Ve znamení 100% spolehlivosti pokračuje letošní sezona Martina Vlčka a Jindřišky Žákové. Ze šesti startů viděli cíl šestkrát a v obou českých seriálech aspirují na umístění v první pětce. Zdaleka ne vždy se situace vyvíjí podle jejich představ, důležitou součástí jejich taktiky je však trpělivost, která se jim v celkovém součtu velice vyplácí. Potvrdily to i oba nedávno odjeté podniky, Rallye Český Krumlov a The Most Rally, kde navzdory prvotním potížím vybojovali důležité body.
Do Krumlova jezdí většina posádek s respektem a ani u Martina s Jindřiškou tomu nebývá jinak. Tradiční obavy z deště, které se staly koloritem této soutěže, však letos nečekaně nahradil respekt z částečně obměněných a otočených tratí. „Vždy jsem si myslela, že Krumlov na vodě je náročnější než za sucha, ale po letošní zkušenosti mám pocit, že je to naopak. Za mě je to asi nejtěžší závod u nás,“ skláněla poklonu jihočeským tratím Jindřiška. Její konstatování se v průběhu závodu potvrdilo několikrát – poprvé už v pátek večer na sedmém testu, kde musela posádka Svarmetal Motorsportu řešit nebezpečně vyhlížející krizovku. Jezdecká chyba se naštěstí obešla bez následků na technice, časová ztráta však znamenala pokles ze sedmé na desátou pozici. „Necítil jsem se v autě dobře a noční výlet mimo trať mi na jistotě nepřidal. Byli jsme docela daleko od silnice a nemohli jsme se po louce vyškrábat zpátky,“ komentoval zásadní moment prvního dne „Vlčák“. V průběhu druhé etapy se Martinovi s Jindřiškou dařilo zajíždět solidní časy mezi třetím a osmým místem a trpělivě stoupat výsledkovou listinou vzhůru. V okamžiku, kdy na osmé místo Jaromíra Tarabuse ztráceli pouhé dvě sekundy, však jejich fiestu zradil posilovač řízení a závěrečný útok se proměnil v boj o přežití. Sečteno a podtrženo, posádka Svarmetal Motorsportu opouštěla Český Krumlov jako devátá absolutně, čímž si oproti loňsku pohoršila o tři pozice. V obrovské konkurenci, která na českých tratích prakticky nemá obdoby, se však i tyto body jistě budou na konci sezony hodit. „Servo nám vypovědělo službu na předposlední RZ, a i když se nám ho podařilo před závěrečným testem opravit, ztráta už byla velká. Pro nás se jednalo o nepovedenou soutěž, ale na její kráse to nic nemění,“ zakončil svoje hodnocení českokrumlovské soutěže Vlčák.
Zlepšit chuť si Martin s Jindřiškou přijeli do Mostu, kam se peloton účastníků Rallysprint série a Poháru 2+ přesunul vůbec poprvé. Nová soutěž vynikala kvalitními tratěmi, které nabídly úzké cestičky s klikatým profilem, a to vyhovovalo jak posádce, tak i jejich vozu. „Hodně mě překvapilo, jak krásné tratě pořadatelé připravili. Sice jsme kvůli nim museli absolvovat poměrně dlouhé přejezdy, ale vzhledem ke kvalitě „erzet“ to stálo za to,“ hodnotila Jindřiška. „Pořadatelům náleží pochvala za výběr rychlostních zkoušek, minimum retardérů a také za minimum kilometrů strávených na rychlostní zkoušce v areálu okruhu. Charakter tratě mi nápadně připomíná Krumlov, ale s mnohem kvalitnějšími asfalty. Jsem názoru, že při troše snahy by se v tamějších horách mohl klidně pořádat dvoudenní závod,“ přidal se s pochvalou Martin. Udělení startovního čísla 1 bylo pro dvojici Svarmetal Motorsportu zavazující, ne zcela vydařená ranní volba pneumatik však byla jedním z důvodů, proč v souboji o vítězství zpočátku tahali za kratší konec provazu. „Charakter zdejších asfaltů není úplně na tvrdou pneumatiku, takže budeme zkoušet měkčí směs,“ zdůvodnil Martin svoji ztrátu na vedoucího Jaromíra Tarabuse. Po sedmém testu už zaostával o 23,7 sekundy a smiřoval se s druhým místem. Jak je ale na sprintech tradicí, o vítězství může rozhodnout jakýkoliv problém či drobné zaváhání. To tentokrát potkalo Tarabuse, který jízdou po prázdné pneumatice ztratil na předposledním testu tři čtvrtě minuty. Z vítězství se tak mohli radovat Martin Vlček a Jindřiška Žáková. „Na druhou půli jsme obuli měkčí pneumatiky a jelo se nám mnohem lépe než ráno. Už jsme dokázali jet podobné časy s Mirkem, takže z druhé sekce mám dobrý pocit. Objektivně však musím přiznat, že vítězství nám spadlo do klína díky štěstí,“ tvrdil před cílovou rampou pilot.
Štěstí nebo spolehlivost? Ať už si vybereme jakýkoliv z těchto pojmů, každopádně se Martinu Vlčkovi s Jindřiškou Žákovou pravidelné dojíždění do cíle vyplácí. V Mistrovství ČR v rally ještě mají drobné rezervy a po třech odjetých závodech jim patří šesté místo, v hodnocení Poháru 2+ však neohroženě kráčí za obhájením loňského celkového vítězství. Nezbývá proto než se těšit na další start této posádky a jejich vozu Ford Fiesta R5, který proběhne v termínu 16. – 17. června na Agrotec Petronas Syntium rally v Hustopečích.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?