První únorovou neděli přijelo na kopřivnický testovací polygon Tatry Truck a.s. třiatřicet posádek. Téměř třetina z nich byla zahraniční - z Polska a Slovenska. Pořadatel i tentokrát připravil dva rychlostní testy vždy o třech průjezdech. Byť meteorologové avizovali přívaly sněhu, soutěžilo se na suché trati se spoustou vytahaného bláta.
Do kategorie historik se přihlásili pouze tři jezdci, a pokud by si nepostavila hlavu technika, měl každý z této trojice jistotu umístění „na bedně“. Bronzový stupínek obsadil stejně jako při lednovém závodě Radovan Hlavička na Peugeotu 205 GTi. Pomyslné stříbro připadlo po sečtení všech časů Bohumilu Pfeiferovi startujícímu na Škodě 130 LR. Vítězství v kategorii historik si z únorového klání odvezl Josef Peřina na BMW E30. Po dvou odjetých soutěžích jsou na průběžném vedení Pfeifer s Peřinou se stejným bodovým ziskem. „Ráno jsem měl dilema co obout, ale po tréninku padla volba na letní pryže. První rundu jsem dal obezřetně, neboť povrch byl oslintaný a já nechtěl s autem někde praštit. Ale i tak se mi podařilo poškrábat lak na pravých dveřích o sud. S osychající tratí jsem se začal jízdou pořádně bavit. Až na jednu krizovku, kterou jsem vybojoval ve svůj prospěch, jsem se parádně svezl. Auto fungovalo skvěle, pneu jsem zvolil dobře, organizace závodu bez problémů a navíc si vezu domů pohárek, co víc si mohu přát,“ řekl po akci Josef Peřina.
V kategorii dvoukolek startovalo na polygonu čtrnáct posádek a zajímavostí je, že devět z nich přijelo z Polska. Mimo bodované umístění skončilo pět jezdců. Byli mezi nimi Vladimír Skřička s Peugeotem 306 a Polák Janusz Cudek na BMW e36 Compakt. Dvanáctý Rostislav Kovařčík se Škodou Felicia jel tentokráte bez spolujezdkyně a to se odrazilo i na dosažených časech. Těsně pod body skončili i další dva zahraniční jezdci – Polák Adam Bujok s Peugeotem 206 a Slovák Milan Greguška na Peugeotu 208 R2. Při lednovém závodě zradila převodovka v Renaultu Clio Damiana Kargola. Polský jezdec ovšem tentokráte s reparátem uspěl a bylo z toho 9. místo a bod do tabulky. Osmý dokončil závod Damiánův krajan Sebastian Puzoň s Hondou Civic. Loňský absolutní vítěz dvoukolek už ale chystá Renault Clio a věří ve vyšší umístění. Sedmá příčka patří dalšímu polskému jezdci Szimonu Romaniukovi startujícímu s Peugeotem 206, jenž na Traiva rally cup přijel poprvé. Premiéra na cupu a čtyři body do tabulky náleží za šesté místo Kamilu Bolkovi na Peugeotu 208 R2. Do Kopřivnice zavítal opět i Mateusz Feruga. Podle jména jste jistě poznali, že jde o dalšího polského jezdce a tentokráte jej Seat Ibiza dovezl na pátou příčku. Těsně pod bednou dokončil závod Adam Fabrika, který stejně jako při lednovém startu využil Peugeot 208 R2. Stejný vůz přivezl na Traivu poprvé i Sylwester Pniok a z premiéry v cupu z toho bylo třetí místo v dvoukolkách. Stálicí se naopak stává Rafal Pochlopien a jeho červený Opel Astra. Při lednové soutěži zvítězil, ale tentokráte mu časy stačily pouze na druhé místo. I tak si drží průběžné vedení v kategorii. Vítězem v kategorii dvoukolek se stal Marcel Svačina na Peugeotu 208 R2, jenž si přijel do Kopřivnice připomenout jezdecké návyky před blížícím se startem rally sezóny. „Závod jsem absolvoval s novou spolujezdkyní, pro kterou to byl první závod, kdy četla rozpis. Trochu jsme se v tom společně sehrávali, ale Martina to zvládla velmi dobře! Snažil jsem se užít si to, protože jsem v autě neseděl víc než tři měsíce. Povrch byl místy dost uklouzaný, což mi vyhovuje a hezky jsme se svezli. Při závodě jsme se na autě střídali s Milanem Greguškou, ale nebylo to úplně optimální, protože jsem podcenil spotřebu pneumatik,“ uvedl po závodě Marcel Svačina.
