Setkání mistrů na autodromu v Sosnové si závodníci týmu Duck Racing v AČR dokonale užili.
Václav Kopáček předváděl široké smyky, Petr Kačírek měl v premiéře s vozem kategorie R5 na dosah finálové klání. Pro nadcházející Pražský rallysprint jejich sestavu doplní Lumír Firla a pochopitelně ke všem také znovu přisednou spolujezdci.
První z tradičních podzimních volných podniků mají za sebou závodníci týmu Duck Racing v AČR. Zúčastnili se Setkání mistrů konaného na autodromu v Sosnové u České Lípy, v posledně jmenovaném městě se pak večer konalo také předávání cen úspěšným posádkám národního šampionátu. Poháry vicemistrů ČR ve třídě 3 tam převzali Václav Kopáček s Barborou Rendlovou. „Byl to moc příjemný závěr severočeské akce,“ usmívá se třicetiletý pilot a popisuje: „V Sosnové jsme už s ohledem na handicap našeho Subaru oproti R-pětkám nemohli pomýšlet na dobrý výsledek, o to víc jsem si to na trati užíval a snažil se předvádět fanouškům co nejhezčí jízdu. Mnozí nás také navštívili v servisním zázemí, čímž nám udělali velkou radost. Byli jsme v Sosnové dva dny, takže jsme mohli večer i ochutnat slivovici, kterou nám přinesl náš velký soupeř Martin Březík – musím ocenit, že ji má velmi kvalitní. Celý víkend se mi opravdu líbil, třešničkou na dortu byl zážitek, který mi připravil týmový šéf Petr Kačírek, když mne svezl ve Škodě Fabia R5. Moc se mi líbilo, jak je ten vůz ovladatelný a jak pěkně jede. A jestli jsem si sedl za volant? Ne, to jsem opravdu nechtěl, nerado by se mi totiž pak vracelo do Imprezy, která je sice méně poslušná, ale zato mnohem lépe odpovídá našim finančním možnostem…“
Také týmový šéf Petr Kačírek byl ze své premiéry ve voze kategorie R5 nadšen: „Vůbec jsem nepředpokládal, že bych se mohl s Fabií tak rychle skamarádit, zvlášť když celý pátek mrholilo a trať byla hodně uklouzaná. Poznávat na tomto povrchu vlastnosti a hranice R-pětky se mi zdálo nemožné. Auto mi však padlo od první chvíle do ruky a učení šlo dobře. Jak trať postupně osychala a pneumatiky získávaly lepší přilnavost, cítil jsem se stále jistěji a zkoušel posouvat své hranice. Měřený trénink se mi příliš nepovedl, jelikož v rozhodujícím nejrychlejším kole se přede mnou roztočila do hodin bugina a bylo po dobrém čase. Trénink však naštěstí o ničem zásadním nerozhodoval, pouze o nasazení do rozjížděk,“ popisuje své nové zážitky několikanásobný český šampión v závodech na okruzích a pokračuje: „Kdyby mi někdo řekl v pátek ráno (před mou první jízdou s R5 v životě), že v sobotu po dvou rozjížďkách budu absolutně sedmý a ve třídě čtvrtý a že začnu přemýšlet o postupu do finále, považoval bych ho za blázna. Nicméně stalo se a já skutečně mohl dumat, jak zrychlit a postoupit. Trať osychala, a tak jsem obešel největší soupeře a okukoval, jak moc budou odvážní s nasazením sliků. Obuli je všichni, takže nezbývalo, než do toho jít také. Ohřáli jsme měkký slik, já pak přidal na ALS a věřil, že se o to jedno místo ještě posunu. Vše šlo dobře až do výjezdu ze šotoliny, kde mne sliky nabalené blátem vynesly ven z dráhy a já najednou poskakoval po trávě a snažil se vrátit zpátky na trať. Pochopitelně právě touhle chybkou jsem ztratil ony drahocenné vteřinky, které mi pak k postupu do finále chyběly. Ostatní soupeři naopak zrychlili a já naopak klesl až na šestou příčku ve své třídě, která byla zároveň dvanáctou absolutně. Samozřejmě mne to trochu zamrzelo, ale i tak jsem velmi spokojený, vždyť jsem se původně přijel jen učit. Nakonec se z toho vyklubal krásný závod a pro mne skvělé svezení. Dopředu jsem také inzeroval, že Sosnová měla být také testem před Pražským rallysprintem, který pojedeme už teď v sobotu. Tak doufám, že se mi zkušenosti budou hodit a že si závod s dcerou Petrou (která mne bude i letos navigovat) patřičně užijeme. I pro ni to bude velká změna, vždyť loni jsme na Strahově závodili s ´mexickým´ BMW 3,0CS z roku 1969 a teď nás čeká jízda s vozem o 48 let mladším! Bude to náročné, navíc hned po závodě s Vojtou Štajfem odlétáme na Rally Fujarah, což je závěrečný závod šampionátu Spojených arabských emirátů. Já pak letošní sezónu uzavřu hned o dalším víkendu na Dubajském autodromu tříhodinovkou s Audi R8 GT3, která se jede v rámci tamního okruhového šampionátu.“
Na Pražském rallysprintu se kromě posádky Petr Kačírek – Petra Kačírková představí znovu také Václav Kopáček, kterému bude ve voze Subaru Impreza WRX STI číst noty tlumičový mág Rostislav Šašek, s dalším hatchbackem Subaru pojede v barvách týmu Duck Racing v AČR dvojice Lumír Firla – Lubomír Michalec.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.