Třetí lednovou sobotu se opět roztočil kolotoč závodů Traiva rally cupu. A jak rally cup udělal za motoristickou sezónou 2017 definitivní tečku, tak ji i letos zahájil. Kopřivnický polygon byl opět z velké části na sněhu a ledu, což uvítali všichni jezdci, kteří přijeli do Tatrovky s hřeby. Pro šestadvacet přihlášených jezdců připravil hlavní organizátor cupu Silvestr Mikuláštík dva měřené úseky, které se jely třikrát. Harmonogram soutěže se upravil s ohledem na sjízdnost a bezpečnost tratě, tudíž se všichni krásně sklouzli. Jezdci byli rozděleni do dvou skupin na ty, co závodili na pneumatikách s hroty a bez hrotů. Jezdci bez hrotů si odjeli všechny tři průjezdy na RZ 1, na které bylo jen minimum sněhu a ledu. Zato ti, co byli vybavení těmi správnými pneumatikami, si užili podmínky jako na Monte Carlu na RZ2. V odpolední sekci si jezdci erzety vyměnili.
Ohlédnutí za prvním závodem začínáme v kategorii historik. Do ní se přihlásilo pět jezdců a převážně se jednalo o pravidelné účastníky Traiva rally cupu. Dušan Gacík se střídal s Liborem Slívou na Škodě 130 L. Z tohoto týmového duelu vyšel lépe Slíva, který obsadil čtvrtou příčku. Pohár za třetí místo a sedm bodů do tabulky si z Kopřivnice odvezl Radovan Hlavička startující na Peugeotu 205 GTi. Padesátiletý jezdec ze Slatinic nedaleko Olomouce jezdil v devadesátých letech soutěže s Trabantem nebo Škodou 100. Současné závodění bere jako ideální relaxaci a jízdami se neskonale baví. Druhý skončil při lednovém klání Josef Peřina na BMW E30. Pepa Peřina absolutně ovládl svou kategorii v loňské sezóně a umístěním na „bedně“ úspěšně vykročil za obhajobou prvenství. Vítězství v kategorii historik získal po odjetí šesti měřených zkoušek Bohumil Pfeifer usedající do Škody 130 L. Brněnský jezdec neudělal na trati jedinou chybu a na druhého v pořadí najel téměř 40 vteřin.
S ledovou tratí se vydalo popasovat také jedenáct statečných v kategorii soudobých dvoukolek. O rostoucí popularitě Traiva rally cupu v zahraničí svědčí i sedm jezdců z Polska, kteří výrazně míchali pořadím nejenom v této kategorii. Také jediný jezdec, který úvodní závod ve dvoukolkách nedokončil, byl z Polska. Damiana Kargola zradila převodovka u jeho Renaultu Clio. Mimo body na 10. místě skončil Jiří Silber na Fordu Puma. Jeden bod do tabulky získal Ramon Martišek startující s BMW E36. Osmá příčka patří polskému jezdci Mateuszi Ferugovi na Seatu Ibiza. O příčku lepší byl pravidelný účastník cupu Rostislav Kovařčík na Škodě Felicia. „Super závod, my jsme jeli ale od 1. RZ bez serva a altíku, takže čerpadlu se to místy moc nelíbilo. I přes tyto problémy jsme si závod užívali a s výsledkem jsme spokojeni. Další závod patrně pojedu sám, neboť spolujezdkyně odlétá do teplých krajin,“ prozradil s humorným tónem jezdec z Perné. Šestý dojel loňský vítěz dvoukolek Sebastian Puzoň, který vyměnil vítězný Renault Clio za Hondu Civic. Pětici nejrychlejších v dvoukolkách načal aktivní rally jezdec Martin Vopatřil na Opelu Adam. „Bramborový“ skončil při úvodní soutěží další aktivní soutěžák, Adam Fabrika, který si vyzkoušel Peugeot 208 R2. A pokud jsme hovořili o polských jezdcích, tak právě v kategorii dvoukolek jim patřilo kompletní pódiové umístění. Bronz si odvezl Marcin Górny využívající potenciál motoru ukrývající se ve Fordu Fiesta R2. Marcin pravidelně sbírá kvalitní výsledky na polských soutěžích a ani v Kopřivnici se rozhodně nenechal zahanbit. O 7,5 vteřiny lepší byl na polygonu Marcinův parťák v týmu Rafał Kręcioch. Také v tomto případě jde o kvalitního polského jezdce. Na Traiva rally cupu využili možnosti startu na jednom autě a za volantem se pravidelně střídali. Na účet Rafala přibylo i několik úst otevřených údivem nad tím, jak Kręcioch bravurně ovládal auto. Trojici nejrychlejších v dvoukolkách doplnil na nejvyšším stupínku Rafał Pochłopień na Opelu Astra GSi. Rafał na rally cupu v loňském roce několikrát startoval a o jeho kvalitách nebylo pochyb. V cestě za lednovým vítězstvím jej nezpomalil ani defekt pneumatiky.
