Vážení příznivci rallysportu, otiskujeme výzvu Karla Kupce, bratra Radomíra Kupce, jenž se zotavuje po havárii na letošní Rally Vsetín.
Ahoj rallyeová rodino!
Jak všichni jistě víte, můj mladší brácha Radomír měl v polovině října na rallyspritnu ve Vsetíně velmi vážnou a nešťastnou nehodu s poraněním hlavy, při které jen o vlásek unikl smrti. V první řadě bych chtěl moc poděkovat všem záchranářům, Vláďovi Osičkovi a Lukynovi Nekvapilovi s Romanem Koscelníkem a dalším, kteří bráchu udrželi při životě do příletu vrtulníku a poté se o něj letecký záchranářský personál skvěle postaral. Také bych chtěl velmi poděkovat docentovi Hrabálkovi a jeho týmu neurochirurgů z Fakultní nemocnice v Olomouci za to, že bráchovi dali šanci na život a nevzdali to předem. Zachránili mu život!!! Brácha prodělal velmi náročnou 5ti hodinovou operaci, při které doslova bojoval o život. Kdo ho zná, tak ví, že je to obrovský bojovník a žádnej závod jen tak nevzdá. Následovalo několik týdnů v obrovské nejistotě. Brácha byl v nejhlubším komatu a nikdo nevěděl, jak se to dál bude vyvíjet. Na konci října se brácha začal probouzet a postupně reagovat. Následovaly další dvě operace a plastika. Nyní je brácha v šumperské nemocnici, od nehody ušel obrovský kus cesty, ale ještě mnohem náročnější cesta ho i nás čeká. Brácha je při vědomí, komunikuje s námi, ale je hodně unavený a slabý. Většinu dne prospí, ale 2x denně rehabilituje a snaží se procvičit svaly s fyzioterapeutkou. Zatím nemá sílu se zvednout z postele, ale snad to brzy přijde. Po tak velké ráně do hlavy je jasné, že má výpadky paměti a někdy mluví trošku z cesty, ale nejčastěji mluví o závodech, autech, prostě pořád závodí.
Nyní je před námi další výzva. V České republice máme zdravotnická zařízení na skvělé úrovni. Vždyť bráchu zachránili a poskytnuli mu skvělou intenzivní péči. Teď ale nastává dost zvláštní situace. Brácha nepatří na JIP, ani na ARO, ale na LDN. Což znamená zavřít 23 letého kluka mezi povětšinou vážně nemocné ležící seniory, kde mají jednu rehabilitační sestru na spoustu pacientů a prakticky nulovou šance návratu do normálního života. Hledali jsme proto alternativu, jak mu sehnat co nejlepší péči a co nejlepší rehabilitace. V Kladrubech je v pořadníku 400 pacientů před bráchou. Podařilo se nám pro bráchu domluvit místo v rehabilitačním sanatoriu v Klimkovicích u Ostravy, kam by brácha měl nastoupit v lednu. Komplexní péči, kterou brácha potřebuje, zdaleka neplatí pojišťovna. Navíc tam brácha musí mít rodinný doprovod 24h denně. Což znamená náklady na léčbu okolo 100.000,- Kč měsíčně. Časovou náročnost rehabilitace není v tuto chvíli nikdo schopen odhadnout, obecně se ale lze bavit o době roku a více.
Dostalo se nám morální podpory od obrovského množství přátel, kamarádů, ale i fandů a lidí, co bráchu znali ze závodů. Protože se nás spousta lidí ptá, jak nám může pomoci, založil jsem transparentní bankovní účet vedený u Komerční banky číslo 115-5778970297/0100 a pokud někdo bude chtít bráchu podpořit, může a předem za bráchu děkuji. Všechny peníze budou využity na bráchovu léčbu, rehabilitaci, zdravotnické pomůcky, výživové nutridrinky, atd. Věřím, že se brácha dokáže dostat do natolik dobrého stavu, aby se s Vámi mohl co nejdřív vídat na rally - vždyť ji všichni tak milujeme!
Já sám na dobu neurčitou přerušuji rallyovou kariéru a všem přeji Veselé Vánoce, hodně zdraví do nového roku a hlavně co nejvíce kilometrů RZ bez nehod! Karel Kupec
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?