Sedmý závod z desetidílného seriálu TRAIVA Rally cup 2017 proběhl v druhou zářijovou neděli na kopřivnickém polygonu. Vítězství si odvezli Antonín Tlusťák v absolutní klasifikaci, Jaroslav Podešva v „enkách“, Tomáš Dostál v „dvoukolkách“ a Martin Hudec v kategorii Historik.
Na polygon přijelo 40 posádek, které byly rozdělené do čtyř kategorií. Pro všechny byly připravené dva rychlostní testy, které se jely třikrát, a délka soutěže dosáhla téměř 25 km.
V kategorii Historik přijelo do Kopřivnice sedm jezdců. Kromě čtyř vozů BMW byli k vidění takoví krasavci jako VW Brouk nebo historické klenoty s okřídleným šípem ve znaku s typovým označením Octavia a Spartak. I když jezdci se škodovkami předváděli atraktivní jízdu plnou smyků, mezi pět nejrychlejších posádek to tentokrát nestačilo. Sedmý dojel Jirka Seliger s Octavií a šestý Vraťa Izach junior se Spartakem. O čtvrté místo si to rozdali Josef Peřina s BMW e30 a Jiří Vichta s VW Brouk. Pepovi vyšla první polovina závodu, ale dvěma rychlými časy se Jirka dostal před svého soupeře. O všem rozhodla závěrečná zkouška, a i když byl na ní lepší Peřina, před Vichtu se nedostal. Průběžný lídr kategorie Historik nakonec obsadil páté místo a při premiéře na Traiva Rally cupu obsadil Vichta místo čtvrté. Rovněž o umístění na „bedně“ byl krásný souboj. Ten svedli Marcel Látal (BMW e30) a Jakub Mateiciuc (BMW e30 M3). Kuba byl v tomto duelu rychlejší čtyřikrát, ale ani v tomto případě to nevedlo k poražení soupeře. Mateiciuc tedy na 3. místě ztratil na stříbro 0,5 vteřiny, ale již nyní se těší na odvetu. Marcel Látal obsadil druhou příčku a stejné umístění patří tomuto jezdci i v průběžném hodnocení kategorie. Stylem start – cíl ovládl kategorii Martin Hudec s BMW 325. „Hudovi“ k vítězství stačily tři nejrychlejší časy, dvakrát byl nejrychlejší Meteiciuc a jednou Látal. „Závod probíhal bez větších problémů a ani přeskakování po jízdě k Petrovi na sedadlo spolujezdce mi nedělalo zásadní problém. BMW fungovalo skvěle a moc se těším na příští rok, až budeme s tímto autem startovat v rámci českého mistrovství historiků. Moc děkuji všem pořadatelům v čele se Silvestrem Mikuláštíkem za super neděli a skvělou atmosféru,“ uvedl po závodě Martin Hudec.
„Dvoukolkářů“ se sjelo tentokrát třináct. V úvodu soutěže se vyřadil ze závodu kolostřešní kreací Tomáš Janíček. Na to doplatil i Martin Soukup, který se s Tomášem střídal na jednom autě. Mimo body byli tentokrát Zdeněk Kráčalík a Pavel Janovský. Poslední bodovanou příčku obsadil Petr Kopsa s Fiatem Punto. O příčku lepší byl pravidelný účastník cupu Rostislav Kovařčík na Škodě Felicia Kit Car. Sedmé místo vyjel polský jezdec Mateust Feruga na Seatu Ibiza. Šestý „flek“ při druhém startu v cupu obsadil dravě jedoucí Jaroslav Podešva junior, který i tentokrát využil Citroën Saxo. Body za páté místo si odvezl Martin Vlček startující na Peugeotu 206 Kit Car. Pro Martina to byl hodně divoký závod. Úvodní zkoušku vyhrál a na druhé jej zradily brzdy. Po opravě se vrátil zpět do závodu, aby byl nejrychlejší na 3. a 5. RZ. Proti posunu vpřed ovšem byla prasklá poloosa na závěrečné zkoušce soutěže. „Bramborovou“ příčku v kategorii vozů s poháněnou jednou nápravou získal Roman Koňuch, který využil start v Kopřivnici k otestování Peugeotu 208 R2. Start na polygonu si nemohl nechat ujít Sebastian Puzoň, jenž letos s Renaultem Clio pravidelně objíždí všechny podniky Traiva rally cupu. Polský jezdec vede průběžné hodnocení své kategorie a nyní si připsal body za 3. místo. Lepší byl další Polák Rafal Pochlopieň na Opelu Astra. Tento jezdec jel na cupu poprvé a moc nechybělo, aby si odvezl vítězství. Rafal svedl těsný souboj o pohár za vítězství s Tomášem Dostálem na Seatu Ibiza. Polák byl rychlejší dvakrát a v poslední zkoušce mocně finišoval. V cíli mu chybělo na vítězství 0,5 vteřiny. To si odvezl při svém prvním letošním startu Tomáš Dostál. „Závody hodnotím kladně. V závodním autě jsem seděl po 10 měsících a to v téměř nově postaveném. Takže, cíl byl jasný: prověřit techniku. Výsledek je pro mne nad očekávání a jsem rád, že dosažené časy jednotlivých RZ byly celkem shodné. Závody jsem si patřičně užil,“ podělil se o dojmy Tomáš Dostál.
