Český šampionát v rallye odstartuje ve dnech 24. – 26. března ve Valašském Meziříčí a Kopřivnici. V okolí obou měst se uskuteční JANČA - 36. Valašská rally Valmez. V rámci tohoto podniku se poprvé na českých tratích bude prezentovat Peugeot Total Rally Cup 2017. Do hodnocení poháru je zatím přihlášeno šest jezdců, čtyři z nich se představí už na Valašské rally.
Pohár vozů značky Peugeot má ve Francii dlouholetou tradici a mnohokrát přispěl k tomu, že se v jeho řadách objevila budoucí hvězda rallysportu. Snahou divize Peugeot Sport je rozšířit pohárové programy i do dalších zemí. I díky tomu vznikl projekt Peugeot Total Rally Cup, jehož cílem je vytvořit podobné podmínky českým jezdcům, kteří v stále hojnější míře využívají vozy Peugeot 208 R2. Tyto vozy jsou aktuálně nejpočetnějším sportovním nářadím v nabité třídě 6. Také na Valašské rally je tomu tak a třída 6 se dělí v počtu startujících vozů o první příčku s produkční kategorií (16 vozů ve tř. 6, z toho 11 vozů Peugeot 208 R2).
Tomáš Pletka (Gekon Racing) se z pozice promotéra pustil do nelehkého úkolu, který se ovšem podařilo s přispěním partnerů realizovat. Přesto je stále na čem pracovat, zejména s ohledem na budoucnost tohoto poháru.
„Jsem rád, že se do poháru přihlásily nejlepší dvě posádky třídy 6 z loňského hodnocení českého mistráku, a také ostatní účastníci mají svou kvalitu. Od Valašky očekávám bezproblémový průběh a skvělé závodění v poháru i ve třídě 6, která je opět nabitá. Na druhou stranu jsem čekal trochu více zájemců o pohár. Myslím si, že nižší počet je způsobený výší letošních odměn. Nějak jsme ale museli začít a nebylo vůbec jednoduché vše zorganizovat a zajistit,“ přiznává Tomáš Pletka.
Do Peugeot Total Rally Cupu se zatím registrovalo šest jezdců: Václav Dunovský, Filip Mareš, Matěj Kamenec, Jan Lunga, Simon Wagner a René Dohnal. Čtyři z nich figurují v seznamu přihlášených posádek Valašské rally. Z pohledu dvoukolek opanují čelo startovní listiny, v první pětici jezdců jsou čtyři pohároví účastníci s vozy Peugeot 208 R2.
Nejvýše jsou nasazeni úřadující čeští vicemistři 2WD a mistři ve třídě 6 Václav Dunovský – Petr Glössl. Hodně se spekulovalo o budoucnosti špičkového poděbradského jezdce, ale nyní už je potvrzeno, že ho na českých tratích i v poháru budeme nadále vídat.
„V průběhu dosavadní kariéry jsem nikdy v žádném poháru nezávodil, tak jsem rád, že Peugeot Total Rally Cup vzniká a budu ho moci vyzkoušet. Konkurence bude asi obrovská, očekávám, že nás čeká atraktivní zápolení. Určitě nebudeme mít lehkou pozici, ale jsme s Petrem rozhodnuti, že pro kvalitní výsledek uděláme maximum. Auto jsme otestovali v Žiželicích, následně ještě absolvujeme shakedown. Znovu chceme být na špici mezi dvoukolkami i ve třídě 6, budeme bojovat, co nám budou síly stačit,“ naznačuje Václav Dunovský.
Svou rychlost během loňského roku stupňovala i druhá posádka třídy 6 v sezoně 2016 Filip Mareš – Jan Hloušek. Středočeskou dvojici navíc kromě českého šampionátu budeme vídat i na tratích evropských závodů v barvách ACCR Czech Teamu.
„Zařazení Peugeot Total Rally Cupu do MČR v rally mě velmi potěšilo, neboť ve Francii je tento pohár velmi úspěšný. Radost mám i z návratu Valašky do MČR, i když tato soutěž je pro mě zatím spíše neznámou. Startoval jsem na tamním sprintu jen v roce 2015, a tak částečně bych mohl znát jen Bystřičku. Ani v areálu kopřivnického polygonu jsem nikdy nebyl. Očekávám tam odlišné rychlostní zkoušky od zbytku závodu, které by mohly výrazně promluvit do konečných výsledků soutěže,“ říká Filip Mareš, jenž se postaví na start Valašské rally s vozem týmu MRS racing. Vůz stáje Gekon Racing už totiž míří na úvodní podnik ERC na Azorské ostrovy.
