Úvodní podnik šestidílného seriálu Autoklub Rallysprint Série nabídne osm rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích a 70 ostrých kilometrů. Jako vítaný předkrm 173 km dlouhé tratě je připravena i testovací erzeta neboli shakedown. Nejpopulárnější český rallysprint na Kopné se vrací po dvouleté odmlce a pojede se pod novým názvem AGEUS Rallysprint 2017 v termínu 7. – 8. dubna v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty. V itineráři najdeme podobně jako v předchozích letech náročné a technické úseky rychlostních zkoušek vedené převážně v kopcovitém terénu.
„Harmonogram a model rychlostních zkoušek je prakticky stejný jako před třemi lety, kdy jsme naposledy pořádali Kopnou. Tehdejší skladba tratě a rychlostních zkoušek se nám osvědčila a jsem přesvědčen, že bude vyhovovat i v letošním roce. Nechtěli jsme jezdit jeden úsek rychlostní zkoušky třikrát. Proto máme čtyři úseky, které jedeme dvakrát. K tomu je potřeba ještě připočítat shakedown, nakonec pojedeme pět úseků,“ pověděl Josef Minařík, předseda organizačního výboru AGEUS Rallysprint 2017 a šéf pořádajícího Rallysprint klubu v AČR Podkopná Lhota.
V pátek odpoledne se uskuteční testovací rychlostní zkouška neboli shakedown na úseku kolem letiště Bílá Hlína. Úsek v délce necelých dvou kilometrů vede z Neubuze přes Bílou Hlínu až nad Slušovice, kde je umístěn cíl. „Na shakedown jsme měli velmi pozitivní ohlas. Letošní sezona rallysprintů začíná u nás a posádky mají velký zájem vyzkoušet si soutěžní techniku na uzavřeném úseku. Proto jsme jim vyšli vstříc, i když nemáme povinnost testovací erzetu pořádat,“ poznamenal Minařík.
V sobotu 8. dubna se pojedou čtyři úseky erzet. Začíná se na rychlostní zkoušce Zádveřice (délka 10,22 km), což je osvědčený úsek Raková, který fanoušci rallysportu dobře poznají z barumky nebo Mikulášské rally. „Spolupráce s obecným úřadem je velmi dobrá. Vzhledem k určitým omezením na dalších testech jsou Zádveřice zařazeny hned jako úvodní úsek. Začátek je shodný s nedávným Mikulášem, startujeme na komunikacích ve výrobním areálu firmy Fagus v Lípě, kde čeká soutěžící technický průjezd uvnitř areálu. Nad Slušovicemi neodbočujeme doleva, ale pojedeme doprava a následně u hnojiště doleva. Závěr erzety je na úzké komunikaci s řadou obtížných zatáček před Vizovicemi,“ uvedl Josef Minařík.
V itineráři Kopné najdeme opět náročný lesní úsek Kameňák (7,69 km), který startuje z Vlčkové a cíl je umístěn v Držkové-Hutích, kousek před odbočkou na Rusavu. Pořadatelé tentokrát nenašli společnou řeč ve Vlčkové. „Dostat soutěžní vozy do obcí je stále těžší. V budoucnosti bychom uvítali například pomoc Autoklubu ČR, aby nám otevřel cestu na ministerstva a pomohl při jednáních. Rallysprint bychom více přesměrovali do lesních úseků. Jedná se rozhodně o lepší variantu než dávat obcím nesmyslné částky a pořádat soutěž v místech, kde si rally nepřejí. Na druhou stranu velmi dobře funguje spolupráce s Lesy České republiky. Každopádně Kameňák je jedna z nejhezčích erzet v České republice,“ řekl šéf organizačního výboru z Podkopné Lhoty.
Třetím úsekem je tradiční rychlostní zkouška Kopná, která svou délkou 10,45 km je nejdelší erzetou v itineráři, přičemž nechyběla ani jednou v předchozích dvaadvaceti ročnících oblíbeného závodu. „Odjedeme ji v tradičním formátu, start je za obcí Kašava, kolem autobusové točny pod penzionem Kopná soutěžní vozy odbočí doprava a klesají do Podkopné Lhoty. Závodníci zamíří přes rozcestí v Trnavě po prudkém výjezdu u koliby na kopec Papradná a sérií obtížných začátek a horizontů se dostanou až k cíli před bývalým tenisovým areálem ve Všemině,“ vysvětlil Minařík.
Závěrečnou rychlostní zkouškou je úsek Hvozdná (6,43 km), který se jede v pořadí jako čtvrtá a poslední osmá erzeta. Při druhém průjezdu rozhodne o konečném umístění soutěžních posádek. „Startujeme u bývalého ředitelství rallysprintu u firmy Fagus. Přes Nové Dvory se dostaneme na Březovou, odtud pokračujeme do Hvozdné, kde je umístěn za známým vracákem cíl,“ objasnil Minařík.
Pořadatelé nebudou vybírat od návštěvníků AGEUS Rallysprint Kopná podél tratě žádné vstupné. Zároveň vyzývají všechny návštěvníky na rychlostních zkouškách, aby dbali pokyny pořadatelů, prostudovali si bezpečnostní pravidla a svým chovámím přispěli ke zdárnému průběhu závodu. „Je důležité, aby respektovali všechny pokyny pořadatelů, stáli na rychlostních zkouškách v diváckých zónách. Divácké tipy na každou erzetu najdete v oficiálním programu, který bude v prodeji od víkendu na vybraných čerpacích stanicích v okolí rally. Příjezd k diváckým místům bude značen, vstupné na Kopné tradičně nevybíráme,“ uzavřel šéf organizačního výbor. Další informace najdete na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz, kterou najdete v novém grafickém hávu a v příštích tiskových informacích.
Časový harmonogram rychlostních zkoušek:
XXIII. AGEUS RALLYSPRINT 2017 – sobota 8. dubna
RZ 1 Zádveřice (10,22 km) 09:13 hod
RZ 2 Kameňák (7,69 km) 09:56 hod
RZ 3 Kopná (10,45 km) 10:24 hod
RZ 4 Hvozdná (6,43 km) 12:04 hod
RZ 5 Kameňák (7,69 km) 12:37 hod
RZ 6 Kopná (10,45 km) 13:05 hod
RZ 7 Zádveřice (10,22 km) 14:32 hod
RZ 8 Hvozdná (6,43 km) 15:03 hod
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.