Třetí lednovou sobotu se opět roztočil kolotoč závodů Traiva rally cupu. A jak rally cup udělal za motoristickou sezónou 2017 definitivní tečku, tak ji i letos zahájil. Kopřivnický polygon byl opět z velké části na sněhu a ledu, což uvítali všichni jezdci, kteří přijeli do Tatrovky s hřeby. Pro šestadvacet přihlášených jezdců připravil hlavní organizátor cupu Silvestr Mikuláštík dva měřené úseky, které se jely třikrát. Harmonogram soutěže se upravil s ohledem na sjízdnost a bezpečnost tratě, tudíž se všichni krásně sklouzli. Jezdci byli rozděleni do dvou skupin na ty, co závodili na pneumatikách s hroty a bez hrotů. Jezdci bez hrotů si odjeli všechny tři průjezdy na RZ 1, na které bylo jen minimum sněhu a ledu. Zato ti, co byli vybavení těmi správnými pneumatikami, si užili podmínky jako na Monte Carlu na RZ2. V odpolední sekci si jezdci erzety vyměnili.
Ohlédnutí za prvním závodem začínáme v kategorii historik. Do ní se přihlásilo pět jezdců a převážně se jednalo o pravidelné účastníky Traiva rally cupu. Dušan Gacík se střídal s Liborem Slívou na Škodě 130 L. Z tohoto týmového duelu vyšel lépe Slíva, který obsadil čtvrtou příčku. Pohár za třetí místo a sedm bodů do tabulky si z Kopřivnice odvezl Radovan Hlavička startující na Peugeotu 205 GTi. Padesátiletý jezdec ze Slatinic nedaleko Olomouce jezdil v devadesátých letech soutěže s Trabantem nebo Škodou 100. Současné závodění bere jako ideální relaxaci a jízdami se neskonale baví. Druhý skončil při lednovém klání Josef Peřina na BMW E30. Pepa Peřina absolutně ovládl svou kategorii v loňské sezóně a umístěním na „bedně“ úspěšně vykročil za obhajobou prvenství. Vítězství v kategorii historik získal po odjetí šesti měřených zkoušek Bohumil Pfeifer usedající do Škody 130 L. Brněnský jezdec neudělal na trati jedinou chybu a na druhého v pořadí najel téměř 40 vteřin.
S ledovou tratí se vydalo popasovat také jedenáct statečných v kategorii soudobých dvoukolek. O rostoucí popularitě Traiva rally cupu v zahraničí svědčí i sedm jezdců z Polska, kteří výrazně míchali pořadím nejenom v této kategorii. Také jediný jezdec, který úvodní závod ve dvoukolkách nedokončil, byl z Polska. Damiana Kargola zradila převodovka u jeho Renaultu Clio. Mimo body na 10. místě skončil Jiří Silber na Fordu Puma. Jeden bod do tabulky získal Ramon Martišek startující s BMW E36. Osmá příčka patří polskému jezdci Mateuszi Ferugovi na Seatu Ibiza. O příčku lepší byl pravidelný účastník cupu Rostislav Kovařčík na Škodě Felicia. „Super závod, my jsme jeli ale od 1. RZ bez serva a altíku, takže čerpadlu se to místy moc nelíbilo. I přes tyto problémy jsme si závod užívali a s výsledkem jsme spokojeni. Další závod patrně pojedu sám, neboť spolujezdkyně odlétá do teplých krajin,“ prozradil s humorným tónem jezdec z Perné. Šestý dojel loňský vítěz dvoukolek Sebastian Puzoň, který vyměnil vítězný Renault Clio za Hondu Civic. Pětici nejrychlejších v dvoukolkách načal aktivní rally jezdec Martin Vopatřil na Opelu Adam. „Bramborový“ skončil při úvodní soutěží další aktivní soutěžák, Adam Fabrika, který si vyzkoušel Peugeot 208 R2. A pokud jsme hovořili o polských jezdcích, tak právě v kategorii dvoukolek jim patřilo kompletní pódiové umístění. Bronz si odvezl Marcin Górny využívající potenciál motoru ukrývající se ve Fordu Fiesta R2. Marcin pravidelně sbírá kvalitní výsledky na polských soutěžích a ani v Kopřivnici se rozhodně nenechal zahanbit. O 7,5 vteřiny lepší byl na polygonu Marcinův parťák v týmu Rafał Kręcioch. Také v tomto případě jde o kvalitního polského jezdce. Na Traiva rally cupu využili možnosti startu na jednom autě a za volantem se pravidelně střídali. Na účet Rafala přibylo i několik úst otevřených údivem nad tím, jak Kręcioch bravurně ovládal auto. Trojici nejrychlejších v dvoukolkách doplnil na nejvyšším stupínku Rafał Pochłopień na Opelu Astra GSi. Rafał na rally cupu v loňském roce několikrát startoval a o jeho kvalitách nebylo pochyb. V cestě za lednovým vítězstvím jej nezpomalil ani defekt pneumatiky.