Naopak Valašská rally bude doslova domácí půdou pro Reného Dohnala. Ve dvojici s Romanem Švecem loni startovali s podporou AČR hlavně v Rallysprint sérii (3. místo ve třídě 6), přičemž jejich letošní ambice mohou být ještě vyšší.
„Když se po Novém roce objevily zvěsti o pořádání poháru, nebylo co řešit. Návrat Valašky do mistráku je skvělá zpráva a moc se na start těším. Soutěž asi letos tratěmi spíše neoslní, ale je to předzvěst do dalších let, kdy by se měla vrátit na tratě, které jí v minulosti zajistily dřívější věhlas. Kopřivnici znám z loňska, polygon je hrozně zrádný a nesmí se podcenit. Naší prioritou bude hlavně pokořit všechny testy a spatřit cíl soutěže. Až v průběhu uvidíme, jak se porovnáme s Václavem či s Filipem. Momentálně jsou však pro mě nedostižitelní, ale zkusíme se jim co nejvíce přiblížit,“ říká René Dohnal.
Posledním účastníkem Peugeot Total Rally Cupu na Valašské rally bude 23letý Simon Wagner. Rakouský šampion 2WD a mezi juniory se loni v Česku prezentoval na Barum rally. Letos na Valašce se spolujezdcem Geraldem Winterem pochopitelně nebude chtít zůstat stranou. „Při plánování sezony jsme si říkali, že bychom mohli zkusit něco na zahraniční scéně a ve spolupráci se Sparrow Racingem a Tomášem Hrabcem jsme se rozhodli pro starty v Česku. A k tomu se objevíme i na čtyřech závodech juniorského ERC. Prvotně se budu chtít učit a zlepšovat své schopnosti, ale samozřejmě v průběhu sezony bude naším cílem bojovat o podium. Valašská rally bude pro nás s Geraldem kompletně novým závodem. Na začátku se budeme muset zaměřit hlavně na doladění podvozku pro specifické české tratě, přesto věřím, že budeme domácí konkurenci více než dobrým soupeřem,“ přiznává Simon Wagner.
JANČA – 36. Valašská rally Valmez 2017 slavnostně odstartuje v pátek 24. března 2017 v 17 hodin z náměstí ve Valašském Meziříčí. Dále bude soutěž pokračovat v sobotu i neděli. Na účastníky je připraveno dvanáct rychlostních zkoušek v okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice. Šest v sobotní etapě (úseky Hukvaldy, Kopřivnice - Tatra 1, Lešná), dalších šest v nedělní etapě (testy Bystřička, Juřinka, Kopřivnice - Tatra 2). Tahákem pro fanoušky se stanou v obou závodních dnech zejména divácké speciálky na kopřivnickém polygonu (v neděli okruhový formát), kde bude umístěn i servisní areál. V jeho prostoru nabídne atraktivní zázemí i organizátor Peugeot Total Rally Cupu. Jeho součástí bude simulátor, nejrychlejší jezdec bude moci získat motorový olej Total. S Gekonem Racing je dlouhodobě spojena i výtečná káva Dallmayr, dostupné budou i časopisy TopGear, Speed a Auto4drive. Pro nejmenší budou připraveny nafukovací balónky a pexeso All4car.
Na cílové rampě na náměstí ve Valašském Meziříčí budou nejrychlejší posádky očekávány v neděli odpoledne 26. března 2017 krátce před 15. hodinou.
Kalendář PEUGEOT TOTAL RALLY CUP 2017:
24. - 26. 3. Valašská Rallye 19. - 20. 5. Rallye Český Krumlov 16. - 17. 6. Agrotec Petronas Rally Hustopeče 1. - 2. 7. Rally Bohemia Mladá Boleslav 25. - 27. 8. Barum Czech Rally Zlín
Podrobnosti o poháru najdete na internetových stránkách www.gekonracing.cz a na facebookovémprofilu https://www.facebook.com/Gekon-Racing-sro-168494039868208/
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.