Ve znamení 100% spolehlivosti pokračuje letošní sezona Martina Vlčka a Jindřišky Žákové. Ze šesti startů viděli cíl šestkrát a v obou českých seriálech aspirují na umístění v první pětce. Zdaleka ne vždy se situace vyvíjí podle jejich představ, důležitou součástí jejich taktiky je však trpělivost, která se jim v celkovém součtu velice vyplácí. Potvrdily to i oba nedávno odjeté podniky, Rallye Český Krumlov a The Most Rally, kde navzdory prvotním potížím vybojovali důležité body.
Do Krumlova jezdí většina posádek s respektem a ani u Martina s Jindřiškou tomu nebývá jinak. Tradiční obavy z deště, které se staly koloritem této soutěže, však letos nečekaně nahradil respekt z částečně obměněných a otočených tratí. „Vždy jsem si myslela, že Krumlov na vodě je náročnější než za sucha, ale po letošní zkušenosti mám pocit, že je to naopak. Za mě je to asi nejtěžší závod u nás,“ skláněla poklonu jihočeským tratím Jindřiška. Její konstatování se v průběhu závodu potvrdilo několikrát – poprvé už v pátek večer na sedmém testu, kde musela posádka Svarmetal Motorsportu řešit nebezpečně vyhlížející krizovku. Jezdecká chyba se naštěstí obešla bez následků na technice, časová ztráta však znamenala pokles ze sedmé na desátou pozici. „Necítil jsem se v autě dobře a noční výlet mimo trať mi na jistotě nepřidal. Byli jsme docela daleko od silnice a nemohli jsme se po louce vyškrábat zpátky,“ komentoval zásadní moment prvního dne „Vlčák“. V průběhu druhé etapy se Martinovi s Jindřiškou dařilo zajíždět solidní časy mezi třetím a osmým místem a trpělivě stoupat výsledkovou listinou vzhůru. V okamžiku, kdy na osmé místo Jaromíra Tarabuse ztráceli pouhé dvě sekundy, však jejich fiestu zradil posilovač řízení a závěrečný útok se proměnil v boj o přežití. Sečteno a podtrženo, posádka Svarmetal Motorsportu opouštěla Český Krumlov jako devátá absolutně, čímž si oproti loňsku pohoršila o tři pozice. V obrovské konkurenci, která na českých tratích prakticky nemá obdoby, se však i tyto body jistě budou na konci sezony hodit. „Servo nám vypovědělo službu na předposlední RZ, a i když se nám ho podařilo před závěrečným testem opravit, ztráta už byla velká. Pro nás se jednalo o nepovedenou soutěž, ale na její kráse to nic nemění,“ zakončil svoje hodnocení českokrumlovské soutěže Vlčák.
Zlepšit chuť si Martin s Jindřiškou přijeli do Mostu, kam se peloton účastníků Rallysprint série a Poháru 2+ přesunul vůbec poprvé. Nová soutěž vynikala kvalitními tratěmi, které nabídly úzké cestičky s klikatým profilem, a to vyhovovalo jak posádce, tak i jejich vozu. „Hodně mě překvapilo, jak krásné tratě pořadatelé připravili. Sice jsme kvůli nim museli absolvovat poměrně dlouhé přejezdy, ale vzhledem ke kvalitě „erzet“ to stálo za to,“ hodnotila Jindřiška. „Pořadatelům náleží pochvala za výběr rychlostních zkoušek, minimum retardérů a také za minimum kilometrů strávených na rychlostní zkoušce v areálu okruhu. Charakter tratě mi nápadně připomíná Krumlov, ale s mnohem kvalitnějšími asfalty. Jsem názoru, že při troše snahy by se v tamějších horách mohl klidně pořádat dvoudenní závod,“ přidal se s pochvalou Martin. Udělení startovního čísla 1 bylo pro dvojici Svarmetal Motorsportu zavazující, ne zcela vydařená ranní volba pneumatik však byla jedním z důvodů, proč v souboji o vítězství zpočátku tahali za kratší konec provazu. „Charakter zdejších asfaltů není úplně na tvrdou pneumatiku, takže budeme zkoušet měkčí směs,“ zdůvodnil Martin svoji ztrátu na vedoucího Jaromíra Tarabuse. Po sedmém testu už zaostával o 23,7 sekundy a smiřoval se s druhým místem. Jak je ale na sprintech tradicí, o vítězství může rozhodnout jakýkoliv problém či drobné zaváhání. To tentokrát potkalo Tarabuse, který jízdou po prázdné pneumatice ztratil na předposledním testu tři čtvrtě minuty. Z vítězství se tak mohli radovat Martin Vlček a Jindřiška Žáková. „Na druhou půli jsme obuli měkčí pneumatiky a jelo se nám mnohem lépe než ráno. Už jsme dokázali jet podobné časy s Mirkem, takže z druhé sekce mám dobrý pocit. Objektivně však musím přiznat, že vítězství nám spadlo do klína díky štěstí,“ tvrdil před cílovou rampou pilot.
Štěstí nebo spolehlivost? Ať už si vybereme jakýkoliv z těchto pojmů, každopádně se Martinu Vlčkovi s Jindřiškou Žákovou pravidelné dojíždění do cíle vyplácí. V Mistrovství ČR v rally ještě mají drobné rezervy a po třech odjetých závodech jim patří šesté místo, v hodnocení Poháru 2+ však neohroženě kráčí za obhájením loňského celkového vítězství. Nezbývá proto než se těšit na další start této posádky a jejich vozu Ford Fiesta R5, který proběhne v termínu 16. – 17. června na Agrotec Petronas Syntium rally v Hustopečích.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.