Třetí start v Juniorském mistrovství Evropy proměnil šumperský Karel Kupec v další příděl bodů do tabulky. Na Rally Rzeszów i přes páteční technické problémy vybojoval čtvrté místo.
Do Polského Rzeszówa odjížděli Karel Kupec s navigátorem Ondřejem Krajčou s cílem navázat na Rally Islas Canaria, kde na začátku května vybojovali velmi cenné 3. místo v kategorii Juniorů. „Byl jsem fascinován tratěmi, které pořadatelé připravili pro závod. Silničky okolo Rzeszówa byly poměrně úzké, technické a hlavně hodně rychlé. Pokud bych je mohl porovnat s nějakou českou soutěží, tak by se nabízelo srovnání s Barum rally, ale v Polsku se mi zdály být erzety ještě těžší. Náročnost celé soutěži ještě dopomohlo počasí, které bylo pro posádky poněkud nepříjemné. V autě se potíme běžně, ale při tropických vedrech je to fakt síla. Pořadatelé však v každé časové kontrole dbali na náš zdravotní stav a podávali nám láhve s pitím. Jinak atmosféra okolo trati perfektní, škoda jen že jsme si ji moc neužili,“ přiblížil profil polské soutěže Karel Kupec.
Na start třetího juniorského závodu se postavilo celkem 13 posádek z deseti zemí. Pro všechny byly připravené dvě etapy o celkem jedenácti rychlostních zkouškách. Soutěži ovšem, tak jako všude jinde, předcházela kvalifikační zkouška a ta se Karlovi s Ondrou moc nevyvedla. Posádka do ní vstoupila v dobrém tempu, ale záhy začal vynechávat motor u Peugeotu 208 R2. Tím se kluci dostali na poslední místo mezi Juniory, což výrazně poznamenalo další osud v soutěži. „Závod jsme si svým způsobem prohráli již v kvalifikační erzetě, kdy nás zlobil motor. Snažili jsme se s inženýry závadu odstranit, ale prostě se nedařilo. I díky tomu, že jsme jeli až vzadu a díky haváriím jsme první dvě zkoušky projeli po objízdných trasách. Tím pádem jsme si nemohli zkontrolovat ani metr ze zkoušek. Až na třetí zkoušce jsme se rozjeli v závodním tempu, ale opět přišly problémy s motorem a navíc nás pořadatelé zastavili u havárie. Stejný problém nastal i o zkoušku dále. Bilance čtyři zkoušky, čtyři přidělené časy a k tomu vynechávající motor, dost smutné,“ nastínil náladu v první etapě Karel Kupec. Až v druhém servisu, který byl před poslední zkouškou dne, inženýři přehráli software a motor začal fungovat, byť pouze v přejezdovém režimu. Zde si Karel s Ondrou lehce spravili chuť a třetí nejrychlejší čas mezi Juniory je posunul na průběžné 6. místo v ERCJ U27.
Sobotní etapa obsahovala šest měřených úseků a hned na úvodní zkoušce přišel opět náhradní čas. Posádka červeného Peugeotu totiž dojela k další z mnoha havárií v Polsku. Naštěstí další zkoušky již byly z pohledu posádky v normálu. Teda pokud se dá říci, že na 8.RZ kluci na chvíli opustili trať a chviličku lítali po poli. „V sobotu už auto fungovalo a my se mohli pořádně svézt. Je velká škoda páteční etapy a kvalifikace, neboť pokud by vše fungovalo jako v sobotu, mohli jsme se bít o umístění na bedně. Tak jsme si odvezli domů „bramboru“, ale s ohledem na průběh závodu jsem s výsledkem spokojený. Na 8.RZ jsme byli na chvilku venku a paradoxně to byla stejná zkouška, na které havaroval brácha,“ uvedl po závodě Karel Kupec. Na cílové rampě byla dvojice Kupec – Krajča klasifikována na 20. místě absolutně, 4. místě v ERCJ U27 a stejná příčka patří posádce i ve třídě RC4. A pro úplnost ještě patří doplnit, že v druhé etapě obsadila posádka 3. místo mezi Juniory.
Do Polska vyrazil i mladší brácha, tedy Radomír Kupec se spolujezdcem Petrem Glösslem. Pro Radomíra to byla první evropská soutěž a se svými časy se rozhodně neztratil. V polovině rally byl na 5. příčce mezi Juniory, ale osmá zkouška se mu stala osudnou. V takřka nulové rychlosti lehce sjel mimo cestu a příkopa zapříčinila, že se auto převrátilo přes střechu. Jelikož u Opelu začal vytékat olej, Radomír nechtěl riskovat větší poškození vozu a z rally odstoupil.
A jedna žhavá zpráva na závěr, která jistě potěší příznivce Karla a Radomíra Kupcových. Jistě jste zaregistrovali, že ve startovní listině pro Barum Czech Rally Zlín 2017 je s vozem Opel Adam R2 přihlášen mladší ze sourozenecké dvojice. Společně s Vladimírem Osičkou pojedou opět v kategorii evropských juniorů a od pořadatelů dostali přiděleno startovní číslo 45. Ale závodů se zúčastní i Karel, který se přihlásil do cyklistické sekce a úvodní městskou erzetu absolvuje na kole.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?