I na jihu Moravy se na stupních vítězů sešly stejné tři posádky jako v Českém Krumlově.
I na jihu Moravy se na stupních vítězů sešly stejné tři posádky jako v Českém Krumlově. Bronz pro Mirka Jakeše a Marcelu Ehlovou se však vzhledem ke konkurenci, která se letos sešla v Hustopečích, stal ještě cennějším výsledkem než v minulém závodě.
Při pohledu do startovní listiny, které vévodily obě tovární posádky Škody, konkurenti s fordy Václav Pech a Pavel Valoušek a řada dalších špičkových posádek naší i slovenské rallyové scény, bylo zřejmé, že zopakovat umístění z minulého podniku bude pro posádku startovního čísla 10 hodně těžký úkol. Skvělým výkonem a vítězstvím na poslední RZ se však v úplném závěru podařilo Mirkovi s Marcelou opět probojovat na stupně vítězů …
Vraťme se však nejdříve na začátek soutěže. Shakedown si projel Mirek nejprve dvakrát se svým bývalým spolujezdcem Jardou Novákem, jen ve třetím průjezdu se v sedačce spolujezdce objevila Marcela. „Jarda si chtěl vyzkoušet fiestu R5 a porovnat, jaké je v ní svezení. S Marcelou už funguje souhra perfektně, měla tak čas si ještě trochu odpočinout před dlouhým dnem,“ připomíná Mirek fakt, že v Hustopečích se v pátek závodí tradičně dlouho do noci. Na shakedownu opět za horkého počasí trochu pozlobil pop-off ventil, po sladění s ALS však již vše fungovalo na výbornou. Při očekávaných přeháňkách se jako větší problém jevil správný výběr pneumatik. „Nakonec se ukázalo, že na první sekci jsme obuli příliš tvrdou směs, která fungovala jen na jedné a půl erzetě ze tří. Ideální volbu měla Škodovky, my jsme mohli gumy aspoň proříznout, protože na dvojce jsme ztratili mnohem víc, než jsme vydělali na první erzetě,“ hodnotí Mirek ne příliš šťastnou ruku při úvodním výběru pneumatik. „Před startem RZ 2 zapršelo a hned v první vracečce po startu jsme šli rovně. Podobnou chybu jsem udělal ještě v jednom místě, s tvrdou směsí se na mokru fiesta strašně špatně řídila. Další problém jsme měli na třetí zkoušce, kde nás zbrzdil pořadatel před místem havárie Martina Vlčka. V tom lese pak bylo hodně mokro a já podvědomě lehce zvolnil, když jsem viděl jeho rozbité auto.“
Posádka reklamovala horší čas z důvodů zdržení u nehody, komisaři se však rozhodli žádosti o nápravu času nezabývat. „Moc tomu nerozumím. To tam mám příště vletět naplno a na nikoho se neohlížet? Když na nás mává pořadatel, tak je logické, že zpomalím. Podle on-boardu jsme tam nechali cca 4 sekundy, což při dnešních bitvách o každou sekundu může být rozhodující. Kdybychom nakonec ten souboj o 3. místo o pár sekund prohráli, tak budu hodně naštvaný,“ neskrýval Mirek své rozladění.
Po první sekci z toho nakonec bylo průběžné osmé místo a manko více než půl minuty na prvního, přes 20 sekund pak na pomyslné stupně vítězů. I do druhé sekce se na žlutooranžovou fiestu obouvala střední tvrdost směsi, na již oschlých asfaltech fungovaly pneumatiky už ale mnohem lépe. Díky tomu se zopakoval druhý čas na kurdějovské RZ, ještě víc pak potěšilo premiérové dílčí vítězství (5. RZ) s vozem Ford Fiesta R5 o zkoušku dále. „Škoda jen úplně poslední erzety, kde se postupně rozpršelo a my ji odjeli na rozdíl od prvních posádek ve větším dešti. Ale co se dá dělat, to je zkrátka rally.“
Do druhého dne vstupovali Mirek s Marcelou i díky defektům konkurentů na lichotivé třetí příčce, dopolední sekci však nezačali dobře. „Snažil jsem se jít do toho od začátku naplno, místo dalších dobrých časů jsem ale dělal jen zbytečné chyby. Dvakrát jsem musel couvat a Venca Pech nám ujel o hodně,“ litoval Mirek přílišné přemotivovanosti.
Rozhodnutí mělo padnout při odpolední sekci, přitom meteorologické radary opět hlásily riziko deště v závěru soutěže. „Bylo to tak časově na hraně a chvíli to vypadalo, že pršet začne až po poslední zkoušce. Proto jsme šli do rizika a obuli nejtvrdší směs s tím, že když v závěru zaprší, tak se na to vykašleme,“ popisuje Mirek taktiku do závěru. Jenže pátým a třetím časem se umazalo manko na dosud třetího Pavla Valouška na 1,5 sekundy a rozhodnout musela závěrečná 22tikilometrová zkouška. Drama dovršil přicházející déšť. „Mokré pneumatiky jsme si s sebou nevezli, takže se jen přehodili zadní gumy za přední. Málem mi však při přezouvání spadlo auto ze zvedáku a opravdu jsem se v tu chvíli hodně vylekala. Nijak to totiž ani netrénujeme, protože jak jsem pověrčivá, tak si říkám, že když to budeme moc cvičit, tak nás určitě brzy nějaký defekt potká,“ směje se Marcela při popisu lehce netradičního receptu na vyhýbání se defektům. „Viděli jsme, že i Pavel má obutý tvrdý slick, takže Mirek to chtěl určitě zkusit. Přiznám se, že ten úsek v lese na šotolině, kdy auto nejelo snad ani chvíli rovně, byl opravdovým adrenalinem. Obdivovala jsem Mirka, jak to všechno dokázal ustát.“
Odměnou za velké nasazení posádky se tak stalo konečné třetí místo, na němž má kromě Mirka s Marcelou obrovskou zásluhu celý tým okolo Jarka Orsáka. Fiesta R5 týmu Orsák rallysport fungovala po celý závod naprosto špičkově a i díky tomu se posádka mohla soustředit pouze na svůj výkon. Se dvěma bodovanými výsledky se navíc Mirek s Marcelou posunuli už na šestou příčku průběžné tabulky domácího mistrovství.
Autor: PR Mirka Jakeše
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.