Ve znamení 100% spolehlivosti pokračuje letošní sezona Martina Vlčka a Jindřišky Žákové. Ze šesti startů viděli cíl šestkrát a v obou českých seriálech aspirují na umístění v první pětce. Zdaleka ne vždy se situace vyvíjí podle jejich představ, důležitou součástí jejich taktiky je však trpělivost, která se jim v celkovém součtu velice vyplácí. Potvrdily to i oba nedávno odjeté podniky, Rallye Český Krumlov a The Most Rally, kde navzdory prvotním potížím vybojovali důležité body.
Do Krumlova jezdí většina posádek s respektem a ani u Martina s Jindřiškou tomu nebývá jinak. Tradiční obavy z deště, které se staly koloritem této soutěže, však letos nečekaně nahradil respekt z částečně obměněných a otočených tratí. „Vždy jsem si myslela, že Krumlov na vodě je náročnější než za sucha, ale po letošní zkušenosti mám pocit, že je to naopak. Za mě je to asi nejtěžší závod u nás,“ skláněla poklonu jihočeským tratím Jindřiška. Její konstatování se v průběhu závodu potvrdilo několikrát – poprvé už v pátek večer na sedmém testu, kde musela posádka Svarmetal Motorsportu řešit nebezpečně vyhlížející krizovku. Jezdecká chyba se naštěstí obešla bez následků na technice, časová ztráta však znamenala pokles ze sedmé na desátou pozici. „Necítil jsem se v autě dobře a noční výlet mimo trať mi na jistotě nepřidal. Byli jsme docela daleko od silnice a nemohli jsme se po louce vyškrábat zpátky,“ komentoval zásadní moment prvního dne „Vlčák“. V průběhu druhé etapy se Martinovi s Jindřiškou dařilo zajíždět solidní časy mezi třetím a osmým místem a trpělivě stoupat výsledkovou listinou vzhůru. V okamžiku, kdy na osmé místo Jaromíra Tarabuse ztráceli pouhé dvě sekundy, však jejich fiestu zradil posilovač řízení a závěrečný útok se proměnil v boj o přežití. Sečteno a podtrženo, posádka Svarmetal Motorsportu opouštěla Český Krumlov jako devátá absolutně, čímž si oproti loňsku pohoršila o tři pozice. V obrovské konkurenci, která na českých tratích prakticky nemá obdoby, se však i tyto body jistě budou na konci sezony hodit. „Servo nám vypovědělo službu na předposlední RZ, a i když se nám ho podařilo před závěrečným testem opravit, ztráta už byla velká. Pro nás se jednalo o nepovedenou soutěž, ale na její kráse to nic nemění,“ zakončil svoje hodnocení českokrumlovské soutěže Vlčák.
Zlepšit chuť si Martin s Jindřiškou přijeli do Mostu, kam se peloton účastníků Rallysprint série a Poháru 2+ přesunul vůbec poprvé. Nová soutěž vynikala kvalitními tratěmi, které nabídly úzké cestičky s klikatým profilem, a to vyhovovalo jak posádce, tak i jejich vozu. „Hodně mě překvapilo, jak krásné tratě pořadatelé připravili. Sice jsme kvůli nim museli absolvovat poměrně dlouhé přejezdy, ale vzhledem ke kvalitě „erzet“ to stálo za to,“ hodnotila Jindřiška. „Pořadatelům náleží pochvala za výběr rychlostních zkoušek, minimum retardérů a také za minimum kilometrů strávených na rychlostní zkoušce v areálu okruhu. Charakter tratě mi nápadně připomíná Krumlov, ale s mnohem kvalitnějšími asfalty. Jsem názoru, že při troše snahy by se v tamějších horách mohl klidně pořádat dvoudenní závod,“ přidal se s pochvalou Martin. Udělení startovního čísla 1 bylo pro dvojici Svarmetal Motorsportu zavazující, ne zcela vydařená ranní volba pneumatik však byla jedním z důvodů, proč v souboji o vítězství zpočátku tahali za kratší konec provazu. „Charakter zdejších asfaltů není úplně na tvrdou pneumatiku, takže budeme zkoušet měkčí směs,“ zdůvodnil Martin svoji ztrátu na vedoucího Jaromíra Tarabuse. Po sedmém testu už zaostával o 23,7 sekundy a smiřoval se s druhým místem. Jak je ale na sprintech tradicí, o vítězství může rozhodnout jakýkoliv problém či drobné zaváhání. To tentokrát potkalo Tarabuse, který jízdou po prázdné pneumatice ztratil na předposledním testu tři čtvrtě minuty. Z vítězství se tak mohli radovat Martin Vlček a Jindřiška Žáková. „Na druhou půli jsme obuli měkčí pneumatiky a jelo se nám mnohem lépe než ráno. Už jsme dokázali jet podobné časy s Mirkem, takže z druhé sekce mám dobrý pocit. Objektivně však musím přiznat, že vítězství nám spadlo do klína díky štěstí,“ tvrdil před cílovou rampou pilot.
Štěstí nebo spolehlivost? Ať už si vybereme jakýkoliv z těchto pojmů, každopádně se Martinu Vlčkovi s Jindřiškou Žákovou pravidelné dojíždění do cíle vyplácí. V Mistrovství ČR v rally ještě mají drobné rezervy a po třech odjetých závodech jim patří šesté místo, v hodnocení Poháru 2+ však neohroženě kráčí za obhájením loňského celkového vítězství. Nezbývá proto než se těšit na další start této posádky a jejich vozu Ford Fiesta R5, který proběhne v termínu 16. – 17. června na Agrotec Petronas Syntium rally v Hustopečích.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.