Poslední dubnová sobota byla ve znamení automobilových závodů také na Slovensku. Na programu byl druhý podnik mistrovství - Rally Prešov. Tým K.I.T. racing měl v soutěži dvojí zastoupení. Lukáš Matěna dojel druhý ve třídě, Tibor Cserhalmi bohužel nedokončil.
Pořadatelé převzali 32 posádek, pro které byla připravena trať s devíti rychlostními zkouškami v délce 82 ostrých kilometrů. Dalekou cestu na východní Slovensko absolvovaly i dva vozy Mitsubishi Lancer EVO IX připravované týmem K.I.T. racing. Ve třídě 3, kam jsou oba Lancery zařazené, bylo v Prešově deset soupeřících posádek. Z dvojice posádek hájící barvy otrokovického týmu se lépe dařilo Lukáši Matěnovi, kterého jak už je tradicí, navigoval Lukáš Hlaváč. Pro Lukáše s Lukášem to byl letošní druhý ostrý start. Letošní premiéru si kluci odbyli při Valašské rally, kde dojeli třetí ve třídě. Tato posádka již jednou v Prešově startovala a to v roce 2015 s Citroën C2 R2 Max a tehdy dojeli ve třídě čtvrtí. Letos se kluci z časového vytížení nemohli postavit na start úvodní soutěže v Rožňavě, ale do Prešova se velmi těšili. „Rally Prešov byla hlavně díky počasí velmi těžká a zrádná. Například krásná devět kilometrů dlouhá RZ Cemjata se proměnila v bahnité peklo a o zábavu bylo postaráno,“ přiblížil podmínky v závodě Lukáš Matěna. Královehradecký jezdec vstoupil do soutěže třetím nejrychlejším časem ve třídě. Vydobytý bronzový stupínek ovšem Lukášové neudrželi a museli se sklonit před týmovým parťákem, aby si krátce před servisem toto postavení vzali zpět. K posunu na pomyslný průběžný bronz ve třídě jim dopomohl druhý průjezd již zmiňovanou RZ Cemjata, kde Matěna zaznamenal druhý nejrychlejší čas třídy. V polovině soutěže figurovali Matěna s Hlaváčem na 3. místě ve třídě se ztrátou 15,2 vteřiny na druhého Gavláka a na 10. příčce v absolutní klasifikaci. Do druhé části rally vstoupila česká posádka opět dobře a připsala si podruhé druhý nejrychlejší čas. V soutěži rozhodovaly defekty, tři zaznamenal Matěna a jeden Gavlák. A právě ten soupeřův hodně pomohl posádce K.I.T. racingu. Úspěšnou rally stvrdili Matěna s Hlaváčem na závěrečné zkoušce, kde si připsali nejrychlejší čas třídy. „V závodě jsme nechtěli udělat žádnou chybu a díky tomu jsme v ranní sekci trochu zaspali a konkurence nám okamžitě uskočila. Nepřidali tomu ani celkem tři defekty na šíleně rozbité RZ Žipov, kdy do cíle všech tří průjezdů jsme smolně dojeli na výrazně podhuštěné pneumatice. Naštěstí pro defekty kritická část RZ byla až v poslední třetině a tak se to vždy dalo s malou ztrátou dojet. Ztráta přibližně 25 vteřin Petera Gavláka na defektu na RZ Šariš2 nás vrátila do hry a po zbytek rally jsme si užívali napínavý souboj, ze kterého jsme nakonec po ve třídě vyhrané RZ9 vyšli vítězně o 5,3 vteřiny a dojeli jsme tedy za bezchybně jedoucím Pepou Semerádem na druhém místě,“ ohlédl se za děním v prešovské rally Lukáš Matěna. Do výčtu statistik posádky Matěna – Hlaváč ještě patří 10. místo v absolutní klasifikaci a posádku jistě potěšila skutečnost, že sedmkrát zajela čas do třetího místa. „Díky tomu, že netestujeme a nastavujeme auto pouze na závodech, tak již dlouho hledáme to správné nastavení podvozku na pneumatiky Hankook. Nicméně před závodem jsme udělali velké změny právě tím správným směrem a byl to pro nás velký krok vpřed. I díky tomu jsme se celou rally skvěle bavili a užívali jsme si sžívání se s o dost komunikativnějším vozem. Děkujeme teamu KIT Racing za perfektní zázemí a přípravu auta a všem zúčastněným za podporu,“ poděkoval Lukaš Matěna.
Parťákem v týmu, který na chvíli připravil Lukáše o průběžné třetí místo, byl Tibor Cserhalmi, který slyšel diktát z úst Petra Těšínského. „Tibi“ vstoupil do rally čtvrtým místem ve třídě ale o zkoušku dál již zaznamenal druhý čas. Stopku v soutěži mu však vystavil dvojitý defekt na RZ4.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.