Český šampionát v rallye odstartuje ve dnech 24. – 26. března ve Valašském Meziříčí a Kopřivnici. V okolí obou měst se uskuteční JANČA - 36. Valašská rally Valmez. V rámci tohoto podniku se poprvé na českých tratích bude prezentovat Peugeot Total Rally Cup 2017. Do hodnocení poháru je zatím přihlášeno šest jezdců, čtyři z nich se představí už na Valašské rally.
Pohár vozů značky Peugeot má ve Francii dlouholetou tradici a mnohokrát přispěl k tomu, že se v jeho řadách objevila budoucí hvězda rallysportu. Snahou divize Peugeot Sport je rozšířit pohárové programy i do dalších zemí. I díky tomu vznikl projekt Peugeot Total Rally Cup, jehož cílem je vytvořit podobné podmínky českým jezdcům, kteří v stále hojnější míře využívají vozy Peugeot 208 R2. Tyto vozy jsou aktuálně nejpočetnějším sportovním nářadím v nabité třídě 6. Také na Valašské rally je tomu tak a třída 6 se dělí v počtu startujících vozů o první příčku s produkční kategorií (16 vozů ve tř. 6, z toho 11 vozů Peugeot 208 R2).
Tomáš Pletka (Gekon Racing) se z pozice promotéra pustil do nelehkého úkolu, který se ovšem podařilo s přispěním partnerů realizovat. Přesto je stále na čem pracovat, zejména s ohledem na budoucnost tohoto poháru.
„Jsem rád, že se do poháru přihlásily nejlepší dvě posádky třídy 6 z loňského hodnocení českého mistráku, a také ostatní účastníci mají svou kvalitu. Od Valašky očekávám bezproblémový průběh a skvělé závodění v poháru i ve třídě 6, která je opět nabitá. Na druhou stranu jsem čekal trochu více zájemců o pohár. Myslím si, že nižší počet je způsobený výší letošních odměn. Nějak jsme ale museli začít a nebylo vůbec jednoduché vše zorganizovat a zajistit,“ přiznává Tomáš Pletka.
Do Peugeot Total Rally Cupu se zatím registrovalo šest jezdců: Václav Dunovský, Filip Mareš, Matěj Kamenec, Jan Lunga, Simon Wagner a René Dohnal. Čtyři z nich figurují v seznamu přihlášených posádek Valašské rally. Z pohledu dvoukolek opanují čelo startovní listiny, v první pětici jezdců jsou čtyři pohároví účastníci s vozy Peugeot 208 R2.
Nejvýše jsou nasazeni úřadující čeští vicemistři 2WD a mistři ve třídě 6 Václav Dunovský – Petr Glössl. Hodně se spekulovalo o budoucnosti špičkového poděbradského jezdce, ale nyní už je potvrzeno, že ho na českých tratích i v poháru budeme nadále vídat.
„V průběhu dosavadní kariéry jsem nikdy v žádném poháru nezávodil, tak jsem rád, že Peugeot Total Rally Cup vzniká a budu ho moci vyzkoušet. Konkurence bude asi obrovská, očekávám, že nás čeká atraktivní zápolení. Určitě nebudeme mít lehkou pozici, ale jsme s Petrem rozhodnuti, že pro kvalitní výsledek uděláme maximum. Auto jsme otestovali v Žiželicích, následně ještě absolvujeme shakedown. Znovu chceme být na špici mezi dvoukolkami i ve třídě 6, budeme bojovat, co nám budou síly stačit,“ naznačuje Václav Dunovský.
Svou rychlost během loňského roku stupňovala i druhá posádka třídy 6 v sezoně 2016 Filip Mareš – Jan Hloušek. Středočeskou dvojici navíc kromě českého šampionátu budeme vídat i na tratích evropských závodů v barvách ACCR Czech Teamu.
„Zařazení Peugeot Total Rally Cupu do MČR v rally mě velmi potěšilo, neboť ve Francii je tento pohár velmi úspěšný. Radost mám i z návratu Valašky do MČR, i když tato soutěž je pro mě zatím spíše neznámou. Startoval jsem na tamním sprintu jen v roce 2015, a tak částečně bych mohl znát jen Bystřičku. Ani v areálu kopřivnického polygonu jsem nikdy nebyl. Očekávám tam odlišné rychlostní zkoušky od zbytku závodu, které by mohly výrazně promluvit do konečných výsledků soutěže,“ říká Filip Mareš, jenž se postaví na start Valašské rally s vozem týmu MRS racing. Vůz stáje Gekon Racing už totiž míří na úvodní podnik ERC na Azorské ostrovy.
