Po dvouleté přestávce se vrací zpět do kalendáře domácích rallysprintů závod na Kopné, tentokrát pod novým názvem AGEUS Rallysprint 2017 v rámci RI OKNA Rallysprint série. Návrat divácky populárního a jezdecky oblíbeného rallysprintu na soutěžní scénu se nerodil vůbec lehce. Zda se jedná o trvalý jev, se ukáže v příštích letech. Rallysprint na Kopné je neodmyslitelně spjat od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků. Před pětadvaceti lety zřejmě nikoho v Podkopné Lhotě nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice nejoblíbenějšího sprintu v České republice. V letošním roce se Kopná vrací zpět na scénu!
Za předchozích dvaadvacet odjetých ročníků se mezi vítěze zapsala řada jmen, byli to například Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Maďar Gergély Szabó nebo Tomáš Kostka. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, čtyřikrát vyhrál domácí Roman Kresta.
Při posledním odjetém ročníku v roce 2014 se radoval z druhé výhry na valašském rallysprintu původem okruhový jezdec Tomáš Kostka na voze Citroën DS3 WRC. Zlínský jezdec navigovaný Miroslavem Houštěm tehdy obhájil předchozí prvenství na Kopné. Na druhém místě skončili při návratu na soutěžní tratě Roman Kresta, Petr Starý (Škoda Fabia S2000) se ztrátou 33,9 vteřiny, na třetím místě dojeli Jan Sýkora, Martina Škardová (Ford Fiesta R5), kteří se radovali z prvenství v rallysprintovém šampionátu. Z boje o medailové příčky vypadl hned na začátku Antonín Tlusťák (Citroën DS3 WRC), který po výletě mimo trať na rychlostní zkoušce Kameňák ztratil více než minutu a nakonec dojel na šestém místě. Vítězný Kostka v cíli uvedl: „S vítězstvím panuje spokojenost. Auto sice v první rundě pozlobilo, a proto jsme v servise měnili dva tlumiče. Tento vůz WRC není úplně stavěný na zdejší asfalty. Nicméně vyhráli jsme pro tým Rufa sport, takže super. Největším problémem byly tlumiče.“ Legendární Roman Kresta obsadil při návratu na soutěžní tratě za volantem fabie S2000 výborné druhé místo. „Jeli jsme v naprosté pohodě. Vše fungovalo, jak mělo, opravdu výborný výsledek,“ řekl Kresta. Kostka začal soutěž stejným časem jako Kresta, ale od RZ 2 převzal otěže soutěže a vyhrál všechny zbývající testy. V cíli měl poté náskok přes půl minuty na druhého Krestu. Třetí místo si stabilními výsledky zajistil Jan Sýkora s fiestou R5. „Výsledek je skvělý, hlavně vyšlo počasí. Trať se mi tady na Kopné velmi líbí, panuje naprostá spokojenost,“ řekl Jan Sýkora v cíli. V závěru soutěže se na něj dotahoval Jaromír Tomaštík s imprezou WRC, v poslední RZ zajel dokonce druhý čas, ale ještě 6,1 vteřiny scházelo k posunu do nejlepší trojice. „Jsme v cíli a Kopnou jsme pokořili. Auto v pohodě, sice menší starosti jsou, ale nic velkého. Ráno jsme trochu zaspali, proto se nakonec bedna nepodařila,“ uvedl Jaromír Tomaštík. První pětku uzavřel Martin Vlček s fabií S2000. Nejlepším jezdcem na produkčním voze byl Martin Březík (Mitsubishi Lancer EVO IX), absolutně na sedmém místě a první dvoukolkou v cíli byl Petr Zedník s Fiestou Kit Car na 16. pozici.
Administrativními a technickými přejímkami prošlo celkem 132 posádek, klasifikováno bylo celkem 89 soutěžících. Z favoritů odstoupili například Tomáš Růžička (Mitsubishi Lancer EVO IX - diferenciál), Tomáš Kurka (Škoda Fabia S2000 – technické problémy), Jaroslav Pešl (Mitsubishi Lancer EVO IX – technická závada) nebo Zdeněk Zdráhala (Subaru Impreza STi – havárie).
Konečné pořadí XXII. Rallysprintu Kopná 2014 :1. Kostka, Houšť (Citroën DS3 WRC) 43:11,5 min2. Kresta, Starý (Škoda Fabia S2000) + 33,9 s3. Sýkora, Škardová (Ford Fiesta R5) + 1:18.1 min4. Tomaštík, Baran (Subaru Impreza WRC) + 1:24,2 min5. M. Vlček, Lasevič (Škoda Fabia S2000) + 1:46,9 min6. Tlusťák, Tomeček (Citroën DS3 WRC) + 2:04,6 min7. Březík, Omelka (Mitsubishi Lancer EVO IX) + 2:44,3 min8. Trněný, Pritzl (Škoda Fabia WRC) + 2:46,4 min9. Adolf, Gross (Škoda Fabia S2000) + 3:19,7 min10. Zimmermann, Zalabák (Subaru Impreza WRX STi) + 3:22,7 min
Další informace najdete na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a v příštích tiskových informacích.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.