Druhý podnik FIA ERC Junior U27 v barvách ACCR Czech teamu české reprezentace má za sebou také posádka Filip Mareš – Jan Hloušek. Se svým Peugeotem 208 R2 po opatrnějším vstupu do Rally Islas Canarias postupně zvyšovala své tempo a ze 4. pozice byla na dostřel od pódiového umístění. Z dobře rozjetého závodu je však nedaleko od cíle vyřadila technická závada elektroniky jejich vozu. Témat k rozhovoru se tedy nabízelo hodně a klasickou formu tiskové zprávy tak tentokrát nahradil rozhovor, který ve spolupráci s Filipem připravil server eWRC.cz.
Azorské ostrovy na Tebe svojí nádhernou krajinou zapůsobily, jak se Ti líbila příroda na Kanárských ostrovech?
Musím říci, že ostrov Gran Canaria mě překvapil ještě více než azorský Sao Miguel. První dojem byl sice rozpačitý, ale hned v pondělí, kdy jsme testovali vysoko v horách, jsme měli možnost vidět naprosto ohromující scenérie. V ten moment si mě ostrov skutečně získal. Přičtu-li k tomu přívětivé povětrnostní podmínky, chápu, proč je toto místo turisticky tak vyhledávané.
Jak jste na tom - jako posádka - s cizími jazyky? Na Azorech i na Kanárech jste určitě v debatě s pořadateli potřebovali minimálně angličtinu.
Honza i já komunikujeme v angličtině. I v tomto ohledu se na sobě snažím neustále pracovat. Ne každý pořadatel ale komunikuje anglicky a jak na Azorech, tak na Kanárech, jsme narazili na pořadatele, který nerozuměl. Nakonec se ale vždy domluva podařila. V neposlední řadě angličtinu potřebujeme k účasti v ERC Junior Experience, kde se jiný jazyk ani nepoužívá.
Zmiňuješ program ERC Junior Experience, jehož první dostavení se odehrálo právě na Kanárech. Co vše bylo jeho náplní? Můžeš za všechny jmenovat nějaký poznatek, který sis odnesl?
Díky Autoklubu ČR máme skvělou příležitost být součástí tohoto zajímavého programu. Na Kanárských ostrovech jsme postupně vystřídali témata od rozpisu, přes sociální sítě, až po přípravu na závody, nebo nácvik rozhovorů s novináři, či televizním štábem Eurosportu. Největší dojem na mě pak zanechalo Meet&Greet s Craigem Breenem. Předal nám hodně zkušeností a poznatků, které mohu dále využít. A vzhledem k tomu, že na Kanárech také v minulosti startoval, byl schopný nás upozornit i na konkrétní záludnosti.
V komentářích na ewrc-results.com jsme si mohli přečíst o kluzkém a záludném asfaltu. Jak jsi cítil po seznamovačkách kanárské tratě ty?
Záludné asi ano, ale kluzké, to bych neřekl. Na trati bylo několik míst, kde byl asfalt hodně hrubý a přilnavost už nebyla taková, jakou by možná jezdec očekával. Byl tam i krátký úsek se zcela novým hladkým asfaltem. Zhruba 80 % trati byl ale asfalt se skvělým gripem. Alespoň tedy za sucha. Seznamovací jízdy mě tak jen utvrdili v tom, co bude patrně největší výzvou – práce s pneumatikami a brzdami. Zvědav jsem byl také na to, jak nám na takto technických tratích bude fungovat náš rozpis.
Závodníky na druhé soutěži ERC potrápila i mlha. Jak se s ní vyrovnala Vaše posádka? Narazil jsi na trati na nějaký aspekt, který na českých silnicích určitě nenajdeme?
Tratě kanárské soutěže mě opravdu zaujaly. Často se jezdí v úsecích vytyčených z jedné strany skálou a z druhé propastí, od které vás dělí jen svodidlo. Zejména úseky v horách kolem Tejedy jsou nádherné a závodit tam je pro jezdce opravdu skvělý zážitek. Mlhu známe i z jiných soutěží a ačkoliv byla i na kanárech místy hustá, proti té, kterou jsme zažili letos na Azorech, to bylo ještě relativně v pohodě.
Po první etapě Vám patřilo 4. místo v ERC U27 a 8. v RC4. Kterou klasifikaci více sleduješ a byl jsi s tímto umístěním spokojený?
Více sleduji určitě hodnocení U27. Už jen proto, že tam máme všichni stejné pneumatiky i palivo, což v RC4 neplatí. Ale pochopitelně mě i porovnání s dalšími domácími piloty na vozech R2 zajímá. Se čtvrtým místem po první etapě jsem nebyl úplně spokojený, věděl jsem o místech, kde jsme ztratili nějaký čas. Drželi jsme se ale na dostřel od třetí příčky a určitě jsme se chtěli ve druhé etapě pokusit o posun vzhůru.
