Po dvouleté přestávce se vrací zpět do kalendáře domácích rallysprintů závod na Kopné, tentokrát pod novým názvem AGEUS Rallysprint 2017 v rámci RI OKNA Rallysprint série. Návrat divácky populárního a jezdecky oblíbeného rallysprintu na soutěžní scénu se nerodil vůbec lehce. Zda se jedná o trvalý jev, se ukáže v příštích letech. Rallysprint na Kopné je neodmyslitelně spjat od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků. Před pětadvaceti lety zřejmě nikoho v Podkopné Lhotě nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice nejoblíbenějšího sprintu v České republice. V letošním roce se Kopná vrací zpět na scénu!
Za předchozích dvaadvacet odjetých ročníků se mezi vítěze zapsala řada jmen, byli to například Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Maďar Gergély Szabó nebo Tomáš Kostka. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, čtyřikrát vyhrál domácí Roman Kresta.
Při posledním odjetém ročníku v roce 2014 se radoval z druhé výhry na valašském rallysprintu původem okruhový jezdec Tomáš Kostka na voze Citroën DS3 WRC. Zlínský jezdec navigovaný Miroslavem Houštěm tehdy obhájil předchozí prvenství na Kopné. Na druhém místě skončili při návratu na soutěžní tratě Roman Kresta, Petr Starý (Škoda Fabia S2000) se ztrátou 33,9 vteřiny, na třetím místě dojeli Jan Sýkora, Martina Škardová (Ford Fiesta R5), kteří se radovali z prvenství v rallysprintovém šampionátu. Z boje o medailové příčky vypadl hned na začátku Antonín Tlusťák (Citroën DS3 WRC), který po výletě mimo trať na rychlostní zkoušce Kameňák ztratil více než minutu a nakonec dojel na šestém místě. Vítězný Kostka v cíli uvedl: „S vítězstvím panuje spokojenost. Auto sice v první rundě pozlobilo, a proto jsme v servise měnili dva tlumiče. Tento vůz WRC není úplně stavěný na zdejší asfalty. Nicméně vyhráli jsme pro tým Rufa sport, takže super. Největším problémem byly tlumiče.“ Legendární Roman Kresta obsadil při návratu na soutěžní tratě za volantem fabie S2000 výborné druhé místo. „Jeli jsme v naprosté pohodě. Vše fungovalo, jak mělo, opravdu výborný výsledek,“ řekl Kresta. Kostka začal soutěž stejným časem jako Kresta, ale od RZ 2 převzal otěže soutěže a vyhrál všechny zbývající testy. V cíli měl poté náskok přes půl minuty na druhého Krestu. Třetí místo si stabilními výsledky zajistil Jan Sýkora s fiestou R5. „Výsledek je skvělý, hlavně vyšlo počasí. Trať se mi tady na Kopné velmi líbí, panuje naprostá spokojenost,“ řekl Jan Sýkora v cíli. V závěru soutěže se na něj dotahoval Jaromír Tomaštík s imprezou WRC, v poslední RZ zajel dokonce druhý čas, ale ještě 6,1 vteřiny scházelo k posunu do nejlepší trojice. „Jsme v cíli a Kopnou jsme pokořili. Auto v pohodě, sice menší starosti jsou, ale nic velkého. Ráno jsme trochu zaspali, proto se nakonec bedna nepodařila,“ uvedl Jaromír Tomaštík. První pětku uzavřel Martin Vlček s fabií S2000. Nejlepším jezdcem na produkčním voze byl Martin Březík (Mitsubishi Lancer EVO IX), absolutně na sedmém místě a první dvoukolkou v cíli byl Petr Zedník s Fiestou Kit Car na 16. pozici.
Administrativními a technickými přejímkami prošlo celkem 132 posádek, klasifikováno bylo celkem 89 soutěžících. Z favoritů odstoupili například Tomáš Růžička (Mitsubishi Lancer EVO IX - diferenciál), Tomáš Kurka (Škoda Fabia S2000 – technické problémy), Jaroslav Pešl (Mitsubishi Lancer EVO IX – technická závada) nebo Zdeněk Zdráhala (Subaru Impreza STi – havárie).
Konečné pořadí XXII. Rallysprintu Kopná 2014 :1. Kostka, Houšť (Citroën DS3 WRC) 43:11,5 min2. Kresta, Starý (Škoda Fabia S2000) + 33,9 s3. Sýkora, Škardová (Ford Fiesta R5) + 1:18.1 min4. Tomaštík, Baran (Subaru Impreza WRC) + 1:24,2 min5. M. Vlček, Lasevič (Škoda Fabia S2000) + 1:46,9 min6. Tlusťák, Tomeček (Citroën DS3 WRC) + 2:04,6 min7. Březík, Omelka (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 2:44,3 min8. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) + 2:46,4 min9. Adolf, Gross (Škoda Fabia S2000) + 3:19,7 min10. Zimmermann, Zalabák (Subaru Impreza WRX STi) + 3:22,7 min
Další informace najdete na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a v příštích tiskových informacích.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.