Bratři Szejové na 9. místě ze 104 týmů, které odstartovaly do Rally Hustopeče. Jarek a Marcin byl nejvýše umístěný polský tým, který dosáhl cíle v Hustopečích. GK Forge Metkom Rally Team počtvrté za sebou zakončil závod v Česku se ziskem cenných bodů. Tým z Ustroně vybojoval další umístění na pódiu v některé z RZ a pokořil i několikanásobné mistry Česka.
Dvanáct rychlostních zkoušek obstaralo boje o mistrovské body v rámci Rally Hustopeče, která byla čtvrtým závodem českého šampionátu a zároveň čtvrtým a pátým kláním slovenského mistrovství. Na posádky čekalo více než 150 ostrých kilometrů, k tomu na jižní Moravě panovalo o víkendu skoro aprílové počasí. Nad úzkými asfaltovými a šotolinovými cestami kolem Hustopečí chvilku pršelo, pak svítilo slunce, takže přilnavost byla opravdu nestálá a závodníky těžko odhadnutelná.
Jarek a Marcin Szejové vybojovali na šesti měřených testech první etapy skvělé páté místo absolutně a s tímto vědomím nastupovali do druhého dne. V něm pak hájili i pozici nejvýše klasifikované zahraniční posádky, když za sebou v pátek nechali i silné dvojice na vozech Škoda – tovární dvojici Tidemand s Andersson a aktuálního mistra Polska Grzegorze Grzyba. Navíc první etapu zakončili impozantně. Za tmy dojeli v posledním testu první etapy mezi první trojicí. Stabilní a rychlá jízda přinesla GK Forge Metkom Rally Teamu prvních šest bodů do klasifikace Mistrovství ČR.
V sobotu Szejové pokračovali v naplňování předsevzatého plánu. Snažili se udržet rychlé tempo, soustředili se na minimalizování chyb, nikoli na konkrétní konkurenci. Tato taktika se ukázala jako efektivní a GK Forge Metkom Rally Teamu patřilo celý den páté místo. Bohužel těsně před startem závěrečné zkoušky soutěže potrápil Jarka a Marcina liják. Posádky startující před bratry z Ustroně odjely většinu trasy po sušším povrchu, konkurentům, jedoucí za Szejovými, se zase podařilo ještě narychlo vyměnit pneumatiky, vhodné pro mokrý povrch. Jarek a Marcin na tento manévr neměli čas, takže na nejdelší zkoušce soutěže, na více než 22 kilometrovém úseku se museli smířit se výraznou ztrátou. Výsledkem byl propad na deváté místo absolutní klasifikace.
V Hustopečích tak Szejové vybojovali celkem 17 bodů, v rámci MČR celkem disponují s 81 body a nadále jim patří průběžná 5. příčka v hodnocení TrueCam MČR v rally. Hustopeče byly zároveň čtvrtým českým závodem v řadě, ve kterém reprezentanti GK Forge Metkom Rally Teamu získali mistrovské body.
O tom, jak těžkým závodem Hustopeče byly, nejlépe svědčí fakt, že problémům neunikli ani favorité a pozdější vítězové, tovární dvojice Škody Motorsport – Jan Kopecký a Pavel Dresler. Druhé místo získal sedminásobný mistr ČR Václav Pech, kterého navigoval Petr Uhel (Ford Fiesta R5). Třetí místo vybojoval na posledním testu Miroslav Jakeš a Marcela Ehlová (Ford Fiesta R5). Do cíle v Hustopečích dojelo 60 dvojic. Další závod MČR se uskuteční už za necelé dva týdny v okolí Mladé Boleslavi, na programu je Rally Bohemia.
Jarek Szeja: – Dosáhli jsme cíle určitě doposud nejtěžšího letošního podniku MČR, získali jsme další důležité body, ale osobně cítím sportovní zklamání a dokonce až vztek. Během soboty jsme udělali vše, co bylo v našich silách, abychom uhájili skvělé páté místo, které jsme vybojovali v první etapě. To se nám dařilo udržet až do závěrečné zkoušky soutěže. V ten moment se ovšem spustil z mraků déšť a my jsme mohli pouze zatnout zuby, koncentrovat se na poslední kilometry závodu a bojovat. Bylo to ale málo. S tvrdým slickem jsme měli malé šance ubránit náš náskok proti kvalitní konkurenci… Teď to vše vnímám jako obrovské zklamání, ale jakmile přejde pár dní, jistě budu na Rally Hustopeče vzpomínat jinak. V rychle se měnících podmínkách jsme nasbírali mnoho nových zkušeností, mezi 22 speciály třídy 2 jsme jeden test zakončili na třetím místě, jen tři vteřiny za vítěznou posádkou. To jen potvrzuje, že práce celého týmu jde správným směrem a stále snižujeme ztrátu, který nás dělí od nejrychlejších.
Marcin Szeja: – Podmínky, ve kterých jsme závodili, se v okolí Hustopečí neustále měnily a bylo těžké jim přizpůsobit naše tempo. Špatně se odhadovalo, kde můžeme zariskovat a kde naopak jet s větší rozvahou, abychom dosáhli na dobrý výsledek. Závod proto vyšel jen na půl. Na jedné straně jsme zajeli velmi dobré časy, na druhé jsme se nevyvarovali několika chyb, které sice neznamenaly výpadek ze závodu, ale stály nás cenné vteřiny. Musím také konstatovat, že Hustopeče byly nejtěžším závodem této sezóny, takže jsem spokojen, že jsme dojeli do cíle bez jediného poškození vozu.
Autor: GK FORGE METKOM rally team
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.