Před rokem si český pilot Jan Kopecký (Škoda Fabia R5) odvezl po páté výhře do trvalého držení pohár pro vítěze Barum Czech Rally Zlín a v letošním 47. ročníku přidal další triumf. Stejně jako vloni byl jeho největším protivníkem ruský závodník Alexej Lukjaňuk (Ford Fiesta R5), který získal stříbro. Na stupních vítězů je doplnil po bravurně zvládnuté koncovce domácí jezdec Roman Kresta (Škoda Fabia R5).
Kopecký vyhrál Barum Czech Rally Zlín potřetí v řadě a stejně jako v předešlých letech si prvenství velmi cenil. “Zažili jsme náročný víkend, ale povedlo se to skvěle,” usmíval se jezdec továrního týmu Škoda Motorsport, který kraloval soutěži v letech letech 2009, 2011, 2013, 2015, 2016 a 2017. “Barumka je skvěle organizovaná a má snad nejlepší fanoušky na světě. Pokud dostaneme šanci startovat i příští rok, velice rádi přijedeme,” slíbil pětatřicetiletý rodák z Opočna na závěrečné tiskové konferenci.
V sobotní úvodní etapě na něj dotíral Lukjaňuk a rozestup mezi oběma největšími favority byl minimální. Až ve druhé části závodu Kopecký zvýšil náskok, když dokázal udržet své tempo, zatímco Lukjaňukovi po letošní těžké havárii rychle ubývaly síly. “Myslím, že už nemohl pořádně brzdit levou nohou, tak musel šlapat na pedál druhou nohou. Proto zvolnil, my už nemuseli pospíchat a vedoucí pozici kontrolovali. V závěrečné erzetě jsem jen koukal, abych nepřejel nějaký kámen a neudělal defekt, protože to by závod ještě mohlo ovlivnit,” poznamenal Jan Kopecký.
Ve Zlíně slavil už sedmnácté vítězství v řadě na tuzemských tratích. “Statistiky jsem nezkoumal. Nejsem moc velký detailista, ale je to obdivuhodné. Je to díky štěstí, autu, škodovce. Máme absolutní podporu továrního týmu, což je znát. Zúročujeme v Česku zkušenosti, které jsme nabrali tady i venku v Evropě,” mínil pětinásobný český šampion.
Velké ovace fanoušků sklízel po celý víkend Alexej Lukjaňuk, který předvedl obdivuhodný výkon. V první etapě držel krok s továrním vozem Kopeckého, ale poté se projevil jeho výpadek. Šestatřicetiletý Rus měl letos v květnu vážnou nehodu při testování a dlouho nebylo jasné, zda kvůli těžkým zraněním ve Zlíně pojede. Nakonec se na Barum Rally objevil a bojoval až do konce. “Ještě před měsícem jsem byl v nemocnici. V dané situaci jsem udělal na trati maximum. Měl jsem problémy s bržděním, moje nohy nejsou zatím tak silné a bolely mě,” uvedl Lukjaňuk.
Před startem Barum Czech Rally Zlín si myslel, že jeho zdravotní stav je pro řízení závodního automobilu stoprocentní. Ovšem hned úvodní rychlostní zkouška jeho očekávání nepotvrdila a postupně mu v tropickém počasí po tříměsíční pauze ubývaly síly. “Hlavně levá noha nebyla ok. Bylo to složitější. Ale zvládli jsme to. V závěru jsem jel na jistotu a bezpečně. Jsme šťastní, že jsme dojeli do cíle a vybojovali druhé místo,” řekl člen týmu Russian Performance Motorsport.
Tři roky nebyl Roman Kresta na Barum Rally. Letos se rozhodl, že pojede a svůj návrat okořenil skvělým třetím místem, které se uvolnilo během neděle po odstoupení Václava Pecha. Toho na bronzové příčce zastoupil Tomáš Kostka, který stejně jako jeho švagr Kresta pilotoval Škodu Fabii R5, ale zkušenější pilot měl v závěru navrch. Kresta vyhrál poslední rychlostní zkoušku Košíky a posunul se o tři vteřiny na stupně vítězů. “Do poslední chvíle nebylo rozhodnuto, takže závěr byl šílený. Ale zajeli jsme nádherný závod. Třetí místo je nad očekávání. Díky mému týmu a fanouškům,” řekl Roman Kresta.
Zdroj: Petr ŘÍHA, tiskové středisko Barum Czech Rally Zlín
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?