Valašská posádka ze Zubří se ve světě české rally pohybuje teprve druhou sezonu, ale na své konto si již připsala velký výsledek. Po 3. místě v Opel Adam cupu z loňského roku mladí „ogaři“ letos přitvrdili a po krásných soubojích s Jerzym Tomasczcykem si došli pro celkové vítězství.
Ptát se vítěze cupu jak hodnotí sezonu, je asi trošku špatně. Zkus tedy v kostce rozebrat jednotlivé cupové závody…
„V letošní sezoně jsem se s Adamem a Adamem postavil na start celkem šesti podniků, které byly v kalendáři Opel Adam cupu. K tomu jsme si dali malý bonus v podobě domácího sprintu v říjnu. Valaška znamenala pro mě velké zklamání. Věděli jsme, že Jerzy bude hodně rychlý, ale nečekal jsem, že na konci budeme ztrácet půl minuty. Rally ve Valašském Meziříčí naznačila, v jakém tempu bude probíhat celá sezóna, proto jsme do Vyškova jeli s vědomím, že nemůžeme vypustit ani metr tratě. Závod byl perfektní. Na druhé rychlostní zkoušce jsme si dokázali vytvořit náskok, který jsme si až do konce soutěže pohlídali. V Pačejově jsme chtěli navázat na vítězství z druhého sprintu sezony. Stejně tak jako ve Vyškově, i tady nám závod vyhrála druhá rychlostní zkouška, kde jsme si vytvořili velký odskok od soupeřů a ten, podobně jako na Hané, jsme udrželi až na cílovou rampu. Pokud byly poslední dva sprinty pro nás úspěšné, tak na Barum Rally to bylo naopak jedno velké trápení. Zlínská soutěž mi vůbec nesedla, dělal jsem chyby, netrefoval se do brzdných bodů a celkově jsem se nedokázal soustředit. Z toho pramenila obrovská krize na třetí rychlostní zkoušce, kde jsme ve vysoké rychlosti opustili trať. Naštěstí se nic vážného nestalo a my mohli v závodě dál pokračovat a dokončit jej na 2. místě. Kdo ale viděl záběry ze zmiňované krize, jistě pochopí, že mi v tu chvíli do smíchu vůbec nebylo. Náladu jsme si spravili v Příbrami, kde se odjel nejvyrovnanější závod z celé sezóny. V první etapě jsme zajížděli s Jerzym časy v sekundě, nakonec byl rychlejší ale on. V neděli se nám do první sekce nepodařilo obout správné pneumatiky a během třech rychlostních zkoušek jsme ztratili půl minuty. Do druhé sekce jsme zvolili měkčí pneumatiky, na kterých se mi dařilo Jerzyho náskok postupně dotahovat. Po poslední erzetě jsme ho nakonec přeskočili a závod vyhráli. Atmosféra v cíli poslední rychlostní zkoušky byla to nejlepší, co jsem zatím zažil. Jednoznačně nám vítězství z druhé etapy v Příbrami přineslo nejvíce radosti. Na 3-Stadte rally jsme odjížděli s vědomím, že musíme vyhrát. Do prvních čtyř rychlostních zkoušek jsme šli naplno a pramenil z toho velký náskok na Jerzyho, který jsme chtěli v sobotu už jen kontrolovat. To se nám dařilo a ještě jsme náskok zvýšili. Paradoxem je, že poslední soutěž sezony, která měla rozhodnout o vítězi cupu se mi s odstupem času jeví jako nejjednodušší vítězství z celé sezóny. My se tak mohli radovat ze zisku absolutního vítězství v Opel ADAM Cupu 2016. Do výčtu našich startů zbývá pár řádků k vsetínskému sprintu. Tento závod jsme pojali hlavně pro náš obrovský fan club jako poděkování za to, jak s námi jezdí po všech závodech. Druhý důvod startu na Vsetíně bylo rozjetí před německou rally, proto jsme brali výsledek jako druhořadou věc.“
Letošní rok se vydařil na jedničku s hvězdičkou. Bylo vše podle plánu, respektive s jakými cíli jste vstupovali do sezony?
