Při své premiéře v seriálu FIA ERC si mladá česká posádka ve složení Filip Mareš – Jan Hloušek dojela pro senzační výsledek. S vozem Peugeot 208 R2 v barvách ACCR Czech Teamu stanuli při svém teprve třetím startu na šotolině na pódiu pro nejlepší a po zásluze si odváží trofeje a cenné body za třetí příčku v nabité kategorii Junior U27. Nic jednoduchého ale na Filipa s Honzou v průběhu závodu rozhodně nečekalo.
Bezprostředně po skončení Valašské rallye spěchali Filip s Honzou na pražské letiště, odkud přes Milano a Lisabon letěli až na největší azorský ostrov São Miguel, který je místem konání závodu. „Ihned po našem přistání, v pondělí krátce po poledni, jsme se přemístili na oficiální test, kde jsme se připojili ke zbytku týmu. Jelikož jsme s naším novým Pugeotem 208 R2 nakonec nestihli absolvovat žádný test před jeho odjezdem na trajekt, bylo naším hlavním cílem především vyzkoušet jeho funkčnost a v rámci možností adaptovat sebe i vůz na specifický charakter azorských tratí. Nakonec se nám v deštivém počasí, na už hodně rozbité trati, podařilo najezdit asi 60 kilometrů,“ líčí dění prvního dne Filip. Následující dny byly doslova nabité programem seznamovacích jízd, ve středu večer pak všechny posádky absolvovali diváckou City Show v ulicích hostitelského města Ponta Delgada. Samotný závod odstartoval již ve čtvrtek dopoledne kvalifikační zkouškou a podvečerní první sekcí. V ní se naší posádce nedařilo zcela podle jejich představ: „První den nám vůbec nesedl. Nemohli jsme se dostat do tempa, na azorských tratích jsem si příliš nevěřil a ani v autě jsem v tu chvíli necítil oporu. Před startem druhého dne jsme ale na voze udělali několik změn a hned ráno jsme zajeli třetí čas. To nás povzbudilo a jízdu na azorských zkouškách jsme si začali užívat. V předposlední zkoušce páteční etapy jsme ale v rychlém sjezdu bohužel trefili kámen ležící ve vyjeté koleji. Hned jsme tušili, že se náraz nejspíš neobejde bez defektu. I s ním bychom ale za normálních okolností zvládli zkoušku dokončit. Pneumatika ale k našemu údivu náraz přežila, to samé se bohužel nedalo říci o ráfku. Auto se zastavilo uprostřed zatáčky v prudkém stoupání a měnit tam kolo a k tomu ještě korigovat posádku startující za námi, nebyla žádná legrace. Vše se nám ale podařilo a s jistou mírou nejistoty o stav auta, jsme v rozumném tempu absolvovali i druhý průjezd Sete Cidades,“ přemítá zážitky z první etapy toho času průběžně čtvrtý nejrychlejší jezdec v kategorii ERC Junior U27.
To nejtěžší si ale pořadatel azorské soutěže přichystal až na poslední den závodu, který obsahoval více než 100 ostrých kilometrů. Ke slovu se přihlásila také matka příroda a už tak náročná trať byla díky dešti a mlze ještě záludnější. „Do závěrečného dne závodu jsme sice vstupovali z pěkné 4. pozice, ale věděli jsme, že to nejtěžší máme stále před sebou. Náročnost tratě umocňovala velmi hustá mlha, vidět bylo tak na 15 metrů. Asi 5 kilometrů po startu první ranní RZ jsem v pomalém místě od Honzy nedostal včas informaci o navazující zatáčce a sklouzli jsme bohužel mimo trať. V místě byl jen jeden pořadatel a trvalo dlouhé minuty, než se nám podařilo vůz vyprostit. Větší či menší problémy ale potkali i mnoho dalších posádek a tak jsme se i přes tuto chybu brzy vrátili na průběžnou 4. pozici. Po smolném odstoupení Huttunena na poslední RZ, jsme se nakonec posunuli na snové 3. místo a při našem prvním startu v juniorech stanuli na pódiu pro nejlepší. Výsledek je to senzační a z bodů za třetí místo jsme taktéž nadšení. Závod nám ale ukázal obrovské rezervy v mnoha ohledech a máme skutečně na čem pracovat. Byl to pro nás jednoznačně nejtěžší závod kariéry a věřím, že získané zkušenosti budeme moci brzy uplatnit,“ vyhlíží k dalším závodům sezóny jezdec ACCR Czech Teamu a dodává: „Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na našem úspěšném nakročení do sezóny jakkoliv podíleli, především pak Autoklubu ČR. Máme za sebou náročné období, ve kterém jsme absolvovali Valašskou rallye a Azores Airlines Rallye v krátkém sledu za sebou. Nic podobného jsme v minulosti neměli možnost zažít a i přesto, že v našem výkonu spatřujeme velké rezervy, víme, že jsou to právě tyto zkušenosti, které nám dávají šanci posunout se zase o krok kupředu.“
Pokračování FIA ERC Junior U27 je na programu již za necelý měsíc a ani na klikatých asfaltových cestách Kanárských ostrovů by neměla posádka Filip Mareš – Jan Hloušek chybět. Ještě před tím se ale sehraná dvojice představí na druhém podniku MČR a to Rallye Šumava Klatovy, kde se již tradičně představí v barvách Autoklub Peugeot Rally Talent. Na závěr děkujeme partnerům týmu, kterými jsou Gekon Racing s.r.o., AP Freight, Pirelli, Faster magazine, Garáž.cz, MK-Racing – Performance & Motorsport, M-Cam, Total a eWRC.cz.
Autor: Klára Sobotková, Autoklub ČR
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?