První závod juniorského mistrovství Evropy se jel na konci března na Azorských ostrovech. Jediná česká posádka na startu Dominik Brož s Petrem Těšínským zde obsadila čtvrté místo v kategorii ERCJ U27.
Poslední březnový víkend byl určený nejenom otevření nové rally sezóny v České republice, ale také seriálu závodů Mistrovství Evropy juniorů. První závod se jel na portugalském ostrově a název rally o mnohém napovídal – Azores Airlines rally 2018. Na startu se sešlo celkem 57 posádek z 19 zemí. Při pohledu do startovní listiny mnohým spadla brada, neboť třiatřicet posádek využívalo nejmodernější techniku specifikace R5. Nás ovšem zajímala posádka se startovním číslem 42 – Dominik Brož – Petr Těšínský a jejich Peugeot 208 R2. Turnovská posádka startující pod hlavičkou ACCR Czech Rally team startuje v „Evropě“ třetím rokem a jen pro doplnění uvádím, že při prvním startu na Azorách v roce 2016 byli Dominik s Petrem sedmí mezi juniory a vloni to bylo místo šesté.
Nyní se ovšem píše rok 2018 a Dominik s Petrem přijeli na portugalský ostrov s cílem zúročit nasbírané zkušenosti. Letošní ročník měl ve svém harmonogramu patnáct rychlostních zkoušek a porci 207 ostrých kilometrů pořadatelé rozdělili do dvou etap. „Na Azory jsme s Petrem přiletěli v noci ze soboty na neděli, tudíž jsme měli jeden den na aklimatizaci. V neděli večer připlula loď, která nám přivezla nejenom větší část našeho týmu, ale také soutěžního peugeota. Tím pro nás skončila pohoda a odstartovala práce. V pondělí ráno jsme měli v plánu testík, kdy jsme na místních šotolinových cestách nalítali více jak padesát kilometrů. Následující dva dny byly určené pro seznamovací jízdy. Tratě zkoušek se mi velmi líbily jednak svým charakterem, ale také přírodou, kterou procházely. Trénink jsme si užívali i díky pěknému počasí. Ve středu večer byl pak slavnostní start, kde se sešlo velké množství diváků, kteří fandili každé posádce a poté následovala divácká městská show,“ přiblížil předstartovní program posádky jedenadvacetiletý jezdec z Turnova.
Pokud se posádky do této chvíle kochaly přírodou a počasím, od čtvrtečního rána jim nastalo období, kdy si oblékly závodní kombinézy a nasadily přilby. Dominik Brož s |Petrem Těšínským byli se svým Peugeotem 208 R2 zařazeni do juniorské kategorie ERCJ U27, což je kategorie dvoukolek a zároveň do třídy RC4. Juniorů se sešlo na startu portugalské rally deset a ve třídě měl Dominik jedenáct soupeřů. Kvalifikační zkoušku projela jediná česká posádka na startu v poklidu a výsledkem bylo sedmé místo v ERCJ. V odpoledních hodinách jezdecké pole vyrazilo zdolat první tři zkoušky závodu. Na druhé zkoušce (17,08 km RZ Vila Franca) ovšem přišlo neplánované pozdržení posádky. „Po kvalifikační zkoušce a lehkém obědu se šlo bojovat na ostré erzety. Úvodní zkouška byla jen zahřívací a měřila něco málo přes dva kilometry. Zde jsme zajeli šestý čas mezi juniory a už jsme se těšili na nejdelší zkoušku dne. Zde ovšem přišel defekt pravé přední pneumatiky, který nás zpomalil, a my zajeli sedmý čas. Problémy měli ale i naši soupeři. Ve výsledcích jsme sice nepropadli, ale na posádku před námi jsme najednou ztráceli už víc jak minutu. Na poslední zkoušce dne jsme zajeli pátý čas mezi juniory. Se vstupem bychom byli spokojeni, kdyby nebyl defekt, ale jsou to závody a do konce rally bylo daleko,“ ohlédl se za prvním soutěžním dnem Dominik Brož.
V pátek čekaly na posádky tři rychlostní zkoušky vždy po dvou průjezdech. Dominik s Petrem zajeli dobře nejdelší, 23,8 km dlouhou erzetu Sete Cidades, kdy zaznamenali čtvrtý nejrychlejší čas v kategorii. Stejné umístění zajela česká posádka i na RZ 8 Feteiras Meo 2. Ale nebyla to bezproblémová etapa. „Druhý soutěžní den pro nás začal dobře, kdy jsme se posunuli na průběžné páté místo mezi juniory. Na druhé zkoušce jsme ale opět zaznamenali defekt, tentokráte pravé zadní pneumatiky. Odstupy od soupeřů opět narostly a nám nezbývalo než čekat, zda některý z nich neudělá chybu. Jízdou jsme se bavili a závod si užívali,“ zhodnotil první polovinu závodu mladý Brož.
Sobotní etapa obsahovala šest rychlostních zkoušek. Už to vypadalo na body za pátou příčku, ale rally končí až na cílové rampě. Po předposlední zkoušce rally musel ze závodu odstoupit i v Česku dobře známý rakouský jezdec Simon Wagner. Důvodem byl prasklý držák motoru. Díky tomuto odstoupení se Dominik Brož s Petrem Těšínským posunuli na čtvrté místo mezi juniory, které si udrželi až do cíle. V absolutním pořadí to pak bylo místo 27. a ve třídě RC4 pátá příčka. „Poslední soutěžní den jsme jeli na jistotu. Odstupy před i za námi byly velké a postoupit výš jsme mohli jen díky chybám soupeřů. Jedna taková přišla v samotném konci soutěže a my díky ní obsadili čtvrté místo. S výsledkem jsem spokojený s ohledem na dva defekty. Nebýt nich, mohlo to být i lepší. Vezeme si ale pěkný příděl bodů a to se počítá. Svezení bylo pěkné a auto fungovalo bez problémů. Chtěl bych poděkovat Autoklubu České republiky za možnost být opět v kolotoči evropských soutěží. Dále bych chtěl poděkovat našim partnerům TMS rally team, BP rally team, Svijany, Intercars Mladá Boleslav, Občerstvení U Jezu a Millers oils za velkou a důležitou podporu,“ poděkoval partnerům Dominik Brož.
Další soutěž juniorského mistrovství Evropy je naplánovaná na květen, kdy se posádky opět sejdou na ostrovní rally. Tentokráte to bude ovšem španělský ostrov a závod s názvem Rally Islas Canarias. Dominik Brož s Petrem Těšínským budou opět na startu a my vám po závodě přineseme reportáž z počínání posádky na erzetách.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.