Druhý podnik FIA ERC Junior U27 v barvách ACCR Czech teamu české reprezentace má za sebou také posádka Filip Mareš – Jan Hloušek. Se svým Peugeotem 208 R2 po opatrnějším vstupu do Rally Islas Canarias postupně zvyšovala své tempo a ze 4. pozice byla na dostřel od pódiového umístění. Z dobře rozjetého závodu je však nedaleko od cíle vyřadila technická závada elektroniky jejich vozu. Témat k rozhovoru se tedy nabízelo hodně a klasickou formu tiskové zprávy tak tentokrát nahradil rozhovor, který ve spolupráci s Filipem připravil server eWRC.cz.
Azorské ostrovy na Tebe svojí nádhernou krajinou zapůsobily, jak se Ti líbila příroda na Kanárských ostrovech?
Musím říci, že ostrov Gran Canaria mě překvapil ještě více než azorský Sao Miguel. První dojem byl sice rozpačitý, ale hned v pondělí, kdy jsme testovali vysoko v horách, jsme měli možnost vidět naprosto ohromující scenérie. V ten moment si mě ostrov skutečně získal. Přičtu-li k tomu přívětivé povětrnostní podmínky, chápu, proč je toto místo turisticky tak vyhledávané.
Jak jste na tom - jako posádka - s cizími jazyky? Na Azorech i na Kanárech jste určitě v debatě s pořadateli potřebovali minimálně angličtinu.
Honza i já komunikujeme v angličtině. I v tomto ohledu se na sobě snažím neustále pracovat. Ne každý pořadatel ale komunikuje anglicky a jak na Azorech, tak na Kanárech, jsme narazili na pořadatele, který nerozuměl. Nakonec se ale vždy domluva podařila. V neposlední řadě angličtinu potřebujeme k účasti v ERC Junior Experience, kde se jiný jazyk ani nepoužívá.
Zmiňuješ program ERC Junior Experience, jehož první dostavení se odehrálo právě na Kanárech. Co vše bylo jeho náplní? Můžeš za všechny jmenovat nějaký poznatek, který sis odnesl?
Díky Autoklubu ČR máme skvělou příležitost být součástí tohoto zajímavého programu. Na Kanárských ostrovech jsme postupně vystřídali témata od rozpisu, přes sociální sítě, až po přípravu na závody, nebo nácvik rozhovorů s novináři, či televizním štábem Eurosportu. Největší dojem na mě pak zanechalo Meet&Greet s Craigem Breenem. Předal nám hodně zkušeností a poznatků, které mohu dále využít. A vzhledem k tomu, že na Kanárech také v minulosti startoval, byl schopný nás upozornit i na konkrétní záludnosti.
V komentářích na ewrc-results.com jsme si mohli přečíst o kluzkém a záludném asfaltu. Jak jsi cítil po seznamovačkách kanárské tratě ty?
Záludné asi ano, ale kluzké, to bych neřekl. Na trati bylo několik míst, kde byl asfalt hodně hrubý a přilnavost už nebyla taková, jakou by možná jezdec očekával. Byl tam i krátký úsek se zcela novým hladkým asfaltem. Zhruba 80 % trati byl ale asfalt se skvělým gripem. Alespoň tedy za sucha. Seznamovací jízdy mě tak jen utvrdili v tom, co bude patrně největší výzvou – práce s pneumatikami a brzdami. Zvědav jsem byl také na to, jak nám na takto technických tratích bude fungovat náš rozpis.
Závodníky na druhé soutěži ERC potrápila i mlha. Jak se s ní vyrovnala Vaše posádka? Narazil jsi na trati na nějaký aspekt, který na českých silnicích určitě nenajdeme?
Tratě kanárské soutěže mě opravdu zaujaly. Často se jezdí v úsecích vytyčených z jedné strany skálou a z druhé propastí, od které vás dělí jen svodidlo. Zejména úseky v horách kolem Tejedy jsou nádherné a závodit tam je pro jezdce opravdu skvělý zážitek. Mlhu známe i z jiných soutěží a ačkoliv byla i na kanárech místy hustá, proti té, kterou jsme zažili letos na Azorech, to bylo ještě relativně v pohodě.
Po první etapě Vám patřilo 4. místo v ERC U27 a 8. v RC4. Kterou klasifikaci více sleduješ a byl jsi s tímto umístěním spokojený?
Více sleduji určitě hodnocení U27. Už jen proto, že tam máme všichni stejné pneumatiky i palivo, což v RC4 neplatí. Ale pochopitelně mě i porovnání s dalšími domácími piloty na vozech R2 zajímá. Se čtvrtým místem po první etapě jsem nebyl úplně spokojený, věděl jsem o místech, kde jsme ztratili nějaký čas. Drželi jsme se ale na dostřel od třetí příčky a určitě jsme se chtěli ve druhé etapě pokusit o posun vzhůru.
