Dvacetiletý Adam Březík jde pevně ve stopách svého otce. Na rodinné duely již došlo a zatím vždy vyhrála zkušenost. Lukovský jezdec si postupně plní sny, tím posledním byl start na zlínské soutěži. Jeho dojmy z letošní sezony najdete v následujícím rozhovoru.
Zkus se nám prosím na úvod představit…
„Ahoj, jmenuji se Adam Březík a je mi 20 let. V současné době jsem úspěšně zadaný s přítelkyní Sabinou. I když jsem na soukromé škole ve Vsetíně vystudoval obor Právo a řízení firmy, pracuji nyní v rodinné pekárně, kde míchám těsto. Nějak ale pracovní kariéru nastartovat musím a tak zatím míchám a míchám J. Mezi mé koníčky patří horské kolo, konkrétně disciplína downhill, který patří do kategorie extrémních sportů. Mým úkolem je tady sjet co nejrychleji trať v terénu. Ke kolům se vztahuje i má další záliba – bikerally. Byl bych asi špatný patron, kdybych neuvedl mezi mé zájmy automobilové soutěže, kterých se účastním ať už jako divák, nebo přímo za volantem. Ostatně já jsem v rally vyrůstal prakticky od malička, díky taťkovi.“
Jak se na tvé závodnické krůčky dívají doma? Máš podporu u táty? A jaké to je jít v jeho šlépějích?
„Taťka jezdí automobilové soutěže od devadesátých let a jistě chtěl mít svého následovníka. A jak už to tak bývá, jezdíval jsem s ním po závodech a pomalu jsem přičichával k tomuto krásnému sportu. První auto jsem řídil v době, kdy jsem ještě neměl řidičák. V taťkovi jsem měl a samozřejmě mám stále velkou podporu. Stále mi má co předávat a já si jeho rady přebírám. Přece jen, je to Pan jezdec. Občas ovšem jdu i svou cestou, ale tak to asi bývá všude. Podporu mám samozřejmě i u mámy. Ta naším sportem žije, a i když se o nás v koutku duše trošku bojí, fandí nám.“
Už proběhl rovnocenný souboj na stejném voze? A jak dopadl?
„To jsou vždy ty správné adrenalinové výzvy utkat se s taťkou na stejném voze v jedné soutěži. Tyto souboje se nám již podařilo několik uskutečnit, vždy na akcích Silvestra Mikuláštíka GPD Rally cupu. Zatím musím sportovně přiznat, že byl taťka vždy rychlejší, ale za pár let už třeba nebude J.“
V letošní sezoně jsi na GPD podnicích startoval s mitsubishi a na sprintech s Oplem Adam. Který vůz ti víc vyhovuje a proč?
„Když startuji na GPD Rally cupu s mitsubishi, tak jsou tyto závody pro mne odpočinkem. Jedu se tu oprostit od běžných povinností, jízdou se bavit a upustit trochu toho adrenalinu. Nic na tom nesnižuje ani fakt, že jezdím s prakticky civilní verzí s minimálními úpravami. Kdežto Opel Adam v porovnání s myšákem je závodnička se vším všudy. Jediné co mu v porovnání těchto dvou vozů chybí je výkon. Nemohu objektivně porovnat mitsubishi s oplem, protože každé auto je jiné. Jediné čím jsou si podobné, tak tím že mají čtyři kola a volant :-).“
Letos ses postavil i na start zlínské Barumky. Jaká byla z tvého pohledu, a byl to ten splněný klukovský sen?
„Přesně tak jak říkáš, Barumka pro mě vždy byl jeden velký klukovský sen. Hrozně jsem se smál, když jel taťka poprvé s Markem Omelkou a já stál s Petrem Pospíšilem (taťkův bývalý spolujezdec) na městské erzetě a Petr mi říkal: „za pár let se tady budeme dívat na tebe“. Nikdy jsem tomu nevěřil. Samozřejmě, že jsem měl bujaré představy, ale realita bývá často mnohem složitá. Ale letos se z pouhého snu stala realita a to hned v mojí první sezóně. Za což jsem nesmírně vděčný taťkovi J. Závod jsem si nesmírně užíval. Přiznám se, že se mi na startu z té skvělé divácké atmosféry trošku klepaly kolena, ale stačily dvě zatáčky a nervozita ze mne spadla. I když se řekne sto krát super atmosféra, tak si to člověk musí zažít, aby pochopil, o čem je řeč. Začíná to seznamovačkami, kdy nás s Karlem Voltnerem zastavovali fanoušci a loudili podpisy nebo přáli úspěšný závod. Na jednotlivých erzetách vás fanoušci ženou vpřed a já věřím, že jsem je svou jízdou nezklamal.“
Zkus i malé ohlédnutí za Mikuláš rally a vozem Peugeot 208 R2…
„Mikuláš rally ve Slušovicích byla pro mě sranda a pobavení na konec roku. Jel jsem s kamarádem Zdeňkem Bělákem a nálada v autě byla vynikající. Samozřejmě lhal bych, kdybych řekl, že jsme nezkoušeli, co auto umí a snažili se jet i rychle J. O tom to přeci všechno je. Když se dostanu k vozu Peugeot 208 R2, tak je to podle mě nejlepší auto, které jsem zatím řídil, neskutečná hračka, předvídatelné, relativně jednoduché na řízení. Dokázal bych si představit, že bych s tím do budoucna závodil J. Líbilo se mi to, moc! A za to patří velké DÍK Petru Kolářovi a celému týmu Kolář Racing.“
Když se zpětně ohlédneš, jak hodnotíš sezonu 2016?
„Sezóna 2016 byla pro mě složitá, protože jsem do poslední chvíle nevěděl, jestli vůbec něco pojedu. Byla plná poznávání nových lidí, věcí, aut (Opel, Peugeot). Ale myslím si, že jsem se naučil hodně. Letošní starty mi daly spoustu zkušeností, za které jsem rád a určitě je využiji v dalším průběhu kariéry.“
Jak budeš trávit zimní přestávku?
„Zimní přestávku budu trávit nejčastěji asi v práci a ve volných chvílích na horách. Lyže a snowboard v zimě patří mezi mé oblíbené činnosti a já věřím, že je hodně brzo opráším. A pokud budou podmínky, tak i za volantem našeho mitsubishi J.“
Už jistě pomalu plánuješ sezonu 2017. Prozradíš nám k ní víc?
„Na příští rok bych rád něco plánoval, ale dokud nebudou partneři a finanční prostředky, tak jsou to pouze spekulace. Rád bych usednul do vozu kategorie R2 a objel alespoň „malý mistrák“. Zda se mi to podaří, budeme chytřejší začátkem příštího roku.
Na závěr bych chtěl poděkovat všem, co se na sezóně 2016 podíleli, rodině, partnerům, mechanikům a spolujezdcům Jaroslavu Novákovi a Karlu Voltnerovi. Největší dík však patří taťkovi, že za mnou stojí a toto všechno mi umožňuje, bez něj by to nebylo!!!
Všem čtenářům přeji šťastné a veselé Vánoce, hodně štěstí a hlavně zdraví v roce 2017.“
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?