Kategorie N4 byla zastoupena 16 jezdci. Mimo body skončili od 16. místa výše Tomáš Havlík, Michal Vašut, Petr Mikuláštík, Vítězslav Varady, Roman Kopecký, Jan Sedláček a Jaroslav Krčmář. Bod za devátou příčku získal Zbyněk Šantavý na Mitsubishi Lancer EVO IX, který drží v tabulce průběžného hodnocení druhé místo. Osmý skončil v Kopřivnici Lukáš Marášek na Subaru Impreza. Týmový kolega Jaroslava Podešvy se v průběžném hodnocení dotáhl na Šantavého na rozdíl jediného bodu. Sedmý dokončil závod a poslední erzetu na defektu Petr Picka s Mitsubishi Lancer EVO IX. Šestý v pořadí a čtyři body do tabulky patří Petru Běhůnkovi se Subaru Impreza GT. TOP5 otvírá Ivo Holáň na dalším devítkovém Lanceru. Adam Fabrika na stejném voze si chtěl spravit náladu po defektové Barumce. Závod v Kopřivnici si užíval a v cíli z toho bylo čtvrté místo. Na „bednu“ se dostal Ondřej Januška rovněž na Mitsubishi. Body za 3. místo jej posunuly v průběžné tabulce na čtvrtou příčku a závěr sezóny bude velký boj o konečnou druhou příčku. Stříbro po vyrovnaných výkonech si vyjel Michal Jančík na osmičkovém Lanceru. Kromě poháru získal Michal i dva nejrychlejší časy kategorie. Čtyři nejrychlejší časy a vítězství si opět odvezl lídr enkových vozů Jaroslav Podešva na Subaru Impreza 22B. „Závod pěkný, jen nám se závěr moc nevydařil. Před poslední zkouškou jsme měli problém s diferenciálem a poslední erzetu jsme odjeli pouze s pohonem zadních kol. Navíc když jsme dojížděli do servisu, tak se z motoru začalo více kouřit a ozývaly se nepěkné zvuky. Naštěstí soutěž skončila pro nás včas. Jsme spokojeni s výsledkem i pestrou konkurencí,“ prozradil problémy v závěru závodu Jaroslav Podešva.
Soutěž nakonec dokončilo 38 jezdců. Pro body do absolutní klasifikace si dojeli i dva jezdci z kategorie dvoukolek. Devátý skončil Rafal Pochlopieň a osmý Tomáš Dostál. Sedmá příčka absolutně patří Ondrovi Januškovi. Kopřivnickou soutěž využil Daniel Zpěvák (Škoda Fabia S2000) na povození kamarádů a přátel. Také proto se nějak moc neohlížel na dosahované časy, přesto byl v cíli na šestém místě. Další dvě příčky náleží enkařům – pátý Michal Jančík a čtvrtý Jaroslav Podešva. „Bedna“ v absolutní klasifikaci patří jezdcům a vozům z těch nejlepších specifikací. Bronz bral po šesti odjetých erzetách Silvestr Mikuláštík na Škodě Octavia WRC. Sedm bodů „Silverovi“ pomohlo upevnit si průběžnou druhou příčku. O vítězství si to na trati rozdali Roman Odložilík na Fordu Fiesta R5 a Antonín Tlusťák na Škodě Fabia R5. Oba byli shodně nejrychlejší na třech měřených zkouškách. První zkouška patřila Odložilíkovi, na druhé však stávkující ventil tlaku v sání a následná ztráta výkonu, se podepsaly na horším čase. Na dalších třech byl lepší Tlusťák. Jezdec na Fiestě v závěru hodně finišoval, ale k poražení soupeře to nedotáhl. Odložilík dokončil závod s odstupem 1,7 vteřiny za Tlusťákem. „Pro nás to byl úspěšný víkend. Po 4. místě ve Slovinsku jsme startovali i na Traiva Rally cupu. Tady bych chtěl velice poděkovat mechanikům, neboť hned po vyzvednutí auta z úpéčka, jeli celou noc, abychom stíhali závod na polygonu. V záloze jsem měl ještě variantu, kdyby bylo naše auto poškozeno, tak si půjčíme Fabii u konkurence. V závodě rozhodla první polovina zkoušek, kdy jsme si vypracovali náskok, který jsme si v závěru pohlídali. Roman je velký kamarád, ale přesto mne těší, že jsem ho porazil,“ podělil se o dojmy po závodě Antonín Tlusťák.
Příští závod Traiva Rally cupu proběhne v polovině října. Původně se mělo startovat v Sosnové, ale pořadatelé setkání mistrů posunuli termín o měsíc později a tak připravili letos Silverovi další nucenou změnu v kalendáři.
"Máme nějaké nabídky z Polska, tak uvidíme, jak to bude vypadat. Nebo uděláme v Kopřivnici odpolední závod s jednou sekcí za tmy s rampami“, uvedl Silvero.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.