V patnáctém závodě pod hlavičkou Autoklubu přišlo vůbec první odstoupení. To je výborná bilance, přesto se vsadím, že to zamrzí. Co bylo příčinou odstoupení?
Pochopitelně nás odstoupení mrzí a to i s ohledem na to, že i čtvrtá příčka nás mohla posunout na senzační druhé místo průběžného bodování juniorů a slušné body by přinesla i ACCR Czech Teamu v hodnocení týmů. Ale to je jen teorie a všichni víme, že tenhle sport je mimo jiné i o technice a je potřeba to brát jako fakt. Nehroutíme se z toho, jdeme dál, boje jsou stále otevřené! Naštěstí nebylo do cíle tak daleko a tak jsme většinu nabízených zkušeností snad posbírali. Přesnou příčinu bohužel ještě nevíme, auto je v tuto chvíli stále na cestě zpět. Vše zatím ale nasvědčuje tomu, že selhal jeden ze senzorů motorové elektroniky. Auto přestalo bez předchozího varování ve vteřině jet.
V onboardu z osudové RZ11, který jsi zveřejnil na své facebookové stránce @filipmaresrally, je zatáček, že by se z nich pletly vánočky po celý rok. Ve videu zazněla také Tvá slova z titulku „Nejede to!“. Jak vlastně probíhá proces při odstoupení ze závodu na evropské scéně? Jsou tam nějaké rozdíly oproti procesu v ČR?
V zásadě je postup stejný jako u nás. Posádkám startujícím za námi bylo nutné signalizovat OK a vzhledem k tomu, že jsme odstupovali v radiobodu a v místě byl navíc mizerný signál, informaci na dispečink za nás předal pořadatel. Jinak i na Kanárských ostrovech je v každém autě GPS, která snímá pohyb vozidla. Zvláštní ustanovení pak podrobně vysvětlovala, jak v případě zastavení či nehody, tuto GPS obsluhovat. Je to o něco složitější než u nás, ale zároveň nic, co by se nedalo zvládnout.
Ještě před tím jste odjeli 4 ze 6 sobotních rychlostních zkoušek, během kterých Vaše ztráta na třetí místo mírně narostla. Čas jste ztratili vždy na nejdelší RZ sobotní etapy. Věřili jste, že se můžete během dvou závěrečných RZ ještě posunout na podium?
Je pravda, že RZ Moya nám ani v jednom z průjezdů příliš nesedla a to nám nehrálo do karet. Zbylé dvě vložky sobotní etapy byly ale odlišné a hodně jsme si na nich věřili. Už první průjezdy nám docela vyšly, a i když před těmi druhými byla naše ztráta na pódium více než 20 vteřin, hodlali jsme jet na maximum. Předjímat, zda by se nám podařilo ztrátu eliminovat, nemá smysl. Z porovnání dat s prvním průjezdem ale víme, že jsme do odstoupení měli velmi dobré tempo.
Junioři U27 teď vynechávají dva závody v Řecku a Kypru a pojedou až na začátku srpna Rajd Rzeszowski. Co pojedeš do té doby?
Teď nás čeká velmi důležitá část sezóny českého mistrovství i Peugeot Total Rally Cupu. Již příští víkend budou souboje pokračovat v Českém Krumlově, na který už se neskutečně těšíme. V krátkém sledu pak jsou Hustopeče a naše domácí Bohemia. Je skvělé, že se u nás i letos sešla v „eRdvojkách“ taková konkurence a věřím, že se nám na jihu Čech podaří pro Autoklub Peugeot Rally Talent obhájit loňské vítězství. Udělám pro to maximum!
Je něco co by jsi chtěl říci závěrem?
Chtěl bych poděkovat Autoklubu ČR a dalším partnerům, díky kterým můžeme absolvovat takto hodnotný program. Jmenovitě jsou to zastoupení značky Peugeot v ČR, Total ČR, Gekon racing s.r.o., AP Freight, Pirelli, Faster magazine, Garáž.cz, M-Cam studio, MK-Racing – Performance & Motorsport a v neposlední řadě server eWRC.cz. Dále bych chtěl pozvat všechny naše fanoušky na rallye do Českého Krumlova. Příští pátek a sobotu budeme Vaší podporu potřebovat! Oplátkou za to, pro Vás chystáme překvapení v podobě nových podpisových karet.
Autor: Klára Sobotková, Autoklub ČR a eWRC.cz
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?