V patnáctém závodě pod hlavičkou Autoklubu přišlo vůbec první odstoupení. To je výborná bilance, přesto se vsadím, že to zamrzí. Co bylo příčinou odstoupení?
Pochopitelně nás odstoupení mrzí a to i s ohledem na to, že i čtvrtá příčka nás mohla posunout na senzační druhé místo průběžného bodování juniorů a slušné body by přinesla i ACCR Czech Teamu v hodnocení týmů. Ale to je jen teorie a všichni víme, že tenhle sport je mimo jiné i o technice a je potřeba to brát jako fakt. Nehroutíme se z toho, jdeme dál, boje jsou stále otevřené! Naštěstí nebylo do cíle tak daleko a tak jsme většinu nabízených zkušeností snad posbírali. Přesnou příčinu bohužel ještě nevíme, auto je v tuto chvíli stále na cestě zpět. Vše zatím ale nasvědčuje tomu, že selhal jeden ze senzorů motorové elektroniky. Auto přestalo bez předchozího varování ve vteřině jet.
V onboardu z osudové RZ11, který jsi zveřejnil na své facebookové stránce @filipmaresrally, je zatáček, že by se z nich pletly vánočky po celý rok. Ve videu zazněla také Tvá slova z titulku „Nejede to!“. Jak vlastně probíhá proces při odstoupení ze závodu na evropské scéně? Jsou tam nějaké rozdíly oproti procesu v ČR?
V zásadě je postup stejný jako u nás. Posádkám startujícím za námi bylo nutné signalizovat OK a vzhledem k tomu, že jsme odstupovali v radiobodu a v místě byl navíc mizerný signál, informaci na dispečink za nás předal pořadatel. Jinak i na Kanárských ostrovech je v každém autě GPS, která snímá pohyb vozidla. Zvláštní ustanovení pak podrobně vysvětlovala, jak v případě zastavení či nehody, tuto GPS obsluhovat. Je to o něco složitější než u nás, ale zároveň nic, co by se nedalo zvládnout.
Ještě před tím jste odjeli 4 ze 6 sobotních rychlostních zkoušek, během kterých Vaše ztráta na třetí místo mírně narostla. Čas jste ztratili vždy na nejdelší RZ sobotní etapy. Věřili jste, že se můžete během dvou závěrečných RZ ještě posunout na podium?
Je pravda, že RZ Moya nám ani v jednom z průjezdů příliš nesedla a to nám nehrálo do karet. Zbylé dvě vložky sobotní etapy byly ale odlišné a hodně jsme si na nich věřili. Už první průjezdy nám docela vyšly, a i když před těmi druhými byla naše ztráta na pódium více než 20 vteřin, hodlali jsme jet na maximum. Předjímat, zda by se nám podařilo ztrátu eliminovat, nemá smysl. Z porovnání dat s prvním průjezdem ale víme, že jsme do odstoupení měli velmi dobré tempo.
Junioři U27 teď vynechávají dva závody v Řecku a Kypru a pojedou až na začátku srpna Rajd Rzeszowski. Co pojedeš do té doby?
Teď nás čeká velmi důležitá část sezóny českého mistrovství i Peugeot Total Rally Cupu. Již příští víkend budou souboje pokračovat v Českém Krumlově, na který už se neskutečně těšíme. V krátkém sledu pak jsou Hustopeče a naše domácí Bohemia. Je skvělé, že se u nás i letos sešla v „eRdvojkách“ taková konkurence a věřím, že se nám na jihu Čech podaří pro Autoklub Peugeot Rally Talent obhájit loňské vítězství. Udělám pro to maximum!
Je něco co by jsi chtěl říci závěrem?
Chtěl bych poděkovat Autoklubu ČR a dalším partnerům, díky kterým můžeme absolvovat takto hodnotný program. Jmenovitě jsou to zastoupení značky Peugeot v ČR, Total ČR, Gekon racing s.r.o., AP Freight, Pirelli, Faster magazine, Garáž.cz, M-Cam studio, MK-Racing – Performance & Motorsport a v neposlední řadě server eWRC.cz. Dále bych chtěl pozvat všechny naše fanoušky na rallye do Českého Krumlova. Příští pátek a sobotu budeme Vaší podporu potřebovat! Oplátkou za to, pro Vás chystáme překvapení v podobě nových podpisových karet.
Autor: Klára Sobotková, Autoklub ČR a eWRC.cz
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.