Kategorie produkčních vozů čítala třináct soutěžících. Mimo body tentokráte zůstali Oldřich Kaplánek se Subaru Impreza, Slovák Štefan Sasinek na devítkovém lanceru, Tomáš Mikl s další imprezou. O jistý příděl bodů připravila desátého Jana Duška na Subaru Impreza jezdecká chyba v poslední zkoušce, kdy své auto lehce rozpáral o svodidla. Deváté místo si vyjel Michal Vašát, týmový mechanik Silvestra Mikuláštíka. Technická závada byla příčinou, že se jeden z hlavních favoritů Jaroslav Podešva nedostal ani do TOP pětky. Nejprve se u jeho imprezy odporoučely diferenciály, a když si vypůjčil týmové auto, rozpadly se u něj brzdy. Bez brzd a s vráskami na čele si Podešva dojel pro 8. místo. Sedmé místo obsadil již zmiňovaný týmový jezdec Lukáš Marášek se Subaru Impreza. Lukášovi hrálo do karet, že si nejprve odjel své jízdy, neboť by byl jistě bez bodů. Jako šestý dokončil závod Zbyněk Šantavý na Mitsubishi Lancer EVO IX. Pětici nejrychlejších mezi produkčními vozy otevírá Pavel Novák na Subaru Impreza. Bramborový stupínek patří Vladimíru Barvíkovi na Mitsubishi deváté vývojové řady. Bronzový, stejně jako při prvním letošním soutěžení, byl brněnský jezdec Radek Fiala na Mitsubishi Lancer EVO X. „Na 1. a 2. vložce se mi nepodařilo chytnout rytmus, ale od 3. RZ se mi jelo velmi dobře. Bylo to nejspíš tím, že už jsme s Jirkou věděli, do čeho jdeme. Díky stabilnímu počasí nebylo zapotřebí laborovat s pneumatikami, což umožnilo koncentrovat se pouze na samotnou jízdu. Rychlostní zkoušky byly velmi pěkně připravené a rozmanité, díky čemuž jsme získali opět nové zkušenosti a dobře si zazávodili. Závodění je pro nás zábava, a proto je důležité zejména dokončit a dobře se svézt. Každé pěkné umístění člověka samozřejmě potěší.,“ uvedl v cíli Radek Fiala. Další lancer, ale tentokrát slavnější devítkové vývojové evoluce s Lukášem Čalou za volantem, obsadil místo druhé. Vítězství s více jak minutovým náskokem si nenechal ujít Sebastian Frycz. Polský jezdec na Subaru Impreza vede i průběžné hodnocení kategorie produkčních vozů.
A dostáváme se do celkové klasifikace druhého podniku Traiva rally cupu 2018. Pátá příčka v absolutním pořadí patří již zmiňovanému Lukáši Čalovi. Bramborovou medaili si letos již podruhé odváží Silvestr Mikuláštík se svým Subaru Impreza WRC. Silvero i nyní zápasil s technikou. Nefunkční diferenciál na RZ 1 se podařilo opravit, ale na RZ 3 jej přibrzdila prasklá poloosa. Místo třetí patří Antonínu Tlusťákovi. Zádveřický jezdec opět startoval na polygonu se Škodou Fabii R5 a na konci závodu byl odměněn krásným pohárem. V lednu třetí, v únoru druhý - taková je vizitka v absolutní klasifikaci Sebastiana Frycze. Roman Odložilík využil možnost vyzkoušet vůz Škoda Fabia R5, jelikož jeho Ford prochází celkovou repasí. Pro Odložilíka vyšel test na výbornou, neboť krom spousty poznatků si odvezl i pohár za celkové vítězství z únorové soutěže. „Závod byl opět pěkný, navíc na něj vyšlo i poměrně hezké počasí. Trať byla mokrá, odpoledne sice osychala, ale zase se vytáhlo hodně bláta, takže to hezky klouzalo. Co se týká výsledků, jsem spokojen. První svezení s fábií bylo příjemné, jen posez v autě nebyl optimální. Fábia je dost odlišné auto od fiesty, ale líbilo se mi to a rád se zkusím svézt i někde na sprintu během sezóny,“ podělil se o dojmy po závodě Roman Odložilík. V absolutní klasifikaci vede po dvou soutěžích Tlusťák, před Fryczem a Mikuláštíkem.
Závod dokončilo i přes několik defektů a kontaktů se svodidly všech třiatřicet soutěžících, Další závod z Traiva rally cupu 2018 je naplánovaný na pátek 30. března opět do Kopřivnice.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.