Oba bratři Kupcovi se postaví na start Barum rally

Rajd Rzeszow (POL)
Rajd Rzeszow (POL), foto: Marek Pléha
Miroslav Vebr 21. srpna 2017 17:53
Sdílej:

Třetí start v Juniorském mistrovství Evropy proměnil šumperský Karel Kupec v další příděl bodů do tabulky. Na Rally Rzeszów i přes páteční technické problémy vybojoval čtvrté místo.

Do Polského Rzeszówa odjížděli Karel Kupec s navigátorem Ondřejem Krajčou s cílem navázat na Rally Islas Canaria, kde na začátku května vybojovali velmi cenné 3. místo v kategorii Juniorů. „Byl jsem fascinován tratěmi, které pořadatelé připravili pro závod. Silničky okolo Rzeszówa byly poměrně úzké, technické a hlavně hodně rychlé. Pokud bych je mohl porovnat s nějakou českou soutěží, tak by se nabízelo srovnání s Barum rally, ale v Polsku se mi zdály být erzety ještě těžší. Náročnost celé soutěži ještě dopomohlo počasí, které bylo pro posádky poněkud nepříjemné. V autě se potíme běžně, ale při tropických vedrech je to fakt síla. Pořadatelé však v každé časové kontrole dbali na náš zdravotní stav a podávali nám láhve s pitím. Jinak atmosféra okolo trati perfektní, škoda jen že jsme si ji moc neužili,“ přiblížil profil polské soutěže Karel Kupec.

Na start třetího juniorského závodu se postavilo celkem 13 posádek z deseti zemí. Pro všechny byly připravené dvě etapy o celkem jedenácti rychlostních zkouškách. Soutěži ovšem, tak jako všude jinde, předcházela kvalifikační zkouška a ta se Karlovi s Ondrou moc nevyvedla. Posádka do ní vstoupila v dobrém tempu, ale záhy začal vynechávat motor u Peugeotu 208 R2. Tím se kluci dostali na poslední místo mezi Juniory, což výrazně poznamenalo další osud v soutěži. „Závod jsme si svým způsobem prohráli již v kvalifikační erzetě, kdy nás zlobil motor. Snažili jsme se s inženýry závadu odstranit, ale prostě se nedařilo. I díky tomu, že jsme jeli až vzadu a díky haváriím jsme první dvě zkoušky projeli po objízdných trasách. Tím pádem jsme si nemohli zkontrolovat ani metr ze zkoušek. Až na třetí zkoušce jsme se rozjeli v závodním tempu, ale opět přišly problémy s motorem a navíc nás pořadatelé zastavili u havárie. Stejný problém nastal i o zkoušku dále. Bilance čtyři zkoušky, čtyři přidělené časy a k tomu vynechávající motor, dost smutné,“ nastínil náladu v první etapě Karel Kupec. Až v druhém servisu, který byl před poslední zkouškou dne, inženýři přehráli software a motor začal fungovat, byť pouze v přejezdovém režimu. Zde si Karel s Ondrou lehce spravili chuť a třetí nejrychlejší čas mezi Juniory je posunul na průběžné 6. místo v ERCJ U27.

Sobotní etapa obsahovala šest měřených úseků a hned na úvodní zkoušce přišel opět náhradní čas. Posádka červeného Peugeotu totiž dojela k další z mnoha havárií v Polsku. Naštěstí další zkoušky již byly z pohledu posádky v normálu. Teda pokud se dá říci, že na 8.RZ kluci na chvíli opustili trať a chviličku lítali po poli. „V sobotu už auto fungovalo a my se mohli pořádně svézt. Je velká škoda páteční etapy a kvalifikace, neboť pokud by vše fungovalo jako v sobotu, mohli jsme se bít o umístění na bedně. Tak jsme si odvezli domů „bramboru“, ale s ohledem na průběh závodu jsem s výsledkem spokojený. Na 8.RZ jsme byli na chvilku venku a paradoxně to byla stejná zkouška, na které havaroval brácha,“ uvedl po závodě Karel Kupec. Na cílové rampě byla dvojice Kupec – Krajča klasifikována na 20. místě absolutně, 4. místě v ERCJ U27 a stejná příčka patří posádce i ve třídě RC4. A pro úplnost ještě patří doplnit, že v druhé etapě obsadila posádka 3. místo mezi Juniory.

Do Polska vyrazil i mladší brácha, tedy Radomír Kupec se spolujezdcem Petrem Glösslem. Pro Radomíra to byla první evropská soutěž a se svými časy se rozhodně neztratil. V polovině rally byl na 5. příčce mezi Juniory, ale osmá zkouška se mu stala osudnou. V takřka nulové rychlosti lehce sjel mimo cestu a příkopa zapříčinila, že se auto převrátilo přes střechu. Jelikož u Opelu začal vytékat olej, Radomír nechtěl riskovat větší poškození vozu a z rally odstoupil.

A jedna žhavá zpráva na závěr, která jistě potěší příznivce Karla a Radomíra Kupcových. Jistě jste zaregistrovali, že ve startovní listině pro Barum Czech Rally Zlín 2017 je s vozem Opel Adam R2 přihlášen mladší ze sourozenecké dvojice. Společně s Vladimírem Osičkou pojedou opět v kategorii evropských juniorů a od pořadatelů dostali přiděleno startovní číslo 45. Ale závodů se zúčastní i Karel, který se přihlásil do cyklistické sekce a úvodní městskou erzetu absolvuje na kole.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.