Mezi pomyslný inventář českých soutěží by se mohl pomalu ale jistě zařadit Marcel Svačina. Jezdec z Martinic u Holešova před šesti lety na Mikuláš rally poprvé usedl do Cé dvojky a letos na stejné soutěži úspěšně odstartoval kariéru v 208 R2.
Na úvod rozhovoru otázka trošku z jiného soudku, jsi pověrčivý?
„Musím přiznat, že trošku ano. Na startu každé rychlostní zkoušky mám svůj rituál, který pravidelně opakuji. Vždy zavírám dveře přesně devět sekund před startem. A proč zrovna devět sekund? Protože to je moje šťastné číslo !“
S předchozím dotazem totiž souvisí pověra, že 13 je nešťastné číslo. Tvá sezona byla právě třináctá, tak byla šťastná nebo nešťastná?
„Sezóna byla určitě nejrychlejší ze všech, co jsem doposud odjel. Letos jsem zaznamenal i jeden pozitivní moment, neboť tato sezona byla mou první, kdy jsem dokončil úplně všechny závody, do kterých jsem odstartoval. Z toho mám radost. Takže z tohoto pohledu to byla dobrá sezóna.“
Vstup do sezony ti vyšel a z Valašska sis odvezl 3. místo ve třídě. V čem spočíval tento úspěch?
„Naše rychlost na Valašsku nebyla náhodná. Od začátku sprintu jsme chtěli jet hodně rychle, což se nám dařilo, a navíc byl vůz perfektně připravený. Navíc před závodem jsem toho dost natestoval a velký přínos k výsledku mělo i hodně změn, které jsme přes zimu udělali na podvozku. Nasadili jsme nové pneu a začali opravdu na našem limitu. Nebýt našeho nedobrzdění, tuším na RZ 3, tak to mohlo být i lepší.“
Třída 6 je doslova nabitá, jak těžké je v ní se prosazovat?
„Těžké:-). Velké množství nové techniky a mladá krev dělá ze třídy 6 nejtěžší třídu. Už dlouho si nepamatuji, aby ve dvoukolkách startovalo v jednodenních soutěžích čtyřicet jezdců. Nikdo nechce být poslední, a tak se jede opravdu rychle a rozhodují maličkosti. Je tam pár velmi talentovaných kluků. Za mě bych vyzvedl Karla Kupce, který je podle mě opravdu velký talent.“
Na konci roku přišlo loučení s citroënem. Co v tobě tento vůz zanechal?
„Cé dvojka byla velice spolehlivá a zábavná. V poměru cena a výkon asi nebylo nikdy lepší auto. Měl jsem ji proto moc rád a loučení nebylo jednoduché. Šla ale do Slovinska jednomu talentovanému jezdci a těším se, že s ní ještě bude dělat dobré výsledky.“
Byla těžká volba nového vozu? Co se ti honilo hlavou?
„No, nebylo to jednoduché rozhodování a ve hře bylo několik variant. Nakonec vše rozhodla trochu i náhoda, kdy jsem se dozvěděl, že je na prodej dobrý Peugeot za solidní cenu. Trochu se přiznám, že jsem byl právě na tohle auto opravdu hodně zvědavý.“
Máš s pegym start ve Slušovicích při Mikuláš rally, jaké jsou tvé dojmy z nového domácího mazlíka?
„Auto jsem přivezl dva dny před startem a chtěl jsem si ho ještě projít, takže už nezbyl čas na větší společné seznamování. Vlastně, první ostré kilometry jsme absolvovali až na úvodní okruhové zkoušce. Z auta jsem byl okamžitě velmi nadšený. Velmi dobře brzdí a reaguje na volant a motor na plyn. Lepší je i odstupňování převodovky proti C2. Celkově je auto mnohem dál a rychlejší. Slabinou byly zatím jen tlumiče, které nefungovaly, jak bych si představoval. Přes zimu ale celé auto projde repasemi a v březnu natestujeme setupy.“
Co plánuješ na příští sezonu, kde tě uvidíme?
„Chtěl bych se zúčastnit jednoho z našich mistráků, ale zatím nevím kterého, protože chci 208ku nabídnout k pronájmu. Takže nevím, co na mě zbyde J. Rád bych popřál všem fanouškům rally a lidem, co se kolem ní točí, klidné Vánoce a hodně zdraví a štěstí v roce 2017!“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.