Přinášíme to nejzajímavější z předposledního podniku letošního Traiva Rally cupu 2017. Listopadový díl se odehrával opět na polygonu Tatry v Kopřivnici a na startu se sešlo 43 jezdců rozdělených do čtyř kategorií.
I tentokrát byly připraveny dvě rychlostní zkoušky, které se jely třikrát. Kluzká a zablácená trať pořádně prověřila řidičské schopnosti jednotlivých jezdců a o smyky či kontakty se svodidly tudíž nebyla nouze. Součástí závodu byla i dražba jízd v závodních autech, kdy výtěžek putoval na dobrou věc.
Ohlédnutím za soutěží začněme u kategorie Historik, kde původně mělo startovat devět jezdců. Do Kopřivnice přijeli mimo jiné i Libor Slíva a Dušan Gacík s Škodou 130 LR. Libor s Dušanem se měli střídat za volantem, ale když si technika umane, postaví své jezdce do role diváků ještě před samotným závodem. Sedmé místo a tři body do tabulky hodnocení si z polygonu odvezl Radovan Hlavička startující na Peugeotu 205 GTi. Radovan se na kluzké trati jízdou bavil a závod si doslova užíval. Jízda dveřmi napřed byla oku lahodící, ale časově to bylo slabší, to však Hlavička neřešil. Přijel se zkrátka pobavit. O příčku lépe se umístil na konci soutěže Jakub Mateiciuc s BMW e30 M3. Kuba si přivezl na závod letní pneumatiky, čímž se vyřadil z bojů o nejcennější vavříny. I proto pojal jízdy jako zábavu a mnohdy to v jeho stylu byla pěkná divočina. Přesto i on odjížděl domů s úsměvem na rtech. Páté místo mezi Historiky si vyjel Tomáš Janíček na BMW e36 328. Olomouckého jezdce v úvodu závodu pozlobil kolísající výkon motoru, ale ani on souboj s tratí nevzdal a nerozhodilo jej ani šťouchnutí o svodidla. Vedle zážitků z příjemného klouzání si domů odvezl i jeden nejrychlejší čas v kategorii. Nepopulární čtvrté místo si tentokrát vyjel Marcel Látal, jenž přivezl opět své BMW e30. Také u tohoto jezdce jsme viděli jízdu plnou smyků, které byly z větší části kontrolované. Byť Marcel Látal nedosáhl na pohárové umístění, udržel si průběžné vedení v celkové klasifikaci kategorie Historiků. Jeho náskok se ovšem snížil na rozdíl jediného bodu. Tím, kdo Látala v tabulce stahuje a na kopřivnické trati ho v listopadu porazil, je Josef Peřina, rovněž na BMW e30. Peřina si tentokrát odvezl pohár za třetí místo a důležitých sedm bodů do tabulky. O celkovém vítězi rozhodne až závěrečný závod, kdy vítěz vzejde z dvojice Peřina – Látal. Stříbrnou příčku si z Kopřivnice odvezl Martin Hudec s BMW 325. „Hud“ je známý jako šoumen a tuto svou roli potvrzoval prakticky v každé zatáčce rychlostních zkoušek. I s tímto občas divokým stylem dokázal zajet dva nejrychlejší časy. Lepší byl už jen Jiří Vichta a jeho modrý VW Brouk. Brněnský jezdec se do soutěže pořádně zakousl a dvěma nejrychlejšími časy se dostal v polovině závodu do vedení, které již nepustil. A to i přes to, že jej zlobila převodovka. „Závodění na polygonu se mě moc líbí. Člověk si zde může vše vyzkoušet, co a jak auto dělá a našemu broučkovi to evidentně jde. Já i spolujezdec Martin Čmel jednoznačně chválíme tento způsob závodů. Jel jsem tento závod potřetí a při další akci chci opět vyhrát. Stojí to za to,“ prozradil Jiří Vichta. Po závodě došlo k velké zajímavosti, neboť Vichta i Hudec shodně drží průběžné třetí místo a tak i v tomto případě rozhodne poslední soutěž v prosinci.
