Poslední dubnová sobota byla ve znamení automobilových závodů také na Slovensku. Na programu byl druhý podnik mistrovství - Rally Prešov. Tým K.I.T. racing měl v soutěži dvojí zastoupení. Lukáš Matěna dojel druhý ve třídě, Tibor Cserhalmi bohužel nedokončil.
Pořadatelé převzali 32 posádek, pro které byla připravena trať s devíti rychlostními zkouškami v délce 82 ostrých kilometrů. Dalekou cestu na východní Slovensko absolvovaly i dva vozy Mitsubishi Lancer EVO IX připravované týmem K.I.T. racing. Ve třídě 3, kam jsou oba Lancery zařazené, bylo v Prešově deset soupeřících posádek. Z dvojice posádek hájící barvy otrokovického týmu se lépe dařilo Lukáši Matěnovi, kterého jak už je tradicí, navigoval Lukáš Hlaváč. Pro Lukáše s Lukášem to byl letošní druhý ostrý start. Letošní premiéru si kluci odbyli při Valašské rally, kde dojeli třetí ve třídě. Tato posádka již jednou v Prešově startovala a to v roce 2015 s Citroën C2 R2 Max a tehdy dojeli ve třídě čtvrtí. Letos se kluci z časového vytížení nemohli postavit na start úvodní soutěže v Rožňavě, ale do Prešova se velmi těšili. „Rally Prešov byla hlavně díky počasí velmi těžká a zrádná. Například krásná devět kilometrů dlouhá RZ Cemjata se proměnila v bahnité peklo a o zábavu bylo postaráno,“ přiblížil podmínky v závodě Lukáš Matěna. Královehradecký jezdec vstoupil do soutěže třetím nejrychlejším časem ve třídě. Vydobytý bronzový stupínek ovšem Lukášové neudrželi a museli se sklonit před týmovým parťákem, aby si krátce před servisem toto postavení vzali zpět. K posunu na pomyslný průběžný bronz ve třídě jim dopomohl druhý průjezd již zmiňovanou RZ Cemjata, kde Matěna zaznamenal druhý nejrychlejší čas třídy. V polovině soutěže figurovali Matěna s Hlaváčem na 3. místě ve třídě se ztrátou 15,2 vteřiny na druhého Gavláka a na 10. příčce v absolutní klasifikaci. Do druhé části rally vstoupila česká posádka opět dobře a připsala si podruhé druhý nejrychlejší čas. V soutěži rozhodovaly defekty, tři zaznamenal Matěna a jeden Gavlák. A právě ten soupeřův hodně pomohl posádce K.I.T. racingu. Úspěšnou rally stvrdili Matěna s Hlaváčem na závěrečné zkoušce, kde si připsali nejrychlejší čas třídy. „V závodě jsme nechtěli udělat žádnou chybu a díky tomu jsme v ranní sekci trochu zaspali a konkurence nám okamžitě uskočila. Nepřidali tomu ani celkem tři defekty na šíleně rozbité RZ Žipov, kdy do cíle všech tří průjezdů jsme smolně dojeli na výrazně podhuštěné pneumatice. Naštěstí pro defekty kritická část RZ byla až v poslední třetině a tak se to vždy dalo s malou ztrátou dojet. Ztráta přibližně 25 vteřin Petera Gavláka na defektu na RZ Šariš2 nás vrátila do hry a po zbytek rally jsme si užívali napínavý souboj, ze kterého jsme nakonec po ve třídě vyhrané RZ9 vyšli vítězně o 5,3 vteřiny a dojeli jsme tedy za bezchybně jedoucím Pepou Semerádem na druhém místě,“ ohlédl se za děním v prešovské rally Lukáš Matěna. Do výčtu statistik posádky Matěna – Hlaváč ještě patří 10. místo v absolutní klasifikaci a posádku jistě potěšila skutečnost, že sedmkrát zajela čas do třetího místa. „Díky tomu, že netestujeme a nastavujeme auto pouze na závodech, tak již dlouho hledáme to správné nastavení podvozku na pneumatiky Hankook. Nicméně před závodem jsme udělali velké změny právě tím správným směrem a byl to pro nás velký krok vpřed. I díky tomu jsme se celou rally skvěle bavili a užívali jsme si sžívání se s o dost komunikativnějším vozem. Děkujeme teamu KIT Racing za perfektní zázemí a přípravu auta a všem zúčastněným za podporu,“ poděkoval Lukaš Matěna.
Parťákem v týmu, který na chvíli připravil Lukáše o průběžné třetí místo, byl Tibor Cserhalmi, který slyšel diktát z úst Petra Těšínského. „Tibi“ vstoupil do rally čtvrtým místem ve třídě ale o zkoušku dál již zaznamenal druhý čas. Stopku v soutěži mu však vystavil dvojitý defekt na RZ4.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?