„Samozřejmě, kdyby nám někdo na začátku sezony řekl, že na jejím konci budeme vítězi cupu, asi bychom ho považovali lehce za blázna. Pravdou je, že naším cílem bylo bojovat o co nejvyšší příčky, ale s tímto plánem vstupuje do závodu každý jezdec. Zdravě nás nakopl i výsledek z Valašky, kdy jsme si řekli, že se musíme víc snažit. Pak přišel Vyškov a my jsme dokázali zvítězit. Vítězství nad rychlým Jerzym bylo pro nás tím nejlepším dopingem. Zjistili jsme, že s ním můžeme držet krok a být i lepší, ale to znamenalo jít do každé soutěže od začátku na maximum. Vše se dařilo podle plánu, auto fungovalo na 100 %, za což děkuji MV Cars Rally teamu. Nemuseli jsme ani jednou odstoupit pro technickou závadu, což je jasný ukazatel, jak kvalitně jsme měli připravený vůz.“
Jak jsi vnímal souboje s Jerzym?
„Valaška nám moc nevyšla, ale ve Vyškově jsem zjistil, že je Jerzy hratelný soupeř. Jeho účast v Česku zpětně hodnotím jako velice kladný krok nejenom pro něj a Opel cup, ale i pro mne. Kdyby tady totiž Jerzy nestartoval, sám bych se jezdecky nikam neposunul. Díky němu jsme museli chodit do rizika. Jerzy i s Lukášem jsou velcí pohodáři a myslím si, že jsme si mezi sebou vytvořili přátelský vztah. Ale abych nezapomněl ani na další soupeře z cupu, i vůči nim jsem musel být v každém závodě ostražitý.“
V loňské sezoně jsi 3-Städte Rally nedokončil. Neměl jsi před jejím letošním startem obavy, že se bude odstoupení opakovat, obzvláště v tak vypjaté koncovce cupu?
„Každý smolný moment se jezdci vždy nějak vrací a vybavuje. Podobné tomu bylo i u mne. V roce 2015 jsem se v Německu moc nesvezl díky poškozené poloose. Celý týden před 3-Stadte rally se mi hlavou honily různé negativní myšlenky. Odstoupení pro technickou závadu jsem si ovšem vůbec nepřipouštěl, protože jak jsem už říkal, auto jsme měli perfektně připravené. Vrchol sezony tudíž mohla ohrozit havárie. Z toho jsem měl obavy. Ostatně když jedete se soupeřem, který vás nutí nepolevovat, bývá k chybě blízko. Nyní jsem rád, že náš souboj nerozhodla havárie nebo technické problémy. Oba jsme měli v průběhu roku slabší chvilky, i proto jsem rád za celkové prvenství.“
I když jsi v cupu vyhrál, panuje u tebe jistý druh zklamání. Prozradíš nám příčiny?
„Jsem zklamaný hlavně z medializace cupu, která byla o hodně horší než v loňském roce, a naši partneři nám to dávali najevo.“
V závěru roku jsi testoval Peugeot 208 R2. Jaké jsi měl z něho pocity?
„Tady se fakt nic neutají :-). Bylo to perfektní svezení a již při prvním přidání plynu jsem měl v břiše motýlky. Pocity byly úplně stejné, jako když jsem si poprvé sedl do Adamu. Myslím, že bych si na Peugeota uměl rychle zvyknout.“
Co plánuješ na sezonu 2017? Kde a s čím tě uvidíme?
„Jednání okolo sezony 2017 ještě stále probíhají, a tak je nyní těžko něco prozrazovat. Mým přáním je se posunout opět o kousek dál. K tomu ostatně směřoval i „tajný“ test s Pegym. Mým přáním je startovat v příštím roce s vozem v kategorii R2. Jaké to bude auto a u koho budeme startovat, to zatím netušíme. Jediné, co je v tuto chvíli asi jasné, je fakt, že pokud seženeme finanční prostředky, tak bychom měli absolvovat závody v rallysprintové sérii.“
Jak budeš trávit vánoční přestávku?
„Přes Vánoce plánuji odpočinek. Do teď jsem doháněl práci, kterou jsem celý rok zanedbával a už se těším, až si opravdu odpočinu. Potom zahájím fyzickou přípravu na další sezónu.“
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.