Bratři Szejové na 9. místě ze 104 týmů, které odstartovaly do Rally Hustopeče. Jarek a Marcin byl nejvýše umístěný polský tým, který dosáhl cíle v Hustopečích. GK Forge Metkom Rally Team počtvrté za sebou zakončil závod v Česku se ziskem cenných bodů. Tým z Ustroně vybojoval další umístění na pódiu v některé z RZ a pokořil i několikanásobné mistry Česka.
Dvanáct rychlostních zkoušek obstaralo boje o mistrovské body v rámci Rally Hustopeče, která byla čtvrtým závodem českého šampionátu a zároveň čtvrtým a pátým kláním slovenského mistrovství. Na posádky čekalo více než 150 ostrých kilometrů, k tomu na jižní Moravě panovalo o víkendu skoro aprílové počasí. Nad úzkými asfaltovými a šotolinovými cestami kolem Hustopečí chvilku pršelo, pak svítilo slunce, takže přilnavost byla opravdu nestálá a závodníky těžko odhadnutelná.
Jarek a Marcin Szejové vybojovali na šesti měřených testech první etapy skvělé páté místo absolutně a s tímto vědomím nastupovali do druhého dne. V něm pak hájili i pozici nejvýše klasifikované zahraniční posádky, když za sebou v pátek nechali i silné dvojice na vozech Škoda – tovární dvojici Tidemand s Andersson a aktuálního mistra Polska Grzegorze Grzyba. Navíc první etapu zakončili impozantně. Za tmy dojeli v posledním testu první etapy mezi první trojicí. Stabilní a rychlá jízda přinesla GK Forge Metkom Rally Teamu prvních šest bodů do klasifikace Mistrovství ČR.
V sobotu Szejové pokračovali v naplňování předsevzatého plánu. Snažili se udržet rychlé tempo, soustředili se na minimalizování chyb, nikoli na konkrétní konkurenci. Tato taktika se ukázala jako efektivní a GK Forge Metkom Rally Teamu patřilo celý den páté místo. Bohužel těsně před startem závěrečné zkoušky soutěže potrápil Jarka a Marcina liják. Posádky startující před bratry z Ustroně odjely většinu trasy po sušším povrchu, konkurentům, jedoucí za Szejovými, se zase podařilo ještě narychlo vyměnit pneumatiky, vhodné pro mokrý povrch. Jarek a Marcin na tento manévr neměli čas, takže na nejdelší zkoušce soutěže, na více než 22 kilometrovém úseku se museli smířit se výraznou ztrátou. Výsledkem byl propad na deváté místo absolutní klasifikace.
V Hustopečích tak Szejové vybojovali celkem 17 bodů, v rámci MČR celkem disponují s 81 body a nadále jim patří průběžná 5. příčka v hodnocení TrueCam MČR v rally. Hustopeče byly zároveň čtvrtým českým závodem v řadě, ve kterém reprezentanti GK Forge Metkom Rally Teamu získali mistrovské body.
O tom, jak těžkým závodem Hustopeče byly, nejlépe svědčí fakt, že problémům neunikli ani favorité a pozdější vítězové, tovární dvojice Škody Motorsport – Jan Kopecký a Pavel Dresler. Druhé místo získal sedminásobný mistr ČR Václav Pech, kterého navigoval Petr Uhel (Ford Fiesta R5). Třetí místo vybojoval na posledním testu Miroslav Jakeš a Marcela Ehlová (Ford Fiesta R5). Do cíle v Hustopečích dojelo 60 dvojic. Další závod MČR se uskuteční už za necelé dva týdny v okolí Mladé Boleslavi, na programu je Rally Bohemia.
Jarek Szeja: – Dosáhli jsme cíle určitě doposud nejtěžšího letošního podniku MČR, získali jsme další důležité body, ale osobně cítím sportovní zklamání a dokonce až vztek. Během soboty jsme udělali vše, co bylo v našich silách, abychom uhájili skvělé páté místo, které jsme vybojovali v první etapě. To se nám dařilo udržet až do závěrečné zkoušky soutěže. V ten moment se ovšem spustil z mraků déšť a my jsme mohli pouze zatnout zuby, koncentrovat se na poslední kilometry závodu a bojovat. Bylo to ale málo. S tvrdým slickem jsme měli malé šance ubránit náš náskok proti kvalitní konkurenci… Teď to vše vnímám jako obrovské zklamání, ale jakmile přejde pár dní, jistě budu na Rally Hustopeče vzpomínat jinak. V rychle se měnících podmínkách jsme nasbírali mnoho nových zkušeností, mezi 22 speciály třídy 2 jsme jeden test zakončili na třetím místě, jen tři vteřiny za vítěznou posádkou. To jen potvrzuje, že práce celého týmu jde správným směrem a stále snižujeme ztrátu, který nás dělí od nejrychlejších.
Marcin Szeja: – Podmínky, ve kterých jsme závodili, se v okolí Hustopečí neustále měnily a bylo těžké jim přizpůsobit naše tempo. Špatně se odhadovalo, kde můžeme zariskovat a kde naopak jet s větší rozvahou, abychom dosáhli na dobrý výsledek. Závod proto vyšel jen na půl. Na jedné straně jsme zajeli velmi dobré časy, na druhé jsme se nevyvarovali několika chyb, které sice neznamenaly výpadek ze závodu, ale stály nás cenné vteřiny. Musím také konstatovat, že Hustopeče byly nejtěžším závodem této sezóny, takže jsem spokojen, že jsme dojeli do cíle bez jediného poškození vozu.
Autor: GK FORGE METKOM rally team
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.