V kategorii F2, tedy dvoukolkách, se sešlo na startu jedenáct jezdců. Jediný soutěžící, který závod nedokončil, byl David Navrátil s Renaultem Clio, jenž na druhé zkoušce nezvládl kluzkou zatáčku a spadl mimo trať. Auto bylo až na vylomené kolo bez poškození. Desáté místo, tudíž mimo body v kategorii, obsadil Michal Kopecký s Citroenem C2. Další cenný bod do průběžné tabulky si naopak připsal Rostislav Kovařčík startující se Škodou Felicia Kit Car. Jezdec z Perné drží v kategorii dvoukolek průběžné třetí místo a cenný skalp má na dosah. Motor Felicie slábne, ale všichni věří, že Rosťa onu konečnou bednu urve a drží mu palce. „My jsme chtěli původně zrychlit a dojet na lepším místě, ale jelikož chceme jet i v prosinci, zvolnili jsme, aby to bylo napínavější JJJ,“ uvedl po soutěži Kovařčík. Osmou příčku získala bratrská dvojice z Polska. Jakub a Krzysiek Grzywaczovi přivezli do Kopřivnice maličký Fiat Cinquecento. Už tak malé auto v průběhu závodu ještě zkrátili o zadní nárazník a cestou ztratili i víčko od nádrže, takže na erzetě předváděli atrakci s bryndajícím benzínem. Po úspěšném startu na Traiva rally cupu v říjnu usedl do Citroenu Saxo Jiří Gerych. Tentokrát ovšem na výborný výsledek nenavázal a dojel si pro sedmou příčku. Šestý dokončil další z polských jezdců, Mateusz Feruga se Seatem Ibizou. Pro mladého jezdce se vyvíjel závod dobře, ale v polovině závodu přišly drobné technické problémy a další s pneumatikami, které jej srazily. Cíl závodu ale Mateusz spatřil a připsal si čtyři body do tabulky. „Nováčkem“ na Traiva rally cupu byl Marcel Havlásek, který přijel na kopřivnický polygon otestovat Peugeot 208 R2. Test u Marcela proběhl v náročných podmínkách dobře a v cíli byl čtyřiačtyřicetiletý jezdec klasifikovaný na pátém místě. Těsně pod bednou dokončil devátý díl cupu Tomáš Neužil s Opelem Adam cup. Trojice nejrychlejších v kategorii F2 všem hodně odskočila a bojovalo se až do posledního metru závěrečné zkoušky. Bronzový stupínek nakonec obsadil Polák Pawel Ponc s Peugeotem 208 R2. Polský jezdec byl nejrychlejší na úvodních dvou erzetách a před soupeři si držel drobný náskok. Na 4. RZ však špatně projel retardér a následná penalizace jej odsunula z první příčky na třetí. Před svého krajana se dostal pravidelný účastník cupu Sebastian Puzoň na Renaultu Clio. Čerstvý třicátník si připsal jeden nejrychlejší čas a před závěrečnou zkouškou byl ve vedení kategorie. Nakonec si Puzoň domů odvezl pohár za druhé místo. Pohár pro nejrychlejšího jezdce kategorie nakonec získal Tomáš Dostál na Seatu Ibiza. Tomu vyšel výborně závěr soutěže, kdy zajel dva nejrychlejší časy a v poslední zkoušce závodu předstihl Puzoně o 0,2 vteřiny.
