Dvacetiletý Adam Březík jde pevně ve stopách svého otce. Na rodinné duely již došlo a zatím vždy vyhrála zkušenost. Lukovský jezdec si postupně plní sny, tím posledním byl start na zlínské soutěži. Jeho dojmy z letošní sezony najdete v následujícím rozhovoru.
Zkus se nám prosím na úvod představit…
„Ahoj, jmenuji se Adam Březík a je mi 20 let. V současné době jsem úspěšně zadaný s přítelkyní Sabinou. I když jsem na soukromé škole ve Vsetíně vystudoval obor Právo a řízení firmy, pracuji nyní v rodinné pekárně, kde míchám těsto. Nějak ale pracovní kariéru nastartovat musím a tak zatím míchám a míchám J. Mezi mé koníčky patří horské kolo, konkrétně disciplína downhill, který patří do kategorie extrémních sportů. Mým úkolem je tady sjet co nejrychleji trať v terénu. Ke kolům se vztahuje i má další záliba – bikerally. Byl bych asi špatný patron, kdybych neuvedl mezi mé zájmy automobilové soutěže, kterých se účastním ať už jako divák, nebo přímo za volantem. Ostatně já jsem v rally vyrůstal prakticky od malička, díky taťkovi.“
Jak se na tvé závodnické krůčky dívají doma? Máš podporu u táty? A jaké to je jít v jeho šlépějích?
„Taťka jezdí automobilové soutěže od devadesátých let a jistě chtěl mít svého následovníka. A jak už to tak bývá, jezdíval jsem s ním po závodech a pomalu jsem přičichával k tomuto krásnému sportu. První auto jsem řídil v době, kdy jsem ještě neměl řidičák. V taťkovi jsem měl a samozřejmě mám stále velkou podporu. Stále mi má co předávat a já si jeho rady přebírám. Přece jen, je to Pan jezdec. Občas ovšem jdu i svou cestou, ale tak to asi bývá všude. Podporu mám samozřejmě i u mámy. Ta naším sportem žije, a i když se o nás v koutku duše trošku bojí, fandí nám.“
Už proběhl rovnocenný souboj na stejném voze? A jak dopadl?
„To jsou vždy ty správné adrenalinové výzvy utkat se s taťkou na stejném voze v jedné soutěži. Tyto souboje se nám již podařilo několik uskutečnit, vždy na akcích Silvestra Mikuláštíka GPD Rally cupu. Zatím musím sportovně přiznat, že byl taťka vždy rychlejší, ale za pár let už třeba nebude J.“
V letošní sezoně jsi na GPD podnicích startoval s mitsubishi a na sprintech s Oplem Adam. Který vůz ti víc vyhovuje a proč?
„Když startuji na GPD Rally cupu s mitsubishi, tak jsou tyto závody pro mne odpočinkem. Jedu se tu oprostit od běžných povinností, jízdou se bavit a upustit trochu toho adrenalinu. Nic na tom nesnižuje ani fakt, že jezdím s prakticky civilní verzí s minimálními úpravami. Kdežto Opel Adam v porovnání s myšákem je závodnička se vším všudy. Jediné co mu v porovnání těchto dvou vozů chybí je výkon. Nemohu objektivně porovnat mitsubishi s oplem, protože každé auto je jiné. Jediné čím jsou si podobné, tak tím že mají čtyři kola a volant :-).“
Letos ses postavil i na start zlínské Barumky. Jaká byla z tvého pohledu, a byl to ten splněný klukovský sen?
„Přesně tak jak říkáš, Barumka pro mě vždy byl jeden velký klukovský sen. Hrozně jsem se smál, když jel taťka poprvé s Markem Omelkou a já stál s Petrem Pospíšilem (taťkův bývalý spolujezdec) na městské erzetě a Petr mi říkal: „za pár let se tady budeme dívat na tebe“. Nikdy jsem tomu nevěřil. Samozřejmě, že jsem měl bujaré představy, ale realita bývá často mnohem složitá. Ale letos se z pouhého snu stala realita a to hned v mojí první sezóně. Za což jsem nesmírně vděčný taťkovi J. Závod jsem si nesmírně užíval. Přiznám se, že se mi na startu z té skvělé divácké atmosféry trošku klepaly kolena, ale stačily dvě zatáčky a nervozita ze mne spadla. I když se řekne sto krát super atmosféra, tak si to člověk musí zažít, aby pochopil, o čem je řeč. Začíná to seznamovačkami, kdy nás s Karlem Voltnerem zastavovali fanoušci a loudili podpisy nebo přáli úspěšný závod. Na jednotlivých erzetách vás fanoušci ženou vpřed a já věřím, že jsem je svou jízdou nezklamal.“
Zkus i malé ohlédnutí za Mikuláš rally a vozem Peugeot 208 R2…
„Mikuláš rally ve Slušovicích byla pro mě sranda a pobavení na konec roku. Jel jsem s kamarádem Zdeňkem Bělákem a nálada v autě byla vynikající. Samozřejmě lhal bych, kdybych řekl, že jsme nezkoušeli, co auto umí a snažili se jet i rychle J. O tom to přeci všechno je. Když se dostanu k vozu Peugeot 208 R2, tak je to podle mě nejlepší auto, které jsem zatím řídil, neskutečná hračka, předvídatelné, relativně jednoduché na řízení. Dokázal bych si představit, že bych s tím do budoucna závodil J. Líbilo se mi to, moc! A za to patří velké DÍK Petru Kolářovi a celému týmu Kolář Racing.“
Když se zpětně ohlédneš, jak hodnotíš sezonu 2016?
„Sezóna 2016 byla pro mě složitá, protože jsem do poslední chvíle nevěděl, jestli vůbec něco pojedu. Byla plná poznávání nových lidí, věcí, aut (Opel, Peugeot). Ale myslím si, že jsem se naučil hodně. Letošní starty mi daly spoustu zkušeností, za které jsem rád a určitě je využiji v dalším průběhu kariéry.“
Jak budeš trávit zimní přestávku?
„Zimní přestávku budu trávit nejčastěji asi v práci a ve volných chvílích na horách. Lyže a snowboard v zimě patří mezi mé oblíbené činnosti a já věřím, že je hodně brzo opráším. A pokud budou podmínky, tak i za volantem našeho mitsubishi J.“
Už jistě pomalu plánuješ sezonu 2017. Prozradíš nám k ní víc?
„Na příští rok bych rád něco plánoval, ale dokud nebudou partneři a finanční prostředky, tak jsou to pouze spekulace. Rád bych usednul do vozu kategorie R2 a objel alespoň „malý mistrák“. Zda se mi to podaří, budeme chytřejší začátkem příštího roku.
Na závěr bych chtěl poděkovat všem, co se na sezóně 2016 podíleli, rodině, partnerům, mechanikům a spolujezdcům Jaroslavu Novákovi a Karlu Voltnerovi. Největší dík však patří taťkovi, že za mnou stojí a toto všechno mi umožňuje, bez něj by to nebylo!!!
Všem čtenářům přeji šťastné a veselé Vánoce, hodně štěstí a hlavně zdraví v roce 2017.“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.