Splněno – tak si mohla říct po Barum Czech Rally Zlín i posádka Adam Fabrika – Martin Fabián. Pro tuto dvojici to byl ve Zlíně první start s Mitsubishi Lancer EVO IX a na cílovou rampu dojeli kluci jako osmí mezi produkčními vozy.
Po nevydařené Bohemia rally, kdy Adama s Martinem vyřadil rozlomený brzdový kotouč, se rozběhly naplno přípravy na vrchol sezony - Barum rally. Mitsubishi prošlo kompletními repasemi mechanicky namáhaných dílů a podvozku. „Dělali jsme vše, aby nás nemohlo nic překvapit, ale opak byl pravdou. Kromě bezproblémových seznamovacích jízd, které odsypaly, přestože jsme málem udělali na Trojáku olejovou vanu, tak se na nás vše od pátku sypalo. Po slavnostním startu, který se opět tradičně nesl v parádní atmosféře, jsme netrpělivě sledovali hodiny, kdy už vypukne první RZ v ulicích Zlína. Na startu této vložky jsme si řekli, že tady není o co závodit, jen se pěkně svézt a nepoškodit vozidlo o množství obrubníků. Všechno se tak vyvíjelo až do třetího kola, kde nám praskla zadní poloosa a my museli jet pouze s předním náhonem,“ přiblížil první úskalí v soutěži Adam Fabrika. Úvodní erzeta posádce nevyšla dle předpokladů, přesto byla klasifikována na 11. místě mezi produkčními vozy.
Sobotní ráno začínalo servisem a zde měli mechanici týmu napilno, neboť je čekala rozcvička v podobě výměny poškozeného dílu. Biskupická erzeta byla ideální pro zahřátí posádek a Fabrika s Fabiánem zde zajeli 12. čas ve třídě. Následovaly mnohem náročnější zkoušky Semetín a Troják a k nim přistupovali kluci s respektem. „Zkoušky Semetín a Troják jsou protkané mnoha horizonty a měnícím se rytmem jízdy, není zde čas na chybu a my šli do první ze zmiňovaných zkoušek opatrně. Po dojetí Semetína jsme zjistili, že nám přestal fungovat podvozek. Byli jsme proto rádi, že první průjezd Trojáku byl zrušen a my jen překontrolovali rozpis na volném průjezdu a doplnili informace o nečistotách na trati. Následoval servis, ve kterém se, tak jako obvykle, překontrolovalo celé auto s tím, že se uvidí, co a jak dále s tlumičem,“ podělil se o dojmy Adam. Po servisu byla na řadě druhá dlouhá sekce čtyř měřených testů, která začínala divácky vděčnou Březovou, neboli Slušovickou RZ. „Tyto druhy vložek nemáme moc v oblibě, proto jsme se řídili tím, čím v pátek na RZ Zlín. Bohužel jsme si zde narazili disky a na světě byly dva pomalé defekty na pravé straně auta. Naštěstí jsme při odjezdu ze servisu zvolili, že povezeme dvě rezervy v autě, což nás, nejen v sobotu, ale i během celého víkendu zachránilo,“ prozradil chytrý tah Fabrika. Následující testy probíhaly v pořádku a bez potíží, až na druhý průjezd RZ Troják, kde vinou několika zpoždění celého harmonogramu startovali Adam s Martinem za padající tmy. Bez světelné rampy to bylo v lesích doslova o udržení na trati, neboť nebylo vidět brzdné body, a kde končí horizont nebo začíná zatáčka. Ovšem podmínky měly podobné prakticky všechny posádky bojující o body do MČR. Proto byly po této RZ markantní rozdíly mezi těmi, co startovali za světla (v rámci ERC) a zbytkem pole. Po této sekci následoval opět servis v Otrokovicích a poslední večerní RZ Březová, ale již se světelnou rampou. „Stejně jako v prvním průjezdu se nám opět podařilo v jednom a tom samém místě narazit disky, ale naštěstí už bez defektů. Tímto končila první etapa a my si mysleli, že už jsme si smůly vybrali dost a těšili se na neděli, že si to užijeme. Zážitků spousta a divácká kulisa nezapomenutelná,“ zhodnotil první etapu jezdec z Březůvek u Zlína. Na konci etapy byli Fabrika s Fabiánem klasifikováni na 9. místě ve třídě 3.
Pokud byla sobotní etapa náročná, tak ani nedělní část závodu zdaleka nepřipomínala procházku růžovým sadem. Na rozehřátí RZ Maják a pak těžká dvojice Pindula a Košíky. „Na první sekci vše klapalo, až na zhoršující se chování podvozku, kdy jsme byli limitovaní na rozbitých úsecích či rychlých pasážích, kde auto bylo hůře ovladatelné a nečitelné. Po servisní zastávce nás čekalo totéž co ráno. V druhém průjezdu RZ Maják jsme udělali defekt, ale rozhodli jsme se ho na trati zkoušky neměnit. Vyšlo nám to takřka za pět minut dvanáct, protože nedaleko za stanovištěm stop se začala pneumatika vyzouvat s disku. Vše se stihlo vyřešit na přejezdu bez penalizace. Na Pindule jsme už byli opatrnější oproti prvnímu průjezdu, kde nás ve velké rychlosti asi dva kilometry po startu vystrašil špatně fungující podvozek. Při přejezdu na poslední RZ Košíky jsme po kontrole tlaku v pneumatikách zjistili, že máme další defekt, tak že následoval opět tělocvik, aby se stíhala časovka na start RZ, a i tentokrát jsme to zvládli. A aby toho nebylo málo, tak kalich hořkosti přišel v poslední nejdelší vložce na závěr. Nejen, že jsme měli další dva pomalé defekty, a do cíle a servisu jsme museli dojet, ale nebyla další náhradní kola. Ale asi pět kilometrů před cílem po kompresi na horizontu, kde auto pláclo na čumák, ke všemu ještě praskly svody u motoru. Okamžitě jsem přepnul auto do přejezdového režimu, zapnul výstražná světla a výletním tempem dojel do cíle zkoušky. Být ještě o jednu RZ více, tak bychom skrze defekty a prasklé svody určitě nedojeli. Byli jsme za celý víkend unaveni, ale rádi, že jsme v cíli, i po tolika problémech, protože ne všem se to poštěstilo. Chtěl bych poděkovat Martinovi za perfektní výkon, dobrou atmosféru v autě po celou dobu soutěže. Poděkování letí také manželce a dcerám za podporu. Rovněž děkujeme všem partnerům a Defrs rally teamu za podporu, našim mechanikům za náročnou práci a vytrvalost. Nesmíme zapomenout i na naše nejbližší za přízeň, ani na fanoušky a známé. Velké díky patří Jardovi Pešlovi za výpomoc a také Petrovi, Vaškovi, Rosťovi za pomocnou ruku. Děkujeme vám všem!“ shrnul nedělní závodění Adam Fabrika.
Dvojice Adam Fabrika – Martin Fabián dokončila Barum Czech Rally Zlín na 47. místě absolutní klasifikace, v rámci MČR dojeli 26., a ve třídě produkčních vozů, nebo li třídě 3 dokončili soutěž na osmé příčce.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.