V kategorii produkčních vozů startovalo v Kopřivnici dvacet jezdců. Z předních jezdců nedokončili závod Michael Jančík a Zbyněk Šantavý, oba na Mitsubishi Lancer EVO IX. U Jančíka byla důvodem odstoupení technická závada, u Šantavého havárie. Závod dokončilo patnáct soutěžících a mimo body zůstali Vojta Mikl, Petr Mikuláštík, Jaroslav Krčmář, Lukáš Marášek, Karel Jaroš a Michal Fojtík. Dva velcí soupeři o konečné stříbro v kategorii N4 skončili bez bodu a o celkovém pořadí se rozhodne až v prosinci. Devátou příčku vybojoval Petr Běhůnek se Subaru Impreza. Devětadvacetiletý jezdec obsadil v říjnu na cupu třetí místo, ale tentokrát mu kluzká trať moc nevyhovovala. Byť získal pouhý bod, dotáhl se v celkové klasifikaci na soupeře před sebou a ještě může usilovat o třetí místo celkově. Osmý skončil na polygonu Martin Nytra s další civilní Imprezou. Také sedmé místo v kategorii patří civilnímu vozu, tentokrát Fordu Focus, který patří Martinu Macků. Pro brněnského Radka Fialu s Mitsubishi Lancer EVO X se stávají starty v cupu pravidelnou záležitostí. Na kopřivnickém polygonu začíná být jako doma a to se odrazilo i na dosažených časech. Tentokrát z toho bylo konečné šesté místo. Pětici nejrychlejších produkčních vozů začíná Rado Čikor a jeho černé Mitsubishi Lancer EVO IX. Slovenský jezdec startoval na letošním cupu podruhé. Při prvním startu mu vystavila stopku poškozená poloosa, ale tentokrát uklouzanou soutěž dokončil a radost jezdce v cíli byla velká. „Letos jsme se postavili na start cupu pouze dvakrát, neboť ve více startech nám bránili pracovní povinnosti. Jako vždy, bylo vše v Kopřivnici dobře připravené a my jsme se pořádně „pošmýkali“. Závody byly super a svezení se líbilo i Romanovi, který si vydražil jízdu se mnou. Už nyní se těším na další závody v cupu,“ uvedl v cíli závodu Rado Čikor. Po delší době usedl do závodního Mitsubishi Lancer EVO IX Vladimír Barvík. Zlínský jezdec využil závod k povození přátel. Ze svého soutěžáckého umění ovšem Barvík nic neztratil a v cíli z toho bylo čtvrté místo. Třetí místo patří další EVO IX, nyní však s Adamem Fabrikou za volantem. Adam využil závěru sezony a přijel se do Kopřivnice sklouznout. Srdce soutěžáka se ovšem nezapřelo a krom poháru si připsal i jeden nejrychlejší čas v kategorii. Poprvé v letošní sezoně okusil jiný post na bedně než ten vítězný. Jaroslav Podešva se Subaru Impreza dojel druhý. Nic to však nemění na tom, že letošní korunu pro nejrychlejšího jezdce v produkčních vozech mu již nikdo nemůže sebrat. Do Kopřivnice zavítal poprvé Sebastian Frycz se Subaru Impreza N14. Polský jezdec nasadil laťku vysoko a byl nejrychlejší na čtyřech měřených zkouškách. O vítězství jej nepřipravila ani penalizace za špatně projetý retardér. V cíli najel na druhého Podešvu náskok 21,2 vteřiny.
V absolutní klasifikaci závod dokončilo 34 posádek. Nejrychlejší dvoukolkář Dostál dokončil závod na šesté příčce. Před ním skončili dva produkční vozy: Adam Fabrika na pátém a Jaroslav Podešva na čtvrtém místě. Třetí příčku absolutní klasifikace si odváží Silvestr Mikuláštík se Škodou Octavia WRC. Valašskobystřického „Silvera“ potrápily během soutěže technické potíže s turbem vozu a vyzutá pneu na páté rychlostce rozhodla, že se souboj o vyšší příčky nekonal. Až na druhé místo celkově se dostal se svými časy Sebastian Frycz, jemuž kluzká trať vyhovovala. Vítězství z předposledního podniku Traiva rally cupu získal Roman Odložilík na Fordu Fiesta R5. Odložilík přijel do Kopřivnice testovat nastavení vozu na uklouzaný povrch a tento test vyšel pro zlínského jezdce na výbornou.
Mikuláš Traiva rally cup byl nejenom o závodění, ale také o pomoci. V průběhu akce se dražily jízdy, kdy si diváci mohli vybrat soutěžní auto a jízdu si formou přihazování koupit. Ti šťastní poté usedli do vozů a na chvíli se stali spolujezdcema na rychlostní zkoušce. Výtěžek z dražby a z Rally golf tour pořadatelé předají Petru Grossovi a tím mu přispějí na nákladnou léčbu.
Příští závod Silvestr Traiva rally cup proběhne na konci prosince opět v Kopřivnici. Doufáme, že pořadateli bude přát počasí a že se pojede na sněhu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?