Při své premiéře v seriálu FIA ERC si mladá česká posádka ve složení Filip Mareš – Jan Hloušek dojela pro senzační výsledek. S vozem Peugeot 208 R2 v barvách ACCR Czech Teamu stanuli při svém teprve třetím startu na šotolině na pódiu pro nejlepší a po zásluze si odváží trofeje a cenné body za třetí příčku v nabité kategorii Junior U27. Nic jednoduchého ale na Filipa s Honzou v průběhu závodu rozhodně nečekalo.
Bezprostředně po skončení Valašské rallye spěchali Filip s Honzou na pražské letiště, odkud přes Milano a Lisabon letěli až na největší azorský ostrov São Miguel, který je místem konání závodu. „Ihned po našem přistání, v pondělí krátce po poledni, jsme se přemístili na oficiální test, kde jsme se připojili ke zbytku týmu. Jelikož jsme s naším novým Pugeotem 208 R2 nakonec nestihli absolvovat žádný test před jeho odjezdem na trajekt, bylo naším hlavním cílem především vyzkoušet jeho funkčnost a v rámci možností adaptovat sebe i vůz na specifický charakter azorských tratí. Nakonec se nám v deštivém počasí, na už hodně rozbité trati, podařilo najezdit asi 60 kilometrů,“ líčí dění prvního dne Filip. Následující dny byly doslova nabité programem seznamovacích jízd, ve středu večer pak všechny posádky absolvovali diváckou City Show v ulicích hostitelského města Ponta Delgada. Samotný závod odstartoval již ve čtvrtek dopoledne kvalifikační zkouškou a podvečerní první sekcí. V ní se naší posádce nedařilo zcela podle jejich představ: „První den nám vůbec nesedl. Nemohli jsme se dostat do tempa, na azorských tratích jsem si příliš nevěřil a ani v autě jsem v tu chvíli necítil oporu. Před startem druhého dne jsme ale na voze udělali několik změn a hned ráno jsme zajeli třetí čas. To nás povzbudilo a jízdu na azorských zkouškách jsme si začali užívat. V předposlední zkoušce páteční etapy jsme ale v rychlém sjezdu bohužel trefili kámen ležící ve vyjeté koleji. Hned jsme tušili, že se náraz nejspíš neobejde bez defektu. I s ním bychom ale za normálních okolností zvládli zkoušku dokončit. Pneumatika ale k našemu údivu náraz přežila, to samé se bohužel nedalo říci o ráfku. Auto se zastavilo uprostřed zatáčky v prudkém stoupání a měnit tam kolo a k tomu ještě korigovat posádku startující za námi, nebyla žádná legrace. Vše se nám ale podařilo a s jistou mírou nejistoty o stav auta, jsme v rozumném tempu absolvovali i druhý průjezd Sete Cidades,“ přemítá zážitky z první etapy toho času průběžně čtvrtý nejrychlejší jezdec v kategorii ERC Junior U27.
To nejtěžší si ale pořadatel azorské soutěže přichystal až na poslední den závodu, který obsahoval více než 100 ostrých kilometrů. Ke slovu se přihlásila také matka příroda a už tak náročná trať byla díky dešti a mlze ještě záludnější. „Do závěrečného dne závodu jsme sice vstupovali z pěkné 4. pozice, ale věděli jsme, že to nejtěžší máme stále před sebou. Náročnost tratě umocňovala velmi hustá mlha, vidět bylo tak na 15 metrů. Asi 5 kilometrů po startu první ranní RZ jsem v pomalém místě od Honzy nedostal včas informaci o navazující zatáčce a sklouzli jsme bohužel mimo trať. V místě byl jen jeden pořadatel a trvalo dlouhé minuty, než se nám podařilo vůz vyprostit. Větší či menší problémy ale potkali i mnoho dalších posádek a tak jsme se i přes tuto chybu brzy vrátili na průběžnou 4. pozici. Po smolném odstoupení Huttunena na poslední RZ, jsme se nakonec posunuli na snové 3. místo a při našem prvním startu v juniorech stanuli na pódiu pro nejlepší. Výsledek je to senzační a z bodů za třetí místo jsme taktéž nadšení. Závod nám ale ukázal obrovské rezervy v mnoha ohledech a máme skutečně na čem pracovat. Byl to pro nás jednoznačně nejtěžší závod kariéry a věřím, že získané zkušenosti budeme moci brzy uplatnit,“ vyhlíží k dalším závodům sezóny jezdec ACCR Czech Teamu a dodává: „Chtěl bych poděkovat všem, kteří se na našem úspěšném nakročení do sezóny jakkoliv podíleli, především pak Autoklubu ČR. Máme za sebou náročné období, ve kterém jsme absolvovali Valašskou rallye a Azores Airlines Rallye v krátkém sledu za sebou. Nic podobného jsme v minulosti neměli možnost zažít a i přesto, že v našem výkonu spatřujeme velké rezervy, víme, že jsou to právě tyto zkušenosti, které nám dávají šanci posunout se zase o krok kupředu.“
Pokračování FIA ERC Junior U27 je na programu již za necelý měsíc a ani na klikatých asfaltových cestách Kanárských ostrovů by neměla posádka Filip Mareš – Jan Hloušek chybět. Ještě před tím se ale sehraná dvojice představí na druhém podniku MČR a to Rallye Šumava Klatovy, kde se již tradičně představí v barvách Autoklub Peugeot Rally Talent. Na závěr děkujeme partnerům týmu, kterými jsou Gekon Racing s.r.o., AP Freight, Pirelli, Faster magazine, Garáž.cz, MK-Racing – Performance & Motorsport, M-Cam, Total a eWRC.cz.
Autor: Klára Sobotková, Autoklub ČR
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.