Naopak Valašská rally bude doslova domácí půdou pro Reného Dohnala. Ve dvojici s Romanem Švecem loni startovali s podporou AČR hlavně v Rallysprint sérii (3. místo ve třídě 6), přičemž jejich letošní ambice mohou být ještě vyšší.
„Když se po Novém roce objevily zvěsti o pořádání poháru, nebylo co řešit. Návrat Valašky do mistráku je skvělá zpráva a moc se na start těším. Soutěž asi letos tratěmi spíše neoslní, ale je to předzvěst do dalších let, kdy by se měla vrátit na tratě, které jí v minulosti zajistily dřívější věhlas. Kopřivnici znám z loňska, polygon je hrozně zrádný a nesmí se podcenit. Naší prioritou bude hlavně pokořit všechny testy a spatřit cíl soutěže. Až v průběhu uvidíme, jak se porovnáme s Václavem či s Filipem. Momentálně jsou však pro mě nedostižitelní, ale zkusíme se jim co nejvíce přiblížit,“ říká René Dohnal.
Posledním účastníkem Peugeot Total Rally Cupu na Valašské rally bude 23letý Simon Wagner. Rakouský šampion 2WD a mezi juniory se loni v Česku prezentoval na Barum rally. Letos na Valašce se spolujezdcem Geraldem Winterem pochopitelně nebude chtít zůstat stranou. „Při plánování sezony jsme si říkali, že bychom mohli zkusit něco na zahraniční scéně a ve spolupráci se Sparrow Racingem a Tomášem Hrabcem jsme se rozhodli pro starty v Česku. A k tomu se objevíme i na čtyřech závodech juniorského ERC. Prvotně se budu chtít učit a zlepšovat své schopnosti, ale samozřejmě v průběhu sezony bude naším cílem bojovat o podium. Valašská rally bude pro nás s Geraldem kompletně novým závodem. Na začátku se budeme muset zaměřit hlavně na doladění podvozku pro specifické české tratě, přesto věřím, že budeme domácí konkurenci více než dobrým soupeřem,“ přiznává Simon Wagner.
JANČA – 36. Valašská rally Valmez 2017 slavnostně odstartuje v pátek 24. března 2017 v 17 hodin z náměstí ve Valašském Meziříčí. Dále bude soutěž pokračovat v sobotu i neděli. Na účastníky je připraveno dvanáct rychlostních zkoušek v okolí Valašského Meziříčí a Kopřivnice. Šest v sobotní etapě (úseky Hukvaldy, Kopřivnice - Tatra 1, Lešná), dalších šest v nedělní etapě (testy Bystřička, Juřinka, Kopřivnice - Tatra 2). Tahákem pro fanoušky se stanou v obou závodních dnech zejména divácké speciálky na kopřivnickém polygonu (v neděli okruhový formát), kde bude umístěn i servisní areál. V jeho prostoru nabídne atraktivní zázemí i organizátor Peugeot Total Rally Cupu. Jeho součástí bude simulátor, nejrychlejší jezdec bude moci získat motorový olej Total. S Gekonem Racing je dlouhodobě spojena i výtečná káva Dallmayr, dostupné budou i časopisy TopGear, Speed a Auto4drive. Pro nejmenší budou připraveny nafukovací balónky a pexeso All4car.
Na cílové rampě na náměstí ve Valašském Meziříčí budou nejrychlejší posádky očekávány v neděli odpoledne 26. března 2017 krátce před 15. hodinou.
Kalendář PEUGEOT TOTAL RALLY CUP 2017:
24. - 26. 3. Valašská Rallye 19. - 20. 5. Rallye Český Krumlov 16. - 17. 6. Agrotec Petronas Rally Hustopeče 1. - 2. 7. Rally Bohemia Mladá Boleslav 25. - 27. 8. Barum Czech Rally Zlín
Podrobnosti o poháru najdete na internetových stránkách www.gekonracing.cz a na facebookovémprofilu https://www.facebook.com/Gekon-Racing-sro-168494039868208/
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.