidu a výsledkem bylo sedmé místo v ERCJ. V odpoledních hodinách jezdecké pole vyrazilo zdolat první tři zkoušky závodu. Na druhé zkoušce (17,08 km RZ Vila Franca) ovšem přišlo neplánované pozdržení posádky. „Po kvalifikační zkoušce a lehkém obědu se šlo bojovat na ostré erzety. Úvodní zkouška byla jen zahřívací a měřila něco málo přes dva kilometry. Zde jsme zajeli šestý čas mezi juniory a už jsme se těšili na nejdelší zkoušku dne. Zde ovšem přišel defekt pravé přední pneumatiky, který nás zpomalil, a my zajeli sedmý čas. Problémy měli ale i naši soupeři. Ve výsledcích jsme sice nepropadli, ale na posádku před námi jsme najednou ztráceli už víc jak minutu. Na poslední zkoušce dne jsme zajeli pátý čas mezi juniory. Se vstupem bychom byli spokojeni, kdyby nebyl defekt, ale jsou to závody a do konce rally bylo daleko,“ ohlédl se za prvním soutěžním dnem Dominik Brož.
V pátek čekaly na posádky tři rychlostní zkoušky vždy po dvou průjezdech. Dominik s Petrem zajeli dobře nejdelší, 23,8 km dlouhou erzetu Sete Cidades, kdy zaznamenali čtvrtý nejrychlejší čas v kategorii. Stejné umístění zajela česká posádka i na RZ 8 Feteiras Meo 2. Ale nebyla to bezproblémová etapa. „Druhý soutěžní den pro nás začal dobře, kdy jsme se posunuli na průběžné páté místo mezi juniory. Na druhé zkoušce jsme ale opět zaznamenali defekt, tentokráte pravé zadní pneumatiky. Odstupy od soupeřů opět narostly a nám nezbývalo než čekat, zda některý z nich neudělá chybu. Jízdou jsme se bavili a závod si užívali,“ zhodnotil první polovinu závodu mladý Brož.
Sobotní etapa obsahovala šest rychlostních zkoušek. Už to vypadalo na body za pátou příčku, ale rally končí až na cílové rampě. Po předposlední zkoušce rally musel ze závodu odstoupit i v Česku dobře známý rakouský jezdec Simon Wagner. Důvodem byl prasklý držák motoru. Díky tomuto odstoupení se Dominik Brož s Petrem Těšínským posunuli na čtvrté místo mezi juniory, které si udrželi až do cíle. V absolutním pořadí to pak bylo místo 27. a ve třídě RC4 pátá příčka. „Poslední soutěžní den jsme jeli na jistotu. Odstupy před i za námi byly velké a postoupit výš jsme mohli jen díky chybám soupeřů. Jedna taková přišla v samotném konci soutěže a my díky ní obsadili čtvrté místo. S výsledkem jsem spokojený s ohledem na dva defekty. Nebýt nich, mohlo to být i lepší. Vezeme si ale pěkný příděl bodů a to se počítá. Svezení bylo pěkné a auto fungovalo bez problémů. Chtěl bych poděkovat Autoklubu České republiky za možnost být opět v kolotoči evropských soutěží. Dále bych chtěl poděkovat našim partnerům TMS rally team, BP rally team, Svijany, Intercars Mladá Boleslav, Občerstvení U Jezu a Millers oils za velkou a důležitou podporu,“ poděkoval partnerům Dominik Brož.
Další soutěž juniorského mistrovství Evropy je naplánovaná na květen, kdy se posádky opět sejdou na ostrovní rally. Tentokráte to bude ovšem španělský ostrov a závod s názvem Rally Islas Canarias. Dominik Brož s Petrem Těšínským budou opět na startu a my vám po závodě přineseme reportáž z počínání posádky na erzetách.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?