Mezi pomyslný inventář českých soutěží by se mohl pomalu ale jistě zařadit Marcel Svačina. Jezdec z Martinic u Holešova před šesti lety na Mikuláš rally poprvé usedl do Cé dvojky a letos na stejné soutěži úspěšně odstartoval kariéru v 208 R2.
Na úvod rozhovoru otázka trošku z jiného soudku, jsi pověrčivý?
„Musím přiznat, že trošku ano. Na startu každé rychlostní zkoušky mám svůj rituál, který pravidelně opakuji. Vždy zavírám dveře přesně devět sekund před startem. A proč zrovna devět sekund? Protože to je moje šťastné číslo !“
S předchozím dotazem totiž souvisí pověra, že 13 je nešťastné číslo. Tvá sezona byla právě třináctá, tak byla šťastná nebo nešťastná?
„Sezóna byla určitě nejrychlejší ze všech, co jsem doposud odjel. Letos jsem zaznamenal i jeden pozitivní moment, neboť tato sezona byla mou první, kdy jsem dokončil úplně všechny závody, do kterých jsem odstartoval. Z toho mám radost. Takže z tohoto pohledu to byla dobrá sezóna.“
Vstup do sezony ti vyšel a z Valašska sis odvezl 3. místo ve třídě. V čem spočíval tento úspěch?
„Naše rychlost na Valašsku nebyla náhodná. Od začátku sprintu jsme chtěli jet hodně rychle, což se nám dařilo, a navíc byl vůz perfektně připravený. Navíc před závodem jsem toho dost natestoval a velký přínos k výsledku mělo i hodně změn, které jsme přes zimu udělali na podvozku. Nasadili jsme nové pneu a začali opravdu na našem limitu. Nebýt našeho nedobrzdění, tuším na RZ 3, tak to mohlo být i lepší.“
Třída 6 je doslova nabitá, jak těžké je v ní se prosazovat?
„Těžké:-). Velké množství nové techniky a mladá krev dělá ze třídy 6 nejtěžší třídu. Už dlouho si nepamatuji, aby ve dvoukolkách startovalo v jednodenních soutěžích čtyřicet jezdců. Nikdo nechce být poslední, a tak se jede opravdu rychle a rozhodují maličkosti. Je tam pár velmi talentovaných kluků. Za mě bych vyzvedl Karla Kupce, který je podle mě opravdu velký talent.“
Na konci roku přišlo loučení s citroënem. Co v tobě tento vůz zanechal?
„Cé dvojka byla velice spolehlivá a zábavná. V poměru cena a výkon asi nebylo nikdy lepší auto. Měl jsem ji proto moc rád a loučení nebylo jednoduché. Šla ale do Slovinska jednomu talentovanému jezdci a těším se, že s ní ještě bude dělat dobré výsledky.“
Byla těžká volba nového vozu? Co se ti honilo hlavou?
„No, nebylo to jednoduché rozhodování a ve hře bylo několik variant. Nakonec vše rozhodla trochu i náhoda, kdy jsem se dozvěděl, že je na prodej dobrý Peugeot za solidní cenu. Trochu se přiznám, že jsem byl právě na tohle auto opravdu hodně zvědavý.“
Máš s pegym start ve Slušovicích při Mikuláš rally, jaké jsou tvé dojmy z nového domácího mazlíka?
„Auto jsem přivezl dva dny před startem a chtěl jsem si ho ještě projít, takže už nezbyl čas na větší společné seznamování. Vlastně, první ostré kilometry jsme absolvovali až na úvodní okruhové zkoušce. Z auta jsem byl okamžitě velmi nadšený. Velmi dobře brzdí a reaguje na volant a motor na plyn. Lepší je i odstupňování převodovky proti C2. Celkově je auto mnohem dál a rychlejší. Slabinou byly zatím jen tlumiče, které nefungovaly, jak bych si představoval. Přes zimu ale celé auto projde repasemi a v březnu natestujeme setupy.“
Co plánuješ na příští sezonu, kde tě uvidíme?
„Chtěl bych se zúčastnit jednoho z našich mistráků, ale zatím nevím kterého, protože chci 208ku nabídnout k pronájmu. Takže nevím, co na mě zbyde J. Rád bych popřál všem fanouškům rally a lidem, co se kolem ní točí, klidné Vánoce a hodně zdraví a štěstí v roce 2017!“
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.