První závod juniorského mistrovství Evropy se jel na konci března na Azorských ostrovech. Jediná česká posádka na startu Dominik Brož s Petrem Těšínským zde obsadila čtvrté místo v kategorii ERCJ U27.
Poslední březnový víkend byl určený nejenom otevření nové rally sezóny v České republice, ale také seriálu závodů Mistrovství Evropy juniorů. První závod se jel na portugalském ostrově a název rally o mnohém napovídal – Azores Airlines rally 2018. Na startu se sešlo celkem 57 posádek z 19 zemí. Při pohledu do startovní listiny mnohým spadla brada, neboť třiatřicet posádek využívalo nejmodernější techniku specifikace R5. Nás ovšem zajímala posádka se startovním číslem 42 – Dominik Brož – Petr Těšínský a jejich Peugeot 208 R2. Turnovská posádka startující pod hlavičkou ACCR Czech Rally team startuje v „Evropě“ třetím rokem a jen pro doplnění uvádím, že při prvním startu na Azorách v roce 2016 byli Dominik s Petrem sedmí mezi juniory a vloni to bylo místo šesté.
Nyní se ovšem píše rok 2018 a Dominik s Petrem přijeli na portugalský ostrov s cílem zúročit nasbírané zkušenosti. Letošní ročník měl ve svém harmonogramu patnáct rychlostních zkoušek a porci 207 ostrých kilometrů pořadatelé rozdělili do dvou etap. „Na Azory jsme s Petrem přiletěli v noci ze soboty na neděli, tudíž jsme měli jeden den na aklimatizaci. V neděli večer připlula loď, která nám přivezla nejenom větší část našeho týmu, ale také soutěžního peugeota. Tím pro nás skončila pohoda a odstartovala práce. V pondělí ráno jsme měli v plánu testík, kdy jsme na místních šotolinových cestách nalítali více jak padesát kilometrů. Následující dva dny byly určené pro seznamovací jízdy. Tratě zkoušek se mi velmi líbily jednak svým charakterem, ale také přírodou, kterou procházely. Trénink jsme si užívali i díky pěknému počasí. Ve středu večer byl pak slavnostní start, kde se sešlo velké množství diváků, kteří fandili každé posádce a poté následovala divácká městská show,“ přiblížil předstartovní program posádky jedenadvacetiletý jezdec z Turnova.
Pokud se posádky do této chvíle kochaly přírodou a počasím, od čtvrtečního rána jim nastalo období, kdy si oblékly závodní kombinézy a nasadily přilby. Dominik Brož s |Petrem Těšínským byli se svým Peugeotem 208 R2 zařazeni do juniorské kategorie ERCJ U27, což je kategorie dvoukolek a zároveň do třídy RC4. Juniorů se sešlo na startu portugalské rally deset a ve třídě měl Dominik jedenáct soupeřů. Kvalifikační zkoušku projela jediná česká posádka na startu v poklidu a výsledkem bylo sedmé místo v ERCJ. V odpoledních hodinách jezdecké pole vyrazilo zdolat první tři zkoušky závodu. Na druhé zkoušce (17,08 km RZ Vila Franca) ovšem přišlo neplánované pozdržení posádky. „Po kvalifikační zkoušce a lehkém obědu se šlo bojovat na ostré erzety. Úvodní zkouška byla jen zahřívací a měřila něco málo přes dva kilometry. Zde jsme zajeli šestý čas mezi juniory a už jsme se těšili na nejdelší zkoušku dne. Zde ovšem přišel defekt pravé přední pneumatiky, který nás zpomalil, a my zajeli sedmý čas. Problémy měli ale i naši soupeři. Ve výsledcích jsme sice nepropadli, ale na posádku před námi jsme najednou ztráceli už víc jak minutu. Na poslední zkoušce dne jsme zajeli pátý čas mezi juniory. Se vstupem bychom byli spokojeni, kdyby nebyl defekt, ale jsou to závody a do konce rally bylo daleko,“ ohlédl se za prvním soutěžním dnem Dominik Brož.
V pátek čekaly na posádky tři rychlostní zkoušky vždy po dvou průjezdech. Dominik s Petrem zajeli dobře nejdelší, 23,8 km dlouhou erzetu Sete Cidades, kdy zaznamenali čtvrtý nejrychlejší čas v kategorii. Stejné umístění zajela česká posádka i na RZ 8 Feteiras Meo 2. Ale nebyla to bezproblémová etapa. „Druhý soutěžní den pro nás začal dobře, kdy jsme se posunuli na průběžné páté místo mezi juniory. Na druhé zkoušce jsme ale opět zaznamenali defekt, tentokráte pravé zadní pneumatiky. Odstupy od soupeřů opět narostly a nám nezbývalo než čekat, zda některý z nich neudělá chybu. Jízdou jsme se bavili a závod si užívali,“ zhodnotil první polovinu závodu mladý Brož.
Sobotní etapa obsahovala šest rychlostních zkoušek. Už to vypadalo na body za pátou příčku, ale rally končí až na cílové rampě. Po předposlední zkoušce rally musel ze závodu odstoupit i v Česku dobře známý rakouský jezdec Simon Wagner. Důvodem byl prasklý držák motoru. Díky tomuto odstoupení se Dominik Brož s Petrem Těšínským posunuli na čtvrté místo mezi juniory, které si udrželi až do cíle. V absolutním pořadí to pak bylo místo 27. a ve třídě RC4 pátá příčka. „Poslední soutěžní den jsme jeli na jistotu. Odstupy před i za námi byly velké a postoupit výš jsme mohli jen díky chybám soupeřů. Jedna taková přišla v samotném konci soutěže a my díky ní obsadili čtvrté místo. S výsledkem jsem spokojený s ohledem na dva defekty. Nebýt nich, mohlo to být i lepší. Vezeme si ale pěkný příděl bodů a to se počítá. Svezení bylo pěkné a auto fungovalo bez problémů. Chtěl bych poděkovat Autoklubu České republiky za možnost být opět v kolotoči evropských soutěží. Dále bych chtěl poděkovat našim partnerům TMS rally team, BP rally team, Svijany, Intercars Mladá Boleslav, Občerstvení U Jezu a Millers oils za velkou a důležitou podporu,“ poděkoval partnerům Dominik Brož.
Další soutěž juniorského mistrovství Evropy je naplánovaná na květen, kdy se posádky opět sejdou na ostrovní rally. Tentokráte to bude ovšem španělský ostrov a závod s názvem Rally Islas Canarias. Dominik Brož s Petrem Těšínským budou opět na startu a my vám po závodě přineseme reportáž z počínání posádky na erzetách.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?