Do kategorie produkčních vozů se přihlásilo osm jezdců. Zbyněk Šantavý s Mitsubishi Lancer EVO IX odjel pouze dvě zkoušky, proti dalšímu působení v rally byla technika. Sedmý skončil v produkčních vozech Jiří Jurča se Subaru Impreza. Petr Mikuláštík řídil rovněž subaru, ovšem s označením GT a v cíli mu patřila šestá příčka. Do cupu se vrátil po kratší pauze Lukáš Čala na Mitsubishi Lancer a na úvod z toho bylo 5. místo. Nepopulární čtvrtá příčka připadla Lukáši Maráškovi na Subaru Impreza. V tomto případě ale lze hovořit o zlatých bodech, neboť u jeho Imprezy se odporoučela převodovka a jezdce zachránilo týmové Subaru Jaroslava Podešvy. Pro premiérový pohár v letošním roce si dojel Radek Fiala na Mitsubishi Lancer EVO X. Brněnskému jezdci lednové klouzání náramně sedlo a po právu si došel pro ocenění za třetí místo. Druhým místem byl naopak zřejmě lehce zklamaný polský jezdec Sebastian Frycz. Jezdec na Subaru Impreza STi dlouho vévodil nejenom své kategorii, pak ale v závěrečné zkoušce odešla u subaru spojka a Polák ztratil na zkoušce půl minuty. Přesto zanechal u soupeřů silný dojem a všichni se těší na další soupeření s tímto jezdcem. Tím šťastným, kdo se nakonec radoval v kategorii N4 z vítězství, byl Jaroslav Podešva se Subaru Impreza. Podešva v loňském roce zvítězil v absolutní klasifikaci kategorie produkčních vozů a tímto vítězstvím navázal na úspěšný loňský rok. „Závod byl super. Škoda jen, že sníh nevydržel, mohlo to být zajímavější. Ale i tak jsme si závody užili, auto fungovalo perfektně, za což bych chtěl poděkovat mechanikům za stoprocentní práci. Díky patří celému teamu Fiscar motors a už se těšíme na další závod Traiva rally cupu. Hlavně se těšíme na našeho rivala z Polska, neboť konečně je někdo ve skupině, s kým se můžeme poprat o první místo,“ uvedl po závodě Jiří „strýc“ Fagulec.
V absolutní klasifikaci lednového podniku Traiva rally cupu se na páté příčce umístil Radek Fiala s lancerem poslední evoluce. Bramborovou medaili si odváží Silvero Mikuláštík, který byl po problémech s elektronikou vozu rád za body za 4. místo. Pódiové umístění dostali oba velcí soupeři z kategorie N4. Třetí místo připadlo zklamanému Sebastianu Fryczovi. Pokud by dojel závěrečnou zkoušku bez technického problému, s přehledem by zvítězil. Na kdyby se ale nehraje. Stříbro patří Jaroslavu Podešvovi a vítězství z prvního závodu si odvezl Antonín Tlusťák startující na Škodě Fabia R5. K vítězství stačila zádveřickému jezdci jedna vyhraná zkouška. Nutno vyzdvihnout, že i když byla trať závodu pod ledem a sněhem, nedošlo během jízd k jediné havárii. Další závod Traiva rally cupu 2018 je naplánovaný na první únorovou neděli opět v Kopřivnici.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.