Do kategorie produkčních vozů se přihlásilo osm jezdců. Zbyněk Šantavý s Mitsubishi Lancer EVO IX odjel pouze dvě zkoušky, proti dalšímu působení v rally byla technika. Sedmý skončil v produkčních vozech Jiří Jurča se Subaru Impreza. Petr Mikuláštík řídil rovněž subaru, ovšem s označením GT a v cíli mu patřila šestá příčka. Do cupu se vrátil po kratší pauze Lukáš Čala na Mitsubishi Lancer a na úvod z toho bylo 5. místo. Nepopulární čtvrtá příčka připadla Lukáši Maráškovi na Subaru Impreza. V tomto případě ale lze hovořit o zlatých bodech, neboť u jeho Imprezy se odporoučela převodovka a jezdce zachránilo týmové Subaru Jaroslava Podešvy. Pro premiérový pohár v letošním roce si dojel Radek Fiala na Mitsubishi Lancer EVO X. Brněnskému jezdci lednové klouzání náramně sedlo a po právu si došel pro ocenění za třetí místo. Druhým místem byl naopak zřejmě lehce zklamaný polský jezdec Sebastian Frycz. Jezdec na Subaru Impreza STi dlouho vévodil nejenom své kategorii, pak ale v závěrečné zkoušce odešla u subaru spojka a Polák ztratil na zkoušce půl minuty. Přesto zanechal u soupeřů silný dojem a všichni se těší na další soupeření s tímto jezdcem. Tím šťastným, kdo se nakonec radoval v kategorii N4 z vítězství, byl Jaroslav Podešva se Subaru Impreza. Podešva v loňském roce zvítězil v absolutní klasifikaci kategorie produkčních vozů a tímto vítězstvím navázal na úspěšný loňský rok. „Závod byl super. Škoda jen, že sníh nevydržel, mohlo to být zajímavější. Ale i tak jsme si závody užili, auto fungovalo perfektně, za což bych chtěl poděkovat mechanikům za stoprocentní práci. Díky patří celému teamu Fiscar motors a už se těšíme na další závod Traiva rally cupu. Hlavně se těšíme na našeho rivala z Polska, neboť konečně je někdo ve skupině, s kým se můžeme poprat o první místo,“ uvedl po závodě Jiří „strýc“ Fagulec.
V absolutní klasifikaci lednového podniku Traiva rally cupu se na páté příčce umístil Radek Fiala s lancerem poslední evoluce. Bramborovou medaili si odváží Silvero Mikuláštík, který byl po problémech s elektronikou vozu rád za body za 4. místo. Pódiové umístění dostali oba velcí soupeři z kategorie N4. Třetí místo připadlo zklamanému Sebastianu Fryczovi. Pokud by dojel závěrečnou zkoušku bez technického problému, s přehledem by zvítězil. Na kdyby se ale nehraje. Stříbro patří Jaroslavu Podešvovi a vítězství z prvního závodu si odvezl Antonín Tlusťák startující na Škodě Fabia R5. K vítězství stačila zádveřickému jezdci jedna vyhraná zkouška. Nutno vyzdvihnout, že i když byla trať závodu pod ledem a sněhem, nedošlo během jízd k jediné havárii. Další závod Traiva rally cupu 2018 je naplánovaný na první únorovou neděli opět v Kopřivnici.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).