I na jihu Moravy se na stupních vítězů sešly stejné tři posádky jako v Českém Krumlově.
I na jihu Moravy se na stupních vítězů sešly stejné tři posádky jako v Českém Krumlově. Bronz pro Mirka Jakeše a Marcelu Ehlovou se však vzhledem ke konkurenci, která se letos sešla v Hustopečích, stal ještě cennějším výsledkem než v minulém závodě.
Při pohledu do startovní listiny, které vévodily obě tovární posádky Škody, konkurenti s fordy Václav Pech a Pavel Valoušek a řada dalších špičkových posádek naší i slovenské rallyové scény, bylo zřejmé, že zopakovat umístění z minulého podniku bude pro posádku startovního čísla 10 hodně těžký úkol. Skvělým výkonem a vítězstvím na poslední RZ se však v úplném závěru podařilo Mirkovi s Marcelou opět probojovat na stupně vítězů …
Vraťme se však nejdříve na začátek soutěže. Shakedown si projel Mirek nejprve dvakrát se svým bývalým spolujezdcem Jardou Novákem, jen ve třetím průjezdu se v sedačce spolujezdce objevila Marcela. „Jarda si chtěl vyzkoušet fiestu R5 a porovnat, jaké je v ní svezení. S Marcelou už funguje souhra perfektně, měla tak čas si ještě trochu odpočinout před dlouhým dnem,“ připomíná Mirek fakt, že v Hustopečích se v pátek závodí tradičně dlouho do noci. Na shakedownu opět za horkého počasí trochu pozlobil pop-off ventil, po sladění s ALS však již vše fungovalo na výbornou. Při očekávaných přeháňkách se jako větší problém jevil správný výběr pneumatik. „Nakonec se ukázalo, že na první sekci jsme obuli příliš tvrdou směs, která fungovala jen na jedné a půl erzetě ze tří. Ideální volbu měla Škodovky, my jsme mohli gumy aspoň proříznout, protože na dvojce jsme ztratili mnohem víc, než jsme vydělali na první erzetě,“ hodnotí Mirek ne příliš šťastnou ruku při úvodním výběru pneumatik. „Před startem RZ 2 zapršelo a hned v první vracečce po startu jsme šli rovně. Podobnou chybu jsem udělal ještě v jednom místě, s tvrdou směsí se na mokru fiesta strašně špatně řídila. Další problém jsme měli na třetí zkoušce, kde nás zbrzdil pořadatel před místem havárie Martina Vlčka. V tom lese pak bylo hodně mokro a já podvědomě lehce zvolnil, když jsem viděl jeho rozbité auto.“
Posádka reklamovala horší čas z důvodů zdržení u nehody, komisaři se však rozhodli žádosti o nápravu času nezabývat. „Moc tomu nerozumím. To tam mám příště vletět naplno a na nikoho se neohlížet? Když na nás mává pořadatel, tak je logické, že zpomalím. Podle on-boardu jsme tam nechali cca 4 sekundy, což při dnešních bitvách o každou sekundu může být rozhodující. Kdybychom nakonec ten souboj o 3. místo o pár sekund prohráli, tak budu hodně naštvaný,“ neskrýval Mirek své rozladění.
Po první sekci z toho nakonec bylo průběžné osmé místo a manko více než půl minuty na prvního, přes 20 sekund pak na pomyslné stupně vítězů. I do druhé sekce se na žlutooranžovou fiestu obouvala střední tvrdost směsi, na již oschlých asfaltech fungovaly pneumatiky už ale mnohem lépe. Díky tomu se zopakoval druhý čas na kurdějovské RZ, ještě víc pak potěšilo premiérové dílčí vítězství (5. RZ) s vozem Ford Fiesta R5 o zkoušku dále. „Škoda jen úplně poslední erzety, kde se postupně rozpršelo a my ji odjeli na rozdíl od prvních posádek ve větším dešti. Ale co se dá dělat, to je zkrátka rally.“
Do druhého dne vstupovali Mirek s Marcelou i díky defektům konkurentů na lichotivé třetí příčce, dopolední sekci však nezačali dobře. „Snažil jsem se jít do toho od začátku naplno, místo dalších dobrých časů jsem ale dělal jen zbytečné chyby. Dvakrát jsem musel couvat a Venca Pech nám ujel o hodně,“ litoval Mirek přílišné přemotivovanosti.
Rozhodnutí mělo padnout při odpolední sekci, přitom meteorologické radary opět hlásily riziko deště v závěru soutěže. „Bylo to tak časově na hraně a chvíli to vypadalo, že pršet začne až po poslední zkoušce. Proto jsme šli do rizika a obuli nejtvrdší směs s tím, že když v závěru zaprší, tak se na to vykašleme,“ popisuje Mirek taktiku do závěru. Jenže pátým a třetím časem se umazalo manko na dosud třetího Pavla Valouška na 1,5 sekundy a rozhodnout musela závěrečná 22tikilometrová zkouška. Drama dovršil přicházející déšť. „Mokré pneumatiky jsme si s sebou nevezli, takže se jen přehodili zadní gumy za přední. Málem mi však při přezouvání spadlo auto ze zvedáku a opravdu jsem se v tu chvíli hodně vylekala. Nijak to totiž ani netrénujeme, protože jak jsem pověrčivá, tak si říkám, že když to budeme moc cvičit, tak nás určitě brzy nějaký defekt potká,“ směje se Marcela při popisu lehce netradičního receptu na vyhýbání se defektům. „Viděli jsme, že i Pavel má obutý tvrdý slick, takže Mirek to chtěl určitě zkusit. Přiznám se, že ten úsek v lese na šotolině, kdy auto nejelo snad ani chvíli rovně, byl opravdovým adrenalinem. Obdivovala jsem Mirka, jak to všechno dokázal ustát.“
Odměnou za velké nasazení posádky se tak stalo konečné třetí místo, na němž má kromě Mirka s Marcelou obrovskou zásluhu celý tým okolo Jarka Orsáka. Fiesta R5 týmu Orsák rallysport fungovala po celý závod naprosto špičkově a i díky tomu se posádka mohla soustředit pouze na svůj výkon. Se dvěma bodovanými výsledky se navíc Mirek s Marcelou posunuli už na šestou příčku průběžné tabulky domácího mistrovství.
Autor: PR Mirka Jakeše
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.