Čtvrté setkání jezdců GPD Rally cupu proběhlo na kopřivnickém polygonu poslední dubnovou sobotu. Krátce před čtvrtým „gépédéčkem“ postihly střední a severní Moravu dešťové přívaly a řada posádek přijela do Kopřivnice připravena na mokrý závod. Jako by měl hlavní pořadatel akce Silvestr Mikuláštík v rukou kouzelnou hůlku, v den závodu deště ustaly a trať, až na výjimky byla suchá. Přesto se na polygonu sešlo 22 posádek, kdy největší zastoupení měly vozy s poháněnou jednou nápravou, kterých bylo 13. Z „gépédéčka“ se pro tentokrát stal i „malý Polský cup“ neboť ve startovní listině bylo hned šest jezdců z Polska. Nejenom pro ně byly na polygonu připraveny dvě rychlostní zkoušky, které se jely ve třech sekcích.
V kategorii dvoukolek se sešla zajímavá sestava jezdců, které měl dominovat Martin Vlček s Peugeotem 206 Kit Car. Proti němu se postavila přesila polských jezdců. Jezdec z Příboru roli favorita splnil, ale neměl to v závodě nijak jednoduché. Úvodní měřený test zajel Martin v druhém nejrychlejším čase ve třídě, ale po druhé zkoušce se již dostal do čela. Perné chvilky přišly pro Martina Vlčka po 4. RZ, kdy přijel do servisu s porouchanými brzdami. V poslední sekci sice ztratil mnoho ze svého náskoku, vítězství přesto uhájil. Na „gépédéčko“ přijel poprvé a hned se ukázal v dobrém světle. Polák Marcin Drewniak s Fordem Fiesta R2 vstoupil do závodu bez studu a odměnou mu byl nejrychlejší čas mezi dvoukolkami. V dalším průběhu soutěže jej předstihl Vlček, ale Drewniak dál zajížděl dobré časy. Do konce závodu byl třikrát nejrychlejší a na jeho konci ztrácel na vítěze 3,6 vteřiny. To Sebastian Puzoň s Renaultem Clio začíná patřit mezi stálice GPD rally cupu a kopřivnický polygon již zná. Svého krajana pěkně potrápil, zajel mimo jiné čtyři druhé nejrychlejší časy mezi dvoukolkami a na jednu chvíli se dostal i na stříbrný stupínek. Drewniak ale výbornými časy v závěru útok Puzoně odvrátil a jezdci na Renaultu „zbyla“ třetí příčka. Od stříbra dělilo Seba pouhých 0,8 vteřiny, které ztratil na úvodních dvou zkouškách díky špatným pneumatikám. Pokud jsme v úvodu hovořili o silné sestavě polských jezdců, tak i další v pořadí je od našich severních sousedů. Mateusz Feruga do Kopřivnice již několikrát zavítal, většinou ale v roli mechanika. Tentokráte sám usedl za volant Peugeotu 208 R2. Závodění na polygonu se Mateuszovi líbilo a výsledkem bylo čtvrté místo mezi dvoukolkami, dva třetí časy v této kategorii, ale hlavně příslib, že se rád zúčastní dalších závodů. Do Kopřivnice zavítal i talentovaný Patrik Brtníček, který společně s Rudolfem Kouřilem a vozem Opel Adam využili „gépédéčko“ k rozcvičení před blížícím se sprintem ve Vyškově. Kromě úspěšného testu si mladý jezdec odvezl body za 5. místo. O jedno místo hůře dokončil premiérový závod na GPD Rally cupu další nováček, polský jezdec Krzystof Nicieja s Hondou Civic Type –R. Po delší době usedl opět za volant Jaroslav Podešva junior. Tentokráte to byl Peugeot 106 a na jeho dravý styl byla radost se dívat. Po absolvování šesti měřených zkoušek jej časy zařadily na sedmou příčku. Další dvě místa obsadili jezdci s vozy BMW. V duelu německé značky byl lepší Polák Szymon Krajka před Josefem Peřinou. Desítku nejrychlejších uzavřel Jakub Grzywacz s Fiatem Cinquecento z Polska. Pro úplnost doplníme, že na jedenáctém místě se umístili Rostislav Kovařčík se Škodou Felicia, dvanáctou příčku si odváží Petr Drbal s Ladou 2107 a třináctý dojel Polák Jerzy Nowakovski s BMW.
V absolutní klasifikaci zvítězil stylem start – cíl Silvestr Mikuláštík se Škodou Octavia WRC. Silvero zajel šest nejrychlejších časů a díky mechanikům auto fungovalo bezchybně. Zatímco o vítězi čtvrtého podniku bylo jasno, o druhé místo se rozhořel boj mezi Jaroslavem Podešvou na Subaru Impreza 22B a Danielem Zpěvákem, který do Kopřivnice přivezl Škodu Fabia S2000. Po šesti odjetých zkouškách a 21 ostrých kilometrech byl rozdíl mezi oběma jezdci v nule a o pořadí rozhodoval čas z první rychlostní zkoušky. Tu zajel lépe Podešva, a tudíž si došel pro pohár za 2. místo absolutně. Jaroslav Podešva i přes problémy s poškozenou poloosou získal prvenství v kategorii N4. Pro Daniela Zpěváka tedy „zbylo“ třetí místo celkově. Perličkou z tohoto duelu je i fakt, dvě erzety zajeli oba jezdci ve shodném čase, dvakrát byl rychlejší Podešva, dvakrát Zpěvák a největší časový rozdíl byla jedna vteřina. Čtvrtý v absolutním pořadí byl při dubnovém závodění nejrychlejší dvoukolkář, tedy Martin Vlček s Peugeotem. I další dvě místa patřila jezdcům s poháněnou jednou nápravou a tudíž kopírovaly pořadí kategorie F2. Pátý dokončil závod Marcin Drewniak s Fordem a šestý skončil Sebastian Puzoň s Renaultem. Až sedmá příčka absolutní klasifikace patřila průběžnému lídrovi celého cupu v letošním roce, Antonínu Tlusťákovi. Zádveřický jezdec přivezl do Kopřivnice Mitsubishi Lancer EVO IX, neboť jeho Fabia R5 již byla na cestě na Kanárské ostrovy, kde se pojede evropská rally. Tonda ovšem neodjel z polygonu s prázdnou, neboť obsadil 2. místo v kategorii N4. Body za 8. příčku získal další vůz s poháněnou jednou nápravou a Mateuszem Ferugou za volantem. Další dvě příčky obsadili jezdci na „produkčních“ vozech. Zbyněk Šantavý s Mitsubishi Lancer EVO IX dokončil závod jako devátý a v kategorii N4 získal pohár za třetí místo. Desítku nejrychlejších v absolutní klasifikaci uzavřel Lukáš Marášek se Subaru Impreza, který bodoval 4. místem v N4. Pro úplnost ještě uvedeme Petra Běhůnka se Subaru Impreza, který dokončil rally na 12. příčce absolutně a Jana Sedláčka na stejném voze, kterému připadla příčka 15. V kategorii N4 pak těmto jezdcům patří pátá respektive šestá příčka.
Další závod GPD Rally cupu se pojede již 13. 5. v Hradci Králové na Czechringu jako součást velké motoristické akce Rally Show 2017, kam srdečně zveme všechny motoristické fanoušky.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.