Přes problémy v sobotní etapě se Mirek Jakeš s Marcelou Ehlovou cílové rampy Barum rally nakonec přece jen dočkali.
Ovšem pouze zásluhou pravidla Rally2, proto si ze Zlína odváží body jen za nedělní etapu. Na výborné výkony z Českého Krumlova a Hustopečí chtěl Mirek navázat na své domácí soutěži, z níž si z dosavadních osmi startů odvezl již tři cenná umístění v první desítce absolutního pořadí. Zkusit vyrovnat či dokonce ještě vylepšit dosud nejlepší výsledek z roku 2013 (6. místo) se zdálo být v silné evropské konkurenci přetěžkým úkolem, Mirek se však touto úvahou nijak netrápil. „Nemyslím na konkrétní umístění, našim cílem bude stejně jako v předcházejících závodech zajíždět časy co nejblíže Pechovi, přitom Venca pojede určitě o bednu. Takže pokud bude vše fungovat, proč bychom nemohli být i my hodně vysoko v pořadí,“ glosoval jezdec své šance před startem rally.
Ve startovní listině měl vůz Ford Fiesta R5 dvojice Jakeš – Ehlová přidělené vysoké číslo 53 jen díky tomu, že posádka (podobně jako Štajf či Bisaha) odmítla zaplatit přemrštěný poplatek 3000 euro promotéru evropského šampionátu. Pro zajímavost, větší startovní číslo měl Mirek na svém voze pouze při svých prvních dvou startech v rally před devíti roky …
„Fiestu jsme si odzkoušeli při úterním testu před soutěží, vše fungovalo na výbornou. Na shakedownu jsme se svezli jen dvakrát, protože po cca 130 průjezdech evropských posádek už nemělo smysl na trati s množství vyházených nečistot cokoliv zkoušet,“ popisoval 27letý jezdec předstartovní přípravy.
Tradiční městskou zkoušku začali Mirek s Marcelou v lehce zadrženém tempu 14. nejrychlejším časem s vědomím (a osobní zkušeností), že na těchto testech nelze moc získat, ale naopak hodně ztratit. Ta pravá soutěžácká klasika měla přijít až s úvodní sobotní RZ Biskupice. „Začali jsme v rychlém tempu, ale již v polovině erzety úplně ztuhlo řízení a my byli rádi, že se podařilo ztrátu v cíli minimalizovat na cca 30 sekund. Po zkoušce jsme volali do servisu a pokoušeli se resetovat počítač, nakonec jsme ale i do následující erzety museli odstartovat s nefunkčním posilovačem řízení. Trápení pokračovalo i na nejdelší RZ soutěže Trojáku, kde nás paradoxně vysvobodilo zrušení zkoušky a následné přidělování časů,“ popisuje Mirek nevydařenou první sobotní sekci, po níž se ztráta na prvního prohloubila na tři a půl minuty. Trápení však ještě nebyl konec. „Hned po servisní přestávce jsme na Slušovicích chytli defekt, definitivní konec pak zapříčinila ukroucená poloosa. Na rozbitém úvodu druhého průjezdu Biskupicemi dostal podvozek další rány, což odnesla poloosa. Zklamání bylo pochopitelně veliké, i takové věci ale k rally patří,“ přijal Mirek fakt, že poprvé za celou sezonu odstupoval kvůli technice.
Nakonec nezbývalo než rozhodnout, zda-li Mirek s Marcelou odstoupí ze soutěže definitivně, nebo zda budou pokračovat alespoň v rámci superally. Po dohodě s týmem a také s přihlédnutím k obrovskému množství diváků, kteří tradičně lemovali tratě rychlostních zkoušek, nastoupila průběžně šestá posádka domácího mistrovství i na start nedělní etapy. „Jasně, ta motivace už po sobotě nebyla taková. Na druhou stranu jsme se pěkně svezli, fiesta fungovala bez nejmenších problémů a my si aspoň mohli projet některé nové úseky, což se nám může hodit v příštích ročnících barumky. Třeba pozměněná RZ Pindula nebyla špatná, v její klasické podobě ji mám ale radši. Výsledky za nedělní etapu jsme nesledovali, a ač jsme se snažili jet rychle, nešli jsme do žádného rizika,“ hodnotí pilot druhou etapu. I proto pro Mirka s Marcelou bylo v cíli mírným překvapením desáté místo v hodnocení druhé etapy a páté v rámci mistrovství České republiky, které lze brát alespoň jako malou náplast za nevydařenou sobotu.
Zdroj: TZ - Mirek Jakeš
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?